معاون اول قوه قضائیه: فعالیت دو نهاد موازی مرکز وکلا و کانون وکلا را به مصلحت نمی‌دانیم

محمد مصدق کهنمویی٬ معاون اول قوه قضاییه٬ با بیان اینکه ادامه فعالیت دو نهاد موازی مرکز وکلا و کانون وکلا را به مصلحت نمی‌دانیم، گفت: «ضرورت دارد دو نهاد مربوط به وکالت یعنی مرکز وکلا و کانون وکلا تجمیع شوند تا بدین واسطه قانون جامع وکالت تدوین شود؛ چرا که معطل‌های ناشی از افتراق این دو نهاد تاکنون مانع از تدوین قانون جامع وکالت شده است.»



تلاش جمهوری اسلامی برای استفاده از سوخت اتمیِ تولید داخل در رآکتور بوشهر

محمد اسلامی٬ رییس سازمان انرژی اتمی٬ گفت که از شرکت دولتی «روس اتم» خواسته شده تا در رآکتور اتمی بوشهر از سوخت اتمی تولید ایران استفاده شود. نیروگاه بوشهر متکی به اورانیوم دریافتی از روسیه است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر روند تحویل این سوخت نظارت دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگویی با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه از پرداخت بدهی‌‌های مربوط به فاز اول نیروگاه بوشهر خبر داده، ولی گفته است که ایران برای ساخت فاز دوم و سوم این نیروگاه به روسیه بدهکار است و باید پیش‌پرداخت‌ بدهد.

شرکت روس اتم در ده سال گذشته پیمانکار اصلی نیروگاه اتمی بوشهر بوده، و به گفته محمد اسلامی قرار است فاز دوم و سوم نیروگاه بوشهر را با سرعت بیشتری به اتمام برساند.

پیش از این، گزارش‌هایی درباره بدهی ۵۰۰ میلیون یورویی ایران به روسیه و همچنین اختلاف تهران و مسکو در مورد پرداخت حقوق پرسنل نیروگاه هسته‌ای بوشهر در تیرماه سال جاری منتشر شده بود.
محمد اسلامی به زمان بهره‌برداری از فاز دوم و سوم نیروگاه اشاره نکرده، ولی گفته است که فاز دوم «در حال بتن‌ریزی» است و در فاز سوم نیز «در حال مقاوم‌سازی خاک هستند».

طرح تکمیل و راه‌اندازی فاز ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر، سال ۱۳۹۵ به تصویب رسید و دولت ایران تابستان سال ۹۸ از شروع عملیات اجرایی فاز دوم خبر داد.



آرش کیخسروی با قرار وثیقه موقتاً آزاد شد

آرش کیخسروی، وکیل دادگستری٬ امروز شنبه ۴ دیماه با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

۲۳ مردادماه، ۹ تن از وکلا و فعالان مدنی از جمله مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، مهدی محمودیان، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب، مریم افرافراز و لیلا حیدری در جریان برگزاری جلسه‌ای در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران بازداشت شدند.

از میان این افراد محمدهادی عرفانیان کاسب و لیلا حیدری ساعاتی پس از بازداشت و محمدرضا فقیهی وکیل دادگستری و مریم افرافراز فعال مدنی و از اعضای جمعیت امام علی در تاریخ ۷ شهریورماه، آزاد شدند. مصطفی نیلی نیز روز شنبه ۲۷ آذرماه با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شده بود.

آزادی این وکیل دادگستری با تودیع قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.



هشدار عفو بین‌الملل درباره احتمال اعدام یک کودک-مجرم

عفو بین‌الملل در مورد اعدام حسین شهبازی هشدار داده‌ است. او که ۲۰ سال دارد، هنگام وقوع جرم ۱۷ سال داشت.

بر اساس بیانیه هشدار آمیز عفو بین الملل حسین شهبازی در خطر قریب‌الوقوع اعدام در زندان عادل آباد شیراز قرار دارد.

در این بیانیه آمده است حسین شهبازی روز ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۸ بازداشت و «در محاکمه‌ای به شدت غیرمنصفانه» توسط شعبه سوم دادگاه کیفری شیراز در روز ۱۳ ژانویه به اعدام محکوم شد.

به گفته این گروه، این چهارمین بار در سال جاری میلادی است که او برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل ‌می‌شود.

عفو بین‌الملل از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است براساس موازین بین‌المللی ناظر بر جرایم کودکان، این حکم را لغو کنند.

جمهوری اسلامی یکی از بالاترین آمار اعدام کودکان یا افراد زیر ۱۸ سال را در جهان دارد.

اخیرا آرمان عبدالعالی یک کودک مجرم دیگر اعدام شده بود.



سیب‌زمینی صادراتی ایران از ترکمنستان و ازبکستان برگشت خورد

بعد از فلفل دلمه‌ای و کیوی حالا سیب‌زمینی‌هایی که از ایران به ازبکستان ارسال شده بود برگشت خورده است. ترکمنستان به دلیل وجود آلودگی، سیب‌زمینی‌های ایرانی را نپذیرفتند.

پیشتر هند از پذیرش کیوی تولید ایران و فلفل دلمه‌ای از روسیه برگشت خورده بود.

در همین مورد حیدر ساکن برجی٬ رییس اتحادیه بارفروشان مشهد٬ در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز تایید کرد که ازبکستان و ترکمنستان مانع واردات سیب‌زمینی‌های ایرانی به کشور خود شدند.

حیدر ساکن برجی در این رابطه توضیح داد: «علت برگشت سیب‌زمینی‌ها این است که بعد از برداشت محصولات کشاورزی این کالاها باید طی دوره‌ای در قرنطینه باشند این در حالی است که پس از گذراندن دوره قرنطینه سموم همچنان در محصولات کشاورزی ایران باقی مانده که این مساله سلامت انسان را تهدید می‌کند.»

او ادامه داد: «طبق بررسی‌های به عمل آمده سمومی استفاده شده در محصولات کشاورزی از چین وارد می‌شود. گویا این سموم از کیفیت لازم برخوردار نیست.»



محمداسماعیل کوثری: ماموران در زندان‌ها اجازه شکنجه کردن ندارند

محمداسماعیل کوثری، جانشین سابق فرمانده قرارگاه ثارالله تهران و نماینده فعلی مجلس، گزارش‌ها درباره شکنجه متهمان در زندان‌های جمهوری اسلامی از جمله شکنجه مازیار ابراهیمی را تکذیب کرد و مدعی شد که به ماموران «به هیچ وجه» اجازه شکنجه داده نمی‌شود.

او در مصاحبه با وب‌سایت انصاف نیوز که روز جمعه سوم دی ‌ماه منتشر شد، گفت :«برخی کمی هم که بی‌خوابی می‌کشند می‌گویند که وای! ما را اذیت کردند در صورتی که این‌گونه نیست.»

این فرمانده سابق سپاه پاسداران همچنین بدون اشاره به جزئیات گفت عوامل اصلی کشتن محسن فخری‌زاده «در همان چند ساعت اول» از کشور خارج شده‌اند و «از برخی آنها رد هم پیدا شده است.»

مازیار ابراهیمی، که به اتهام دست داشتن در پرونده ترور افراد فعال در برنامه هسته‌ای ایران بازداشت شد و اعترافات اجباری‌اش پخش شد، در واکنش به این اظهارات غریب‌آبادی در توییتر نوشت: «من شخصا از سال ۹۴ مراجعه کردم و پرونده‌هام هنوز فکر کنم باز باشه چون اصلا رسیدگی نشد و به جاش تهدید شدم، برای نشان دادن صداقتتون، با اونها شروع کنید.»


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »