? شکایت انجمن ترویج حقوق شهروندی از مسببین اهمال در مبارزه با کرونا

زیتون ـ انجمن ترویج حقوق شهروندی طی بیانیه‌ای اعلام کرد برای «استیفای حقوق جانباختگان کرونا» شکایتی را به طرفیت وزارت بهداشت جمهوری اسلامی و ستاد ملی مبارزه با کرونا ثبت کرد. ثبت این شکایت روز گذشته، ۲۳ شهریور ماه به انجام رسید.

در بیانیه این انجمن تاکید شده است که این شکایت از «مسببان قصور و تخلف پزشکی که به مرگ کثیری از شهروندان و هموطنان عزیز منتهی شده» به ثبت رسیده. این اقدام پیرو بیانیه ۱۱ شهریور این انجمن در اعتراض به بازداشت جمعی از حقوق دانان عضو انجمن که در حال ثبت شکایت مشابهی بودند، انجام شد.

این شکایت خطاب به رییس دادسرای عمومی و انقلاب تهران ثبت شده است.

پیش از این در پی بازداشت وکلا و فعالان سیاسی که قصد ثبت شکایت از مسببین اهمال در امر مبارزه با کرونا را داشتند انجمن ترویج حقوق شهروندی با صدور بیانیه‌ای به این بازداشت اعتراض کرده و از اقدام  قریب‌الوقوع خود برای طرح شکایت علیه مقامات و نهادهای مسئول خبر داده بود.

مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، محمدرضا فقیهی، مریم فراافراز، لیلا حیدری وکلای دادگستری و مهدی محمودیان فعال سیاسی، روز ۲۳ مرداد در پی برگزاری جلسه‌ای به‌منظور شکایت از برخی مسئولان در موضوع کرونا بازداشت شدند. تاکنون حیدری، فراافراز و فقیهی با وثیقه آزاد شده‌اند، اما سایر بازداشت‌شدگان هنوز در زندان هستند.

در  بیانیه  ۱۱ شهریور این انجمن با اشاره بر اصل ۳۲ ٬ ۳۴ ٬ ۳۹ و نهم قانون اساسی تاکید شده بود که اقدام این شش تن در چهارچون قانون بوده است. در آن بیانیه که خطاب به مردم ایران منتشر شد، این انجمن با تاکید بر اینکه به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد قانونی در راستای وظایفش فعالیت می‌کند، درباره بازداشت اعضایش نوشت: «چنانچه بازداشت این افراد تنها به‌دلیل پرورش نیت ذهنی و بدون اقدام عملی برای شکایت از مسئولان باشد، یکی از زشت‌ترین موارد نقض قانون اساسی، قانون عادی و اعلامیه جهانی حقوق بشر رخ داده است».

با گذشت بیش از یک ماه از بازداشت محمودیان، نیلی و کیخسروی این سه نفر همچنان در سلول انفرادی نگهداری می‌شوند و خبرها حاکی از آن است که دادخواست آنها برای ارائه به دادگاه صادر شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »