وکیل علی یونسی و امیرحسین مرادی: نهادهای امنیتی تلاش دارند این دو را در بند ۲۰۹ نگه‌دارند

مصطفی نیلی، وکیل علی یونسی، دانشجوی زندانی دانشگاه صنعتی شریف، به وب سایت امتداد گفت که «تقاضای» نهاد امنیتی جمهوری اسلامی این بوده که علی یونسی و امیرحسین مرادی تا زمان صدور حکم در بند امنیتی ۲۰۹ در زندان اوین بمانند.

او افزود که این دو دانشجو که هنوز حدود ۲۱ سال دارند، «نزدیک به ۲۱ ماه است که در بند امنیتی ۲۰۹ و شرایط سخت آن بند نگهداری می‌شوند.»

نیلی از این که «دادیار ناظر و دادستان تهران هیچ توجهی به اعتراضات ما درباره انتقال این بچه‌ها نمی‌کنند» ابراز تاسف کرده است.

نگهداری این دو دانشجوی نخبه در بند ۲۰۹ در شرایطی ادامه دارد که به گفته مصطفی نیلی، «تحقیقات مقدماتی، مدت‌هاست به پایان رسیده و… هیچ ضرورتی برای این مسئله وجود ندارد.»
وی در عین حال درباره پخش ناگهانی «اعترافات اجباری» این دو جوان نخبه از سوی خبرگزاری فارس گفت:‌ «این گمان به وجود می‌آید که نهاد امنیتی به هر حربه متوسل شده تا با اثرگذاری در این پرونده، نظر مقام قضایی را منحرف کند.»

علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۹۵ و همچنین مدال طلای المپیاد جهانی نجوم در ۲۲ فروردین سال ۹۶ بدون اعلام دلیل دستگیری، «پس از ضرب‌ و شتم شدید توسط ماموران» بازداشت شد.

امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری، نیز همان روز بازداشت شد.



ایرنا: احتمال آزاد سازی پول ایران در عراق و کره نرخ دلار را کاهش داد

خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت جمهوری اسلامی٬ گزارش داد که «اخبار منتشر شده حاکی از این است که منابع بلوکه ایران در کره جنوبی و عراق به‌زودی آزاد می‌شود.»

این خبرگزاری به نقل از سخنگوی وزارت برق عراق نوشته است که به زودی بدهی‌های آن کشور به ایران به صندوق اعتباری بانک تجارت آن کشور واریز می‌شود.

ایرنا با یادآوری اینکه روز گذشته گزارش‌هایی از سفر معاون وزارت خارجه کره جنوبی به محل مذاکرات هسته‌ای در وین منتشر شد، این سفر را با توافق‌های احتمالی در مورد ازاد کردن دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی مرتبط دانسته است.

بدهی‌های کره جنوبی به ایران بابت واردات گاز و میعانات گازی حدود هفت میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

به نوشته ایرنا کارشناسان بازار ارز معتقدند که «با آزادسازی این بدهی و تزریق آن توسط دولت به بازار ارز، میزان عرضه بالاتر می‌رود که این امر می‌تواند در کاهش قیمت نرخ ارز و رسیدن آن به قیمت تعادلی عرضه و تقاضای بازار برای ماه‌های آتی تاثیر بسزایی داشته باشد.»

این خبرگزاری افزود که سفر مقام کره‌ای به وین همچنین می‌تواند نشانه پیشرفت در مذاکرات اتمی و نزدیک شدن طرف‌های مذاکره به توافق باشد و نرخ ارز “با این سیگنال مثبت از مقر مذاکرات می‌تواند به روند کاهشی خود ادامه داده و قیمت ارز روزهای آینده ریزش‌های بیشتری را شاهد باشد.”

براساس این گزارش امروز نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۲۰۳ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به بهای ۲۶ هزار و ۹۹۰ تومان معامله شد.

به نوشته ایرنا آخرین بار که دلار در کانال ۲۶ هزار تومان قرار داشت خردادماه امسال بود.



همه هکرهای ناشناس به نشست ویدئویی وکلای خانواده‌های قربانیان هواپیمای مسافربری اوکراینی

هکرهای ناشناس روز سه‌شنبه،‌ ۱۴ دی‌ماه، نشست ویدئویی وکلای خانواده‌های قربانیان هواپیمای مسافربری اوکراینی سرنگون شده به دست سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را برای دقایقی مختل کردند.

رادیو فردا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشته، این اختلال که با پخش موزیک با صدای بلند و تصاویر خشونت‌آمیز انجام شده بیش از دو دقیقه طول کشیده است.

این اختلال اندکی پس از آن رخ داد که مارک آرنولد، یکی از وکلای مدافع شش خانواده شاکی از جمهوری اسلامی گفت: «اگر کسی از جمهوری اسلامی ایران در این تماس ویدئویی حاضر است، [بداند برای تامین غرامت به بازماندگان] ما به دنبال دارایی‌های شما هستیم.»

اظهارات او پس از آن مطرح شد که در آستانه دومین سالگرد هدف قرار گرفتن پرواز پی‌اس‌۷۵۲ هواپیمایی اوکراین توسط موشک‌های سپاه پاسداران، دادگاه عالی استان انتاریو کانادا بر اساس شکایت شش نفر از بازماندگان، جمهوری اسلامی را به پرداخت ۱۰۷ میلیون دلار غرامت به این افراد محکوم کرد.

پس از بیان این اظهارات، تصاویر عروسکی با دندان‌های تیز و سگی با چشم‌های درخشان روی صفحه نمایش این نشست ظاهر شد و پس از آن نیز ویدئوکلیپی از مردی در حال خواندن آهنگ رپ با اشعار رکیک پخش شد.

با این حال وکلای حاضر به این نشست که در اپلیکیشن «زوم» برگزار می‌شد، خاتمه دادند و بار دیگر بدون هیچ مشکلی نشست مجازی خود را از سر گرفتند.



مرگ یک حیوان دیگر در باغ وحش صفادشت

پس از مرگ زرافه، گورخر آفریقایی، و یک قلاده ببر و … در مرکز نگهداری حیوانات صفادشت، خبر مرگ شیر دریایی دلفیناریوم برج میلاد تهران هم منتشر شد.

پس از مرگ آلفا در سال ۹۸ و کاسیا در سال ۹۹ در دلفیناریوم برج میلاد، بوریس شیر دریایی این مجموعه به مرکز نگهداری حیوانات صفادشت فروخته شد و ۲۰ روز بعد از آن دلفیناریوم برج میلاد تعطیل شد.

این شیر دریایی ۱۳ ساله که هنوز عقیم هم نشده بود از نژاد کالیفرنیایی بود و در صورت فراهم شدن شرایط لازم توانایی عمر کردن تا سن ۳۰ سال را هم داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفته: این مرگ ممکن است بر اثر کهولت سن باشد، قطعا اگر علت مرگ عامل انسانی و کوتاهی باشد، علاوه بر برخورد با خاطیان، محدودیت‌ها و جریمه‌هایی برای مرکز نگهداری حیوانات صفادشت اعمال خواهد شد.



نماینده مجلس: مردم فعلا با این شرایط اقتصادی کشور بسازند

غلامحسین رضوانی٬ نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس٬ گفت: «مردم بهتر است امسال و سال آینده با این شرایط اقتصادی کشور بسازند.»

غلامحسین رضوانی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: «با ناهماهنگی در پرداخت حقوق‌ها مواجه هستیم و ادارات مختلف جزیره‌ای عمل می‌کنند و این مسئله باعث بی عدالتی شده است. یکی از عوامل ایجاد تورم، کسری اعتبارات دولت است و در مقابل بار ناترازی بودجه روی دوش مردم می‌افتد. افزایش حقوق‌ها باعث ایجاد تورم می‌شود، ولی حقوق‌ها هم باید افزایش پیدا کند. علی رغم اینکه تاکید بر انسجام در پرداخت حقوق‌ها داریم، ولی به پرداخت حقوق‌ها جزیره‌ای نگاه می‌کنیم.»

او افزود که در بودجه سال آینده دولت گفته ۱۰ درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شده، ولی این افزایش پاسخ گوی تورم نیست، ولی باید برای منافع کشور یکی الی دو سال مشکلات را تحمل کنیم تا مشکل تورم حل شود.



قربانیان سیل جنوب به ۹ نفر افزایش یافت

اسماعیل نجار٬ رییس سازمان مدیریت بحران کشور٬ آخرین وضعیت مناطق متاثر از سیل از کشور را تشریح کرد و از مرگ ۹ تن درپی این حادثه جوی خبر داد.

او با بیان اینکه ۳۰ استان کشور به جز سمنان متاثر از سیل و آبگرفتگی بودند، گفت: در ۱۷ استان کشور شامل آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، بوشهر، قزوین، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، زنجان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان جنوبی، لرستان، مازندران، هرمزگان و یزد خدمات امدادی به شهروندان ارائه شد. در مجموع ۱۰۱ شهرستان و ۳۰۹ منطقه تحت تاثیر قرار داشتند.

ییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در استان‌های هرمزگان، کرمان، فارس، بوشهر و سیستان و بلوچستان امدادرسانی بیشتری انجام شد، گفت: «متاسفانه درپی این سیل‌ها و بارندگی‌ها ۹ تن از هموطنانمان نیز جان خود را از دست دادند که پنج نفر در استان فارس، دو نفر در کرمان و دو نفر نیز در استان سیستان و بلوچستان بودند.»



افزایش «۱۰ تا ۲۰ درصد» قیمت برنج طی تنها یک هفته

حسن تقی‌زاده٬ رییس اتحادیه برنج فروشان بابل، ضمن تایید خبر افزایش۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت برنج درهفته گذشته، گفت: «قیمت برنج طارم هفته پیش ۵۵ هزار تومان بود این در حالیست که در هفته جاری قیمت این برنج به کیلویی ۶۰ هزار تومان رسید.»

تقی جعفریان با اشاره به افزایش قیمت روزانه برنج ایرانی، ادامه داد: «دولت می‌تواند بازار برنج را سامان بدهد اما متاسفانه بنا به دلایلی که هنوز برای ما روشن نیست دولت در زمینه رصد انبارها ورود نمی‌کند.»

او با بیان اینکه برنج در حجم قابل توجهی در انبارها دپو شده است، خاطر نشان کرد: «اتحادیه نماینده قانونی دولت نیست و همچنین ابزار قانونی ندارد که بخواهد به کارخانه‌داران و انبارداران حکم کند که بار خود را در انبارها دپو نکنند و در بازار عرضه کنند. همین مسئله باعث شده یک عده دلال، مشخص می‌کنند برنج با چه قیمتی و در چه میزانی در بازار عرضه شود.»

این فعال اقتصادی کاهش تولید برنج ایرانی در سال جاری را ۴۰ درصد عنوان کرد و افزود: «مرکز آمار کاهش تولید را ۳۰ درصد و وزارت کشاورزی ۲۰ درصد اعلام می‌کند این در حالیست که بنا به آمار اتحادیه برنج ۴۰ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است. به نظر می‌رسد آمار ما به واقعیت‌تر باشد چرا که ما کم و کیف این بازار را لمس می‌کنیم و خسارت‌های فعالان این بخش را از نزدیک مشاهده کردیم.»


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »