آدم‌ربایی ناکام در ترکیه

زیتون– دولت ترکیه شب گذشته دو نفر را به جرم «جاسوسی» برای ایران و تلاش برای «ربودن و بازگرداندن» اجباری یک تبعه ایران٬ بازداشت کرد.

یک مقام ارشد ترکیه که نمی‌خواست نامش فاش شود٬ در این رابطه به خبرگزاری فرانسه گفته است: «این دو نفر متهم هستند که قصد ربودن و بازگرداندن اجباری یک مقام پیشین نظامی ایران را داشته‌اند که ساکن منطقه وان ترکیه است.»

او افزوده است که شش نفر از «همدستان» آن‌ها نیز در عملیات‌هایی با مشارکت سازمان اطلاعات ترکیه، میت، و پلیس ملی دستگیر شده‌اند.

این مقام ترک حاضر به افشای هویت یا دلایل تلاش این افراد برای ربودن مقام نظامی سابق ایرانی نشد. هویت این مقام نظامی سابق هم فاش نشده است.

این اولین بار نیست که ترکیه دست به افشاگری در خصوص اقدامات امنیتی جمهوری اسلامی در خاکش می‌زند.

آذرماه سال گذشته نیز روزنامه‌های جمهوریت و دیلی صباح در ترکیه از بازداشت ۱۱ یا ۱۳ نفر از شهروندان این کشور که در ربایش «مخالفان سیاسی» جمهوری اسلامی از این کشور و برگرداندنشان به ایران نقش داشتند٬خبر دادند.

روزنامه دیلی صباح در این رابطه نوشته بود که این افراد از اعضای یک شبکه جاسوسی ایران در استانبول بودند و توسط سازمان امنیت ترکیه «میت» بازداشت شدند.

بهمن ماه گذشته نیز یک کارمند کنسولگری ایران در استانبول را برای تحقیق پیرامون ترور یک ناراضی ایرانی در سال ۲۰۱۹ در این کشور بازداشت کرد.

طی سال‌های اخیر تعداد قابل توجهی از مخالفان جمهوری اسلامی در ترکیه ربوده شده یا به قتل رسیده‌اند.

از جمله مسعود مولوی وردنجانی، گرداننده کانال توئیتری و تلگرامی «جعبه سیاه» و سعید کریمیان، مدیر شبکه جم، نیز به ناجی شریفی زیندشتی نسبت داده شده است.

مسعود مولوی ۲۳ آبان سال ۹۸ و سعید کریمیان در شامگاه ۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۶ در استانبول ترور شدند. هرچند در همان زمان، هم گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی و هم برخی از کشورها از جمله آمریکا جمهوری اسلامی را مسئول این ترورها معرفی کردند.

بیشتر بخوانید: بازداشت همکاران «تبهکار» جمهوری اسلامی در ترکیه

لیست قتل‌های سیاسی در ترکیه تا امروز ادامه پیدا می‌کند.

ایران و ترکیه از نظر تاریخی روابط اقتصادی نزدیکی با هم دارند اما هرازچندگاهی بر سر اختلافات منطقه‌ای، جاسوسی و تلاش برای ربودن ناراضیان ایرانی با هم دچار تنش می‌شوند.

دولت ترکیه در زمان بالاگرفتن این تنش‌هاست که اقدام به افشاگری علیه فعالیت‌های امنیتی جمهوری اسلامی در خاکش می‌کند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان و قوه شهویه» کوشیدم نشان دهم این حجم بالای اسارت رهبر

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو

ادامه »