تلاش رسانه‌های رهبری و سپاه برای «تبیین» و توجیه فسادِ سپاه

زیتون– مدیر مسئولان همشهری و کیهان و خبرگزاری فارس، رسانه‌های منسوب رهبری و سپاه پاسداران وشهرداری، به فساد گسترده در سپاه پاسداران واکنش نشان دادند.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، امروز در واکنش به فایل صوتی مربوط به فساد سپاه پاسداران گفت که به باور او هیچ کجای «این ماجرا ناپسند و پلشت» نبوده است.

شریعتمداری در «یادداشت روز» خود در کیهان با ارجاع نادرست نوشت که این فایل صوتی «از سوی رادیو آمریکا» منتشر شده و سپس از عملکرد افراد مطرح‌شده در این فایل دفاع کرد.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان در ادامه نوشت که «در این فایل صوتی طرف مکالمه سردار جعفری (فرمانده سابق سپاه) گزارشی از یک سوءاستفاده و فساد مالی که در یکی از شرکت‌های پوششی سپاه اتفاق افتاده بود را به فرمانده سپاه ارائه می‌کند … و سردار جعفری، فرمانده وقت سپاه بعد از استماع گزارش و اطمینان از صحت آن بلافاصله، دستور عزل شریفی – شخص سوءاستفاده‌کننده- را صادر کرده و او را به دستگاه قضایی معرفی می‌کند.»

این ادعای مدیرمسئول روزنامه «کیهان» در حالی بیان می‌شود که عیسی شریفی در آن دوره قائم مقام شهرداری تهران بود و بنابر قانون، فرمانده سپاه پاسداران نمی‌توانست دستور عزل او را بدهد.

عبدالله گنجی، مدیرمسئول همشهری نیز با اشاره به فایل منتشرشده از فساد اقتصادی سپاه، نقش محمدباقر قالیباف و فرمانده سپاه را در آن تکذیب کرد و نوشت: «به قول امام در هر قشری از جمله سپاه و روحانیت نیز آدم آلوده می‌تواند باشد. مثالش مثال توالت در کنار مسجد است اما مردم مسجد را می‌بینند.»

خبرگزاری «فارس» وابسته به سپاه پاسداران٬ نیز در گزارشی با تیتر «واقعیت یک فایل صوتی» به این فایل صوتی پرداخت.

در گزارش این خبرگزاری آمده است: « اگرچه با مرور محتوای کامل این فایل هم می‌توان دریافت که محور اصلی این جلسه، بررسی تخلف احتمالی و اهتمام مسئولان سپاه به ضرورت برخورد با عاملان آن است اما خبرگزاری فارس برای روشن شدن موضوع، جزئیات بیشتری از این ماجرا را منتشر می‌کند.»

به ادعای فارس شرکت یاس نتوانست به طور کامل در اهداف اقتصادی خود موفق شود و از طرفی چون بیرون از ساختار سپاه و شهرداری ایجاد شده بود سیستمهای نظارتی این دو نهاد نتوانسته بودند نظارت موثری را در حین فعالیت این شرکت داشته باشند.

شامگاه پنجشنبه (۲۱ بهمن ماه) وب سایت رادیو فردا یک فایل صوتی حدود ۴۰ دقیقه‌ای را منتشر کرد که نشان دهنده «فساد تا مغز استخوان» نظام «مقدس» جمهوری اسلامی بود. صحبت‌های محمدعلی(عزیز) جعفری و ذوالقدرنیا در این فایل نشان می‌دهد که فرماندهان ارشد سپاه در ارتباط با نحوه‌ی «رتق و فتق» پرونده‌های فساد مالی اختلافات جدی دارند.

بیشتر بخوانید:

«فرافکنی»، «دست ساخته» و «نامفهوم»؛ روایت چند نماینده مجلس از سندِ فساد در سپاه

جمهوری اسلامی و «فایل‌های صوتی»؛ فساد را رها کن، نفوذ را بچسب

این فایل صوتی نزدیک به دو سال پیش توسط یک کانال تلگرامی اصولگرا منتشر شده‌بود. در این فایل که مربوط به جلسه‌ای در سال ۹۷ است بارها نام رییس فعلی مجلس و شهردار وقت تهران، محمدباقر قالیباف و فرمانده وقت سپاه قدس، قاسم سلیمانی، در رابطه با فساد‌های مالی میلیاردی تکرار می‌شود. با وجود این تابحال قوه قضاییه، دادسرای ویژه نیروهای مسلح و سایر نهادهای ذی‌ربط هیچ واکنشی نسبت به آن نشان ندادند.

روز گذشته چند در تن از نمایندگان مجلس آن‌را «فراافکنی»، «دست ساخته»و «نامفهوم» و «غیرقابل استناد» خواندند.

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت که «در ماجرای انتشار این فایل، نام افراد مختلف برده می‌شود که فرافکنی است.»

مجتبی توانگر به عنوان دومین نماینده مجلس که به انتشار این فایل واکنش نشان می‌دهد گفت به باور او «این‌که در یک دستگاه تخلف رخ دهد مسئله عجیبی نیست» و مدعی شد که تخلفات این افراد «بررسی قضایی» شده و « به همین دلیل حکم تبرئه صادر شده است.»

پس از او نیز محمود عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در مورد محتوای این فایل صوتی گفت: «باید بپذیریم که نفوذ اتفاق افتاده و این واقعیت تلخی است.»

او با بیان این‌که «به نظر من پدیده نفوذ به صورت جدی دارد کار خود را انجام می‌دهد» در ارتباط با این فایل گفت که «مسئله در کمیسیون امنیت ملی مطرح خواهد شد.»

روز یکشنبه همچنین غلامرضا شریعتی٬ نماینده مردم بهشهر در مجلس٬ نیز درباره محتوای فایل صوتی اخیر که منتشر شده، گفت: «این فایل صوتی که در فضای مجازی منتشر شده است، هیچ مفهومی ندارد، یعنی کسی نمی‌تواند صدا را به درستی تشخیص دهد. این نوع کارها را هر فرد دیگری می‌تواند درست و برای تخریب افراد استفاده کند. این‌ مسائل، مسائلی نیست که بتوان به آن استناد کند. هر آدم عاقلی می‌تواند بفهمد که این‌ها دست ساخته و پرداخته کارهای گرافیکی و رسانه‌ای است.»

این در حالی است که رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران، امروز در واکنش به انتشار این فایل صوتی به «سوء‌مدیریت و تخلف در یکی از شرکت‌های وابسته به بنیاد تعاون سپاه» اذعان کرد.

ایسنا گزارش داد که رمضان شریف با اشاره به این فایل گفت که دستگاه‌های نظارتی سپاه «از ۵ سال گذشته» به سوء‌مدیریت و تخلف در یکی از شرکت‌های وابسته به بنیاد تعاون سپاه «مظنون شده و پرونده پس از بررسی دقیق و حرفه‌ای به محاکم قضایی ارجاع شد و قوه قضائیه با همکاری سپاه، احکام متخلفان که هم‌اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود می‌باشند را صادر نمود.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »