قهرمانِ فرهادی بازهم جایزه برد

با اعلام نام برندگان جوایز آسیا پاسیفیک اصغرفرهادی برای فیلم قهرمان برنده جایزه بهترین کارگردانی شد. قهرمان نامزد بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد نامزد جوایز شده بود.
در تهیه‌کنندگی این فیلم الکساندر ماله-گی با فرهادی همکاری داشته‌است. این فیلم در شیراز، ایران فیلم‌برداری شده‌است و موضوعی اجتماعی را روایت می‌کند. این فیلم در ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۰ به عنوان نماینده سینمای ایران برای رقابت در نود و چهارمین دوره جوایز اسکار معرفی شد.

قهرمان برای نخستین بار در ۱۳ ژوئیهٔ ۲۰۲۱ در جشنوارهٔ فیلم کن ۲۰۲۱ به نمایش درآمد و در آن‌جا مشترکاً با کوپه شماره ۶ ساختهٔ یوهو کاسمانن موفق به کسب جایزه بزرگ هیئت داوران از جشنواره کن شد. قهرمان از ۵ آبان ۱۴۰۰ به صورت سینمایی در ایران منتشر شده‌است.
جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک از سال ۱۹۵۴ آغاز به‌کار کرده‌ و به سینمای کشورهای آسیایی و جزایر اقیانوس آرام اختصاص دارد. منطقه آسیا پاسیفیک ۷۱ کشور را شامل می‌شود.



تجمع سراسری معلمان در اعتراض به اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی

در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، گروه‌هایی از معلمان در اعتراض به اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی و همچنین مواردی چون برخوردهای امنیتی، روز پنجشنبه در شهرهای مختلف تجمع کردند.
بنابر گزار شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان این تجمعات در شهرهای شیراز،‌ اهواز،‌ کرمانشاه،‌ قم،‌ مریوان،‌ شیروان،‌ اراک،‌ ایلام،‌ لردگان،‌ گناوه، اندیمشک و برخی شهرهای دیگر منتشر شده است.

آزادی معلمان زندانی و بازگشت به کار آنان،‌ آموزش رایگان و باکیفیت برای جوانان،‌ اجرای نظام رتبه‌بندی،‌ اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و حل مشکلات آموزشیاران نهضت سوادآموزی، مربیان پیش‌دبستانی و معلمان خرید خدمت از جمله مطالبات معلمان ذکر شده است.

تجمع‌کنندگان خواستار آن هستند که «بدون اغراض شخصی و جناحی، بدون فریبکاری، برای جلوگیری از انحطاط آموزش و پرورش کشور به خواسته‌های فرهنگیان توجه کرده و در برطرف کردن مشکلات آنان اقدام» کنند.
آنان اعلام کردند که «هرگز اجرای ناقص رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را نخواهند پذیرفت» و «در صورت ادامه بی‌اعتنایی به خواسته‌های آنان، در چند هفته آینده این اعتراضات به شیوه‌های گوناگون همچنان دنبال خواهد شد.»
محمد حبیبی٬ معلم و زندانی پیشین٬ در اتاق خبرپارتی در کلاب هاوس اعلام کرد که حداقل دوتن از معلمان حاضر در تجمع مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران بازداشت شدند.



دولت لایحه حذف «دلار ۴۲۰۰ تومانی» را به مجلس فرستاد

دولت سیزدهم برای برنامه حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی، لایحه‌ای را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.
یک روز پیش از ارائه این لایحه ابراهیم رئیسی، رییس‌ جمهوری، با تعدادی از اقتصاددانان در مورد حذف ارز ترجیحی جلسه‌ای برگزار کرد که در آن مخالفان حذف ارز دولتی، اثرات تورمی چنین تصمیمی را به او گوشزد کردند.
ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مهار قیمت کالاهای اساسی به واردات این کالاها اختصاص یافت.
براهیم رئیسی شامگاه ۲۶ مهرماه در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در دفاع از حذف این ارز گفت: «همه می‌دانند که ارز دولتی با فساد و رانت همراه بوده و مزایای آن به جیب چند دلال رفته و در سفره مردم ظاهر نشده است.»
رییس‌ جمهوری گفت دولت با کارشناسان داخل و خارج از دولت پیرامون تک‌نرخی شدن ارز مذاکره می‌کند، اما این کار با «غافلگیر کردن مردم» توام نخواهد بود و سعی خواهد شد تبعات اقتصادی آن مهار شود.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »