احتمال توقف واردات واکسن کرونا

بهرام عین‌اللهی٬ وزیر بهداشت، از «تلاش برای توقف واردات واکسن کرونا» و «تکیه بر توان داخلی» خبر داد.

تسنیم خبر داد که بهرام عین‌اللهی این اظهارات را در مراسم تحویل ۵ میلیون دُز واکسن رازی مطرح کرد و گفت: «علاقه‌مند بودیم که کل کشور با واکسن‌های ایرانی علیه بیماری کرونا واکسینه شوند‌، اما زمان این اجازه را به ما نمی‌داد و نمی‌توانستیم مدت زیادی را تعلل کنیم تا در تولید داخلی واکسن کرونا به ۱۵۰ میلیون دُز برسیم.»

عین‌اللهی در ادامه بدون اشاره به جزئیات ادعا کرد که تا امروز ۱۰۳ میلیون دُز واکسن در کشور تولید شده است.

عباس اشتری، سرپرست تولید فرآورده‌های بیولوژیک در موسسه رازی پیشتر در اوایل مهر امسال با انتقاد از «سیل واردات واکسن که موجب بی‌توجهی سیاستگذاران به واکسن داخلی» شده از دولت خواسته بود که از تولیدکنندگان داخلی واکسن حمایت کند.

در پی انتقاد شرکت‌های تولیدکننده واکسن کرونا از عدم حمایت دولت، حیدر محمدی، مدیرکل امور داروی سازمان غذا و دارو روز ۱۰ آبان از اختصاص «۱۳۰ میلیون یورو ارز دولتی» به تولیدکنندگان ایرانی واکسن کرونا خبر داد.



محکومیت قطعی رسایی به نشر اکاذیب علیه ناطق‌نوری

علی‌اصغر نیک‌نهاد٬ وکیل علی‌اکبر ناطق‌نوری٬ از به نتیجه رسیدن شکایت موکلش از حمید رسایی به دلیل ایراد اتهاماتی در خلال رسیدگی به پرونده اکبر طبری خبر داد.

ایسنا خبر داد که علی‌اصغر نیک‌نهاد ضمن اعلام این خبر افزود: «حمید رسایی به “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی ” در دادگاه بدوی محکوم شد که در دادگاه تجدیدنظر دادسرای ویژه روحانیت نیز عینا تایید شد.»

در سال گذشته حمید رسایی در حین برگزاری دادگاه های اکبر طبری، با انتشار رشته توییتی اتهاماتی را علیه حجت الاسلام ناطق نوری مطرح و مدعی شد طبری با حمایت و اعمال نفوذ علی اکبرناطق نوری فرماندار نور و سپس با همان شیوه وارد قوه قضاییه شده است.

این سخنان واکنش رییس دفتر ناطق نوری را در پی داشت. وی ضمن رد تمام این ادعاها و اعلام اینکه اساسا اکبر طبری هیچگاه فرماندار نور نبوده، اظهار داشت که نه تنها حجت الاسلام ناطق نوری هیچگونه ارتباطی اعم از کاری یا شخصی با اکبر طبری نداشته، بلکه در زمان حضور وی در قوه قضاییه چند بار مخاطرات حضور این فرد در آن مجموعه را به مسئولین ذیربط تذکر داده بود و همچنین اضافه کرد که علی رغم روحیات ناطق نوری، این بار قصد سکوت نداشته و شکایت می‌کنیم.



ابراز نگرانی طرف‌های اروپایی برجام از غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی در ایران

آلمان٬ فرانسه و انگلیس در بیانیه مشترکی ضمن ابراز نگرانی عمیق در مورد توسعه فزاینده برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، در مورد پیامدهای غنی‌سازی ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی از سوی ایران هشدار دادند.

همزمان، ایالات متحده با انتقاد از «اقدامات فزاینده ایران فراتر از محدودیت‌های برجام» ایران را از اقدامات تحریک‌آمیز در این زمینه بر حذر داشته و خواستار اجرای اقدامات راستی‌آزمایی و نظارتی در چارچوب توافق هسته‌ای شده است.

در بیانیه مشترک سه طرف اروپایی برجام به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید شده که «ایران هیچ توجیه غیرنظامی قابل قبولی برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی ندارد و تولید اورانیوم غنی‌شده در این سطح برای کشوری که برنامه تسلیحاتی ندارد بی‌سابقه است.»

این بیانیه همچنین از اینکه ایران با ارتقای توانایی‌های هسته‌ای خود «به طور دائم و غیر قابل بازگشت»، «جامعه بین‌المللی را در معرض خطر جدی قرار داده»، عمیقاً ابراز نگرانی کرده است.



انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی: سرنگونی هواپیما «عمدی» بود

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی٬ نشستی خبری برای ارائه بخش‌هایی از گزارش کمیته حقیقت‌یاب این انجمن درباره شواهد سرنگونی پرواز مسافربری اکراینی برگزار کردند.

جواد سلیمانی، عضو انجمن و همسر الناز نبیئی از جان‌باختگان پرواز ۷۵۲، با حضور در نشست امروز گفت که جمهوری اسلامی ایران از تحویل «پیکر کامل» قربانیان این پرواز به بخش قابل توجهی از خانواده‌ها خودداری کرده است.

او همچنین، عملکرد دولت کانادا در پیگیری پرونده هواپیمای اوکراینی را «بسیار کند» دانست.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن که همسر و دخترش را در این پرواز از دست داده است، نیز تایید کرد که واکنش‌ها به حکومت ایران درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی «قاطعانه» نبوده است.

او با بیان این‌که سیر شواهد و وقایع نشان می‌دهد سرنگونی هواپیمای اوکراینی «عمدی» بوده است، افزود: «کانادا و جامعه بین‌الملل باید کلیت سپاه پاسداران را به عنوان سازمانی تروریستی اعلام کند».

اسماعیلیون تاکید کرد: «ما واکنش‌ آسان‌گیرانه مقابل ایران را نمی‌خواهیم».

پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ به‌ فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن از جمله ۱۶۴ ایرانی جان باختند.

جمهوری اسلامی پس از چند روز پنهان‌کاری و اظهارات متناقض و خلاف واقع، سرانجام اذعان کرد که پدافند ضدهوایی سپاه به این هواپیمای مسافربری شلیک کرده، اما دلیل شلیک «خطای انسانی» است. اوکراین، کانادا و برخی ناظران می‌گویند این ادعا را قبول ندارند و حکومت ایران در حال لاپوشانی دلایل اصلی این ماجراست.



حمله نیروهای امنیتی به کشاورزان متحصن در زاینده رود

شب گذشته ماموران امنیتی به کشاورزان متحصن در بستر خشک زاینده رود حمله کردند و چادرهای متحصنین را به آتش کشیدند.

انبوهی از مردم در کنار این کشاورزان اصفهانی از صبح روز جمعه، ۲۸ آبان‌ماه، بر بستر خشک زاینده‌رود تجمع کرده‌اند.

«زاینده‌رود من کو»، «زاینده‌رود جاری حق مسلم ماست» و «زاینده‌رود را پس بدین، به اصفهان نفس بدین» از جمله شعارهایی است که در فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از سوی معترضان سر داده می‌شود.
این حرکت اعتراضی که مربوط به عدم تخصیص سهم آب برای کشت پاییزه گندم است، از روز دوشنبه، ۱۷ آبان، با تجمع کشاورزان در مقابل شرکت آب منطقه‌ای و صداوسیمای مرکز استان اصفهان آغاز شد و از آن روز به بعد بر بستر زاینده‌رود ادامه پیدا کرده است.


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

خودشان را شبیه به عامه‌ی مردم جا می‌زنند. تن‌پوشِ کت و شلوار و پیراهن‌شان را نه بر اساس وُسع جیب‌ پر پولی دست‌چین می‌کنند؛ که اغلب از یکی دو فیش حقوقی پر می‌شود؛ بل‌که بر

ادامه »

۱. در طی انتخابات اخیر، مدام شنیده‌ایم که گفته می‌شود: پزشکیان نمی‌تواند کاری از پیش ببرد؛ مگر یک تدارکاتچی چقدر قدرت دارد؛ باید آن

ادامه »

اگر انتخابات و به ویژه انتخاب ریاست جمهوری در کشوری مانند ایران را یک فرآیندی ترسیم کنیم که می خواهد

ادامه »