? زنده| دو نفر از کارکنان سپاه در پی آتش‌سوزی یک مرکز تحقیقاتی



پیام تسلیت جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی به مناسبت درگذشت مهدی هادوی

جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حقوق بشری به مناسبت درگذشت مهدی هادوی پیام تسلیتی منتشر کردند.

مهدی هادوی در سال ۱۳۰۵ در تهران به دنیا آمد و علاوه بر تحصیل در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران دارای اجازه اجتهاد شیخ عبدالنبی عراقی بود.

او از قضات و وکلای دادگستری بود که بعد از انقلاب اولین «دادستان کل انقلاب»، «رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات» و «عضو شورای نگهبان» شد.

مهدی هادوی در زمان حکومت پهلوی در سمت‌های گوناگون قضائی فعالیت می‌کرد و در جریان اوایل دهه چهل ریاست دادگستری شهر قم را برعهده داشت. او در برابر محاکمه و تبعید روح‌الله خمینی به تهران مقاومت کرده و در نتیجه از سمت خود معزول به دادگستری تهران منتقل می‌شود.

متن کامل این پیام به همراه نام امضا کنندگان آن را اینجا بخوانید.



 اعتراض آمریکا و اتحادیه اروپا به عدم دسترسی آژانس به مجتمع تاسیسات سانتریفیوژ در کرج

در پی اقدام جمهوری اسلامی مبنی بر جلوگیری از دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران (‌تسا) در کرج، آمریکا و اتحادیه اروپا خواستار دسترسی فوری این بازرسان به این مجتمع شدند.

آمریکا روز دوشنبه ۵ مهر در بیانیه‌ای به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: «ما از ایران می‌خواهیم بدون هیچ تاخیری به آژانس دسترسی لازم را ارائه دهد.»

همچنین در بیانیه آمریکا آمده است: «اگر ایران این کار را انجام ندهد، ما در روزهای آینده، با سایر اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد واکنش مناسب رایزنی نزدیک خواهیم کرد.»

همزمان اتحادیه اروپا از ممانعت ایران برای دسترسی آژانس به تاسیسات ‌تسا در کرج عمیقا ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه این اتحادیه تاکید شده که این اقدام جمهوری اسلامی خلاف توافق اخیر میان رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است.

اتحادیه اروپا با اشاره به بیانیه اخیر آژانس اضافه کرد که تمام فعالیت‌های آژانس که در آن توافق ذکر شده، برای حفظ تداوم اطلاعات درباره برنامه اتمی ایران ضروری است.



تجمع پشت مرزهای عراق یک کشته و ۳۶ مجروح به جا گذاشت

علیرضا رشیدیان٬ رییس سازمان حج و زیارت٬ کشته شدن یک نفر و مجروح شدن دست کم ۳۶ تن در ازدحام جمعیت در مرزهای ورودی به عراق را طی روزهای گذشته تایید کرد.

علیرضا رشیدیان شامگاه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن اعلام این خبر افزود که که بسته بودن مرزهای زمینی برای ورود شهروندان ایرانی در روزهای پیش از اربعین بر اساس توافق با دولت عراق صورت‌گرفته و برای بازگشت نیز تنها مسیرهای منتهی به مرز مهران باز خواهد بود.

در روزهای گذشته شمار زیادی از شهروندان ایرانی که قصد شرکت در مراسم اربعین در کربلا و سایر شهرهای مذهبی عراق را داشتند، با وجود ممنوعیت سفر زمینی به عراق در نقاط مرزی از جمله مهران و شلمچه تجمع کردند.

محمد نوذری، استاندار ایلام، روز یک‌شنبه گفت که طبق برنامه‌ریزی قبلی ۶۰ هزار نفر از مسیرهای هوایی به عراق سفر کرده و پیش‌بینی می‌شود ۹۰ درصد از این افراد از مرز مهران به ایران بازگردند.

در تصاویری که روز شنبه، سوم مهر ماه، منتشر شد، حدود ۴۰ هزار نفر از افرادی که قصد عزیمت به عراق را داشتند، به دلیل تجمع در پشت در ورودی اول پایانه مرزی شلمچه، مجروح شدند. بیشتر این افراد را زنان میانسال و مسن تشکیل می‌دادند.



دو نفر از کارکنان سپاه در پی آتش‌سوزی یک مرکز تحقیقاتی

سپاه پاسداران اعلام کرد دو نفر از کارکنان مرکز تحقیقات خودکفایی سپاه در تهران که در پی آتش‌سوزی مجروح شده بودند،‌ جانشان را از دست داده‌اند.

این حادثه روز یکشنبه و در یکی از مراکز تحقیقات خودکفایی در غرب تهران رخ داد.

خبرگزاری فارس گزارش داده بود که در پی این حریق، سه نفر از کارکنان این مرکز به دلیل جراحت به بیمارستان منتقل شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای آتش‌نشانی این آتش‌سوزی را مهار کردند اما علت حادثه ذکر نشده است.



بازداشت سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان

یک کانال «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان» از بازداشت عزیز قاسم‌زاده، سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان، در روز یکشنبه چهارم مهر خبر داد.

این کانال خبری که اخبار صنفی معلمان را منتشر می‌کند نوشت که این معلم بعدازظهر یکشنبه «در منزل پدری‌اش دستگیر و به نقطۀ نامعلومی منتقل شد». بر اساس این خبر، هویت نیروهای بازداشت‌کننده هنوز مشخص نشده، اما «لوازم شخصی عزیز قاسم‌زاده ضبط شده است.»

او در حال مصاحبه با شبکه تلویزیونی من‌وتو بود که بازداشت شد.

بازداشت سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان در حالی انجام گرفته که در روزهای اخیر اعتراضات معلمان ایران نسبت به مشکلات معیشتی در بسیاری از شهرهای کشور جریان داشته است.

اعتراضات معلمان ایران در روزهای اخیر به اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی برای بهبود میزان حقوق ماهانه است که در صورت اجرا، حقوق معلمان آموزش و پرورش به‌میزان ۸۰ درصدِ دستمزد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های ایران افزایش می‌یابد اما دولت و سازمان برنامه و بودجه با این طرح مخالفت کرده‌اند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »