پس‌لرزه‌های افشاگری «عدالت علی»

زیتون– درحالی که همچنان تصاویر هک شده از دوربین‌های زندان اوین به مرور منتشر می‌شوند٬ مقامات نظام به‌تازگی واکنش به آن را آغاز کرده‌‌اند.

یک گروه سایبری به نام «عدالت علی» از روز یک‌شنبه ۳۱ مرداد تصاویری را منتشر کرده که با هک کردن دوربین‌های امنیتی زندان اوین به دست آورده است.

گروه «عدالت علی» می‌گوید که با هدف افشاگری این ویدئوها را تهیه کرده و گفته است فیلم‌هایی نیز از داخل بندها و پرونده‌های زندانیان سیاسی و برخی مدارک محرمانه به دست آورده که آن‌ها را منتشر خواهد کرد.

تصاویر اولیه حاوی اعمال خشونت علیه زندانیان بود٬ اما به مرور تصاویری از زندگی خصوصی زندانیان از جمله صحنه‌های حمام کردن آن‌ها یا خوابیدنشان منتشر شد.

عذرخواهی از زندانبانان٬ درخواست برای برخورد با انتشاردهندگان تصاویر

روز گذشته (چهارشنبه) یک نماینده مجلس خواستار برخورد با انتشاردهندگان این ویدئوها شد.

ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، انتشار این تصاویر را «جرم» دانسته و در صحن علنی مجلس گفت: «انتشار این تصاویر از رسانه‌ها مایه تاسف است از این نظر که اجحاف در حق زندانیان صورت گرفته و دست‌مایه‌ای برای حمله به کارکنان خدوم قوه قضائیه شده و حتما باید با عوامل احتمالی ارتکاب جرم برخورد قانونی صورت گیرد.»

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، در واکنش گفت کمیسیون اصل۹۰ با هماهنگی دادستانی کل موضوع مربوط به تصاویر زندان اوین را پیگیری می‌کند.

پیش از او محمدمهدی حاج‌محمدی٬ رییس سازمان زندان‌ها٬ در یک پیام کوتاه توئیتری بابت «رفتارهای غیر قابل قبول» که در ویدئوها دیده می‌شود عذرخواهی کرده بود.

او در آن توییت از «خداوندمتعال، رهبر عزیزمان، ملت بزرگوار و زندانبانان شریف» عذرخواهی کرد اما از زندانیان نه.

صبح سه شنبه نیز محمد مصدق کهنمویی٬ معاون اول قوه قضاییه٬ نیز نسبت به ماجرای تصاویر برخورد با زندانیان در زندان اوین واکنش نشان داد و گفت:‌ «هنوز قضیه خیلی روشن نیست ولی فکر می‌کنم تا فردا اطلاع رسانی شود»٬ امری که تا کنون محقق نشده است.

همچنین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رییس قوه قضائیه، عصر همان روز گفته بود که به دادستان کل کشور دستور داده است تصاویر منتشر شده از نحوه برخورد زندانبانان با زندانیان در زندان اوین را «بدون فوت وقت» بررسی کند.

او در توئیتی هم مدعی شد که «حقوق متقابل زندانی با زندانی و زندانبان و زندانی در دین و قانون اسلامی خط قرمز است. دادستان کل کشور مامور رسیدگی است.»

رییس سازمان زندان‌ها امروز (پنجشنبه) خبر از آن داد که «پرسنل بی تفاوتِ سازمان از خدمت معلق شدند.»

او در حساب کاربری‌اش در توییتر در این باره نوشت: «پرسنل بی تفاوتِ سازمان در فیلم های منتشره، به هیات تخلفات اداری معرفی و از خدمت معلق شدند. پرونده هایی هم به دادسرای نظامی ارجاع شد.»

خشم٬ سردرگمی و توجیه

واکنش به انتشار این تصاویر تنها محدود به مقامات نظام نبود٬‌ طی روزهای گذشته برخی از رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی نیز نسبت به اعمال خشونت گسترده در زندان اوین واکنش نشان دادند.

روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به تصاویر منتشر شده از اوین نوشت: «باید افکار عمومی بداند در زندان‌ها چه می‌گذرد و این همه خشونت برای چیست؟ و در اسرع وقت مسئولان اوین و زندانبان‌های خاطی مورد پیگرد قرار گیرند تا نظام بیشتر از این در تیررس اهداف مخالفان قرار نگیرد.»

خبرگزاری تسنیم٬ نزدیک به سپاه پاسداران٬ اما در واکنش به انتشار تصاویری از دوربین‌های مدار بسته‌ی زندان اوین، خواستار کناره‌گیری رییس سازمان زندان‌ها شده است.

این خبرگزاری در هک شدن دوربین‌های زندان اوین تشکیک ایجاد کرده و نوشته «اینکه این فیلم‌ها آیا به واسطه‌ی اقدام هکری به دست آنها[تلویزیون‌های فارسی‌زبان خارج از کشور] افتاده یا ماجرای دیگری در میان است نیز بحث دیگری است» و در عین حال تصاویر را تصاویری دارای «قباحت» خوانده است.

تسنیم در ادامه نوشته «مقابله و پاسخ دادن به مانورهای ریاکارانه رسانه‌های جلادانی مانند ایران‌اینترنشنال و بی‌بی‌سی و … به جای خود، اما هیچکدام از این مسائل، مسئولیت سنگین سازمان زندانها در این اقدامات غیرانسانی را نمی‌کاهد.»

در ادامه این یادداشت عذرخواهی رئیس سازمان زندان‌ها را «مناسب» دانسته شده ولی در عین حال نوشته که «این عذرخواهی کفایت نمی‌کند و رییس سازمان زندان‌ها دست‌کم به دلیل قصور خود باید استعفا دهد.»

محمدتقی فاضل میبدی نیز در واکنش به هک دوربین های زندان اوین و انتشار آن در شبکه های اجتماعی گفت: «فیلمی که از داخل زندان اوین دردنیامنتشرشدشرم آوربود.تاریخ خواهدنوشت زمانی که ملایان و‌معممین درایران حاکم بودند، چنین ستم هایی برزندانیان رواداشته میشد.»

او ادامه داد: «آیاحکومت اسلامی این بود؟ اگرمسئولین با یک عذرخواهی تمام کنند این لکه ننگ پاک نخواهد شد. قوه قضائیه که حاکم بر زندان هاست باید دادخواهی کند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان و قوه شهویه» کوشیدم نشان دهم این حجم بالای اسارت رهبر

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو

ادامه »