فرانسه ادعای اکبر خوش کوشک را تکذیب کرد

یک منبع دیپلماتیک فرانسه روز جمعه در پاسخ به پرسش یورونیوز ادعای اکبرخوش‌کوشک، مقام امنیتی پیشین وزارت اطلاع ایران مبنی بر همکاری سازمان امنیت خارجی فرانسه (DGSE) در طرح ربودن و انتقال روح‌‌الله زم از عراق به ایران را بی‌اساس توصیف کرد.
این مقام دیپلماتیک که نخواسته نامش فاش شود٬ گفته است: «این ادعا هیچ پایه و اساسی ندارد. فرانسه به شدت ربایش و اعدام روح‌الله زم را محکوم کرده است و بار دیگر این محکومیت را تکرار می‌کند.»
اکبر خوش‌کوشک، که یکی از اعضای عملیات برون‌مرزی وزارت اطلاعات ایران در دهه‌های شصت و هفتاد خورشیدی معرفی می‌شود، به سایت رویداد ۲۴ گفته بود که عملیات کشاندن روح‌الله زم از فرانسه به عراق و بازداشت وی در این کشور، با همکاری کامل سازمان امنیت خارجی فرانسه و در چارچوب طرح مبادله آقای زم با یک افسر نفوذی فرانسوی در داعش انجام شده است. مقام‌های تهران تاکنون واکنشی به این ادعا نشان نداده‌اند.

بیشتر بخوانید: آیا دست فرانسه هم به خون زم آغشته است؟

یورونیوز سه‌شنبه، یک روز پس از انتشار این مصاحبه از وزارت امور خارجه فرانسه خواست تا موضع رسمی این کشور درباره این ادعا را مطرح کند.
سازمان امنیت خارجی فرانسه یکی از زیرمجموعه‌های ارتش این کشور است. وزارت دفاع فرانسه هنوز واکنشی به انتشار این خبر نشان نداده است.
خبر بازداشت روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز در مهر سال ۱۳۹۸ اعلام شد. به‌گفته رسانه‌های ایران، سازمان اطلاعات سپاه طرح ربودن و بازداشت این فعال رسانه‌ای مخالف حکومت ایران را طراحی و اجرا کرده بود.
روح‌الله زم پس از برگزاری شش جلسه محاکمه در دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شد. این حکم در آذرماه سال ۱۳۹۹ اجرا شد.



همسر نازنین زاغری پس از ۲۱ روز به اعتصاب غذایش پایان

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری دقایقی پیش اعلام کرده که اعتصاب غذای خود را می‌شکند.
او از ۲۱ روز پیش در اعتراض به ناکامی دولت بوریس جانسون در بازگرداندن همسرش، مقابل وزارت خارجه بریتانیا در لندن تحصن و اعتصاب غذا کرده بود.
نازنین زاغری شهروند دو تابعیتی است که نزدیک به ۵ سال در ایران زندانی بوده. او با وجود سپری کردن دوران محکومیت اش، با اتهامات و حکمی جدید مواجه شده همچنان اجازه خروج از ایران را ندارد.



بایدن: امکان نخریدن نفت از ایران فراهم شده است

جو بایدن، رییس‌ جمهوری آمریکا٬ در یادداشتی به وزارت خارجه این کشور گفت که به اندازه کافی نفت به بازار جهانی عرضه می‌شود٬‌ بنابراین امکان کاهش چشمگیر خرید نفت از ایران توسط کشورهای دیگر فراهم شده است.
کاخ سفید موظف است هر شش ماه یکبار تأیید کند که عرضه نفت کافی در سطح بازار جهانی برای حفظ تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در سال ۲۰۱۲ در دوران دولت باراک اوباما وجود دارد.
رادیو فردا خبر داد که جو بایدن در این یادداشت تاکید کرده است: «مطابق با تصمیمات قبلی، عرضه کافی نفت و فرآورده‌های نفتی از کشورهایی غیر از ایران (به بازار جهانی) وجود دارد تا امکان کاهش قابل توجه خرید نفت و فرآورده‌های نفتی از ایران توسط موسسات مالی خارجی فراهم شود.»
گزارش درباره یادداشت جو بایدن به وزارت خارجه آمریکا در آستانه ویدئو کنفرانس رییس جمهوری آمریکا و شی جین پینگ، رییس جمهوری چین در روز دوشنبه، منتشر شده است.



دیپلمات ایرانی در نروژ متهم به تلاش برای ترور شد

پلیس نروژ یک دیپلمات سابق ارشد و سابق جمهوری اسلامی را به تلاش برای ترور نافرجام ویلیام نیگارد، ناشر نروژی در سال ۱۹۹۳متهم کرد.
ویلیام نیگارد رییس موسسه انتشارات «آشونگ» در سال ۱۹۸۸، ترجمه نروژی کتاب آیات شیطانی، نوشته سلمان رشدی را منتشر کرد. سال ۱۹۹۳ او در مقابل خانه‌اش با شلیک سه گلوله مورد سوءقصد قرار گرفت اما جان سالم به در برد.
روز جمعه، تلویزیون سراسری نروژ (NRK) خبر داد پلیس یک دیپلمات ارشد و سابق جمهوری اسلامی در اسلو را به مشارکت در سوءقصد به ویلیام نیگارد متهم کرده است.

https://twitter.com/zeitoons/status/1459399510329896960?t=HJc9oWYtVlLRJzdk2amzPw&s=09

سفارت ایران هنوز به این اتهام واکنش نشان نداده اما زمان وقوع سوءقصد، ایران اعلام کرد که دیپلمات مزبور سه روز قبل از حادثه، اسلو را ترک کرده است.
آیت‌الله روح‌الله خمینی، در سال ۱۹۸۹ حکم قتل سلمان رشدی را صادر کرد و این فتوا تا به امروز بر قوّت خود باقی است. علی خامنه‌ای نیز در سال ۱۳۸۳ خورشیدی، فتوای آیت‌الله خمینی را غیرقابل تغییر خواند.



وزارت خارجه: انگلیس برگزاری «دادگاه مردمی آبان» را متوقف نکند، مذاکرات متوقف خواهد شد

برخی منابع اروپایی که خواستند نامشان فاش نشود خبر داده‌اند که معاون وزارت خارجه ایران در دیدار خود با مقامات بریتانیایی خواستار توقف دادگاه بین‌المللی مردمی آبان شده است و تهدید کرده که بخشی از مذاکرات خود را متوقف خواهد کرد.
این منابع از باقری کنی نقل کرده‌اند که او گفته است: «شما از ما میخواهید درباره برجام با شما مذاکره کنیم اما به جای اینکه حسن نیت نشان دهید به یک عده تروریست اجازه داده اید که اینجا دادگاه بگذارند و ما را محاکمه کنند.»

بیشتر بخوانید: محاکمه جنایات‌کاران آبان ۹۸ در دادگاه مردمی

دادگاه بین المللی آبان از اواخر هفته گذشته و در لندن توسط برخی فعلان سیاسی ایرانی به صورت نمادین در حال برگزاری است.
سه سازمان‌ «حقوق بشر ایران»، «عدالت برای ایران» و «با هم علیه اعدام» این دادگاه را سازماندهی کردند.
دادگاه بین‌المللی مردمی آبان تا روز ۲۳ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت و ۴۵ شاهد در دادگاه شهادت خواهند داد. شهادتنامه ۱۲۰ نفر هم، به گفته برگزارکنندگان دادگاه، به صورت کتبی تسلیم دادگاه شده است.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »