? زنده| باقری لنکرانی: میزان تاثیر واکسن سینوفارم درجلوگیری از ابتلا فقط ۵درصد است

 



باقری لنکرانی: میزان تاثیر واکسن سینوفارم درجلوگیری از ابتلا فقط ۵درصد است

کامران باقری لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت و عضو فرهنگستان علوم پزشکی٬ طی نامه‌ای نوشت که «میزان تاثیر واکسن سینوفارم در جلوگیری از عفونت» و ابتلا به ویروس کرونا فقط ۵ درصد است.

در این نامه که با سربرگ «مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت» منتشر شده و به امضای کامران باقری لنکرانی رسیده آمده است: «میزان تاثیر واکسن سینوفارم در جلوگیری از عفونت(ابتلا به کرونا) ۵ درصد، تاثیر آن در جلوگیری از بستری ۵۵/۸ و تاثیر سینوفارم در جلوگیری از مرگ ۶۵ درصد است.»



افشای هویت فردی که جمهوری اسلامی در پی ربایش او از ترکیه بود

روزنامه «ترکیه» چاپ استانبول هویت فرد نظامی را که جمهوری اسلامی برنامه ربایش او را از وان ریخته بود٬ افشا کرد.

این روزنامه او را خلبانی به نام «مهرداد آبدارباشی» اعلام کرد.

سازمان امنیت ترکیه از این نظامی سابق ایران با نام اختصاری «م. الف» یاد کرده بود.

بیشتر بخوانید: آدم‌ربایی ناکام در ترکیه

مهرداد آبدارباشی به روزنامه «ترکیه» گفت پس از آنکه از رفتن به سوریه امتناع کرد ناچار شد به ترکیه بگریزد. او در این رابطه توضیح داد که در برابر دستور اعزام به سوریه ابتدا بهانه‌هایی چون مشکلات خانوادگی را مطرح کرد و سپس به ترکیه گریخت.

به گفته مهرداد آبدارباشی، یک زن که با ماموران امنیتی جمهوری اسلامی همکاری می‌کرد او را به خانه‌اش دعوت کرد و او پس از اطلاع این موضوع به سازمان امنیت ترکیه، به خانه این زن رفت.

بر اساس این گزارش، این زن او را بیهوش کرده و دیگر ماموران در حال اجرای عملیات ربایش بوده‌اند که بازداشت شدند.

سازمان امنیت ترکیه چند روز پیش خبر داد که دوم مهر هشت نفر، از جمله یک شهروند ایران، را در استان وان این کشور به اتهام تلاش برای ربودن یک مقام سابق نظامی ایران بازداشت کرده است.

رسانه‌های ترکیه نیز به نقل از سازمان اطلاعات این کشور گزارش دادند که ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای ربودن این مقام نظامی سابق ایران شبکه‌ای با اختصاص ۳۰ هزار دلار بودجه راه‌اندازی کرده بودند.



رای پرونده رییس اسبق و معاونان بانک مرکزی صادر شد

رای پرونده ولی‌الله سیف٬ رییس وقت بانک مرکزی، احمد عراقچی و سالار آقاخانی در رابطه با برهم زدن نظم و آرامش بازار ارز و فضای اقتصادی کشور و همچنین برخی سوء مدیریت‌ها صادر شد.

خداییان، سخنگوی قوه‌‎قضائیه٬ در این رابطه توضیح داد: «متهم ردیف اول، ولی‌الله سیف، رئیس وقت بانک مرکزی و متهم ردیف دوم، سید احمد عراقچی، معاون وقت ارزی بانک مرکزی به اتهام برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینه سازی برای خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و همچنین اهمال و سوء مدیریت در دوران مسئولیت خود، به ترتیب به‌ تحمل ۱۰ سال و ۸ سال حبس تعزیری محکوم شدند.»

همچنین بنابر گفته‌های خداییان متهم ردیف سوم، سالار آقاخانی متهم به خرید و فروش غیر قانونی ارز و همچنین پرداخت رشوه به میثم خدایی، کارمند نهاد ریاست جمهوری وقت و سید رسول سجاد مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی، به‌تحمل ۱۳ سال حبس محکوم شد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود که میثم خدایی به اتهام دریافت رشوه و مشارکت در خرید و فروش غیر قانونی ارز به‌تحمل پنج سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شد.



تایید حکم زندان نازنین زاغری در دادگاه تجدید نظر

حجت کرمانی، حقوقدان و وکیل نازنین زاغری٬ در گفت‌وگو با امتداد از صدور و ابلاغ رای پرونده دوم نازنین زاغری در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران خبر داد.

به گفته این وکیل دادگستری بر اساس رای صادره در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب این زندانی دو تابعیتی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور محکوم شده بود. به این رای اعتراض شد و پرونده به شعبه ۵۴ تجدیدنظر ارجاع گردید و نهایتاً دادگاه تجدیدنظر بدون برگزاری جلسه رسیدگی رای دادگاه بدوی را عینا‌ً تایید کرده است.

بر اساس کیفرخواست صادره در ۹۶/۷/۱۹، نازنین زاغری متهم به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۸۸ و مصاحبه با شبکه بی بی سی فارسی است.

حجت کرمانی افزود: «هرچند از نظر موکل و اینجانب رای صادره منطبق بر موازین قانونی و شرعی نیست، ضمن تمکین از رای صادره، پس از ارسال پرونده به اجرای احکام و با توجه به پرونده سابق خانم زاغری و اینکه قانوناً امکان اجرای این حکم وجود ندارد، اقدامات قانونی لازم انجام خواهد پذیرفت.»



بیوک میرزایی، بازیگر سینما و تلویزیون، در برنامه زنده صداوسیما که عکس چهره‌های هنری و سیاسی رو به او نشان می‌دادند تا او نام‌شان را بگوید، بعد از دیدن عکس محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه که اسمش را یادش نبود گفت: «اون قالتاق…»



کاهش شدید سطح آب دریاچه ارومیه

مهران نظری٬ مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی٬ خبر از آن داد که مهمترین چالش زیست محیطی استان آذربایجان غربی چالش آب و کاهش شدید سطح تراز دریاچه ارومیه به خصوص در یک سال گذشته است که این مشکل زیست محیطی خطر تولید ریزگردهای نمکی را در منطقه افزایش داده است.

نظری به خبرگزاری ایسنا گفت: «در حال حاضر ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته حدود ۶۱ سانتی کاهش پیدا کرده است و از نظر سطح نیز ۱۴۲۳ کیلومتر مربع از سطح زیر آب دریاچه ارومیه کاسته شده و بر این اساس نیز حدود ۲ میلیارد مترمکعب نیز از حجم آب دریاچه ارومیه کاسته شده است.»



دخترکشی در رفسنجان با انگیزه ناموسی

پدری دختر ۲۱ ساله خود را کشت و درون چاه عمیق انداخت.

به گزارش رکنا، دختر کشی این بار در رفسنجان اتفاق افتاد. در این دختر کشی یک پدر با دلایل ناموسی دست به دختر کشی زد.گفته می شود انگیزه این دختر کشی ارتباط دختر جوان با یک پسر بوده است. پدر بعد از دختر کشی فرار کرد.

روز گذشته رسیدگی به پرونده قتل دختر جوان در دستور کار پلیس رفسنجان قرار گرفت.در حالی که اهالی روستای مهمانشهر رفسنجان در جریان کشته شدن یک دختر ۲۱ ساله به دست پدرش بودند؛ ماموران پلیس مادر این دختر را تحت تحقیقات قرار دادند و مادر این دختر اعلام کرد که بابت قتل دخترش، شکایتی از همسر خود ندارد.

در همین رابطه ایرنا خبر داد که ظهر روز جمعه (دیروز) با حضور عوامل انتظامی، اورژانس و آتش نشانی رفسنجان در یکصد کیلومتری شمال مرکز استان کرمان، پیکر بی جان دختر اهل افغانستان از چاهی با عمق ۱۲۰ متر در کمربندی نزدیکی دانشگاه کار این شهرستان بیرون کشیده شد.

ایمان شهسواری دادستان رفسنجان در تشریح جزییات این رویداد اعلام کرد: تحقیقات محلی پلیس از اردوگاه اتباع بیگانه افغان نیز به منظور روشن شدن ابعاد و علّت این قتل آغاز شده است.

او توضیح داد: «براساس شواهد و مستندات موجود به نظر می رسد هنگام بیرون کشیدن پیکر مقتوله حدود ۲۴ ساعت از قتل گذشته بوده ولی پزشک قانونی زمان دقیق قتل را باید اعلام کند.»


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »