احمد مسعود نشانی از «امید» است

افشین حکیمیان

افغانستان همان طالبان که نیست، رزمنده‌های مقاومت هم هستند. ملابرادر که فقط نیست که، احمد مسعود است، دره‌ی پنجشیر است و صحنه‌ای که تن به تسلیم نمی‌سپارد. تن به تحجر نمی‌دهد. امید خلق می‌کند و افق‌ها را هم‌چنان روشن نگه می‌دارد. از یأس و استیصال می‌گریزد. تن به فرار و گریز که نمی‌دهد هیچ؛ بل‌که می‌ماند و راه پیش پای خلق افغانستان می‌گذارد. و نمی‌گذارد که تصویر افغانستان به آن طیاره‌ی کذایی خلقِ فراری از دست طالبان خلاصه شود.

می‌ماند و پنجه در پنجه طالب می‌افکند. می‌ماند و طالبان را از فتح‌الفتوح باز می‌دارد. می‌ماند و همه‌ی معادلات و بده و بستان‌های پشت پرده‌ را مضحکه‌ی مقاومت و پایداری خود می‌کند. می‌ماند و جهانی از استعمارِ به رنگِ عرب و ترک و پشتو و غرب را لنگِ مبارزه‌ی خود می‌کند. نقشه‌های یاری‌گران منطقه‌ای و این‌ور و آن‌ورِ طالبان را نقشِ بر آب می‌کند. آن‌ها را آچمز می‌کند. به مقاومت‌شان، رخ و روی آن‌هایی را که حمایت از مقاومت را جعلِ به حمایت از دیکتاتورهای منطقه می‌کنند را رسوا می‌کنند.

احمد مسعود و دره‌ی پنجشیر اسم رمزِ مقاومت این حول‌وحوش است. نشانِ عزم و اراده و همتی است که ایستاده بر پاهای خویش می‌خواهد نقش خویش را بر تاریخ این حول‌وحوش حک کند. می‌خواهد عزم و همت خود را در دشمنی با هر آن‌چه از تحجر و انحصار و فرقه‌گرایی است را تشخص بخشد. هویتِ آن را از دست تطاول حامیان طالبان رها کند. و طالبانی را که خیالِ برساختنِ سقف معیشت بر ستون‌های شریعت دارند را از استیلا و هجوم و یورش و تأسیس بازدارند.

این منطقه و این حول‌وحوش، از آن‌ها که بیانات‌شان را صدای خدا انگاره می‌کنند و آن‌را چون حُکمی لایتغیر بر سرنوشت ملت‌ها حاکم می‌کنند؛ کم نیست. ولی دستش از احمد مسعودها هم خالی نیست که به پایداری و مقاومت خود، عزم دارند که حصر از پای ملت‌ها بردارند و از استیلا شدن سیاهی و نکبت مانع شوند.

احمد مسعود رد و نشانی از نقطه‌ی امید است. تلئلوی آن همت بلندی است که عزم می‌کند راه بر بازسازی جهالت و تحجر در این منطقه‌ی افسون‌زده بر بندد. مجاهدتی است از برای ترمیم انگیزه و همت، تا ملتی از تاریخِ شکست‌های خود، به فتح و پیروزی بیرون بیاید و وطن را زمزمه‌ی خلق خود بکند. احمد مسعود نشان از آن پدری دارد که انگاری می‌گفت:«آن‌قدر همت بلند دارم که تمام غم‌های جهان قامت رسای مرا خم کرده نمی‌تواند و با اندک امکاناتی می‌توانم جامعه و زندگی را دچار تحول سازم.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

0 پاسخ

  1. گر چند میدانم که ایرانیان رضا خان میرپنج پنج این نوشته را مثل چندین نوشته قبل منتشر نه میکنند! مستبد همیشه مستبد است و سانسوری یکی از بهترین وسیله برای استبداد است. چی از نو نوع فکری و یا انوع دیگر!

    شما ایرانی های رضا خان میرپنج پنج لطفا دخالت نکنید!
    احمد ،سعود به به جز اینکه پسر آمد شاه مسعود است هیچ چیزی دیگری ندارد! در واقع ه،ون سگ زرد برادر شغال است!
    اطرافیان احمد مسعود را ببینید کیا هستند!؟ امرالله صالح کسی توسط CIA تربیه شده و حالا هم در اختیار سیا است.
    احمد مسعود پاه جای پدرش می‌گذارد. همون پدر ی که افشار را به ویرانه تبدیل کرد؛ همان مسعود که به خواهری ایدئولوژی اخوانی اش هم بستگی اقوام غیر پشتون برای همیشه از بین برد ، بجایش دشمنی مذهبی را در بین اقوام غیر پشتون رایج کرد که حالا شده نتیجه اش شده استیلای پشتون به قدرت بلا منازع و انحصاری!
    من در عجب، از این صاحب نظران و روشنفکران فیس بوکی که تمام اطلاعات اش به فیس بوک یوتیوب و تلگرام خلاصه می‌شود بعد در
    همه چیز صاحب نظر است!

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »