سهمیه ارز مسافرتی کم شد

طبق اعلام رییس سابق کانون صرافان، بانک مرکزی سهمیه ارز مسافرتی را تغییر داده و طبق آن، میزان فروش ارز مسافرتی توسط صرافی‌ها برای کشورهای با ویزا، ۲۰۰۰ یورو و برای کشورهای بدون ویزا معادل ۳۰۰ یورو شده است.

طبق این گزارش، بانک مرکزی در اوایل آذرماه میزان ارز مسافرتی و ارز موردنیاز برای شرکت در دوره‌های آموزشی و پژوهشی را از ۲۰۰۰ یورو به ۲۲۰۰ یورو افزایش داد و بر تداوم روند تخصیص ارز بصورت اسکناس با مصارف خدماتی ۲۵ گانه تاکید کرد و از شبکه صرافی‌های کشور خواست تا درصورتیکه متقاضیان درخواست خرید ارز برای مصارفی، بجز مصارف تعریف شده در فهرست مذکور دارند، به بانک مرکزی اعلام کنند.



پرونده شکایت طلاب قم از هنرپیشه‌های ایرانی به دادگاه انقلاب تهران ارسال شد

ذبیح الله خداییان٬ سخنگوی قوه قضاییه٬ گفت که در پرونده شکایت جمعی از طلبه های حوزه های علمیه علیه بازیگران و هنرپیشگان از قم به دادگاه انقلاب تهران فرستاده شده اما «هنوز فردی احضار نشده است.»

خداییان در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پرونده شکایت ۱۱۰ طلبه علیه بازیگران ایرانی به دلیل رفتار و پوشش آنها توضیح داد: «تعدادی از مراکز فرهنگی و تشکل های استان قم و تعدادی از مردم از برخی بازیگران شکایت کردند و این پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب قم تشکیل شده است.»

سخنگوی قوه قضائیه ایران گفته این پرونده اخیراً با قرار عدم صلاحیت به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال شده است و به مجتمع قضایی فرهنگ و رسانه ارجاع شده است و در جریان تحقیقات قرار دارد.



سعید مدنی توسط اطلاعات سپاه در فرودگاه ممنوع‌الخروج شد

سعید مدنی، جامعه‌شناس٬ که به دعوت دانشگاه ییل ایالات متحده برای گذراندن فرصتی مطالعاتی عازم این کشور بود، با ممانعت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در فرودگاه نتوانست به این سفر برود و ممنوع الخروج شد.

این جامعه شناس در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه ایران، شرحی از این رخداد که روز سه‌شنبه هفتم دی به وقوع پیوست ارائه داده و گفته که اقدام نیروهای امنیتی با بسیاری از اصول میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و قوانین ایران در تعارض است.

این اقدام در حالی رخ داده است که مقامات جمهوری اسلامی طی ماه‌های اخیر در سخنرانی‌های خود بارها از ایرانیان خارج از کشور دعوت کرده‌ بودند که به ایران بازگردند و مدعی شدند که تضمین می‌دهیم با برخوردهای قضایی و اطلاعاتی مواجه نخواهند شد و کسی نیز مانع خروج آن‌ها از کشور نخواهد شد.

سعید مدنی در نامه خود عنوان کرده که پس از دریافت کارت پرواز و تحویل چمدان، به آخرین گیت در فرودگاه مراجعه کرد اما در این مرحله به بهانه کنترل صحت ویزای آمریکا به دفتر نیروی انتظامی برده شد و از سوی ماموران نهادهای مختلف امنیتی بازجویی شد.

این جامعه‌شناس در نامه خود نوشته که پس از پاسخ به سئوالات مامور سازمان اطلاعات سپاه درباره مواضع، دیدگاه‌ها و فعالیت‌هایش به او یادآور شده که دقایق کوتاهی تا پرواز مانده و این گفت‌وگو را باید به زمان و مکان دیگری موکول کرد، اما مامور مورد اشاره اعلام کرده که وی ممنوع الخروج است و نمی‌تواند عازم سفر شود.



دادگاه عالی انتاریو، جمهوری اسلامی را به پرداخت ۱۰۷ میلیون دلار غرامت محکوم کرد

دادگاه عالی استان انتاریو کانادا طی حکمی اعلام کرد که ساقط شدن هواپیمای مسافربری اکراینی «اقدامی تروریستی و عمدی» بوده است.

ادوارد بلوبابا، رییس دادگاه، طی حکمی اعلام کرد شاکیان ثابت کردند که ساقط شدن هواپیمای اوکراینی «عملی تروریستی» بوده است.

این دادگاه بر اساس شکایت شش نفر از بازماندگان قربانیان پرواز پی‌اس‌۷۵۲ برگزار شده بود و جمهوری اسلامی ایران را به پرداخت ۱۰۷ میلیون دلار غرامت به این افراد محکوم کرد.

بر اساس حکم دادگاه که نسخه‌ای از آن به دست رادیو فردا رسیده است، آقای بلوبابا اعلام کرد که بر اساس شواهد و ادله‌ای که توسط شاکیان و کارشناسان ارائه شده است، سرنگونی هواپیما توسط موشک‌های سپاه پاسداران «عامدانه» بوده است.

متهمین این پرونده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران، ستاد کل نیروهای مسلح و برخی مقامات ارشد نظامی مانند محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، حسین سلامی فرمانده سپاه، امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه و سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش هستند.



تعداد کشته‌های سیلاب های اخیر جنوب کشور به ۸ نفر رسید

مجتبی خالدی٬ سخنگوی سازمان اورژانس کشور٬ از جان باختن هشت نفر طی چند روز گذشته در سیل مناطق جنوبی کشور خبر داد.

مجتبی خالدی به ایلنا گفت که در پی سیلاب و بارندگی های چند روز گذشته در مناطق جنوبی کشور با افزایش مصدومین و فوتی های ناشی از سیل مواجه شدیم.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور ادامه داد که «تعداد مصدومین سیلاب و بارندگی اخیر در استان های جنوبی کشور به ۱۴ نفر رسید» و افزود که تا کنون ۸ تن نیز جان باختند و ۲ تن نیز همچنان مفقود هستند.

طی چند روز گذشته بیشتر مناطق جنوبی کشور درگیر سیلاب و طوفان شده است، از این رو سازمان اورژانس کشور و دستگاه های بهداشت و درمان در آماده باش کامل هستند.

شهرها و مناطقی از جمله در جنوب فارس، جنوب کرمان، هرمزگان و غرب سیستان و بلوچستان درگیر بارش های شدید بودند و اورژانس با همه توان در خدمت هموطنان است.


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »