در اولین روز رای اعتماد کابینه‌ی رییسی چه گذشت؟

«کابینه شایستگان»؛ نظامیان مطلوب «آقا»

زیتون ـ یلدا امیری: امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران چندی پیش با اشاره به کابینه احتمالی ابراهیم رئیسی و با حذف کلمه جمهوری، برای اولین بار در ایران از تشکیل «دولت اسلامی» سخن گفت. کابینه‌ای که گفته می‌شود بسیاری از سرداران سپاه به دنبال تاثیرگذاری در آن بودند. در ابتدای شروع به کار دولت انقلابی و تشکیل حکومت یکدست اصولگرایی که آرزوی آیت‌الله خامنه‌ای است جنگ قدرت حتی پیش از تشکیل کابینه جریان دارد.

بررسی صلاحیت وزرایی که ابراهیم رئیسی با تاخیر لیست آنها را به مجلس ارائه داد، شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ آغاز شد، پیش از این رسانه‌ها از اختلاف در اردوگاه اصولگرایان برای سر تعیین وزرای کابینه خبر داده بودند. خبرگزاری ایلنا در این مورد نوشته بود که جریان‌های حامی رئیسی در انتخابات به دنبال سهمی از دولت هستند، و از سهم خواهانی نوشت که «هم در مجلس هستند، هم از جریان‌های اصولگرایی و هم از تندروها.»

البته پس از روشن شدن لیست وزرا اوضاع آرام شده، هر سه قوای کشور همسو هستند و اکثریت نمایندگان مجلس حامی و پیشتیبان رئیسی از زمان انتخابات ریاست جمهوری تا امروز هستند. با این حال رسانه‌ها پیشبینی می‌کنند که دو یا سه نفر از وزرای پیشنهادی رای اعتماد نگیرند. اما پس از رای اعتماد مشکلات آغاز می‌شوند چرا که وزرا باید برای مواجهه با معضلات فراوان یک کشور بحران‌زده آماده باشد، که رهبر آن هیچ مسئولیتی را نمی پذیرد.

در جلسه علنی مجلس برای رای اعتماد که به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد، ابتدا ابراهیم رئیسی با بیان کلیاتی از برنامه دولت از وزرای خود تمجید کرد سپس ۴ نماینده موافق و ۴ مخالف سخنرانی کردند، پس از آن بار دیگر رئیسی پشت تریبون رفت و به انتقادات پاسخ داد و سرانجام بررسی صلاحیت ها آغاز شد.

 دولت رئیسی یا خامنه‌ای

ابراهیم رئیسی در بیان اهداف کلی دولت و کابینه خود دقیقا از کلید واژه های آیت الله خامنه ای استفاده کرد، او «سند تحول مردمی» را چهار چوب دولت خود خواند. آیت‌الله خامنه‌ای هم در سال‌های اخیر بارها از سند تحول آموزش و پرورش و سند تحول قضایی سخن گفته است.

رئیسی از قالیباف به عنوان «برادر مجاهد» یاد کرد و از اعضای مجلس تشکر کرد. اولین جملات رئیسی حاکی از دیدگاه‌های ایدئولوژیک و ارادت او به آیت الله خامنه ای بود، رئیس دولت گفت که «با تکیه بر اصیل‌ترین شعارهای نهضت خمینی کبیر (ره) و رهنمودهای رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی امانت‌دار اولین دولت گام دوم انقلاب اسلامی در ملک عالم آل محمد (ص) هستیم.» و افزود که «تحول خواهی چز با تکیه بر شعارهای اصیل انقلاب اسلامی و پیروی از رکن رکین ولایت فقیه به ساحل امن عدالت و پیشرفت منتهی نخواهد شد.»

به گفته رییسی سند تحول مردمی از ۵ محور برخوردار است؛ «بیانیه گام دوم انقلاب»، «تعالی فرهنگ اسلامی و ایرانی»، «اقتصاد مقاومتی»، «تامین و بهبود معیشت جامعه» و «توسعه روابط بین المللی براساس منافع ملی و الهام بخشی در جهان اسلام.»

رهبر جمهوری اسلامی «بیانیه‌ی گام دوم انقلاب» را ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ صادر کرد، او «تعالی فرهنگ اسلامی و ایرانی» را در قالب سبک زندگی از اردیبهشت ۱۳۹۵ بارها تکرار کرده است، آیت الله خامنه ای در مورد «اقتصاد مقاومتی» از سال ۱۳۸۹ تا کنون مدام سخنرانی می کند، «معیشت جامعه» در دو سال اخیر چندین بار توسط آقا تکرار شده است و «توسعه روابط بین المللی براساس منافع ملی و الهام بخشی در جهان اسلام» را می‌توان به سخنان خامنه ای در مورد وحدت مسلمانان نسبت داد.

رئیسی در ادامه از تلاش برای بسیج مردمی گفت و اینکه برنامه‌ها «به گونه‌ای تهیه و تنظیم شده که تضمین‌کننده تحقق دو محور اصلی و مهم یعنی عدالت و پیشرفت در کشور باشد.» او در حالی که چالش طرح اینترنت ملی را پیش رو دارد از «مردمی‌سازی اقتصاد و فرهنگ و صیانت از آزادی‌های اساسی و حقوق عامه» سخن گفت و بر تغییر «دموکراسی کندکننده و فسادخیز» و پیشگیری از فساد و فعال سازی ظرفیت ها در کل ایران تاکید کرد.

رئیسی وعده داد که «تقویت بنیه بخش‌های میانی و محروم به صورت پایدار و صیانت از محیط زیست و کمک به نهادهای مردمی از دیگر محورهایی است که در این دولت مدنظر است.»

او در حالی از صیانت از محیط زیست گفت که فعالان محیط زیستی در سال‌های حکومت جمهوری اسلامی بارها زندانی شده اند. در بهمن و اسفند ماه ۱۳۹۶ نزدیک به ۵۵ نفر از فعالان محیط زیست در شهرهای مختلف ایران بازداشت شدند. رئیسی پس از انتصاب به عنوان رئیس قوه قضائیه پاسخی به نامه ۱۰۱ نقر از اساتید دانشگاه در ۴ تیر ۱۳۹۸ که خواستار آزادی این فعالان شده بودند، نداد و روز ۲۲ تیر در نشست با تعدادی از فعالان محیط زیست گفت که اظهار نظر درباره این زندانیان برعهده دستگاه‌های امنیتی است.

رئیس سابق قوه قضاییه از کمک به نهادهای مردمی گفت اما حکم بازداشت اعضا و انحلال جمعیت امام علی که یک سازمان غیر دولتی است در زمان رئیسی صادر شد.

رئیس سابق قوه قضاییه از کمک به نهادهای مردمی گفت اما حکم بازداشت اعضا و انحلال جمعیت امام علی که یک سازمان غیر دولتی است در زمان رئیسی صادر شد.

رئیس دولت سیزدهم در ادامه سخنان خود در مجلس اولویت نخست خود را مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی در کشور عنوان کرد. رئیسی لازمه مهار تورم را نیروی کارآمد دانست و گفت: «مساله توجه به تخصص و داشتن دانش در حوزه مأموریت از مسائل مورد توجه در انتخاب و معرفی وزیران بود.»

رییس دولت سیزدهم تاکید کرد: «هرگز رابطه سببی، نسبی، خانوادگی فشار از فرد، جریان و حزبی مطلقا در پیشنهاد و انتخاب وزرا نقش نداشته است. مرا می‌شناسید کسی نیستم که بخواهم با فشار و تحمیل فردی را انتخاب کنم.» و افزود «در انتخاب وزرا به محورهایی  که همواره مورد تاکید رهبری است» توجه داشته است. رئیسی گفت که «سعی کردیم که افراد شایسته، و حقیقتا شایستگان را از بخش‌های مختلف پیگیری کنیم و آنها را معرفی کنیم.»

تعریف و تمجید از وزرایی که خوشنام نیستند

انتقادات بسیاری به کابینه رئیسی در رسانه‌های فارسی زبان داخل و خارج از مطرح شده، بسیاری این کابینه را مردانه و ترکیبی از نیروهای نظامی و امنیتی می دانند. کابینه‌ای که احتمالا با مشورت آیت‌الله خامنه‌ای چیده شده و مورد حمایت و تایید اوست. دو وزیر پیشنهادی، کشور و راه و شهر سازی، احمد وحیدی و رستم قاسمی، از اعضای سپاه قدس هستند و می‌توان پیشبینی کرد که ضدآمریکایی و همسو با سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی باشند.

حسین باغگلی، وزیر پیشنهادی آمورش و پرورش

رئیسی در مجلس در مورد کارنامه وزیران پیشنهادی خود سخن گفت، او حسین باغگلی، وزیر پیشنهادی آمورش و پرورش را تحولگرا و با تجربه خواند. گفت که زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند برنامه های وزارت ارتباطات را به نتیجه برساند. خاندوزی، وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی را چهره ای جوان و مطلع نامید. عبدالملکی، وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را پاکدست و فسادستیز دانست. گفت که رستم قاسمی گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی توانایی ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی دارد. درباره فاطمی امین وزیر پیشنهادی وزارت صنعت معدن و تجارت گفت که پیش از این عملکرد موفقی داشته است. زلفی‌پور گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را دارای روحیه انقلابی و تحولی دانست.

دو وزیر پیشنهادیِ کشور و راه و شهر سازی، احمد وحیدی و رستم قاسمی، از اعضای سپاه قدس هستند و می‌توان پیشبینی کرد که ضدآمریکایی و همسو با سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی باشند.

رئیسی گفت که اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانش و هم تجربه در این کار دارد. رییس دولت سیزدهم افزود که وحیدی وزیر پیشنهادی کشور چهره‌ای است که علاوه بر دانش یک چهره راهبردی هم هست. درباره ضرغامی وزیر پیشنهادی وزارت میراث گفت با توانمندی او مسئله میراث فرهنگی در حوزه‌های گردشگری داخلی و خارجی می‌تواند به جایگاه شایسته برسد. اوجی، وزیر نفت را از چهره‌های خوشنام وزارت نفت معرفی کرد و گفت که سجادی گزینه وزارت ورزش و جوانان به عنوان کسی است که ۱۶ مدال آورده است و هم دارای سلسله مراتب علمی و دانش خوبی است.

انتقاد نمایندگان؛ از عدم حضور زنان تا کرونا

در اولین روز رای اعتماد تعدادی نماینده مستقل و اصولگرا از وزرای پیشنهادی انتقاد کردند. بعضی از نمایندگان و رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان از دلخوری جبهه پایداری، از احزاب تندرو اصولگرا، به دلیل نداشتن نماینده‌ای در کابینه خبر دادند که ممکن است در نتیجه رای اعتماد موثر باشد.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده در مشهد در مخالفت با کلیات برنامه پیشنهادی گفت که توقع برنامه جامع و منسجم داشتیم اما چنین چیزی دیده نمی شود. ملک فاضلی نماینده سراوان اولین مشکل جامعه بیماری کرونا دانست و گفت که «باید کل کابینه در خدمت آن باشند.» علی بابایی کارنامی نماینده ساری نگرانی مردم را گرانی دانست و پرسید که «مردم از ما می‌پرسند که تورم بالای ۴۵ درصد کِی و براساس چه مدلی قرار است مهار شود؟»

بعضی از نمایندگان و رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان از دلخوری جبهه پایداری، به دلیل نداشتن نماینده‌ای در کابینه خبر دادند که ممکن است در نتیجه رای اعتماد موثر باشد.

جلال محمودزاده رئیس فراکسیون اهل سنت از شهر مهاباد تندترین انتقادها را مطرح کرد او خطاب به رئیسی گفت: «چه کسی در لیست فعلی وزراء از جناح‌های مخالف است که بگوییم فراجناحی انتخاب کردید؟» او از معرفی نشدن افراد مناسب انتقاد کرده و با کنایه به انتخابات نمایشی گفت که «از شش ماه پیش همه می‌دانستند ابراهیم رئیسی رئیس جمهور می شود اما چگونه تیم مناسبی برای معرفی کابینه نداشته است؟»

محمودزاده از معرفی نشدن وزیر پیشنهادی از میان زنان و از میان مسلمانان سنی انتقاد کرد و گفت «در دولت آقای رئیسی هم میلیون‌ها شهروند اهل سنت نادیده گرفته شدند» او افزود: خوب می‌دانید که زنان ۵۰ درصد جامعه هستند لذا این سئوال مطرح است که چرا ۵۰ درصد زنان در کابینه سیزدهم جا ندارند.» او به سامانه نظر سنجی رئیسی برای انتخاب مدیران توانمند اعتراض کرد و با اشاره به تورم و بیکاری افزود: «متأسفانه کابینه شما فاقد تجربه کافی و سابقه است»

جلال محمودزاده رئیس فراکسیون اهل سنت

معین الدین سعیدی نماینده چابهار و حسن محمدیاری نماینده توالش و رضوانشهر نیز از استفاده نشدن از ظرفیت زنان در کابینه انتقاد کردند. محمدرضا صباغیان بافقی، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز خواستار شفافیت در میزان امورال رئیسی و وزرایش به صورت کتبی شد و به کنایه گفت که «البته این کار را نمی‌کنید چون قبلا هم گفته بودید اما به آن عمل نکردید.» و سخنان رئیسی را «طرح کلیات و صحبت‌های کلیشه‌ای» نامید.

رئیس فراکسیون اهل سنت: « از شش ماه پیش همه می‌دانستند ابراهیم رئیسی رئیس جمهور می شود اما چگونه تیم مناسبی برای معرفی کابینه نداشته است؟»

البته در میان موافقان سخنان رئیسی که غالبا از او تمجید کردند، محمدرضا میر تاج الدینی نماینده تبریز گفت: «رفع خود تحریمی‌ها در برنامه دولت شما باید مورد تاکید قرار گیرد.»

رئیسی در پاسخ به انتقادات؛ اموالم را به رهبری اعلام کردم

ابراهیم رئیسی بعد از سخنان موافقان و مخالفان درباره کلیات برنامه و کابینه از خود دفاع کرد. او گفت که مشکلات معیشت باعث آسیب دیدن اعتماد مردم شده و با عمل به وعده‌ها باید این اعتماد برگردد او تاکید کرد که «اعتماد بازسازی خواهد شد.» و مدعی شد که به وعده هایش عمل می‌کند. او گفت که تنها یک برنامه خلاصه به مجلس داده و «برنامه کلان» را بعدا ارائه می‌دهد. رئیسی گفت: «در محضر رهبر معظم انقلاب عرض کردم که آن ۶۵ صفحه یک برنامه کوتاه مدت و فوری است»

رئیسی به طور مفصل در مورد مسائل اقتصادی صحبت کرد و وعده حل مشکلات اقتصادی را داد اما اضافه کرد که همه دستگاه ها باید همکاری کنند. او تلویحا شاخص‌های اقتصادی دولت روحانی را دارای «تردید و ابهام» دانست و گفت «این شاخص‌ها نیازمند بازنگری است» و «بعد از راستی‌آزمایی استفاده می‌شود».

او در پاسخ به انتقادات در مورد استفاده زنان و اقلیت‌ها در کابینه، گفت که «استفاده از وجود زنان در وزیران و کابینه خلاصه نمی‌شود، استفاده از این ظرفیت در جای‌جای کشور به عنوان زنان نقش آفرین که تاکنون بودند و ما هم به اثرگذاری آن اعتقاد داریم، انجام خواهد شد.» او با توجیه نه چندان مناسبی درباره عدم به کارگیری از اقوام و قومیت‌های مختلف افزود که «از همه ظرفیت‌ها برای اداره کشور استفاده می‌کنیم.» و «دولت و رئیس‌جمهوری برای همه مردم است از هر گویش و قوم فرقی ندارد ترک یا لر باشد یا بلوچ و عرب و عجم».

رئیسی گفت دولت نسبت به همه، چه کسانی که به آن رای داده یا نداده اند مسئول است، «حتی ایرانیان خارج از کشور.» او گفت زمانی که به قوه قضائیه رفته آیین نامه‌ای برای اعلام اموال مسئولان تصویب کرده و سامانه‌ای راه اندازی کرده است و افزود که «برای این که قانون را اجرا کنم خودمان ابتدا اموال را اعلام کردیم.» او گفت: «باید این موضوع را به رهبری اعلام می‌کردم که من اولین نفری بودم که این کار را انجام دادم.»

در حالی که تولید واکسن کرونا از پروژه‌های شکست خورده جمهوری اسلامی است رئیسی گفت که «تولید واکسن مساله‌ ما در موضوع کرونا به عنوان اولویت و اولین اولویت ما در کشور است.» او افزود که همزمان با واکسن داخلی واکسن از خارج وارد می‌کند و «باید ظرف مدت کوتاهی واکسیناسیون عموم مردم را پیگیری کنیم.»

رییس دولت سیزدهم بدون اشاره به تحریم‌ها گفت که «اگر دیپلماسی اقتصادی فعالی داشته باشیم می‌تواند زمینه را برای صادرات فراهم کند.» او بر خلاف وعده هایش در مورد حل مشکلات در زمانی کوتاه گفت: «همه اقوام عرب، ترک، ‌بلوچ، لر و عجم بدانند که سمت و سوی دولت، صادق اللحن و صادق القول است و برای اجرا و عمل می‌کوشد. اما شاید برخی از اقدامات زمان‌بر باشد و مردم توقع دارند کارهای زودهنگام و محسوس انجام شود.»

رییسی درباره اعلام لیست اموالش: «باید این موضوع را به رهبری اعلام می‌کردم که من اولین نفری بودم که این کار را انجام دادم.»

رئیسی بدون اشاره به اعتراضات خوزستان و مشکلات سیستان و بلوچستان تاکید کرد که «مشکلاتی که بیان شده در مناطق مختلف و محروم مانند خوزستان، لرستان، سیستان و بلوچستان و بخش‌های دیگر مناطق محروم، به طور خاص مورد توجه دولت است.» او در سخنانی ایدئولوژیک و تکراری در میان مسئولان جمهوری اسلامی گفت: «آنچه ما گفته‌ایم برای رضای خدای متعال و برای گشایش و رفع مشکلات کشور و کشورداری و حکمرانی بر اساس موازین دین و ارزشهای اسلامی باشد.»

رئیسی که با پایین‌ترین میزان رای در تاریخ جمهوری اسلامی برنده انتخابات ریاست جمهوری شد، از نمایندگان خواست با رای اعتماد بالا به کابینه به او کمک کنند «تا دولت هرچه زودتر با قوت تشکیل شود.» و اضافه کرد:«دولتی که مبتنی بر رای اعتماد بالای نمایندگان باشد روحیه بهتری برای انجام وظیفه خواهد داشت.»

وزیر آموزش و پرورش از مدیران آستان قدس

پس از سخنان رئیسی، مجلس به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه ها پرداخت. حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اولین وزیری بود که صلاحیت او در مجلس مورد بررسی قرار گرفت. در حالی که رئیسی پیش از این مدعی شده بود که هیچ رابطه ای با وزرا ندارد در بررسی اولین وزیر او مجلس اطلاعاتی در مورد ارتباط باغگلی با رئیسی داد.

در ابتدا رضا حاجی پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، از مخالفت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داد. این کمیسیون اعلام کرد که باغگلی «سوابق اجرایی و مدیریتی در آموزش و پرورش رسمی کشور ندارد» و تاکید کرد که او «توانایی و تخصص لازم را در مدیریت و راهبری وزارت آموزش و پرورش دارا نمی‌باشد.» این کمیسیون افزود که در سوابق او تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش و پرورش وجود ندارد و فقط «سه سال مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی در مشهد مقدس» بوده است.

 سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، از مخالفت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داد.

رئیسی در حالی ادعا می کند که مطلقا هیچ رابطه‌ای با وزرا ندارد که بنیاد فرهنگی رضوی، موسسه‌ای پژوهشی و آموزشی و زیر مجموعه آستان قدس رضوی است. تولیت آستان قدس با حکم سید علی خامنه‌ای از تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ به سید ابراهیم رئیسی محول شد، تا زمانی که او در اسفند ۱۳۹۷ به ریاست قوه قضائیه منصوب شد.

باغگلی در دفاع از خود گفت که «با حفظ وضع موجود و محافظه‌کاری نمی‌توان انتظار ایجاد تحول در نظام آموزش و تربیتی کشور داشته باشیم.» او از رئیسی تشکر کرد  و گفت که انتخاب او نشان می‌دهد که «به طور جدی به دنبال تحول» است و افزود «تحول در آموزش و پرورش نیازمند فردی جرأتمند است.»

باغگلی که پاسخ مناسبی به انتقادات نداشت در پایان دلخوری خود را از انتقادات با این شعر بیان کرد: «وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم/ که در طریقت ما کافریست رنجیدن» احتمالا او امیدوار است، بتواند نظر اصولگرایان همراستا با خود را جلب کند.

وزیر ارتباطات و مخالفانی که به دنبال شبکه ملی اطلاعات هستند

پس از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، مجلس وارد بررسی صلاحیت عیسی زارع پور، وزیر پیشنهادی وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات شد. زارع‌پور در دولت احمدی‌نژاد عضو کارگروه فناوری اطلاعات بود. رئیسی در اسفند ۱۳۹۸ زارع‌پور را به عنوان رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه منصوب کرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و کمیسیون صنایع و معادن مجلس موافقت خود را با او اعلام کردند.

عیسی زارع پور، وزیر پیشنهادی وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات

علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در نقش به ظاهر مخالف به زارع پور گفت که در بحث شبکه ملی اطلاعات «راهکار عملیاتی برای اجرای این پروژه» ارائه نکرده است. او افزود: «ما انتظار داریم تا به ما دقیق بگوید چه زمانی شبکه ملی اطلاعات که زیرساخت اصلی فضای مجازی در کشور هست و مورد مطالبه رهبری است ایجاد خواهد شد.» حسین حاتمی نماینده کلیبر نیز انتقاد کرد که چرا وزیر پیشنهادی در شبکه‌های اجتماعی با همه «سود و زیانش» حضور ندارد.

مالک شریعتی، نماینده تهران ضمن موافقت با وزیر پیشنهادی گفت که او «نماد دولت جوان حزب اللهی است» مصطفی طاهری نماینده زنجان نیز در دفاع از زارع پور گفت که او قول داده تا تمامی این برنامه‌ها در زمینه شبکه ملی اطلاعات را به صورت جدی پیگیری کند.»

شبکه ملی اطلاعات به گفته کارشناسان طرحی در جهت جلوگیری از جریان آزاد اطلاعات است. جمهوری اسلامی و شخص سید علی خامنه ای سال هاست که به دلایل امنیتی و تحت عنوان «شبکه ملی» به دنبال عملی کردن جدا سازی اینترنت داخلی (اینترانت) از اینترنت جهانی هستند که روند آن پس از اعتراضات آبان ۹۸ شدت گرفت. ایده اولیه این شبکه در سال ۱۳۸۴ در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طرح شد و مراحل مطالعاتی آن در دولت نهم انجام شد.

حسین حاتمی نماینده کلیبر انتقاد کرد که چرا وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی با همه «سود و زیانش» حضور ندارد.

پس از سخنان دو موافق و دو مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری پایان کار مجلس اعلام شد و بررسی صلاحیت این وزیر ناتمام ماند. اولین جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت ها ساعت ۱۸:۳۰ پایان یافت و بررسی صلاحیت بقیه وزرا به روز ۳۱ مرداد موکول شد. بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها جلسات رای اعتماد تا روز سه شنبه ۲ شهریور ادامه خواهد داشت.

افراد بررسی شده در جلسه امروز حسین باغگلی از مدیران آستان قدس رضوی و عیسی زارع پور مدیر رده بالای احمدی نژاد و همکار رئیسی در قوه قضائیه بوده است. به نظر می‌رسد رئیس دولت سیزدهم که به عضو کمیته مرگ شهرت دارد تمایل زیادی به همکاران سابق خود دارد.

در سال ۱۳۹۲ طیف وسیعی از افراد و رسانه‌های اصولگرا کابینه حسن روحانی را امنیتی‌ترین کابینه تاریخ جمهوری اسلامی نامیدند و روح‌الله حسینیان، از اصولگرایان تندرو گفت: «الحمدالله این کابینه خیلی امنیتی است و اکثر وزرای پیشنهادی امنیتی هستند؛ به جز وزیر پیشنهادی اطلاعات که شخصیتی مذهبی و سیاسی است.»

در حالی که زنان و اقلیت‌های دینی و مذهبی، در کابینه رئیسی سهمی ندارند، نظامیان و مدیران دولت احمدی نژاد نقش پررنگی در کابینه او دارند، تا جایی که برخی رسانه‌ها دولت رئیسی را دولت سوم احمدی‌نژاد نامیده‌اند. احمد وحیدی، رستم قاسمی، حسین امیرعبداللهیان، محمدعلی زلفی‌گل، اسماعیل خطیب، محمدرضا قرایی آشتیانی، بهرام عین‌الهی و عزت‌الله ضرغامی هشت نظامی فعلی و سابق هستند که در کابینه پیشنهادی رئیسی حضور دارند. مسعود میرکاظمی نیز نظامی سابق دیگری است که به‌عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه انتخاب شده است.

دولت رئیسی را می‌توان نظامی‌ترین و امنیتی‌ترین دولت جمهوری اسلامی دانست. کابینه‌ای ضد آمریکایی در حاکمیتی یکدست که مطلوب آیت الله خامنه ای است.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. سلام چند کامنت درمطالب دیگرگذاشته ام که باانکه موافق رویه سایت زیتون بوده انهارا منتشرنکردید.سیاست تایید یارد شما درکامنتها چیست؟گاهی کامنتهای بسیارمبتذل وخنده دارهم منتشرمی شود.بهتراست بجز نظراتی که حاوی تهمت یا الفاظ زشت وفحاشی هستند دیگرسانسور نداشته باشید یا اگرغیرازاین موارد سانسوردارید اقلا ضوابط سانسورخودرا اعلام کنید تاشفافیت وجودداشته باشد.باتشکر

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

در اولین روز رای اعتماد کابینه‌ی رییسی چه گذشت؟

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »