نور پردازی برج آزادی با تصویر پرچم چین

انعکاس همزمان پرچم های جمهوری اسلامی ایران و چین به روی برج آزادی تهران باعث خشم افکار عمومی در ایران شد.

این اقدام به مناسبت سال نوی چینی و همزمان با دهه منتهی به سالگرد انقلاب بهمن ۵۷ و با حضور سفیر چین در تهران انجام گرفته است.

کاربران شبکه های اجتماعی از کنار هم قرار گرفتن پرچم چین در برج آزادی کنار پرچم ایران ابراز شگفتی کرده و آن را به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در نزدیک کردن خود به چین مرتبط دانسته‌اند.



نامه جلیلی به رهبری: از برجام خارج شویم، تا ۹۹درصد غنی‌سازی کنیم، بعد با آمریکا مستقیما مذاکره کنیم

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ در نامه‌ای به رهبری و دیگر سران نظام، از نقد صرف برجام فراتر رفته و خواستار این شده است که ایران از برجام خارج شود و غنی‌سازی را تشدید کند.

روزنامه شرق در این رابطه به نقل از یک منبع آگاه نوشت که جلیلی در این نامه صراحتا مخالفت خود را با مسیری که در‌حال‌حاضر در‌حال طی‌شدن است، اعلام کرده. جلیلی بعد از این مخالفت تاکید کرده که ایران باید از برجام خارج شود که پیش‌بینی کرده طرف‌های مقابل برای پیگیری سازوکار ماشه و بازگرداندن تحریم‌های اصلی هسته‌ای به مشکل حقوقی خواهند خورد.

جلیلی در این نامه نسخه‌ای را که به نظر او برای حل مسئله تحریم و برنامه هسته‌ای ایران کارا خواهد بود، تجویز کرده است.

طبق نسخه تجویزی او، در گام بعدی، طرف‌های دیگر برجام برای پیگیری سازوکار ماشه و بازگرداندن تحریم‌های اصلی هسته‌ای به مشکل حقوقی خواهند خورد و نیازمند مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهند شد اما در آنجا، به تصور جلیلی، روسیه و چین از حق وتو استفاده خواهند کرد و تلاش اروپایی‌ها و ایالات متحده به نتیجه نخواهد رسید.

طبق گفته‌های این منبع آگاه، جلیلی پیش‌تر و قبل از ارسال این نامه، تماس‌های خود را با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و علی باقری‌کنی، معاون سیاسی او و رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات احیای برجام در وین، داشته و در تلاش برای اقناع آنها ناکام مانده است. پس از این بوده است که جلیلی در این مرحله سراغ نامه به رهبری رفته است.



صافی گلپایگانی درگذشت

شیخ لطف الله صافی گلپایگانی٬ از مراجع تقلید شعیان در قم٬ درگذشت.

آیت‌الله صافی گلپایگانی که به عنوان شیخ المراجع معروف بود از چندی قبل دچار بیماری شده و در بیمارستانی در قم بستری بود.

عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان و دبیری آن با حکم آیت‌الله روح‌الله خمینی، از جمله فعالیت های سیاسی صافی گلپایگانی بود.



بنجامین بری‌یر، شهروند فرانسوی زندانی در ایران٬ اعتصاب غذایش را شکست

سعید دهقان، وکیل بنجامین بری‌یر، شهروند فرانسوی زندانی در ایران گفت موکلش اعتصاب غذای خود را بعد از ۳۵ روز و کم کردن ۱۳ کیلو‌ به درخواست خانواده و وکلا شکسته است.

او در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «مقامات جمهوری اسلامی بعد از ۲۰ماه قانون‌شکنی و تحمیل ۸ سال و ۸ ماه زندان به یک توریست خارجی، به جای دست برداشتن از لجاجت و تجارت با حوزه عدالت، فرانسه را وسط مذاکرات، دولت متخاصم معرفی می‌کنند!»

دهقان پیشتر اعلام کرده بود که موکلش بر اساس اتهام‌هایی از جمله «‌همکاری با دولت متخاصم» به هشت سال حبس محکوم شده است.

او در مصاحبه با رویترز گفت که بری‌یر از حکم جدید خود حیرت‌زده است و در ۲۰ ماهی که از زندانش می‌گذرد نه خودش و نه وکلایش از «‌همکاری با دولت متخاصم» اطلاعی نداشته‌‌اند. این وکیل تاکید کرد که وکلا ظرف مدت قانونی ۲۰ روز، به این حکم اعتراض و درخواست تجدید‌نظر خواهی می‌کنند.

فیلیپ ولان، دیگر وکیل بری‌یر نیز اعلام کرد که موکلش «هرگز از یک محاکمه منصفانه در برابر قضات بی‌طرف بهره‌مند نشده است.»


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا ۱۵ خرداد ۶۸ در مجلس خبرگان رهبری در اظهاراتی در اوج فروتنی فرمودید:««باید خون گریست

ادامه »

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در

ادامه »