آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران تولید قطعات سانتریفیوژ را از کرج به اصفهان منتقل کرده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران تولید قطعات سانتریفیوژ را از مجتمع تسا در کرج به مکانی جدید در اصفهان منتقل کرده است.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۱ بهمن نوشت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود به اعضای این نهاد که این خبرگزاری توانسته به نسخه‌ای از آن دست یابد، اعلام کرد ایران به این نهاد اطلاع داده قصد دارد لوله‌های روتور سانتریفیوژ و دیگر قطعات سانتریفیوژ را در این مکان جدید در اصفهان تولید کند.

این گزارش می‌افزاید که ایران این موضوع را روز ۱۹ ژانویه به بازرسان آژانس اطلاع داده و آنان پس از مهر و موم تمام ماشین‌های مربوطه در کارگاه کرج، دوربین‌های نظارتی را از آنجا برداشتند و در روز ۲۴ ژانویه در اصفهان نصب کردند.

بر اساس این گزارش، در آن زمان، تولید قطعات در این مکان جدید آغاز نشده بود.

دلیلی برای انتقال کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ از کرج به اصفهان ذکر نشده، اما آژانس بین‌المللی انرژی اضافه کرده که اطلاعات دوربین‌های نظارتی آژانس در مجتمع تولید قطعات سانتریفیوژ در اصفهان در صورتی در دسترس این نهاد خواهد گرفت که برجام احیا شود و ایران به تعهداتش برگردد.

انتقال تولید این قطعات از کرج به اصفهان در حالی است که بیش از یک ماه پیش، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نصب دوربین‌های جدید در مجتمع ساخت قطعات سانتریفیوژ تسا در کرج به توافق رسیده بودند.



بازداشت دست‌کم هفت معلم در تجمع اعتراضی امروز معلمان

در حالی که پس از دو روز تحصن در مدارس، معلمان شاغل و بازنشسته ایران در شهرهای مختلف این کشور دست به تجمع زدند، نیروهای امنیتی دست‌کم هفت فعال صنفی معلمان را در سه شهر مختلف از جمله تهران بازداشت کرده‌اند.

محمد حبیبی، معلم، سخنگوی کانون صنفی معلمان از بازداشت سه نفر از آموزگاران معترض به نام‌های آقایان احمد حیدری، احمدی و داودی در مقابل مجلس در تهران و سه معلم در شیراز به نام‌های محمدعلی زحمتکش و اصغر امیرزادگان و قهرمان کیانی طی روز دوشنبه خبر داده است.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو هم گزارش داده که جبار دوستی از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان در مریوان بازداشت شده است.

در همین حال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از صدور حکم چهار سال و شش ماه حبس تعزیری برای جعفر ابراهیمی ، بازرس این شورا در روز دوشنبه، ۱۱ بهمن در دادگاه انقلاب کرج خبر داده است.



خرید سربازی منتفی شد

محسن دهنوی٬ نایب رییس کمیسیون تلفیق مجلس٬ گفت که بابت «استحکام خانواده و تشویق به فرزندآوری»، مشمولین خدمت سربازی که متاهل باشند و حداقل دو فرزند و بیش از ۳۰ سال سن داشته باشند، می‌توانند کارت معافیت از خدمت در زمان صلح را بدون پرداخت وجه پ رایگان دریافت کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، او این پیشنهاد را امروز در کمیسیون تلفیق ارائه کرده و مصوب شد. ولی باید‌ در صحن هم تصویب و شورای نگهبان هم تاییدش کند.

مصوبه قبلی کمیسیون تلفیق مبنی بر فروش سربازی پس از زمزمه‌های مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح پس گرفته شد.

روز گذشته رحیم زارع٬ سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس٬ با اشاره به مصوبات اخیر این کمیسیون گفته بود: «با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی و در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و فرزندآوری و تعیین تکلیف مشمولین غایب بیش از ۵ سال با اولویت افراد متأهل و بالاتر از ۳۵ سال سن که ضریب انجام وظایف مقدس سربازی تحت تاثیر تحلیل قوای جسمانی برای آنها امکانپذیر نیست، خرید سربازی امکانپذیر خواهد بود، بر این اساس افراد با پرداخت مبالغ مشخص شده، کارت معافیت از خدمت در زمان صلح را دریافت می‌کنند.»

به موجب این مصوبه، دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته ها با پرداخت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خزانه کل کشور قادر به خرید سربازی خود خواهند بود.

همچنین مشمولان متاهل به ازای هر فرزند از ۲۰ درصد تخفیف تا سقف حداکثر ۶۰ درصد برخوردار خواهند بود و افراد متاهل تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار شدند.



ممنوعیت فروش آزاد داروی‌های پیشگیری از بارداری

سازمان غذا و دارو در بخشنامه‌ای خطاب به معاونان غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی دستور داده «توزیع رایگان یا یارانه‌ای اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری» و کار گذاشتن اقلام پیشگیری و تشویق به استفاده از آنها در شبکه بهداشت ممنوع است.

همچنین خرید داروهای جلوگیری از بارداری در داروخانه‌های سراسر کشور و شبکه بهداشت به نسخه‌ی پزشک نیاز دارد.



اتحادیه اروپا حکم هشت‌سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق نرگس محمدی را محکوم کرد

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر کرد نسبت به وضعیت سلامتی نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، ابراز نگرانی کرده و حکم هشت سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق او را محکوم کرد.

سخنگوی این اتحادیه نیز از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که به تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی عمل کرده و با توجه به وخامت حال نرگس محمدی هر چه سریع‌تر او را آزاد کنند.

سفیر فرانسه در امور حقوق بشر و کمک‌های بشردوستانه نیز در پیام‌هایی خواستار آزادی فوری نرگس محمدی شد.

پیش‌تر دیده‌بان حقوق بشر ضمن محکوم کردن بازداشت نرگس محمدی از قدرت‌های جهان خواست که حکومت ایران را برای متوقف‌کردن سرکوب معترضان، تحت فشار قرار دهند.

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی در توییتی از محکومیت همسرش به ۸ سال ۲ ماه زندان، ۷۴ ضربه شلاق، دو سال تبعید از تهران، دو سال ممنوعیت فعالیت در نهاد و احزاب، دو سال ممنوعیت از حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و مصاحبه، خبر داده بود.

نرگس محمدی در نامه‌ای از زندان اعلام کرده بود که رای دادگاه انقلاب را به رسمیت نمی‌شناسد.



پس از دو روز تحصن٬ معلمان معترض به خیابان‌‌‌ها آمدند

پس از دو روز تحصن در مدارس، معلمان شاغل و بازنشسته ایران در شهرهای مختلف این کشور از جمله مراکز استان‌ها در اعتراض به وضعیت شغلی و معیشتی خود و همچنین فشارهای امنیتی حکومت، به خیابان‌ها آمدند و دست به تجمع زدند.

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی این تجمع در شهرهایی چون تهران، ایلام، همدان، کرمانشاه، شیراز، شاهین‌شهر، یزد، اقلید، بوشهر، نوشهر و تبریز برگزار شده است.

در تهران، امروز معلمان معترض مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و در دیگر شهرها نیز این تجمع مقابل اداره آموزش و پرورش برگزار شده است.

«معلم قیام کن – از حق خود دفاع کن»، «مجلس انقلابی – وعده‌های قلابی»، «معلم زندانی آزاد باید گردد»، «مرگ بر دروغگو» و «اگر عدالتی بود، معلم اینجا نبود» از جمله شعارهای تجمع معلمان در سراسر کشور بود.

پیشتر محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان گفته بود با وجود بازداشت معلمان و فشارها و تهدیدها، معلمان در سراسر کشور روز دوشنبه برای سومین روز در اعتراض به «عدم اجرای همسان‌سازی بازنشستگان، عدم اجرای رتبه‌بندی معلمان، بازداشت معلمان و پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی» تجمع می‌کنند.


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »