? زنده| رضا گلپور از زندان اوین آزاد شد



رضا گلپور از زندان اوین آزاد شد

رضا گلپور چمرکوهی نویسنده کتاب شنود اشباح و زندانی امنیتی، روزگذشته شنبه ۳ مهرماه، از زندان اوین آزاد شد. آزادی آقای گلپور پس از تحمل بیش از ۴ سال و ۸ ماه حبس و به دنبال قبول اعاده دادرسی و صدور حکم برائت از سوی دیوان عالی کشور، صورت گرفته است.

برادر او ضمن تایید این خبر گفته است که آزادی رضا گلپور در پی تبرئه شدن از اتهامات مطروحه در پرونده اش از سوی دیوان عالی کشور صورت گرفته است. رضا گلپور نزدیک به ۵ سال از این حکم را بدون مرخصی سپری کرده است.

رضا گلپور در بهمن‌ماه سال ۹۵ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی در مردادماه ۹۶ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهامات “جاسوسی برای دولت متخاصم، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و نگهداری مهمات (فشنگ) جنگی” مورد محاکمه قرار گرفت و به ۲۸ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

آقای گلپور نهایتا توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی زرگر از اتهام جاسوسی تبرئه و از بابت اتهام “همکاری با دولت اسرائیل” افزون بر اتهامات پیشین مورد محاکمه قرار گرفت. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۵ سال حبس تعزیری برای او قابل اجرا بود.

رضا گلپور چمرکوهی، متولد ۱۳۵۶ است، او را به نام نویسنده کتاب شنود اشباح می‌شناسند که سال ٨١ توسط انتشارات کلیدر منتشر شده و فحوای آن ایراد اتهام جاسوسی به چهره‌های مطرح اصلاح‌طلبان است.



تشکیل پرونده با اتهام کودک آزاری برای یک معلم در اَهَر

در پی انتشار خبر کودک‌آزاری توسط یک معلم در اهر، دادستان انقلاب این شهر می‌گوید که این اتفاق سال گذشته رخ داده است.

پایگاه خبری رکنا از آزار یک دانش‌آموز دختر و چهار دانش‌آموز پسر به دست معلم‌شان در روستای گودل از توابع شهرستان اهر در روزهای گذشته خبر داد.

بر اساس این گزارش، همه این کودکان در اظهارات مشابهی به خانواده‌های خود گفته بودند که معلم‌شان آن‌ها را برهنه کرده و مورد آزار قرار داده است.

در این گزارش همچنین آمده بود که معلم این دانش‌آموزان در برخورد با خانواده‌ها گفته است که قصد «نوازش» این کودکان را داشته است.

در واکنش به این خبر حسین صبور، مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، روز یک‌شنبه، چهارم مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا وقوع این اتفاق در روزهای آغازین سال تحصیلی را «غیرممکن» دانسته و گفت که «هنوز برای ما محرز نشده که این اتفاق افتاده یا تهمت بوده است».

به گفته صبور، این موضوع توسط دادستان شهرستان اهر در دست بررسی است و معلم مذکور در حال حاضر با قید وثیقه آزاد است.

در همین حال دادستان عمومی و انقلاب اهر نیز زمان وقوع این اتفاق را سال گذشته اعلام کرده و گفت که تنها دو نفر از والدین این دانش‌آموزان شکایت کرده‌اند.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی معلم این دانش‌آموزان را بسیجی و از نزدیکان امام‌ جمعه اهر معرفی کرده‌اند.



حکم محکومیت نرگس محمدی به زندان٬ شلاق و جریمه مالی٬ تایید شد

امروز٬ چهارم مهرماه سال ۱۴۰۰ حکم محکومیت نرگس محمدی به زندان٬ شلاق و جریمه مالی٬ تایید شد.

روز ۲۹ اردیبهشت حکم تحمل ۸۰ ضربه شلاق، ۳۰ ماه حبس و پرداخت دو فقره جزای نقدی که توسط شعبه ۱۱۷۷ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی قدس تهران صادر شده بود٬ به نرگس محمدی ابلاغ شد.

بر اساس رأی صادره، اتهامات نرگس محمدی٬ نایب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و رییس هیئت اجرایی شورای صلح ایران٬ در این پرونده «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار بیانیه مبارزه با اعدام»، «تحصن در دفتر زندان» مربوط به دی‌ماه ۹۸ در اعتراض به کشتار مردم، «تمرد از ریاست و مقامات زندان» برای پایان دادن به تحصن اعتراضی، «تخریب شیشه‌ها» و «افترا نسبت به اتهام شکنجه‌گری و ایراد ضرب و جرح» اعلام شده است.

شاکیان نرگس محمدی در این پرونده نیز ضابط قضایی، وزارت اطلاعات و غلامرضا ضیائی، رییس زندان اوین، بوده‌اند.

این اتهامات بهمن ماه سال ۸۹ در زندان زنجان به نرگس محمدی تفهیم شده بود.

نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، با اعتراض به اراده نهادهای امنیتی برای نشاندن شاکی در جایگاه متهم، از شرکت در جلسات رسیدگی خودداری و اعلام کرد از پذیرش این رای سرپیچی خواهد کرد.

نرگس محمدی در این باره در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام نوشت:

حکم محکومیتم «قطعی و لازم الاجرا شد.»
۱- ابلاغیه اجرای محکومیتم در شعبه ۱۱ اجرای کیفری ( شهید مقدس « امنیت ») برایم فرستاده شد.
از ابتدای تشکیل این پرونده بارها اعلام کرده ام‌ که این پرونده را از اساس بی شرمانه و ظالمانه می دانم و از تحمل کیفر که طبق رای صادره و ابلاغ شده؛ ۸۰ ضربه شلاق تعزیزی و ۳۰ ماه حبس تعزیزی و دو فقره پرداخت مالی است، سرپیچی خواهم کرد. من از ابتدای تشکیل پرونده در هیچ مرجع قضایی و جلسه محاکمه شرکت نکرده ام و حتی یک خط نوشته و وکیلی نیز نداشته ام.
اعلام می کنم اجازه نخواهم داد تا ماموران حکومت استبدادی دینی حتی یک ضربه شلاق برنند و تا جایی که بتوانم‌ مقاومت خواهم کرد و تازیانه از دستشان خواهم گرفت.
همچنین حتی علی رغم احضار، به زندان نخواهم رفت . چنانچه با اعمال زور به زندان باز گردانند، قطعا در داخل زندان اعتراض خواهم کرد.
«پرونده ی نمیدانم چندم علیه من در شعبه دوم بازپرسی اوین گشوده شد.»
۲- همزمان ابلاغیه دیگری مبنی بر ارجاع پرونده شکایت از اینجانب به شعبه دوم بازپرسی اوین دریافت کردم. طی ابلاغیه های رسمی ارسالی و از طریق منابع غیر رسمی مطلع شده ام، طی ۱۰ ماه آزادی از زندان، چندین پرونده امنیتی در شعبه های امنیتی اوین علیه اینجانب گشوده شده و تحت رسیدگی است که از جمله اقدامات غیر قانونی و سرکوبگرانه نهادهای امنیتی علیه فعالان مدنی است . اعلام می دارم فعالیت من در کانون مدافعان حقوق بشر و شرکت در تجمعات و راهپیمایی ها طبق نص صریح قانون اساسی و حقوق بنیادین مردم بوده و هیچ کس نمی تواند ما را از آن محروم نماید. طی ۱۰ ماه از آزادی تا کنون پنج بار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده ام که با اعمال زور و ضرب و شتم همراه بوده و بازداشت ها خودسرانه و غیر قانونی به شمار می آید.لذا کلیه اتهامات بی اساس و‌کذب را رد نموده و تا زمانی که آزاد هستم به فعالیت خود ادامه خواهم داد. نهادهای مدنی و خیابان از آن ما مردم است که از دست نخواهیم داد.



وزیر راه: تست کرونای زائران اربعین برای بازگشت به کشور، چشمی انجام می‌شود

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی٬ درخصوص بازگشت زائران از عراق گفت: درباره تست کرونا توافق شد زائران اربعین در بازگشت بصورت چشمی و بدون تست PCR وارد کشور شوند.

او اضافه کرد: «تاکنون ۲۵ هزار نفر زائر اربعین بلیت بازگشت را خریداری کرده‌اند و با وجود بازگشایی ۳ مرز زمینی برای بازگشت، همچنان ناوگان هواپیمایی ایران آماده فروش بلیت است.»



اولین محموله واکسن تک دُز برای سنین ۳ تا ۱۷ سال وارد کشور شد

بیست‌ودومین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی جمعیت هلال‌احمر حاوی ۶ میلیون واکسن تک دُز، امروز در فرودگاه امام خمینی به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

محمد حسن قوسیان مقدم٬ دبیرکل جمعیت هلال احمر٬ ضمن تایید واردات واکسن تک دُز برای سنین ۳ تا ۱۷ سال از امروز گفت: «امروز ۶ میلیون دُز واکسن کرونا (تک دُز) از مجموع ۱۲ میلیون دُز توصیه شده برای سنین ۳ الی ۱۷ سال وارد کشور و تحویل وزارت بهداشت شد.»

دبیرکل هلال احمر ایران گفت که این محموله ۶ میلیونی واکسن تک دوز کرونا بخشی از مجموع ۱۲ میلیون دوز توصیه شده برای سنین ۳ الی ۱۷ سال است که وارد کشور شد.

با ورود این محموله واکسن تک دوز، سازمان هلال احمر ایران از اردیبهشت ماه تاکنون ۴۶ میلیون و ۳۹۰ هزار دوز واکسن به کشور وارد کرده که همه واکسن‌ها به وزارت بهداشت تحویل شده است.



مهدی هادوی اولین دادستان کل انقلاب درگذشت

مهدی هادوی از فعالان و حقوق دانان جامعه حقوقی و قضایی ایران و اولین دادستان کل انقلاب امروز درگذشت.

هادوی پس از تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی و در زمان مدیریت عبدالله جاسبی ۲ میلیون مترمربع از املاک موروثی خود را به این دانشگاه هبه کرد. در مجاورت آن زمین، زمین دیگری به مساحت ۱۴۰ هزار مترمربع، که باغ شخصی و محل سکونت مهدی هادوی در آن قرار داشته و ادعا میشود متعلق وی بوده، مورد تعرض دانشگاه آزاد قرار گرفته و موجب اختلاف می‌شود.

این ادعا توسط افراد مختلفی از جمله مهدی هادوی، فرزندان وی مطرح شد است. خانواده مرحوم هادوی معتقدند؛ همچنین نقش پررنگ دکتر جاسبی در تصرف املاک مطرح است. خانواده معتقدند؛ این زمین‌ها موروثی بوده و جد مادری ایشان، حاج علی تاجر بلور فروش کاشانی، که مالک تیمچه بلورفروشها بوده آنجا را فروخته و املاک حصارک را از مشهدی کاظم تبریزی خریداری می کند که تمام مدارک آن موجود است پس از فوت حاج علی در سال‌های بین ۱۳۲۰ الی ۱۳۳۰ انحصار وراثت انجام می‌شود. پلاک ۲۴۰ که منزل شخصی هادوی از سال ۱۳۴۷ آنجا میباشد حدود سال ۱۳۵۰ از طرف مادرشان به ایشان واگذار می شود. از جمله مستنداتی که به جزئیات این اختلافات میپردازد میتوان مستند «مافیای آزاد» را ذکر کرد

در جریان حوادث بعد از انتخابات ۱۳۸۸ فرزند او محمدامین هادوی و نوه اش دستگیر شدند که در نهایت امر فرزند او به ۶ سال حبس محکوم که بعد از پایان دوره حبس در سال ۱۳۹۵ آزاد شد. هادوی در زمان حبس فرزندش در سال ۱۳۸۹ طی نامه‌ای به رفتارهای انجام شده با فرزندش محمدامین هادوی به شدت اعتراض کرد. در پی محکومیت محمدامین هادوی به حبس ابراهیم یزدی و سیدمحمد خاتمی با حضور در خانه و دیدار با مهدی هادوی از او دلجویی کردند.

خانواده مهدی هادوی به مناسبت در گذشت او پیامی صادر کردند.

متن کامل این بیانیه که برای انتشار در اختیار «زیتون» قرار گرفته را اینجا بخوانید.



بازداشت مقام سابق امنیتی سوئد به اتهام جاسوسی برای ایران

رسانه های سوئدی مدعی شدند که یک مسئول امنیتی سابق این کشور به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شده است.

شبکه خبری الجزیره گزارش داد که رسانه‌های سوئدی گزارش دادند که پلیس سوئد یکی از مدیران سابق سازمان اطلاعات این کشور را به اتهام آنچه جاسوسی برای ایران عنوان شده است، بازداشت کرده اند.

ادعا می شود که فرد بازداشت شده، یک مرد ۴٠ ساله ایرانی الاصل است و در گذشته به عنوان مدیر امنیت غذایی سازمان اطلاعات سوئد فعالیت می کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز هفته گذشته از بازداشت یک فرد در سوئد به دلیل اتهامات جاسوسی خبر داده و گزارش داده بود که وی برای انجام تحقیقات اولیه پلیس در استکهلم دستگیر شده است.



ثبت احوال: ۱۱۰ هزار مرگ اضافی در نیمه اول ۱۴۰۰

آمارهای جدید ثبت احوال نشان می‌دهد که در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۹۰ هزار مورد مرگ و میر در ایران رخ داده است.

این در حالی است که در دور مشابه سال‌های قبل از شیوع کرونا، میزان مرگ و میر در شش ماه ابتدایی سال همواره حول و حوش ۱۸۱ هزار نفر در نوسان بوده است.

آرشیو آمارهای ثبت احوال نشان می‌دهد تعداد مرگ و میر در نیمه اول سال ۹۵ حدود ۱۷۸ هزار نفر و در دور مشابه سال‌های ۹۶ تا ۹۸ به ترتیب ۱۸۱ هزار نفر، ۱۸۲ هزار نفر و ۱۸۶ هزار نفر بوده است.

این رقم در نیمه اول پارسال که کشور درگیر کرونا بود، حدود ۲۳۵ هزار نفر شده بود.

بدین ترتیب، در نیمه ابتدایی امسال، شمار موارد مرگ و میر در کشور نزدیک ۱۱۰ هزار نفر و در نیمه ابتدایی پارسال حدود ۵۳ هزار نفر بیشتر از متوسط این آمار در دور مشابه سال‌های قبل از شیوع کرونا بوده است.

با این حال آمارهای رسمی، میزان قربانیان کرونا در کشور را بسیار کمتر از این ارقام نشان می‌دهد.

آمارهای وزارت بهداشت حاکی است که در شش ماه ابتدایی ۱۴۰۰، کمی بیش از ۵۶ هزار نفر و در نیمه ابتدایی ۱۳۹۹ حدود ۲۳ هزار نفر به خاطر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند.

قبلا برخی مقامات، از جمله مقامات سازمان نظام پزشکی ایران، آمار واقعی جان‌باختگان کرونا را دو تا سه برابر آمار رسمی عنوان کرده بودند.



مشاهده آثار ضرب و جرح بر پیکر امیرحسین حاتمی

پس از انتشار خبر مرگ امیرحسین حاتمی در زندان فشافویه (تهران بزرگ)، خانواده او تایید کردند که آثار ضرب و جرح را بر پیکر وی دیده‌اند.

وب‌سایت هه‌نگاو برای اولین بار خبر داد که یک شهروند ایلامی بر اثر «ضرب و شتم ماموران نیروی انتظامی» در زندان فشافویه (تهران بزرگ) جان باخته است.

این وب‌سایت هویت این شهروند را امیرحسین حاتمی، ۲۲ ساله، از توابع شهرستان سیروانِ استان ایلام اعلام کرد.

به نوشته هه‌نگاو، او در یکی از بازارهای تهران مشغول به‌کار بوده و چند روز پیش در پی درگیری با فردی دیگر بازداشت و به زندان فشافویه منتقل شده بود.

هه‌نگاو به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود که امیرحسین حاتمی «بر اثر شکنجه و برخورد باتوم به سرش» جان باخته است.

این خبر را دایی این زندانی، سعید پرنین، در گفت‌وگویی با رادیو فردا تایید کرد. دایی امیرحسین حاتمی در این گفت‌وگو بر سلامت کامل امیرحسین حاتمی پیش از بازداشت تاکید داشت و عنوان کرد که پدر امیرحسین پیکر فرزندش را دیده و بر آن آثار ضرب و جرح بوده است.

او همچنین عنوان کرد که امیرحسین حاتمی دو روز قبل از مرگ با خانواده تماس گرفته و گفته است، ماموران آن‌قدر او را با باتوم مورد ضرت و شتم قرار داده‌اند که دیگر رمقی برای وی نمانده است.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »