کشورهای پیگیر سقوط هواپیمای اوکراینی: مهلت ایران تمام شد، پیگیری بین‌المللی می‌کنیم

یک روز پس از پایان ضرب‌الاجل کشورهای پیگیر سقوط هواپیمای اوکراینی به ایران،‌ این چهار کشور در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند جمهوری اسلامی به صراحت گفته است حاضر به مذاکره با آنها نیست و از این رو، این پرونده بر اساس قوانین بین‌المللی پیگیری خواهد شد.

کانادا، سوئد،‌ اوکراین و بریتانیا، چهار کشور عضو «گروه هماهنگی و واکنش بین‌المللی برای قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲»، در بیانیه مشترک خود که روز پنجشنبه منتشر شد تصریح کرده‌اند: ««متاسفانه در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۱ [ششم دی‌ماه] ما پیام صریح و بدون ابهامی از ایران دریافت کردیم مبنی بر اینکه نیازی نمی‌بیند با گروه ما مذاکره‌ای داشته باشد.»

این چهار کشور در بیانیه خود گفته‌اند با توجه به اتمام ضرب الاجل ۱۵ دی، تلاش بیشتر برای مذاکره را بی‌فایده می‌دانند و بر اقدامات بعدی برای حل این موضوع بر اساس قوانین بین‌المللی تمرکز خواهند کرد.

این کشورها پیش از این به حکومت ایران تا ۱۵ دی‌ مهلت داده بودند به سوالات مربوط به سرنگونی هواپیمای اوکراینی پاسخ دهد، در غیر این صورت به طور جدی اقدامات دیگری را در چارچوب قوانین بین‌المللی بررسی خواهند کرد.

در بیانیه مشترک چهار کشور دخیل در پرونده هواپیمای اوکراینی اشاره‌ای به جزییات مربوط به پیگیری بر اساس قوانین بین‌المللی نشده است؛ با این حال پیش از این معاون وزیر خارجه اوکراین، ضمن انتقاد از تعلل تهران، درباره شکایت از ایران به دادگاه لاهه هشدار داده بود.



رفع محدودیت هشتگ‌های مربوط به یادبود کشته شدگان هواپیمای اوکراینی

یک سخنگوی شرکت متا، که مالک شبکه اجتماعی اینستاگرام است محدود شدن موقتی هشتگ‌های روشن کردن شمع به یادبود کشته شدگان هواپیمای اوکراین را «اشتباه» خواند و از بابت «هرگونه ناراحتی و سردرگمی ایجاد شده» ابراز تاسف کردند.

او در پاسخ به محدود شدن هشتگ من هم شمعی روشن خواهم کرد و نسخه انگلیسی آن در اینستاگرم به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «ما متوجه شدیم که این هشتگ‌ها به اشتباه محدود شده‌اند و به سرعت برای رفع محدودیت آن تلاش کردیم.»

دیروز در آستانه دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های پدافند سپاه، هشتگ یادبود ۱۷۶ سرنشین کشته‌شده این پرواز در اینستاگرام با «گزارش گروهی کاربران» محدود شده بود.پیام خودکار اینستاگرام در مورد هشتگ‌ #منهمشمعیروشنخواهم_کردو هشتگ انگلیسی ‪#‬IWillLightACandleToo حکایت از محدود شدن این هشتگ‌ها در پی گزارش‌‌های گروهی کاربران در مورد محتوای پست‌هایی است که با این هشتگ‌ها در این شبکه اجتماعی همرسان شده است.

امروز حساب رسمی «انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲» در توئیتر، روز پنج‌شنبه ۱۶ دی‌ خبر داد که شبکه اجتماعی اینستاگرام محدودیت ایجاد شده برای هشتگ‌های حمایت از قربانیان هواپیمای اوکراینی را برطرف کرده است.

بر اساس توئیت اخیر این انجمن، هشتگ‌های «من هم شمعی روشن خواهم کرد» و «هواپیمای اوکراینی» و نسخه انگلیسی آن‌ها در اینستاگرام بازیابی شده و هم‌اکنون، قابل استفاده است.



پیامک تذکر «بدحجابی» برای مهاجم پیشین پرسپولیس

‌اشپیتیم آرفی، مهاجم کوزوویی پیشین باشگاه پرسپولیس که سالهاست در ایران زندگی می‌کند، پیامک تذکر ‫«بدحجابی‫»‬ دریافت کرده است‫.

‬‎او که اکنون به عنوان کارشناس برنامه اینترنتی ۱۱ همراه با خداداد عزیزی، علی کریمی، مجتبی جباری و آندرانیک تیموریان همکاری می‌کند، به نظر می‌رسد به دلیل موهای بلندش دو روز پیش پیامک موسوم به تذکر بدحجابی دریافت کرده است‫.‬



مجسمه قاسم سلیمانی در شهرکرد به آتش کشیده شد

تندیس قاسم سلیمانی در شهرکرد که صبح روز چهارشنبه، با حضور مسئولان استان چهارمحال و بختیاری رونمایی شده بود، شامگاه همان روز به آتش کشیده شد.

محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد٬ با صدور اطلاعیه‌ای عاملان این اتفاق را «احمق» نامید.

در این بیانیه که توسط ایسنا منتشر شده٬ آمده است: «اینان در اوج حماقت قرار دارند و نمی‌دانند که مرد و زن شهرکرد و جوانان غیور اچهارمحال و بختیاری در صبح این شب و در سالروز به آتش کشیده شدن خانه زهرای اطهر(س) آن‌چنان حضوری گردا گرد تندیس خواهند داشت که یادآور تشییع دو سال قبل باشد.»



کانون نویسندگان ایران: مسئولیت مستقیم جان بکتاش آبتین با حکومت است

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای تاکید کرد مسئولیت جان آقای آبتین و دیگر نویسندگان زندانی، مستقیما متوجه حکومت جمهوری اسلامی و برخی نهادهای وابسته به آن است.

در این بیانیه که روز چهارشنبه ۱۵ دی‌ماه منتشر شد، آمده است وضعیت جسمانی بکتاش آبتین به دلیل عدم رسیدگی و دسترسی به‌موقع به مراقبت‌های پزشکی و همچنین اعزام دیرهنگام به بیمارستان توسط مسئولان زندان، به این مرحله «سخت نگران‌کننده» رسیده است.

کانون نویسندگان ایران با محکوم کردن آن‌چه که «پرونده‌سازی» و «قتل خاموش» نویسندگان آزادی‌خواه خوانده است، خواستار آزادی فوری و کامل و بی‌قید و شرط اعضای زندانی خود شده است.

این بیانیه در ادامه با شرح جزییاتی درباره نحوه اعزام دیرهنگام آقای آبتین به بیمارستان و بستری کردن او «با غل و زنجیر» در حضور سنگین نیروهای امنیتی یادآور شده است که ماموران حکومت حتی از آزار «جسم نیمه‌جان» بکتاش آبتین نیز دست برنداشتند.


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »