«فرافکنی»، «دست ساخته» و «نامفهوم»؛ روایت چند نماینده مجلس از سندِ فساد در سپاه

زیتون– دو روز پس از انتشارِ فراگیر فایل صوتی از جلسه‌ای میان سرلشگر محمدعلی(عزیز) جعفری و سرتیپ صادق ذوالقدرنیا، چند در تن از نمایندگان مجلس آن‌را «فراافکنی»، «دست ساخته»و «نامفهوم» و «غیرقابل استناد» خواندند.

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت که «در ماجرای انتشار این فایل، نام افراد مختلف برده می‌شود که فرافکنی است.»

او توضیح بیشتری در مورد «نام افراد مختلفی که برده می‌شود» و «فرافکنی» نداد و مشخص نیست منظور او از «فرافکنی» [به طور معمول به معنی نسبت دادن اِشکالات خود به دیگران] از سوی چه کسی است.

شامگاه پنجشنبه (۲۱ بهمن ماه) وب سایت رادیو فردا یک فایل صوتی حدود ۴۰ دقیقه‌ای را منتشر کرد که نشان دهنده «فساد تا مغز استخوان» نظام «مقدس» جمهوری اسلامی بود. صحبت‌های محمدعلی(عزیز) جعفری و ذوالقدرنیا در این فایل نشان می‌دهد که فرماندهان ارشد سپاه در ارتباط با نحوه‌ی «رتق و فتق» پرونده‌های فساد مالی اختلافات جدی دارند.

بیشتر بخوانید:

جمهوری اسلامی و «فایل‌های صوتی»؛ فساد را رها کن، نفوذ را بچسب

این فایل صوتی نزدیک به دو سال پیش توسط یک کانال تلگرامی اصولگرا منتشر شده‌بود. در این فایل که مربوط به جلسه‌ای در سال ۹۷ است بارها نام رییس فعلی مجلس و شهردار وقت تهران، محمدباقر قالیباف و فرمانده وقت سپاه قدس، قاسم سلیمانی، در رابطه با فساد‌های مالی میلیاردی تکرار می‌شود. با وجود این تابحال قوه قضاییه، دادسرای ویژه نیروهای مسلح و سایر نهادهای ذی‌ربط هیچ واکنشی نسبت به آن نشان ندادند.

مجتبی توانگر به عنوان دومین نماینده مجلس که به انتشار این فایل واکنش نشان می‌دهد گفت به باور او «این‌که در یک دستگاه تخلف رخ دهد مسئله عجیبی نیست» و مدعی شد که تخلفات این افراد «بررسی قضایی» شده و « به همین دلیل حکم تبرئه صادر شده است.»

او مدرک و شواهدی در مورد «بررسی قضایی» این تخلفات ارائه نداد و در مورد این‌که چرا تاکنون این «بررسی قضایی» در رسانه‌ها بازتابی نداشته، توضیحی نداد.

روز گذشته نیز محمود عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در مورد محتوای این فایل صوتی گفت: «باید بپذیریم که نفوذ اتفاق افتاده و این واقعیت تلخی است.»

او با بیان این‌که «به نظر من پدیده نفوذ به صورت جدی دارد کار خود را انجام می‌دهد» در ارتباط با این فایل گفت که «مسئله در کمیسیون امنیت ملی مطرح خواهد شد.»

امروز غلامرضا شریعتی٬ نماینده مردم بهشهر در مجلس٬ نیز درباره محتوای فایل صوتی اخیر که منتشر شده، گفت: «این فایل صوتی که در فضای مجازی منتشر شده است، هیچ مفهومی ندارد، یعنی کسی نمی‌تواند صدا را به درستی تشخیص دهد. این نوع کارها را هر فرد دیگری می‌تواند درست و برای تخریب افراد استفاده کند. این‌ مسائل، مسائلی نیست که بتوان به آن استناد کند. هر آدم عاقلی می‌تواند بفهمد که این‌ها دست ساخته و پرداخته کارهای گرافیکی و رسانه‌ای است.»

اهمیت ویژه این فایل صوتی به تکرار نام‌های رییس فعلی مجلس و فرمانده وقت سپاه قدس برمی‌گردد. با توجه به محتوی و زمان انتشار اولیه این فایل، تمامی ارکان نظام از دو سال پیش در جریان فساد محمدباقر قالیباف و قاسم سلیمانی بودند. با این حال راه برای رسیدن قالیباف به ریاست قوه مقننه هموار شده و قاسم سلیمانی هم با پروپاگاندای همه‌جانبه جمهوری اسلامی تبدیل به «سردار دل‌ها» شد. همچنین این فایل صوتی بیانگر اختلاف شدید بین محمدعلی جعفری، فرمانده وقت کل سپاه پاسداران، و قاسم سلیمانی، فرمانده وقت سپاه قدس، است.

موضوع مهم دیگر در رابطه با این صوت صحه گذاشتن چندباره بر این موضوع است که نهاد نظامی سپاه و اقمار آن یعنی سپاه قدس و قرارگاه‌های مربوطه عملا دیگر بنگاه‌های اقتصادی محسوب می‌شوند و موضوع جلسه سری سران سپاه نه امور نظامی که امور اقتصادی است.

در این جلسه فرمانده کل سپاه پاسداران از اینکه با بدهی بیش از هزار میلیارد تومانی هولدینگ یاس به نیروی قدس، قاسم سلیمانی هم درگیر ماجرا شده استقبال می‌کند و می‌گوید: «قاسم تازه دارد می‌فهمد که چه بلایی سرش آمده تو یاس.»

از سوی دیگر بنا به گفته سردار ذوالقدرنیا، محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران، به دنبال اعمال نفوذ برای حل و فصل پرونده فساد مالی هولدینگ یاس بوده است.

بر اساس آنچه از مفاد این جلسه بر می‌آید حسین طائب، رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، حامی قالیباف است. حسین طائب، همسنگر پیشین مجتبی خامنه‌ای در گردان حبیب، از کلیدی‌ترین مهره‌های نزدیک به پسر رهبر جمهوری اسلامی در مناسبات داخل نظام است. حمایت طائب از قالیباف با توجه به نزدیکی رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به مجتبی خامنه‌ای تاکیدی است بر دست داشتن «بیت رهبر جمهوری اسلامی» در تخلفات اقتصادی.

این فایل صوتی کمتر از یک ماه پیش از انتخابات مجلس یازدهم در ۲ اسفند سال ۱۳۹۸ منتشر شده و احتمالا تلاش نومیدانه طیفی از اصولگرایان برای از میدان به در کردن قالیباف بود که راه به جایی نبرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »