? زنده| حکم چهار سال زندان مهدی محمودیان به اجرا گذاشته شد

 



حکم چهار سال زندان مهدی محمودیان به اجرا گذاشته شد

بابک پاک‌نیا، حقوقدان و وکیل مهدی محمودیان در خصوص آخرین وضعیت پرونده این فعال سیاسی و مدنی به امتداد، گفت: «فعلا ما جلساتی را با وکلای پرونده تشکیل داده و در این جلسات، وکلای هر پنج نفر از متهمین حضور داشتند. در این جلسات مطالب مختلفی در رابطه با ابعاد پرونده مورد بحث و تبادل نظر از سوی وکلا جهت دفاع از موکلین مورد ارزیابی و طرح قرار گرفته است.»

او افزود: «تا امروز، متاسفانه هیچ دسترسی به پرونده نداشتیم. تا این لحظه به رغم اینکه چند بار هم به شعبه مراجعه کردیم، اما پرونده را برای مطالعه در اختیار ما قرار نداده‌اند. قاضی شعبه عنوان کرده که مشغول مطالعه پرونده بوده و پس از اتمام آن، می‌تواند مساعدت لازم را برای مطالعه پرونده از سوی ما نیز صورت بدهد.»

این وکیل دادگستری، تصریح کرد: «مادر محمودیان هفته گذشته در روز سه شنبه، ملاقاتی با او داشته و من نیز این هفته، احتمالا در روز چهارشنبه به زندان رفته و با موکلم ملاقات خواهم کرد.»

پاک‌نیا، یادآور شد: «درخصوص پرونده موکلم، متاسفانه حکم قبلی او که قطعی شده بود را به اجرا گذاشته‌اند. با این اوصاف، حتی اگر ما درخواست تبدیل قرار را به دادگاه ارائه کنیم و مقام قضائی نیز با آن موافقت کند، باز حکم قبلی موکلم، مانع آزادی او خواهد بود.»

مهدی محمودیان در این حکم قبلی به دلیل امضای بیانیه موسوم به ۷۷ نفر به یک سال حبس و چهار سال هم به دلیل اقدام برای روشن کردن شمع به یاد جان باختگان هواپیمای اکراینی محکوم شد که درمجموع چهار سال حبس قابل اجرا محکوم شده بود. متاسفانه به دلیل اجرای این حکم نیز، امکان آزادی موکلم منتفی خواهد بود.

این وکیل دادگستری در پایان افزود: «در رابطه با مهدی محمودیان کار خاصی فعلا نمی‌توانم انجام دهیم. در دسترس‌ترین خواسته ما درباره این پرونده، این است که حداقل پرونده را زودتر در اختیار ما قرار دهند تا ضمن مطالعه آن از عناوین مندرج در کیفرخواست و دلایل صدور آن مطلع شده و بتوانیم نسبت به آماده کردن دفاعیات خود اقدام کنیم.»



مرگ یک زندانی بر اثر شکنجه در زندان تهران بزرگ

به گزارش وب‌سایت هه‌نگاو یک شهروند ایلامی بر اثر «ضرب و شتم ماموران نیروی انتظامی» در زندان فشافویه (تهران بزرگ) جان باخته است.

بر اساس گزارش منتشر شده هویت این شهروند را امیرحسین حاتمی، ۲۲ ساله، از توابع شهرستان سیروانِ استان ایلام اعلام کرده است.

به نوشته هه‌نگاو، او در یکی از بازارهای تهران مشغول به‌کار بوده و چند روز پیش در پی درگیری با فردی دیگر بازداشت و به زندان فشافویه منتقل شده بود.

یک منبع آگاه به هه‌نگاو گفته است که آقای حاتمی «بر اثر شکنجه و برخورد باتوم به سرش» جان باخته است.

بر پایه این گزارش، پدر آقای حاتمی با گذشت سه روز از قتل فرزندش در زندان، تاکنون حاضر به تحویل جسد او نشده و گفته است تا زمانی که به‌ طور رسمی دلیل مرگ او را عنوان نکنند، «حاضر به این کار نیست».

مرگ زندانیان به دلیل شکنجه یا به دلایلی که هرگز اعلام نمی‌شود در زندان‌های ایران بسیار سابقه دارد. از جمله می‌توان به مرگ مشکوک شاهین ناصری در اواخر شهریور اشاره کرد.



زائران اربعین حفاظ‌های مرز شلمچه را شکستند

پس از آنکه صدا و سیما خبر بازشدن مرز شلمچه را اعلام کرد و مدعی شد زائرانی که کارت واکسن و تست ‌پی‌سی‌آر دارند می‌توانند از مرز عبور کنند٬ افرادی که پشت مرز بودند٬ به حفاظ‌های مرزی حمله کردند.

پلیس خوزستان می‌گوید مرز شلمچه دوباره بسته شد اما مقام‌های دیگری هم می‌‌گویند خبر بازشدن مرز را دروغ خوانده‌اند- خبر بازشدن مرز را صداوسیما داد

ستاد مرکزی اربعین سازمان حج‌وزیارت در این رابطه تاکید کرد: «مرزهای زمینی برای زائران اربعین حسینی با توجه به سیاستهای دولت عراق همچنان بسته بوده و امکان بازگشایی مرزها به هیچ وجه وجود ندارد.»

فرماندار خرمشهر هم خبر بازگشایی مرز شلمچه به روی مسافران اربعین را دروغ خوانده و تاکید کرده این مرز همچنان بسته است.

فرمانده پلیس خوزستان هم خبر داده: «صبح امروز با توافق‌ با عراق، پنج‌هزار مسافر کشورمان به عراق فرستاده شدند اما با توجه به تکمیل ظرفیت الان مرز‌ها بسته است و امکان افزایش ظرفیت وجود ندارد.»

البته فرماندار خرمشهر احتمالا از عوامل تقوی شایعه بازشدن مرز زمینی شلمچه و هجوم بی‌ملاحظه و ضد پروتکل‌های بهداشتی به مرز بود؛ صبح امروز فارس از قول او نوشته بود: « مرز شلمچه مشروط باز شده و تنها کسانی که ویزای معتبر، کارت واکسیناسیون و تست پی‌سی‌آر را دارند می‌توانند از مرز زمینی شلمچه عازم عراق شود.»

ستاد مرکزی مسوول سفر اربعین می‌گوید مرزی به روی مسافران ایرانی باز نشده و روشن‌ نیست صداوسیما چرا چنین خبری را در میان پراکنده.



نازنین زاغری در تماس با وزیر خارجه بریتانیا: طلب ایران را بپردازید

نازنین زاغری در گفت‌وگو تلفنی با وزیر خارجه بریتانیا، خواستار پرداخت بدهی آن کشور به ایران شده است.

همسر نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی در ایران، در گفت‌وگوی با رادیو فردا ضمن تایید این خبر افزود:«او با لیز تراس، وزیر خارجه جدید صحبت کرد و خیلی واضح به او گفت که شما باید این بدهی را تسویه کنید و از او پرسید که چرا این بدهی پرداخت نشده و ما پنج سال از زندگی مان را به این خاطر از دست داده ‌ایم.»

او افزود: «نازنین زاغری، تباه شدن پنج سال از زندگی خانوادگی‌اش را از عواقب عدم تسویه حساب میان بریتانیا و ایران دانسته است.»

همسر نازنین زاغری در ادامه گفته است، جدایی از فرزند برای همسرش عذاب آور است و خانم زاغری می‌خواهد در کنار دختر کوچکش زندگی کند.

نازنین زاغری،‌ زندانی دوتابعیتی، در فروردین ۹۵ در پایان سفرش به ایران که برای دیدار با خانواده رفته بود، در فرودگاه تهران به اتهام «جاسوسی» بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد. حال از چند ماه پیش،‌ با وجود پایان یافتن دوران محکومیت خانم زاغری، حکومت ایران پرونده‌ تازه‌ای علیه او گشوده است.

ریچارد رتکلیف جمهوری اسلامی را متهم می‌کند که برای دریافت ۴۰۰ میلیون پوند بدهی بریتانیا به ایران، همسرش را به گروگان گرفته است.



۵۰ هزار نفر برای اربعین به طور هوایی به عراق رفته‌اند

معاون وزیر راه ایران می‌گوید در روزهای گذشته و تا صبح روز شنبه ۵۰ هزار ایرانی به طور هوایی به عراق رفته‌اند.

شهرام آدم‌نژاد به شبکه یک تلویزیون ایران گفت: «۹ ایرلاین داخلی و دو ایرلاین عراقی بود که البته یکی از آنها لغو شد و العراقیه انتقال مسافران را هنوز انجام می‌دهد.»

سفر هزاران ایرانی به عراق در آستانه مراسم اربعین انجام می‌شود. تصاویری که پیش از این از سفر هوایی به عراق منتشر شده بود حاکی از شرایط غیراستاندارد پرواز بود.

اجازه سفر ده‌ها هزار نفر به عراق در حالی صادر شده که رئیس گروه واکنش سریع کرونا در ایران، پیش از این خواهان تعویق یا محدودیت عمده سفر زیارتی ایرانیان بود.

مراسم اربعین در دهه اخیر به یک فرصت عمده برای قدرت‌نمایی حکومت ایران در عراق تبدیل شده است.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »