آیا دست فرانسه هم به خون زم آغشته است؟

زیتون- احسان نادرپور: روز گذشته اکبر خوش کوشک، مقام سابق امنیتی جمهوری اسلامی، در مورد ربودن روح‌الله زم و انتقال او به ایران ادعاهای جدیدی را مطرح کرد.

از چپ به راست علیرضا زاکانی، محمد پروازیان و اکبر خوش‌کوشک

خوش کوشک در گفتگو با سایت رویداد ۲۴ گفت که دستگیری روح الله زم در چارچوب مبادلات امنیتی ایران و فرانسه بوده است و زم با یک افسر امنیتی کشور فرانسه مبادله شده.

روایت‌های متعددی از نحوه ربایش این فعال رسانه‌ای و اپوزسیون جمهوری اسلامی وجود دارد که هیچکدام چندان محکم و قابل استناد به نظر نمی‌رسند.

«محبت کرده این فرد را آزاد کنید»

خوش‌کوشک در توضیح پیشینه‌ی این اتفاق به حضور نیروهای امنیتی کشورهای مختلف در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت: «پس از ایجاد داعش بسیاری از شهروندان کشور‌های اروپایی و آمریکای شمالی هم به خاورمیانه آمدند و عضو داعش شدند.» به گفته او «در بین این افراد اعضای سازمان‌های اطلاعاتی کشور‌های اروپایی هم آمده و به سوریه و عراق ‌رفتند».

به گفته او نهادهای امنیتی در همین راستا تحت عنوان متقاضی عضویت در داعش افرادی را فرستادند و همین کار نیروهای امنیتی فرانسه را به دردسر انداخت: «یک افسر میان‌رده سازمان امنیتی فرانسه هم که به صورت پنهانی عضو داعش شده بود در جریان درگیری‌ها به اسارت بچه‌های محور مقاومت در می‌آید. با یک نام و نام خانوادگی ساختگی عربی عضو داعش شده بود. بچه‌های مقاومت وقتی او را بازجویی می‌کنند متوجه می‌شوند این فرد فرانسوی است. از سازمان امنیت فرانسه هم با سرویس ایران تماس می‌گیرند و می‌گویند چنین فردی که از افسران رده‌دار ماست به اسارات یکی از گروه‌های مقاومت درآمده و چون ایران با گروه‌های مقاومت ارتباط دارد، محبت کرده و این فرد را آزاد کنید. از سمت ایران هم پیگیری و مشخص شد شخصی که سرویس اطلاعاتی فرانسه می‌خواهد، نیروی سطح پایینی نیست و رده‌دار است.»

به ادعای خوش‌کوشک ایران به فکر باج‌خواهی می‌افتد و برای پس فرستادن این نیروی امنیتی به فرانسه روح‌الله زم را از این کشور طلب می‌کند. به گفته‌ی او‌ همین اتفاق باعث می‌شود ایران به فکر باج‌خواهی بیافتد و برای پس فرستادن این نیروی امنیتی به فرانسه روح‌الله زم را از این کشور طلب کند.

به ادعای خوش‌کوشک ایران به فکر باج‌خواهی می‌افتد و برای پس فرستادن این نیروی امنیتی به فرانسه روح‌الله زم را از این کشور طلب می‌کند.

 او همچنین ادعا می‌کند: «سازمان امنیت فرانسه (DGSE) همکاری خیلی خوبی کرد. بچه‌های زحمتکش و کوشای اطلاعات سپاه هم برنامه‌ریزی بسیار خوبی کردند. اطلاعات سپاه یک منبع خوب در کنار روح الله زم داشت. از آن طرف هم فرانسوی‌ها به ما قول دادند که روح الله زم را تحویل شما می‌دهیم، اما با برنامه.»

خوش‌کوشک مدعی شده که روح‌الله زم در بغداد به سفارت فرانسه هم رفته بود و وقتی زم در سفارت فرانسه در بغداد بود، فرانسوی‌ها به سرویس ایران اطلاع دادند که او داخل سفارت است و قرار است فلان ساعت از سفارت خارج شود: «در واقع فرانسوی‌ها به ما خط دادند و بدون این که روح‌الله زم بداند یک تبادل در جریان بود. ما هم قرار بود آن افسر امنیتی فرانسوی که در اختیار بچه‌های محور مقاومت بود را آزاد کنیم.»

کدام روایت به واقعیت نزدیکتر است؟

این اتفاق، یعنی نحوه ربایش زم پیش از این جور دیگری روایت شده بود و نزدیکان او از بازداشت‌اش در همان فرودگاه بغداد خبر داده بودند چرا که روح الله زم از زمان ورودش به بغداد هیچ تماسی با کسی برقرار نکرده بود، در صورتی که خانواده و دوستانش در فرانسه منتظر اطلاع از وضعیت او بودند و آخرین خبرشان از او در فرودگاه امان بود.

از میان تمام روایت­‌های متعدد از نحوه ربودن روح‌­الله زم، از گمانه‌زنی در نقش داشتن نیروهای امنیتی عراق، تا حشدالشعبی و بیت آیت­‌الله سیستانی، روایت خوش‌کوشک اولین روایتی است که مستقیما از نقش فرانسه در این اتفاق سخن می­‌گوید. اما این روایت تا چه اندازه صحیح است؟

پیش از این روزنامه فرانسوی فیگارو هم به نقش دولت فرانسه در این اتفاق اشاره کرده بود. فیگارو با ارائه جزئیاتی از چگونگی دستگیری مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز»، به نقل از منابع خود در تاریخ ۲۳ مهر ۹۸ نوشته بود که زم در سفر به عراق دستگیر شده و سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه با جلوگیری نکردن از این سفر، کار دستگیری او را تسهیل کرده‌اند.

روح‌الله زم به گفته «مازیار»، دوست خانوادگی او، شب قبل از سفرش را به همراه خانواده در خانه او سپری کرده بود. شبی که زم به اصرار شیرین نجفی و با نشان دادن پول‌هایی که نجفی ادعا می‌کرد از دفتر سیستانی دریافت کرده است، راضی شد تا برای دیدار با آیت‌الله سیستانی و انتقال پول‌ها به سفر عراق برود. سفری که روح‌الله زم می‌خواست پس از آن، شبکه تلویزیونی‌اش را راه‌اندازی کند اما به نتیجه نرسید. او از داخل هواپیما و با هدایت نیروهای امنیتی با چشم‌بند وارد خودروی آن‌ها شد. به گفته نزدیکان روح‌الله، او تا آخرین لحظات هم فکر می‌کرد آن افراد از تیم امنیتی آیت‌الله سیستانی هستند.

بعد از افشاگری‌های مازیار و انجام چند مصاحبه‌، این دوست نزدیک زم، «سکوت» پیشه کرده. او علاوه بر نقش شیرین نجفی و نیروهای امنیتی ایران و عراق از دولت فرانسه هم خواسته بود که پاسخگوی شرایط پیش آمده برای روح الله زم باشد. همسر روح‌الله زم در فرانسه نیز در رابطه با این موضوع هیچوقت حاضر به مصاحبه نشد.

اگر ادعای خوش‌کوشک در خصوص نقش دولت فرانسه در تحویل روح‌الله زم درست باشد، می‌توان سکوت دوستِ نزدیک و همسر زم را ناشی از محدودیت‌های اقامت آن‌ها در فرانسه دانست. البته مازیار، دوست روح‌الله زم به این هم اشاره کرده بود که زم پیش از سفرش به عراق، به جلسه‌ای با نیروهای امنیتی فرانسه دعوت شده بود و آن‌ها در مورد این سفر به او هشدار داده بودند که اگر به این سفر رفت و بازگشت نشان این است که دیگر نیازی به حمایت آنها در فرانسه نخواهد داشت.

نکته دیگر ماجرا که می‌تواند به نقش فرانسه در تسهیل روند بازداشت زم صحه بگذارد اولین اعتراف تلویزیونی او است. هرچند این ویدیو به علت تحت فشار بودن روح­‌الله زم چندان قابل استناد نیست، اما او در این ویدئو می­‌گوید: «‌اعتماد به دولت­‌ها مخصوصا اعتماد به دولت فرانسه کار اشتباهی بود، آن­ها آمدند یک مدت از من محافظت بکنند (در این جا ویدئو کات میخورد) بازداشت شدم، فکر نمی­‌کردم بازداشت شوم. مجموعا اعتماد به دولت­‌ها کار درستی نیست. مخصوصا دولت­‌هایی که نشان می‌دهند با جمهوری اسلامی رابطه خوبی ندارند.»

این روایتِ تازه در حالی ارائه می‌شود که روایت‌های پیشین از ربایش روح­‌الله زم مدعی است که سپاه پاسداران با نفوذ به آمدنیوز توسط شیرین نجفی و افراد دیگر مانند محمدحسین رستمی توانسته بودند به زم نزدیک شوند. آنها پس از لو رفتن یا سوزاندن برخی از این مهره‌­‌ها توانستند او را به عراق بکشانند و توسط نیروهای همسوی عراقی او را به ایران بیاورند.

شب گذشته همچنین اتاقی در کلاب‌هاوس حول همین موضوع راه اندازی شد. در آن اتاق نظر بعضی از نزدیکان سابق روح‌­الله زم مانند سید احمد شمس و برخی کارشناسان دیگر بر این بود که صحبت‌های خوش‌کوشک به هیچ وجه درست نیست. احمد شمس در مورد ادعاهای او گفت که در این مصاحبه خوش‌کوشک تنها نامش را درست گفته و همچنین نقش یک نیروی نفوذی در آمدنیوز و فریب روح الله زم را، و بقیه این حرف­ها دروغ است.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی هنوز به ادعاها و روایت‌های تازه مطرح شده واکنشی نشان ندادند و از این رو همه این روایت‌ها همچنان در حد گمانه‌زنی و ادعا باقی خواهد ماند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. با این مقاله به یقین میتوان ادعا کرد که زیتون آلت دست اکبر خوش کو.. و سازمان متبوعه سابقش شد. واقعا از زیتون انتظار نمی رفت مخصوصا که به شکل بی طرفانه نقل قول موافقین و مخالفین را در این نوشته آورده و در حقیقت به نوعی صحه بر ادعای یک قاتل حرفه ای گذاشته است

  2. تصحیح شد.
    آقای نویسنده با سلام، در خبرها آمده که فرانسویها در یک بده و بستان روح الله زم را به حکومت اسلام ناب فروخته اند. شما نوشته اید که «آیا دست فرانسه هم به خون زم آغشته است؟» یکی از راههای پاسخ به این پرسش همبستگی ست و فریاد تظلم است، نیست؟ شماها که اغلب در همان فرانسه و اروپا و غرب هستید، پس دست بکار شوید و در همان فرانسه بر علیه سرویسهای فرانسوی با رادیو تلویزیون و روزنامه هاشان تماس بگیرید. حتا از سرویسهای فرانسه شکایت کنید. در این کشورها دادگستریشان مستقل است. سارکووزی رئیس جمهور و وزیر و کیل سابق را محکوم و زندانی کردند. شاید اصلا دروغ باشد اما برای راستی آزمائی واجب است. حیف و دریغ از حتا یک جوانه ارجمند! همین دور خودمان می گردیم. این دین حنیف دارد بنیان ایران و ایرنیت را نابود می کند، چنانکه کرده است، و ما و شما نتوانستیم بدانیم که بهترین دستاورد کنار گذاشتن دین و مذهب است از بساط ظاهرِ «میدان بساط» و وارد گفتگو شدن است با همه ی ایرانیانی که به دموکراسی تمامیت ارضی و لائیسیته باور دارند. بدبختانه یک نفر مرد میدان نیست! ما و شما فقط به واسطه اسلام که دینی وصله ای و خارجی ست و ما در ناخودآگاهمان نمی توانیم آنرا خودی بدانیم نتوانسته ایم از به قول آرامش دوستدار از این دینخوئی هزاره ای گذر و گذار کنیم. دوستی که نظراتی را فرستاده بود و منتشر نکرده بودید مرا از نوشتن منع کرد ولی من باز هم نوشتم، شاید که دریابید. در پایان در کنار خانه ی ما در اصفهان یک خانواده بهائی هست که پیوسته مورد اذیت و آزار مسلمانان قرار می گیرد. ای آزداندیشان دین محمد اگر وجود خارجی دارید برآشوبید مقاله ای بنویسد. کاری بکنید. اگز فرانسه دستش به خون روح الله زم، به خون شاپور بختیار به خون رضا مظلومان به خون شهریار شفیق، به خونسروش کتیبه و…آلوده است چرا حتا یک نفر از میان شما فریاد نمی کند!؟ چرا عبدالکریم لاهیجی که نمی دانم، چکاره ی حقوق بشر است دست کم از دستگاهای فرانسه پرسش نمی کند. چرا فرانسه نشینان و اروپا نشینان و آمریکا نشینان فریادی برنمی آورند. واقعا خجالت آور است شما خارج نشینان بیشتر از ده میلیون هستید! چکاره اید!؟

  3. بزرگترین و مهمترین سوال برای من این است که دلیل این افشاگری چیست؟ انهم توسط فردی که در بین مهره های سرسپرده نظام جزو چلغوزترین آنان است! من بعید می‌دانم که آب خوردن این شخص بدون اجازه اربابان مقدور باشد ، تنها دلیلی که بنظر من می‌رسد مذاکرات آتی برجام است که شایع شده فرانسه در آن نقش پلیس بد را ایفا می کند و به همین دلیل اطلاعات ایران سعی کرده با خدشه دار کردن اسم فرانسه در بین کشورهای طرفدار حقوق بشر سلاح او را کند کرده و از برد نفوذش بکاهد.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »