تایید فروش درختان نخل جنوب ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس

محسن رشید فرخی٬ رییس انجمن ملی خرما٬ تایید کرد که نخل‌های مناطق جنوبی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس فروخته می‌شوند و گفت این روند کماکان ادامه دارد.
محسن رشید فرخی در این رابطه به ایلنا گفت فروش نخل در استان بوشهر بیشتر از سایر مناطق است و مقصد این نخل‌ها کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند کویت و قطر است.
مناطق جنوبی ایران، خصوصا خوزستان و بوشهر طی تابستان امسال با خشکسالی و بحران آب مواجه بودند و بسیاری از کشاورزان از خشک شدن نخل‌هایشان خبر داده بوده‌اند. در ویدیویی که طی روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفته می‌شود که در روستای رودفاریاب و تنگ ارم دشتستان به دلیل کم‌آبی و خشکسالی، کشاورزان مجبور به فروش نخل‌ها می‌شوند.
صداوسیمای استان بوشهر هم در گزارشی با اشاره به فروش نخل‌ها در این استان، به نقل از کشاورزان گزارش داده بود که بی‌آبی عامل اصلی افزایش فروش نخل شده است و هر نخل را به قیمت یک و نیم میلیون تومان می‌فروشند.
پیش از این، خسرو عمرانی، معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، فروش نخل را تایید کرده بود ولی گفته بود این کار با مجوز صورت می‌گیرد و نخل‌ها برای صادرات به کشور قطر فرستاده می‌شوند.



سه شرط ایران برای آمریکا در مورد احیای برجام

سعید خطیب‌زاده٬ سخنگوی وزارت خارجه ایران٬ سه شرط برای طرف آمریکایی مذاکرات برجام، در ارتباط با آینده احیای توافق هسته‌ای، اعلام کرد.
خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی خود، با خطاب قرار دادن مقام‌های آمریکایی گفت: «آن‌ها ابتدا باید بپذیرند مقصر شرایط فعلی هستند.»
او شرط بعدی را این دانست که آمریکا باید تحریم‌هایی را «که بعد از خروج از برجام اعمال کرده است، همه را یک‌جا به صورت مؤثر بردارد.»
این شرط او در حالی اعلام می‌شود که دولت جو بایدن در آمریکا همواره عنوان کرده است که در صورت بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود، تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران را لغو می‌کند.
سعید خطیب‌زاده شرط سوم جمهوری اسلامی را «مهم‌تر» خواند و گفت آمریکا «تضمین بدهد که هیچ دولتی در ایالات متحده مجدداً جهان و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد.»
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در حالی چنین شرطی را اعلام کرده است که مقام‌های دولت جو بایدن بارها اعلام کرده‌اند دادن چنین تضمینی ممکن نیست.



رویترز: دست داشتن دست کم یک گروه‌ شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در حمله به اقامتگاه نخست‌وزیر عراق

به گزارش خبرگزاری رویترز پهپادهایی که در حمله به اقامتگاه نخست‌وزیر عراق استفاده شده‌اند، ساخت ایران هستند و حداقل دو گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران، در این حمله نقش داشته‌اند.
در گزارش این خبرگزاری به نقل از دو منبع امنیتی آمده است که دو گروه کتائب حزب‌الله عراق و عصائب اهل حق در این حمله نقش داشته‌اند. یک منبع امنیتی دیگر اما گفته است که نقش کتائب حزب‌الله را می‌تواند تایید کند ولی نمی‌تواند نقش عصائب اهل حق را تایید کند.
حمله پهپادی به محل اقامت مصطفی کاظمی روز یکشنبه ۱۶ آبان صورت گرفت و بر اساس بیانیه وزارت کشور عراق، این حمله با سه پهپاد متفاوت انجام شد که دو پهپاد سرنگون شدند و پهپاد سوم به محل اقامت مصطفی کاظمی برخورد کرد و موجب مجروح شدن چند نفر از محافظان او شد.



مه‌لقا ملاح درگذشت

مه‌لقا ملاح که به مادر محیط زیست ایران معروف است صبح امروز در ۱۰۴ سالگی درگذشت. این خبر را رضا شهران٬ خواهرزاده مه‌لقا ملاح٬ در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرده است.
مه‌لقا ملاح در سال ۱۲۹۶ هنگامی که پدر و مادرش با کاروان برای زیارت به مشهد می‌رفتند، در یک کاروان‌سرای عباسی در بین راه به‌دنیا آمد. پدر مه‌لقا، آقابزرگ ملاح به دلیل داشتن منصب دولتی در شهرهای مختلف ساکن می‌شد. به همین دلیل مه‌لقا در شهرهای مختلفی مانند مشهد، قوچان، اصفهان، دامغان، همدان و کرمانشاه تحصیل کرد. او بعد از تحصیل در فلسفه و علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی در دانشگاه تهران مدرک فوق‌لیسانس علوم اجتماعی گرفت سپس برای ادامهٔ تحصیل به پاریس رفت و در سوربن علوم اجتماعی خواند و با مدرک دکترا به ایران بازگشت.

ملاح در فرانسه دورهٔ کتابداری نیز در کتاب‌خانه ملی فرانسه گذراند و در بازگشت به ایران در کتابخانه دانشگاه تهران مشغول کار شد. بعد از مدتی در سال ۱۳۴۷ به ریاست کتابخانهٔ موسسهٔ تحقیقات روان‌شناسی برگزیده شد.
پس از بازنشستگی تمام وقت خود را در راه مبارزه با آلودگی محیط‌ زیست گذاشت.
او در سال ۱۳۷۳ با مشارکت همسرش و چند استاد دانشگاهی علاقه‌مند به محیط‌ زیست سازمان غیر دولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط‌ زیست» را بنیان گذاشت.
مه‌لقا ملاح دو دهه اخیر عمرش را در جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست صرف آموزش زنان خانه‌دار و معلمان مدارس برای آشنایی با محیط زیست و ضرورت حفظ سرزمین کرد.
او موفق شد شعبات «جمعیت» را در ۱۶ استان کشور هم گسترش دهد.



لغو امتیاز یک روزنامه به دلیل انتشار گرافیکی از دست آیت‌الله خامنه‌ای

دو روز پس از انتشار تصویر گرافیکی از دست رهبر جمهوری اسلامی» در مطلبی با موضوع «خط فقر» در صفحه اول روزنامه «کلید»، هیئت نظارت بر مطبوعات ایران رای به لغو امتیاز این روزنامه داده است.
علاءالدین ظهوریان، دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات، خبر لغو امتیاز روزنامه کلید را تایید کرده است ولی به دلیل آن اشاره نکرده است. روز گذشته، ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد گفته بود جلسه هیات نظارت برای بررسی و تصمیم‌گیری درباره گرافیک منتشر شده در روزنامه کلید تشکیل خواهد شد.
روزنامه کلید روز شنبه، ۱۵ آبان در مطلبی با عنوان «میلیون‌ها خانوار ایرانی زیر خط فقر» از یک تصویر گرافیکی استفاده کرده بود که در حال ترسیم خط فقر بود. حامیان رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته با انتشار گسترده این تصویر در شبکه‌های اجتماعی، آن را شبیه دست علی خامنه‌ای و توهین به رهبر حکومت ایران دانسته بودند.


آگهی جذب مشتری برای خانه عفاف در گیلان

طی روزهای اخیر آگهی یک خانه عفاف در گیلان در فضای مجازی انتشار یافته است.
جالب تر آنکه شماره شش رقمی با عنوان شماره مجوز در آن ذکر شده است اما اینکه این مجوز از سوی چه نهادی صادر گردیده، نشانی درج نشده است.

خانه عفاف طرحی بود که در سال ۱۳۸۱ برای سامان دهی «زنان خیابانی» مطرح شد. این طرح برای اولین بار توسط «جامعه اسلامی ناصحین قم» در سال ۱۳۷۳ تهیه شد و برای سازمان‌های مختلف فرستاده شد. اما با انتشار جزئیات آن و بالارفتن احتمال اجرای آن در سال ۱۳۸۱ به جنجالی بزرگ مبدل شد هم‌زمان هادی منتظری مقدم رئیس دادگاه انقلاب کرج در پی اتهاماتی که در ارتباط با خانه هدایت کرج به وی وارد شده بود بازداشت شد.
این طرح با مخالفت محمد خاتمی و نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم مواجه شد. این طرح موجب تحت‌الشعاع قرار گرفتن و در نهایت کنار گذاشته شدن «طرح سلامت جنسی» شد که از سوی وزارت کشور در حال تهیه بود.
شورای اجتماعی کشور٬ مرکز امور مشارکت زنان و سازمان بهزیستی نیز این طرح را رد کرد.



کاهش ۵۱ درصدی حجم آب‌ سدهای سیستان و بلوچستان

محمد دلمرادی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان٬ خبر از آن داد که حجم فعلی آب سدهای این استان نسبت به سال آبی قبل «۵۱ درصد کاهش یافته» و «حجم آب موجود در مخازن سدهای سیستان و بلوچستان ۳۴ درصد حجم کل مخازن است‌».
پیش از این ایرنا نیز خبر داده بود که بیشترین کاهش ذخیره آب موجود در سد‌های سرباز و زیردان رخ داده است و میزان کسری مخزن منابع زیرزمینی آب به ۴۳۰ میلیون متر مکعب است.
در همین رابطه حسین فدامالکی، نماینده زاهدان در مجلس، امروز در گفت‌وگو با وب‌سایت خانه ملت٬ ضمن تاکید بر اینکه مهم‌ترین مسئله سیستان و بلوچستان آب است، از دولت خواسته است که وزیر نیرو به افغانستان سفر کند و در مذاکره با طالبان، آنها را وادار کند تا «بر اساس حق‌ آبه» مشکل تامین آب را حل کنند.
ایران و افغانستان سال‌هاست که به ‌دلیل خشکسالی کم‌سابقه در منطقه در مورد حقابه رودخانه هیرمند و دریاچه هامون با هم اختلاف دارند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »