گردش مالی «۲۶ میلیارد دلاری» کالای قاچاق در ایران

جواد حسینی‌کیا٬ نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس٬ از گردش مالی «۲۶ میلیارد دلاری» کالای قاچاق در بازار ایران خبر داده و از عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انتقاد کرده است.

جواد حسینی‌کیا به خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، گفت: «بازار پوشاک، مملو از کالاهای قاچاقی است که از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شود و این اتفاق در خصوص سایر بازارها خصوصاً در بازار لوازم خانگی نیز در حال رخ‌دادن است.»

به‌گفته او، «کنترل و نظارت مبادی ورودی با توجه به وسعت کشور و همچنین پدیده‌هایی همچون ته‌لنجی و کوله‌بری، دشوار به نظر می‌رسد؛ اما مقابله با کالای قاچاق در سطح عرضه می‌تواند ریسک قاچاق کالا را به شکل قابل توجهی برای سودجویان افزایش دهد.»

ارجاع ۲۶ میلیارد دلار کالای قاچاق به پدیده «ته‌لنجی و کوله‌بری» در حالی است که چنین میزانی از قاچاق معادل دو سوم کل واردات رسمی کشور در سال گذشته خورشیدی است و انتصاب آن به کول‌بر و لنج‌ها غیرممکن است.

از طرفی طی سال‌های گذشته گزارشهای زیادی از قاچاق «سازمان‌یافته» کالا و سوخت توسط سپاه پاسداران منتشر شده است.



کرونا در ایران: افزایش آمار «بستری»٬ «فوت» و «شهرهای قرمز»

بر اساس بررسی هفتگی وضعیت موجود بیماری کووید ۱۹ در کشور در هفته اخیر یعنی هفته سوم بهمن ماه ۱۴۰۰ مصادف با هفته ۱۰۳ همه‌گیری، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده در کشور ۲۳۱۵۱۹ نفر، تعداد موارد بستری جدید در کشور ۱۴۳۹۲ نفر و تعداد موارد فوتی جدید در کشور در این هفته ۴۷۰ نفر بوده است.

همچنین براساس اعلام وزارت بهداشت در روز گذشته، افزایش شهرهای قرمز کرونایی کشور از ۱۲۰ به ۲۴۷ شهرستان را شاهد بودیم؛ به طوری که رنگ آبی از نقشه کرونایی کشور حذف شده و در حال حاضر ۲۴۷ شهر در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهر در وضعیت نارنجی و ۸۹ شهر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. بر همین اساس نیز کارشناسان بر تشدید رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق در سوم واکسن‌ کرونا تاکید دارند. ‌



برنامه دانشگاه آزاد برای اخراج ۱۵۰۰ استاد دیگر

ایران اینترنشنال گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه طی یک سال گذشته ۳۲۵ استاد دانشگاه آزاد اخراج شده‌اند و ۱۵۰۰ استاد دیگر این دانشگاه نیز در فهرست بازخرید شدن قرار دارند.

بنابر این اطلاعات تنها ۴۰ استاد در استان کردستان اخراج شده‌اند و اخراج اساتید در استان‌هایی که اقلیت‌های دینی و قومی سکونت دارند شدت بیشتری دارد.

محمدصالح هاشمی گلپایگانی، رییس هیات جذب اساتید دانشگاه آزاد اسلامی، شهریور امسال در نامه استعفای خود به رییس این دانشگاه نوشته بود که حدود ۱۸۰۰ نفر از «افراد واجد شرایط بازخرید از طرف مراجع ذی‌صلاح و واحدها معرفی شدند که پیگیری امور آنان منجر به بازخریدی ۳۲۵ نفر» شد.

همچنین از استادانی که جدیدا با دانشگاه آزاد همکاری می‌کنند خواسته شده که تعهد همکاری یک ساله با دانشگاه را امضا کنند تا حق هیچ‌گونه اعتراض و پیگیری قضایی را در صورت تمدید نشدن قرارداد خود نداشته باشند.



بازار تهران در آتش سوخت

بازار بزرگ تهران آتش گرفته استو به گفته سخنگوی آتش‌نشانی تهران، حریق در بازار کفاش‌ها در تیمچه حاجب‌الدوله ادامه دارد.

جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران، به خبرگزاری ایسنا گفت این آتش‌سوزی بزرگ از ساعت هفت و نیم صبح امروز، شنبه ۲۳ بهمن، در یک پاساژ در تیمچه حاجب‌الدوله در بازار تهران آغاز شده است.

او با اشاره به اینکه آتش به حدود ۳۰ مغازه رسیده است گفت حریق هنوز مهار نشده اما آتش‌نشانان توانستند از سرایت آتش به دیگر مغازه‌ها جلوگیری کنند.

خبرگزاری صدا و سیما نیز خبر داد که بخش اعظمی از سقف دالان حاجب‌الدوله فرو ریخته است.

سخنگوی آتش‌نشانی تهران همچنین به خبرگزاری ایرنا گفت در حال حاضر شش ایستگاه در حال تلاش برای خاموش کردن آتش هستند.


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »