? زنده| مشاور رهبری: افغانستان عضو کشورهای «جبهه مقاومت» شده است

 

 


پیام تسلیت جمعی از فعالا سیاسی و اجتماعی به مناسبت درگذشت محمدرضا حکیمی

جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حقوق بشری به مناسبت درگذشت محمدرضا حکیمی پیام تسلیتی صادر کردند.

در این پیام آمده است: «فقدان این حکیم عزیز را در این روزهای سخت سراسر فقر، نابرابری و رنج محرومان و مستضعفان به خاندان حکیمی، عدالت خواهان و دوستان ایشان تسلیت گفته وارزوی تداوم راه او را داریم.»

محمدرضا حکیمی، اسلام شناس در روز ۳۱ مرداد بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. او در زمان مرگ ۸۶ سال داشت. حکیمی متولد مشهد و مولف آثار مهمی چون «الحیاه»، «خورشید مغرب»، «عقل سرخ»، «عاشورا: مظلومیتی مضاعف»، «شیخ آقا بزرگ تهرانی»، «تفسیر آفتاب»، «فریاد روزها» است. او همواره اما بدون انتقاد صریحی از حاکمیت فاصله خود را با آن حفظ می‌کرد.  در سال ۸۸ زمانی که قرار بود در جشنواره فارابی با حضور محمود احمدی نژاد از محمدرضا_حکیمی تقدیر شود  او حاضر به شرکت در مراسم نشد و در پیامی نوشت: تا هنگامی که در جامعه ما فقر و محرومیت مرئی و نامرئی بیداد می‌کند برگزاری چنین جشنواره‌هایی از نظر اینجانب در اولویت نیست. 

متن کامل این پیام را اینجا بخوانید.



مشاور رهبری: افغانستان عضو کشورهای «جبهه مقاومت» شده است

علی‌اکبر ولایتی٬ مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم مدعی شد که افغانستان بعد از طالبان عضوی از کشورهای «جبهه مقاومت» شده است.

او مدعی شد: «کشورهای جبهه مقاومت، مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهند که در تاریخ منطقه و در دنیا بی‌سابقه است. محور اصلی این مجموعه هم ایران است. این مسیری که ایجاد شده است یعنی یمن ـ تهران ـ بغداد ـ بوکمال ـ دمشق ـ بیروت ـ غزه خط مقاومت است؛ با محوریت ایران و پس از انقلاب اسلامی در این منطقه، مجموعه‌ای ایجاد شده است که در راستای مقاومت، استقلال و آزادی گام برمی‌دارد. من آینده بسیار خوبی برای این مجموعه پیش‌بینی می‌کنم و البته افغانستان هم جزو این مجموعه است و مهمترین پیروزی‌ای که به دست آورده است این است که آمریکا را بیرون کرده است.»

ولایتی خروج آمریکا از افغانستان را از اولین دستاورهای این کشور عضو «جبهه مقاومت» دانست.


مجلس تنها به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد نداد


کاهش ۸۰ درصدی واکسیناسیون کرونا در افغانستان پس از کرونا

یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل) از کاهش ۸۰ درصدی واکسیناسیون کرونا پس از قدرتگیری طالبان در افغانستان خبر داد.

به گزارش عصر ایران این سازمان هشدار داد که نیمی از واکسن‌های وارد شده به افغانستان در حال انقضاء و خراب شدن هستند.

گروه طالبان در ۲۴ مرداد و پس از اعلام آمریکا و نیروهای بین الملل در خروج از این افغانستان کنترل کابل پایتخت این کشور را در دست گرفتند. نیروهای بین الملل در ۲۰ سال گذشته و پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ [با هدف مبارزه با تروریسم] در افغانستان حضور داشتند.

سخنگوی یونیسف به رویترز گفت که از زمان تصرف کابل از سوی طالبان «میزان واکسن زنندگان حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است.»

براساس آمار یونیسف به عنوان سازمان همکار اجرای برنامه “کواکس” در توسعه واکسیناسیون کرونا، در هفته پس از ۲۴ مرداد، ۳۰۵۰۰ نفر در ۲۳ ولایت از ۳۴ استان این کشور واکسینه شده‌اند. این در حالی است که در هفته منتهی به ۲۴ مرداد ۱۳۴۶۰۰ نفر در ۳۰ ولایت افغانستان واکسینه شدند.


پیام تسلیت جمعی از نواندیشان دینی به مناسبت در گذشت محمدرضا حکیمی

جمعی از نواندیشان دینی به مناسبت درگذشت محمدرضا حکیمی پیام تسلیتی صادر کردند.

امضا کنندگان این نامه تاکید داشتند که حکیمی نماینده‌ی ممتاز شاخه‌ای ستبر از درخت پر برگ‌وبار مصلحان دینی در دیار خراسان بود، و در «حیات» طیّبه‌ی خویش «پیام جاویدان» عدالت‌ورزی و برقراری قسط را همواره و همه‌جا الهام‌بخش اندیشه و عمل می‌شمرد: از کاوش در «زمینه و زمانه بعثت» گرفته تا اهتمام به اجتهاد، از نقد ساختار فلسفه گرفته تا دعوت مسؤلانه به انتظار «خورشید مغرب».

محمدرضا حکیمی، اسلام شناس در روز ۳۱ مرداد بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. او در زمان مرگ ۸۶ سال داشت. حکیمی متولد مشهد و مولف آثار مهمی چون «الحیاه»، «خورشید مغرب»، «عقل سرخ»، «عاشورا: مظلومیتی مضاعف»، «شیخ آقا بزرگ تهرانی»، «تفسیر آفتاب»، «فریاد روزها» است. او همواره اما بدون انتقاد صریحی از حاکمیت فاصله خود را با آن حفظ می‌کرد.  در سال ۸۸ زمانی که قرار بود در جشنواره فارابی با حضور محمود احمدی نژاد از محمدرضا_حکیمی تقدیر شود  او حاضر به شرکت در مراسم نشد و در پیامی نوشت: تا هنگامی که در جامعه ما فقر و محرومیت مرئی و نامرئی بیداد می‌کند برگزاری چنین جشنواره‌هایی از نظر اینجانب در اولویت نیست.

متن کامل این پیام را اینجا بخوانید.



۴ درصد هورالعظیم در ۵ روز گذشته خشک شد

محمدجواد اشرفی٬ مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان٬ با اشاره به وضعیت نا بسامان هور العظیم به گفت: «در حال حاضر میزان آبگیری تالاب هورالعظیم ۶۸.۵ درصد است. مخزن شماره ۱ حدود ۴۸ درصد، مخزن شماره ۲ حدود ۸۳ درصد، مخزن شماره ۳ حدود ۸۰ درصد، مخزن شماره ۴ حدود ۶۵ و مخزن شماره ۵ حدود ۵۰ درصد آب دارد.»

اشرفی تاکید کرد: «صرفا آبگیری تالاب برای ما مهم نیست بلکه آبگیر بودن تالاب و کارکرد اکوسیستم تالاب مهم است در حالی که اکنون در بخش‌های قابل توجهی از تالاب که تحت عنوان نقاط آبگیر از آن‌ها یاد می‌شود، عمق آب بسیار کم است و آبزیان نمی‌توانند در این نقاط زندگی کنند بنابراین زیست‌مندان تالاب به شدت در معرض تهدید و خطر هستند.»

او افزود: «در کارگروه سازگاری با کم‌آبی با سازمان آب و برق خوزستان توافق شد که از خردادماه تا پایان شهریورماه، ۲۵۹ میلیون مترمکعب حق‌آبه تالاب داده شود اما این اتفاق رخ نداده است زیرا میزان آبگیری تالاب در اردیبهشت‌ماه حدود ۷۵ درصد بود.»

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: «در حال حاضر نیز آبگیری ۶۸ درصدی تالاب به این معنی نیست که در ۶۸ درصد هورالعظیم، آبزیان و زیست‌مندان زندگی می‌کنند؛ این آب شاید تنها از منظر کنترل گرد و غبار مفید باشد.»

محمدجواد اشرفی خبر داد: «در کمتر از پنج روز، ۴ درصد از مساحت تالاب هورالعظیم را از دست دادیم یعنی در هفته گذشته حدود ۷۲.۵ درصد تالاب آب داشت اما در پایش جدید، مساحت دارای آب هورالعظیم ۶۸.۵ درصد بود که این اتفاق بد است.»



عفو بین‌الملل خواستار بازرسی از زندان‌های ایران شد

در پی انتشار ویدئوهایی از نحوه برخورد زندانبانان با زندانیان در ایران، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که امروز منتشر شد، بار دیگر از مقامات جمهوری اسلامی خواست به گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران اجازهٔ بازرسی مستقل از زندان‌های کشور را بدهد.

هبه مریف، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل، با تأکید بر «گسترده و سیستماتیک» بودن شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های ایران اضافه کرده است که «عذرخواهی مختصر و وعده‌های کلی» مقامات جمهوری اسلامی برای رسیدگی به این وضعیت کافی نیست.

مریف به عذرخواهی رییس سازمان زندان‌ها و دستور کلی رییس قوه قضاییه برای پیگیری این موضوع است، هرچند عذرخواهی رئیس سازمان زندان‌ها شامل خود زندانیان نبود.

پس از انتشار ویدئوهایی که گروه موسوم به «عدالت علی» می‌گوید با هک کردن دوربین‌های امنیتی زندان اوین به‌ دست آورده و نسخه‌ای از آن‌ها را برای رادیوفردا هم فرستاده‌ است، علاوه‌ بر غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، نیز روز چهارشنبه در واکنش به تذکر در این باره گفت: «کمیسیون اصل ۹۰ با هماهنگی دادستانی کل موضوع مربوط به زندان اوین را پیگیری کنند.»



شناسایی دست‌کم ۲۰ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در مازندران

قاسم اویس، سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، از شناسایی ۲۰ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در این استان خبر داد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم به طور مشخص شیوع قارچ سیاه را به کرونا ربط دهیم، افزود که البته برای درمان کرونا از کورتون استفاده می‌کنیم که سبب افت سیستم ایمنی بدن و ابتلای افراد به قارچ سیاه می‌شود.

یک روز قبل محمدرضا صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی «بیمارستان امام خمینی» تهران نیز در یک مصاحبه تلویزیونی از بیش از ۱۰ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در این بیمارستان خبر داده بود.

صالحی افزود که همزمان با افزایش بیماران و جان‌باختگان کرونا در موج پنجم موارد متعددی از بیماران به قارچ سیاه مبتلا شده‌اند.

متخصص بیماری‌های عفونی افزود که بیش از ۱۰ بیمار مبتلا قارچ سیاه، عفونت ناشی از شیوع بسیار زیاد کرونا در یک منطقه، در این بیمارستان بستری هستند و این بیماری می‌تواند به کور شدن یا مرگ بیماران منجر شود.



روزنامه سپاه: آمار واقعی جان باختگان کرونا ۷۰۰ هزار نفر است

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه گزارش داده است که آمار جان‌باختگان کرونا در ایران «هفت برابر آمار رسمی یک صد هزار نفر اعلام شده»، یعنی حدود ۷۰۰ هزار نفر است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت روز گذشته آمار جان‌باختگان روزانه به ۷۰۹ نفر مجموع جان‌باختگان به ۱۰۳ هزار و ۳۵۷ نفر رسیده است.

این روزنامه هشدار داد بروز موج ششم برای کشور و نظام خطرناک است و به نقل از کوروش هلاکویی نائینی، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره «آمار عبور رسمی میزان فوتی‌های کرونا از ۱۰۰ هزار نفر»، نوشت: طبق آنچه خود ایرج حریرچی گفته است آمار فوتی‌ها را باید دو و نیم تا سه برابر کرد اما من می‌گویم شما می‌توانید آمار فوتی‌ها را تا هفت برابر کنید.

«در شهریور ماه سال گذشته [شهریور۱۳۹۹] ما برآورد ۳۵۰ هزار مرگ را داشتیم.»

در وزارت بهداشت «داده‌ها را به گونه‌ای مهندسی می‌کنند که اگر شما از من سندی بخواهید سندی ندارم چراکه به داده‌ها دسترسی ندارم و داده‌ها در اختیار نیست.»

این روزنامه همچنین به سخنان علیرضا زالی، نیز اشاره کرد و یادآوری کرده است که فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران نیز گفته است: «ما به سازمان جهانی بهداشت آمار دروغ داده‌ایم.»


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »