? زنده| نرگس محمدی نامزد جایزه نوبل صلح شد

 

 



پیام تسلیت جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی به مناسبت درگذشت مجید پیمان

جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حقوق بشری به مناسبت در گذشت مجید پیمان پیام تسلیتی منتشر کردند.

در این پیام آمده است: «مجید پیمان در جستجو و گشودن راه‌های تعالی و امید، شکیبا و جسور بود و نیز دردمند و فروتن و پیوسته در جبهه مردم و‌محرومان؛ بی‌هیچ ادّعایی و بی‌هیچ نمایشی از اغراق و جلوه‌فروشی.»

متن کامل این پیام که برای انتشار در اختیار «زیتون» قرار گرفته٬ را اینجا بخوانید.



نرگس محمدی نامزد جایزه نوبل صلح شد

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر که به تازگی از زندان آزاد شده٬ از طرف نمایندگان پارلمان نروژ در کنار یک زن فعال عربستان سعودی به عنوان نامزد دریافت جایزه صلح نوبل معرفی شده‌اند.

یون پدر اگنس، رییس عفو بین الملل در نروژ که در یک برنامه زنده با این فعال حقوق بشر٬ سخنگوی نایب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و رییس هیئت اجرایی شورای صلح ایران٬ صحبت می‌کرد این خبر را در پایان گفت‌وگو با او اعلام کرد.

بی‌بی‌سی به نقل از کاری الیزابت کاسکی، نماینده پارلمان نروژ نوشت که او و همکارش در پارلمان به نام کارین اندرسون به طور مشترک خانم محمدی از ایران و لجین الهذلول از عربستان سعودی را برای دریافت جایزه صلح نوبل نامزد کرده‌اند.

در بیانیه مشترک این دو نماینده پارلمان که برای رسانه‌ها فرستاده شده، آمده است که «این دو فعال حقوق بشر و زنان از دو کشور رقیب در خاورمیانه هستند و هر دو به خاطر تلاش‌هایشان در زمینه حقوق زنان و حقوق بشر به زندان طولانی محکوم شده‌ و به نمادهای برابری‌خواهی تبدیل شده‌اند.»

به گفته این دو نماینده مجلس، انتخاب مشترک این دو فعال حقوق بشر از دو کشور ایران و عربستان سعودی در کنار هم نشان دهنده آن است که رعایت حقوق زنان خواسته‌ای فراتر از مرزهای سیاسی و مذهبی در خاورمیانه است.



سپیده قلیان با اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادسرای بوشهر احضار شد

اداره کل زندان‌های استان بوشهر از سپیده قلیان، فعال مدنی که در مرخصی از زندان به سر می‌برد، شکایت کرده است.

شعبه دوم دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر خانم قلیان را، بر اساس این شکایت، به اتهام «نشر اکاذیب رایانه‌ای و فعالیت تبلیغی علیه نظام» احضار کرده است.

سپیده قلیان روز چهارشنبه با انتشار ابلاغیه‌ای که دریافت کرده در توییتر نوشت: «جمهوری اسلامی یه بار دیگه ثابت کرد که جواب دادخواهی و حقیقت، سرکوب و انتقامه.»

این فعال مدنی روز ۱۸ شهریور در یک رشته توئیت‌، از بند زنان زندان مرکزی بوشهر به عنوان «جایی که نزدیک آخر دنیا است» نام برده و گزارشی از شکنجه‌ها، بدرفتاری‌ها و شرایط نگهداری زنان زندانی در این زندان منتشر کرد.

به نظر می‌رسد موضوع شکایت اداره زندان‌های استان بوشهر هم همین افشاگری سپیده قلیان از وضعیت این زندان باشد.

به گفته سپیده قلیان، «زنان زندانی این بند به جرم زن بودن و زندانی بودن تحت وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها و ضدانسانی‌ترین شرایط ممکن نگهداری می‌شوند.»

سپیده قلیان از ۲۸ خردادماه به دلیل ابتلا به کرونا در زندان، در مرخصی به سر می‌برد. او که در پرونده اعتراضات هفت‌تپه به پنج سال حبس محکوم شده است، بیستم اسفند پارسال به زندان بوشهر تبعید شد.



شورای نگهبان مصوبه واردات خودرو را به مجلس برگرداند

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان٬ خبر از آن داد که این نهاد برای چندمین بار موادی از مصوبه مجلس درباره آزادسازی واردات خودرو را «مغایر با قانون» دانسته و آن را به مجلس برگردانده است.

این طرح چند بار بین مجلس و شورای نگهبان رد بدل شده است که آخرین ایرادی که شورای نگهبان به آن داشت درباره ماده ۴ این طرح بود.

سخنگوی شورای نگهبان در این رابطه توضیح داد: «در یک قسمت این مصوبه درباره واردات و نحوه انتقال ارز صحبتی نشده بود و از مجلس خواستیم که این موضوع دقیق‌تر و شفاف‌تر بیان شود. یکی دیگر از نکات این مصوبه تصویب سایر مقررات توسط وزارت صمت است که ابهامی درباره آن به وجود آمد، لذا این موارد اگر دقیق‌تر مطرح شود، امکان اظهار نظر درباره آن دقیق‌تر است.»

هفته پیش نمایندگان مجلس با تغییراتی در طرح آزادسازی واردات خودروهای خارجی آن را به شورای نگهبان فرستادند.

این تغییر در یکی از مواد (ماده ۴) طرح ساماندهی خودرو صورت گرفت تا موافقت شورای نگهبان، که پیشتر از این طرح ایراد گرفته بود، برای تصویب نهایی جلب شود.

یکی از نکات کلیدی این طرح مشروط بودن آن است؛ به این صورت که واردات خودروهای خارجی به صادرات خوردو و قطعات داخلی مشروط شده و از سویی واردات خودروهای هیبریدی و الکتریکی را شامل می‌شود.



میزان مراجعه مبتلایان به کرونا به بیمارستان‌های تهران نصف شده است

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، اعلام کرده که مرگ روزانه شهروندان پایتخت بر اثر کرونا به کمتر از صد در روز رسیده است و میزان مراجعه سرپایی به بیمارستان‌ها نسبت به زمان اوج بیماری تقریبا نصف شده است.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران تاکید کرد که «طرح ضربتی» واکسیناسیون در تهران از امروز شروع می‌شود و بیمارستان‌های جدیدی به فهرست مراکز واکسیناسیون اضافه می‌شود.

با تسریع ورود واکسن‌ به ایران در چند هفته گذشته روند واکسیناسیون سریع‌تر شده است.

پیش از این روند و نحوه واکسیناسیون کرونا در ایران مورد انتقادهای شدید بوده است.



سازمان غذا و دارو: فایزر و جانسون اند جانسون فقط برای « کادر درمان» است

حیدر محمدی معاون سازمان غذا و دارو صبح امروز در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره آخرین وضعیت واردات واکسن جدید به کشور گفت: «برای واردات واکسن مدرنا فعلاً برنامه‌ای نداریم اما واکسن فایزر و جانسون موردنظر ما قرار گرفته است اما با توجه به سابقه کشورهای غربی، نمی‌توانیم به‌طور کامل به آنها اعتماد کنیم.»

او ادامه داد: «اگر کشورهای غربی به تعهدات خود عمل کنند، قطعاً فایزر و جانسون را وارد خواهیم کرد اما از این دو واکسن به عنوان دز سوم برای کادر درمان استفاده خواهد شد.»

معاون سازمان غذا و دارو ادامه داد: «این دو واکسن هرگز از کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه وارد نخواهد شد و با توجه به اینکه فایزر و جانسون مجوز مصرف اضطراری ایران را گرفته‌اند، برنامه داریم تا این دو واکسن را از بلژیک و آلمان وارد کنیم. اما همان‌طور که گفته شد این اقدام منوط به خوش قول بودن غربی‌ها دارد.»



مسافران اربعین با ایلیوشین نظامی به عراق رفتند

طی ساعات گذشته فیلمی از یک هواپیما منتشر شد که در توضیحات آن ادعا شده افرادی که گفته میشود زائران اربعین هستند در کابین آن به صورت دو طبقه به عراق سفر می‌کنند. پروازی که مجوز رسمی برای آن وجود ندارد.این ایلیوشین نظامی حامل مسافران اربعین توسط یک نهاد نظامی هماهنگ شده بود.

ایسنا در این رابطه نوشت که این هواپیما نظامی بوده و مجوزی بابت این پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت نشده است و مشخص نیست که با کدام مجوز این حجم از زائران را به کربلا می‌برد؟ نکته عجیب‌تر اینکه بسیاری از این مسافران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده و بدون ماسک و در نزدیک‌ترین فاصله با یکدیگر نشسته‌اند در حالی که در همه پروازهای مسافری در دنیا با وجود شرط واکسیناسیون و تست منفی PCR همه باید در کابین هواپیما از ماسک استفاده کنند.

یک مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری این کلیپ را تایید و اعلام کرد که هواپیماهای نظامی مانند این هواپیما نیازی به اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری ندارند اما اگر بخواهند پروازی غیر نظامی انجام دهند باید مجوز آن را دریافت کنند.

خبرگزاری فارس اما در توضیحی درباره مسافران این هواپیما آن را «سفر موکب‌داران به عراق با پرواز باری» خوانده: با توجه به بالا بودن هزینه‌های بلیت پروازهای اربعین و سر‌پیچی بسیاری از دفاتر از عرضه بلیت با قیمت مصوب، برخی از زوار و‌ به ویژه موکب‌داران با هواپیمای باری به عراق سفر کردند.



رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل: وعده‌های آمریکا اطمینان نداریم

ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌ جمهوری،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری اسلامی به وعده‌های آمریکا گفت ایستادگی ایران جواب داده است.

رئیسی که برای هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد گفت: «آمریکا نقض عهد کرده و از برجام خارج شده… ما به وعده‌های آمریکا اطمینان نداریم.»

او درباره تعامل با کشورهای جهان گفت: «من به دنبال تعامل موثر با همه کشورهای جهان به‌خصوص کشورهای همسایه هستم» . رئیسی تاکید کرد به دنبال مذاکره‌ای درباره مسائل هسته‌ای است که به رفع تحریم‌ها منجر شود.

رییسی همچنین انقلاب ۵۷ را «الهام‌بخش» و «حامی آزادی و مانع افراطی‌گرایی» خواند.

او با اشاره به بحران کرونا و انتقاد از تحریم‌های بین‌المللی اضافه کرد: «امروز به یکی از تولیدکنندگان واکسن کرونا تبدیل شده‌ایم.»

رییس دولت سیزدهم در قسمتی دیگر از سخنانش به حمله به ساختمان کنگره و خروج آمریکا از افغانستان اشاره کرد و گفت: «آمریکا از عراق و افغانستان خارج نمی‌شود بلکه اخراج می‌شود.»

رئیسی برای این سخنرانی به نیویورک نرفت و به صورت ویدیوی ضبط‌شده سخنانش را ارائه کرد.

هم‌زمان با نشست مجمع عمومی سازمان ملل، پنج کامیون با تصاویری اعتراضی به رئیسی، غلامحسین اسماعیلی، رییس دفتر او، احمد وحیدی، وزیر کشور و دیگر اعضای کابینه رئیسی در منطقه منهتن شهر نیویورک، در حال چرخش بود. پیام‌های روی این کامیون‌ها، به نقض حقوق بشر و خشونت علیه زنان از سوی رئیسی اعتراض می‌کند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

۱. در طی انتخابات اخیر، مدام شنیده‌ایم که گفته می‌شود: پزشکیان نمی‌تواند کاری از پیش ببرد؛ مگر یک تدارکاتچی چقدر قدرت دارد؛ باید آن دیگری بخواهد وگرنه فرقی بین جلیلی و پزشکیان نیست. اظهار نظرهایی

ادامه »

اگر انتخابات و به ویژه انتخاب ریاست جمهوری در کشوری مانند ایران را یک فرآیندی ترسیم کنیم که می خواهد نمایش دمکراسی باشد ولی

ادامه »

دستاوردهای انتخابات چهاردمین دوره ریاست جمهوری برای من اگر با اهمیت تر از انتخابات دوم خرداد نباشد، کمتر نیست! چه

ادامه »