حماس: ۷۰ میلیون دلار از ایران گرفتیم و راکت ساختیم

اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، طی مصاحبه‌ای تایید کرد که از جمهوری اسلامی «کمک‌های نقدی» دریافت می‌کند.

او امروز در گفت‌وگویی با شبکه عربی الجزیره اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران ۷۰ میلیون دلار به این جنبش فلسطینی پول داد تا «قوای بازدارندگی» خود را در برابر اسرائیل بسازد و راکت‌هایی که نیروهای حماس در باریکه غزه تولید کردند، بخشی از این «توان راهبردی» است.

رادیو فردا به نقل از این شبکه خبری عربی نوشت که از حفر تونل‌های تهاجمی برای غافلگیر کردن اسرائیل و ساخت دیگر تسلیحات نظامی به عنوان برنامه‌های این گروه نام برده و گفته است کمک مالی ایران به این گروه شبه‌نظامی، به تغییر آرایش نظامی در غزه منجر شده است.

در سال‌‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره کمک‌های مالی منظم حکومت ایران به حماس منتشر شده است. دی‌ماه سال گذشته محمود الزهار، مقام ارشد گروه حماس با تقدیر از قاسم سلیمانی، گفت اعضای این گروه در سفر به تهران با دستور سلیمانی ۲۲ میلیون پول نقد دریافت کردند و ««قرار بود مبلغ بیش‌تری پرداخت شود اما (هیئت حماس) ۹ نفره بود و نمی‌توانستیم بیش از این حمل کنیم، زیرا هر چمدان ۴۰ کیلوگرم گنجایش داشت».



بیانیه زندانیان سیاسی: قوه قضاییه بیماری ساده را به مرگ و زندگی تبدیل می‌کند

۱۹ نفر از زندانیان سیاسی اوین با انتشار بیانیه‌ای «قوه‌ قضاییه‌ و سازمان زندان‌ها» را مسئول وضعیت سلامت بکتاش آبتین، نویسنده ایرانی که در پی ابتلا به کرونا در کما به‌سر می‌برد، دانسته‌اند.

زندانیان سیاسی با اشاره به وضعیت جسمانی این نویسنده، به رویکردهای جاری در زندان‌ها مانند ««وابسته کردن جسم رنجور زندانیان به انواع داروهای آرام‌بخش، عدم اعزام به موقع به بیمارستان و تأخیر در اعطای مرخصی درمانی»، نوشته‌اند که چنین رفتارهایی «یک بیماری ساده و قابل درمان و پیشگیری را در فضای زندان به مسئله‌ی مرگ و زندگی» تبدیل کرده است.

در این بیانیه همچنین به موارد مشابهی که بی‌توجهی مسئولان زندان منجر به وخامت حال و حتی مرگ زندانیانی مانند بهنام محجوبی شد، اشاره شده است و از نهادهای حقوق بشری برای اقدام موثر در این زمینه درخواست کمک و همراهی شده است.



از سال آینده ارز دو نرخی نداریم

مسعود میرکاظمی٬ رییس سازمان برنامه و بودجه٬ اعلام کرد که از سال آینده ارز دو نرخی در بازار نخواهیم داشت و اگر بخواهیم یارانه‌ای را به کالایی تخصیص دهیم به شکل ریالی خواهد بود.

این سخنان به معنی حذف کامل ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا و دارو است.

میرکاظمی روز دوشنبه ۱۳ دی‌ماه با تایید حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفته است طبق قانون سال آینده نمی‌توانیم یارانه ۴۲۰۰ تومانی داشته باشیم و فقط می‌توانیم با ریال از دهک‌های کم درآمد حمایت کنیم.

این در حالی است که طی هفته‌های گذشته مقامات دولتی بارها اعلام کرده بودند که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو را متوقف نخواهند کرد.

گمانه‌زنی‌ها از حذف ارز ترجیحی بعد از انتشار متن لایحه بودجه ۱۴۰۱ آغاز شد که نرخ تسعیر ارز را دو برابر کرده و به ۲۳ هزار تومان رسانده بود و خبری از ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز در بودجه نبود.



دست‌کم دو کشته و چهار مصدوم در پی سیل در استان فارس

هلال احمر و اورژانس گفتند که در جریان وقوع سیل در شهرهای داراب، لامرد، لار، گراش، مهر و اوز در استان فارس، دست‌کم دو نفر جان‌باختند و چهار نفر مصدوم شدند.

به گفته مهدی خوبیار، معاون امداد و نجات هلال احمر استان فارس، در پی طغیان رودخانه فصلی لامرد سه خودرو همراه با ۹ سرنشین در این سیل گرفتار شدند.

این مقام هلال احمر استان فارس افزود که نیروهای امدادی هلال احمر از لامرد و مهر به محل گرفتار شدن سه خودرو در سیلاب اعزام شدند که پس از تلاش مستمر موفق به نجات جان هشت نفر شدند اما در این بین یکی از سرنشینان خودروهای گرفتار در سیل جان خود را از دست داد.

خوبیار گفت که در پی وقوع سیل در شهرستان‌های جنوبی استان فارس و درخواست امدادرسانی فوری شبانه در پنج شهرستان لامرد، لار، گراش، مهر و اوز نیروهای امدادی هلال احمر که از قبل در حالت آماده‌باش کامل قرار داشتند به مناطق درگیر سیل اعزام شده‌اند.

دومین قربانی سیل استان فارس به گفته مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور، یک زن ۵۰ ساله بود که در داراب فارس در اثر سقوط به یک جوی آب جان‌باخت.

خالدی اضافه کرد که به دلیل بارش باران این جوی آب کاملا پر شده بود و دلیل فوت این زن نیز سقوط به جوی آب و برخورد سر به جوی آب و جراحات وارده بوده است.

سیلاب در بسیاری از مناطق استان فارس وارد خانه‌ها نیز شده و خساراتی به منازل مسکونی وارد کرده است.



دومین سال روز سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی؛ «شمعی روشن خواهم کرد»

هم‌زمان با دومین سالگرد سرنگون شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط موشک‌های‌ سپاه پاسداران، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و خانواده‌های دادخواه با هشتگ #منهمشمعیروشنخواهم_کرد از دادخواهی خانواده قربانیان این حادثه حمایت کردند.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲، در یادداشتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده از قربانیان اعتراض‌های مدنی و کارگری، قربانیان شکنجه و زندان و اعدام، دارویش و بهاییان و کودکان کشته‌شده در جنگ و … نیز نام برده و آورده است: «به یاد هر آن کس که از شرورترین آدم‌های زمین زخم خورده است.»

سال گذشته در اولین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه نیز کارزار مشابهی با همین هشتگ #منهمشمعیروشنخواهم_کرد در شبکه‌های اجتماعی ترند شده بود.



طرح جمهوری اسلامی برای ربایش یک فعال مدنی از اروپا

شیما بابایی، فعال حقوق بشر ساکن بلژیک، با انتشار ویدیویی در خارج از کشور، با ابراز نگرانی درباره وضعیت پدرش، می‌گوید این احتمال قوی وجود دارد که ماموران حکومت ایران با سناریوی دروغین مرگ پدرش، قصد داشته‌اند او را به ترکیه بکشانند و بربایند.

او در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده، گفته است که پدرش ابراهیم بابایی، ۱۲ روز پیش در حالی که قصد خروج مخفیانه از ایران شد،‌ ناپدید شد و عده‌ای که خود را قاچاقچی معرفی کردند، به او گفتند پدرش در ترکیه جان باخته و او باید برای دریافت جسد به روستایی در توابع شهر وان ترکیه بیاید.

به گفته خانم بابایی تحقیقات وکیل او از پلیس محلی، مرزبانی، بیمارستان‌ها و پلیس امنیت شهر وان نشان می‌دهد هیچ ردی از مُرده و زنده پدر او در این شهر وجود ندارد و بر اساس شواهد به دست آمده پدرش در شهر ماکو در ایران ربوده و بازداشت شده است و ماموران قصد داشتند با این سناریو او را به ترکیه بکشانند و به ایران منتقل کنند.



دستور «رئیسی» برای تسریع در پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی

ابراهیم رئیسی٬ رییس جمهوزی٬ با اشاره به «لزوم توجه و دلجویی از خانواده‌ شهدای حادثه هواپیمای اوکراینی، با صدور دستوری تأمین حقوق قانونی» خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی «به ویژه تسریع در پرداخت غرامت به آن‌ها را لازم و ضروری دانست».

ابراهیم رئیسی همچنین دستور داد که «وزارت راه، بنیاد شهید، وزارت دفاع و معاونت حقوقی با تشکیل کارگروهی برای پیگیری رفع مشکلات خانواده‌های این حادثه اقدام کنند.»

پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸ به‌ فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن از جمله ۱۶۴ ایرانی جان باختند.

جمهوری اسلامی ایران پس از چند روز پنهان‌کاری و اظهارات متناقض، سرانجام اذعان کرد که پدافند ضدهوایی سپاه به این هواپیمای مسافربری شلیک کرده، اما دلیل شلیک «خطای انسانی» است.

اوکراین، کانادا و برخی ناظران می‌گویند این ادعا را قبول ندارند و حکومت ایران در حال لاپوشانی دلایل اصلی این ماجرا است.



لیلا حسین‌زاده با قرار وثیقه از زندان آزاد شد

لیلا حسین‌زاده، فعال دانشجویی که اخیرا درپی سفر به شیراز بازداشت شد، امروز و پس‌از ۲۶روز بازداشت با سپردن وثیقه یک‌ونیم میلیاردتومانی آزاد شد.

این فعال دانشجویی که پیش‌تر بابت اعتراض‌های سال ۹۶، به چندسال زندان محکوم شده‌بود، پس‌از تحمل بخشی از محکومیتش، بابت ابتلا به یک بیماری سخت، از تحمل بقیه محکومیتش معاف شده بود.


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »