ایران ۸۲۰ هزار واکسن اهدایی لهستان را به دلیل «تولید در آمریکا» مرجوع کرد

محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت٬ اعلام کرد که ۸۲۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا که از «مبدا آمریکا» به ایران ارسال شده بود، به کشور لهستان مرجوع خواهد شد.

او گفته است این واکسن‌ها توسط لهستان به ایران اهدا شده بود ولی چون از «منابع مورد تأیید» حکومت ایران نبوده، بازگشت خورده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این واردات هرگونه واکسن آمریکایی و بریتانیایی را ممنوع اعلام کرده بود. مقام‌های حکومت پس از بازتاب منفی گسترده این دستور اعلام کردند که اگر واکسن‌های تولیدی آمریکا و بریتانیا در کشور دیگری تولید شده باشند و مبدا آنها این دو کشور نباشند، می‌توانند وارد شوند.

دولت لهستان تاکنون دو میلیون واکسن کرونا به ایران اهدا کرده است که بر اساس گزارش‌های قبلی قرار بود که این واکسن‌ها برای واکسیناسیون پناهندگان افغان ساکن ایران استفاده شوند.

واکسن‌های آسترازنکا در حالی عودت داده شده‌اند که در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی از کمبود واکسن‌های خارجی از جمله آسترازنکا در ایران و تمایل بسیاری از شهروندان برای استفاده از این واکسن‌ها منتشر شده بود.



تجمع اعتراض کادر درمان با مطالبات معیشتی و صنفی

گروهی از کارکنان کادر درمان در اعتراض به وضعیت کاری و معیشتی خود با تجمع مقابل ساختمان وزارت بهداشت شعارهایی از جمله «‌مدافع داد بزن، حقت رو فریاد بزن» سر دادند.

کارکنان کادر درمان در تجمع امروز خود خواسته‌های مشخصی از جمله «مطالبه فوق العاده خاص و تبدیل وضعیت قراردادی» را طرح کردند.

در ماه‌های اخیر تجمع‌هایی مشابه از سوی کارکنان کادر درمان برگزار شده است.

پیشتر محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، قراردادهای ۸۹ روزه را «استثمار پرستاران» توصیف کرده بود اما کیانوش جهانپور، سخنگوی پیشین وزارت بهداشت، گفته بود این قراردادها «کاملا قانونی» است.



گمانه‌زنی رسانه‌های داخل کشور: کاهش عمدی سرعت اینترنت برای اخلال در دسترسی به اینستاگرام

روزنامه‌های شرق٬ اعتماد٬ خراسان و وب‌سایت خبری جماران امروز در گزارش‌هایی به عامدانه بودن «افزایش اختلال اینترنتی» و ادامه کندی سرعت اینترنت پرداختند.

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «اختلال در ترافیک اینستاگرام» نوشت که بررسی‌های «شبکه شرق» در یک بازه زمانی دوماهه؛ نشان می‌دهد، اختلال در ترافیک اینستاگرام با استناد به داد‌ه‌های داخل کشور جدی است.

بر اساس این گزارش هر روز از ساعت ۱۷ در ایران دسترسی به اینستاگرام با اخلال مواجه می‌شود.

روزنامه اعتماد، چاپ تهران، نیز امروز در گزارشی نوشته است یکی از اهداف کاهش سرعت در اینترنت محدود کردن دسترسی به شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار است و «به نظر می‌رسد اتفاقی که برای پیام‌رسان وایبر در سال ۹۴ افتاد، قرار است برای اینستاگرام نیز رخ دهد و پهنای باند آن به قدری کاهش یابد که عملاً کاربران فراموش کنند که شبکه اجتماعی‌ای به نام اینستاگرام وجود داشته است».

وب‌سایت خبری جماران نیز در گزارشی تحلیل کرده است که سرعت استفاده از اینستاگرام به‌عمد کاهش پیدا کرده است. وب‌سایت زومیت که اخبار حوزه فناوری را پوشش می‌دهد، در گزارشی نوشته است که برخی شرکت‌های اینترنتی گفته‌اند پهنای شبکه‌های خارجی مانند اینستاگرام، واتس‌اپ، تلگرام و کلاب‌هاوس «به‌عمد کم شده است.»

روزنامه خراسان هم با اشاره به مشکلات موجود در استفاده کردن از اینستاگرام نوشته است: «این روزها حتی برای تماشای یک ویدئوی یک یا چند دقیقه‌ای در اینستاگرام و بالا آمدن تصاویر در این شبکه اجتماعی هم باید صبور باشیم، چه برسد به تماشای بی‌دغدغه فیلم و سریال آنلاین.»

این روزنامه همچنین نوشته است که در «چندماه گذشته سرعت اینترنت کاهش محسوسی داشته است؛ آن هم در شرایطی که نه تعداد کاربران افزایش چشمگیری یافته و نه کرونا و افزایش مصرف اینترنت» و از همین زاویه هدف اصلی وضعیت موجود را از دسترس خارج کردن شبکه اجتماعی اینستاگرام معرفی کرده است.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، ۸۸.۵ درصد کاربران ایرانی در واتس‌اپ و ۶۸ درصد در اینستاگرام عضویت دارند.



زرتشت احمدی راغب، کنشگر مدنی، بازداشت شد

زرتشت احمدی راغب، کنشگر مدنی و از امضاکنندگان نامه استعفای رهبر جمهوری اسلامی ایران، امروز بازداشت شد.

کمپین «دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» ضمن انتشار این خبر نوشته که نیروهای امنیتی این فعال امنیتی را در خانه‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

بر اساس این گزارش ماموران در زمان بازداشت هم‌چنین اقدام به تفتیش خانه این کنشگر و ضبط برخی لوازم شخصی او کرده‌اند. درباره دلایل بازداشت آقای احمدی راغب تاکنون اطلاعاتی منتشر نشده است.

بنا بر اعلام برخی منابع آگاه، او در حال حاضر مبتلا کرونا است و پیشتر اعلام کرده بود که به محض بازداشت، اعتصاب غذا خواهد کرد.

زرتشت احمدی راغب کارمند اخراجی آتش‌نشانی شهریار است که پیش از این نیز بارها به دلیل فعالیت‌های مدنی و اعتراضی بازداشت شده است. او هم‌چنین یکی از ۱۴ کنشگر مدنی و سیاسی است که ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ با انتشار بیانیه‌ای خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری و تغییر بنیادین قانون اساسی شدند.



سقوط یک فروند هواپیمای جنگی در تبریز

روابط عمومی پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز از سقوط هواپیمای جنگنده در تبریز خبر داد و اعلام کرد که علت این سانحه در حال بررسی است.

این هواپیما متعلق به پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز بود. به گفته مجتبی خالدی بر اثر سقوط این هواپیمای جنگنده یک نفر تاکنون فوت شده است.

امیر تقی خانی٬ سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی٬ نیز در این رابطه گفت: «حدود ساعت ٨ صبح یک هواپیمای آموزشی ارتش در بازگشت به پایگاه دچار اشکال فنی می شود و خلبانان برای کاهش تلفات در منطقه مسکونی هواپیما را به محله کم جمعیت هدایت می کنند.»

او همچنین طی طی بیانیه‌ای اسامی افراد کشته شده در حادثه سقوط جنگنده نیروی هوایی را اعلام کرد. به گفته او سرهنگ دوم صادق فلاحی و سروان علیرضا حنیفه زاد خلبانان این هواپیما بودند که طی این حادثه کشته شدند.

همچنین منجم، مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان شرقی در این باره به ایلنا گفت: «ساعتی پیش یک فروند هواپیمای اف ۵ حوالی مدرسه راهنمایی میلاد در منطقه ستارخان، پشت فرهنگسرای الغدیر واقع در خیابان قره داغی شهر تبریز سقوط کرد که بلافاصله ٩ تیم عملیاتی به محل حادثه اعزام شدند.»

او ادامه داد: «براساس گزارش‌های اولیه دو نفر از کادر پروازی هواپیما به همراه سرنشین خودرویی که این هواپیما با آن برخورد کرده بود، در این حادثه جان باخته‌اند.»



آغاز اجرای آزمایشی طرح تغییر سهمیه‌بندی بنزین در کیش

اجرای آزمایشی طرح تغییر سهمیه‌بندی بنزین بر مبنای «ارائه ماهانه ۲۰ لیتر سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودروها» از روز اول اسفند ماه در کیش آغاز شد.

در این طرح به همه افراد ماهانه ۲۰ لیتر بنزین اختصاص می‌یابد و افراد فاقد خودرو می‌توانند سهمیه خود را به فروش برسانند.

حسین شمسیان راد، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، گفت براساس این طرح بر مبنای کد ملی افراد ساکن در جزیره کیش، اعتبار خرید ۲۰ لیتر بنزین به هر فرد ماهانه به حساب بانکی سرپرستان خانواده‌ها تخصیص داده می‌شود.

شمسیان راد افزود که سرپرستان خانواده‌ها می‌توانند در صورت داشتن خودرو این اعتبار را صرف خرید بنزین کنند و یا آن را در «سامانه بنزین من» به فروش برسانند.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش خاطرنشان کرد که در زمان اجرای آزمایشی این طرح همچنان کارت سوخت خودروها فعال است و به طور مثال ۸۰ لیتر بنزین برای یک خانواده چهار نفره در این طرح تخصیص داده می‌شود اما ۶۰ لیتر آن به کارت سوخت خودروهایشان واریز می‌شود و ۲۰ لیتر به صورت اعتباری به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.



ابلاغ حکم ۸ سال زندان، شلاق و محرومیت اجتماعی به نرگس محمدی در زندان

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، در پیامی توئیتری خبر داد که حکم قطعی هشت سال و دو ماه زندان، شلاق و محرومیت اجتماعی به خانم محمدی در زندان قرچک ورامین ابلاغ شد.

نرگس محمدی٬ فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی٬ پیشتر به‌ دلیل تنگی تنفس از زندان قرچک ورامین به بیمارستان منتقل شده بود. به‌ گفته آقای رحمانی، همسرش روز ۳۰ بهمن بدون طی دوران نقاهت، و در حالی که یکی از عروق قلب او دچار گرفتگی شده است، از بیمارستان به زندان برگردانده شد.

رحمانی نوشته است که «قرچک زندان نیست شکنجه‌گاه است» و انتقال همسرش به آن‌جا برای انتقام‌گیری است.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ۲۹ دی‌ماه، پس از دو ماه بازجویی و حبس در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات، موسوم به بند ۲۰۹ اوین، به زندان قرچک ورامین منتقل شد.



واکنش‌ها به بیانیه مجلس: اعتراض وزارت امور خارجه٬ افزایش قیمت دلار

بیانیه روز گذشته مجلس باعث افزایش پنجاه تومانی دلار شد.

۲۵۰ نفر از نمایندگان مجلس ایران روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای از دولت ابراهیم رئیسی خواستند بدون اخذ تضمین برای عدم خروج دوباره آمریکا از برجام و همچنین تعهد اعضای برجام برای عدم استفاده از «مکانیسم ماشه» زیر بار توافق احیای برجام نرود.

در این بیانیه تاکید شده بود که کشورهای غربی باید تعهد دهند همه تحریم‌های هسته‌ای، تروریسم، موشکی و حقوق بشر جمهوری اسلامی را لغو کنند و دولت ایران با رعایت خط قرمز، «بدون اخذ تضامین لازم، متعهد به هیچ توافقی» بازنگردد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه، نیز در همین رابطه : «تصمیم نهایی با شورای عالی امنیت ملی است».

او مرجع نهایی تصمیم‌گیری درباره پرونده هسته‌ای را شورای عالی امنیت ملی معرفی کرد و گفت این شورا «راهبری مذاکرات را بر عهده دارد و سران سه قوه در شورا هستند و در جریان جزییات مباحث هستند.»


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »