? زنده| مجموع کشته شدگان کرونا به بالای صدهزار نفر رسید

 



رییس کمیسیون بهداشت: خرید واکسن به خاطر تولید واکسن داخلی به تأخیر انداخته شد

حسینعلی شهریاری٬ رییس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به رادیو دولتی ایران گفته است که خرید واکسن به خاطر پروژه ساخت واکسن داخلی به تأخیر انداخته شد.

حسینعلی شهریاری در مصاحبه با برنامه «جوان ایرانی سلام» در رادیو جوان در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولان وزارت بهداشت در وعده تهیه واکسن داخلی به مردم دروغ گفته‌اند یا نه، گفت: «نمی‌دانستند دروغ می‌گویند. یعنی فکر می‌کردند که می‌تواننند این کار را انجام دهند. به غیر از دو شرکت؛ یکی انستیتو پاستور و دیگری رازی، همه این‌ها تجربه اولشان بود. بقیه شرکت‌ها تجربه‌ای نداشتند. فکر می‌کردند می‌توانند این کار را انجام دهند.»

او گفت که «بی‌شک» سهل‌انگاری شده و افزود که «سوءمدیریت ستاد ملی کرونا باعث اشکالاتی شد و بیشتر هم تقصیر رئیس ستاد بود که توصیه‌ها را گوش نمی‌کرد.»

حسینعلی شهریاری تأکید کرد که مدیران پروژه واکسن برکت خودشان هم نمی‌دانستند که نمی‌توانند به قول ۲۰ میلیون واکسن تا پایان مرداد عمل کنند.



مجموع کشته شدگان کرونا به بالای صدهزار نفر رسید

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۶۴ بیمار مبتلا به کرونا فوت کردند و با این احتساب مجموع جانباختگان این بیماری از ۱۰۰ هزار نفر گذشت.


سپیده قلیان٬ فعال مدنی و کارگری٬ به مرخصی آمد.

محمدمهدی حاج‌محمدی٬ رییس سازمان زندان‌ها این خبر را در توییترش اعلام کرد.

سپیده قلیان، که در پرونده اعتراضات هفت‌تپه به پنج سال حبس محکوم شده است، ۲۰ اسفندماه به زندان بوشهر تبعید شد. او روز سه‌شنبه، ۲۹ تیر، توسط زندانیان جرائم «در برابر چشم مسئولان این زندان» مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌ بود.

این فعال مدنی علاوه بر محکومیت پنج ساله در پرونده اعتراضات هفت‌تپه، دو پرونده دیگر با اتهام انتشار اخبار زندانیان عرب و افشای نقش بازجو-خبرنگاری آمنه‌سادات ذبیح‌پور دارد که تاکنون نتیجه آن اعلام نشده است.



درخواست ۵۰ وکیل به اژه‌ای: شاکیان سوءمدیریت کرونا را آزاد کنید

بیش از ۵۰ وکیل دادگستری با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار آزادی وکلایی شدند که در تدارک شکایت از مسئولان جمهوری اسلامی در ارتباط با سوءمدیریت بحران کرونا در ایران بودند.

نویسندگان این نامه از غلامحسین محسنی اژه‌ای خواسته‌اند که ضابطین و عوامل قضایی «بازداشت خودسرانه» وکلا و «کسانی که از قدرت، علیه منافع عمومی سوءاستفاده کرده‌اند» به مردم معرفی شوند.

روز شنبه ۲۳ مرداد ماه، مهدی محمودیان، فعال سیاسی و مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، محمدرضا فقیهی، مریم فراافراز و لیلا حیدری، وکلای دادگستری، بازداشت شدند. خانم حیدری روز یک‌شنبه، ۲۴ مرداد آزاد شد اما بقیه همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، در توئیتی اعلام کرده بود که افراد بازداشت شده «در حال برگزاری جلسه‌ای به منظور شکایت ازبرخی مسئولان در موضوع کرونا» بوده‌اند.

صالح نیکبخت، صالح نقره‌کار، عثمان مزین‌، مصطفی ترک همدانی، لیلا حیدری، پیمان حاج‌محمود عطار، محمدهادی عرفانیان، علی شریف‌زاده، ابوذر نصراللهی و مهدیه فراهانی از جمله وکلایی هستند که در نامه به رئیس قوه قضائیه نوشته‌اند: «شماری از همکاران وکلای دادگستری که طبق اصل ۳۴ قانون اساسی در تدارک دادخواهی نسبت به قصور و تقصیر حکمرانی پیرامون مدیریت و مهار پاندمی کرونا بوده اند قبل از هر اقدامی توسط اشخاصی که خود را ضابطین و عوامل قضایی معرفی کرده اند تهدید به انصراف از شکایت و متعاقباً بدون تحقق هر جرمی بازداشت شده‌اند.»

آنها اعلام کرده‌اند که «این اقدام مصداق آشکار بازداشت خودسرانه و ممانعت از حق دادخواهی ذیل اصل ۹ قانون اساسی و مشمول ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی و قابل تعقیب است.»

درهمین رابطه جمعی از کاربران توییتر از شامگاه چهارشنبه با برپایی کارزاری با هشتگ #آمران_بازداشت_عاملان_کرونا(link is external)، خواهان آزادی وکلا و فعالان مدنی شدند که به دلیل تلاش برای ثبت شکایت علیه خامنه‌ای و دیگر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به دلیل نقششان در مدیریت فاجعه‌بار و مرگ هزاران بیمار کرونا، بازداشت شده‌اند.

این کارزار در حمایت از «وکلا و فعالان مدنی دادخواه» و در اعتراض به کسانی آغاز شد که «با مدیریت فاجعه‌بارشان، ده‌ها هزار نفر را در ایران به کام مرگ کشاندند.»



نصرالله: از ایران گازوییل خریدیم٬ جمهوری اسلامی هیچ وقت متحدانش را رها نکرد

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در بخشی از سخنرانی امروزش به مناسبت روز عاشورا خبر از خرید سوخت از ایران داد.

او گفت: «کشتی‌های حامل بنزین و گازوییل خریداری شده از ایران تا ساعاتی دیگر به سوی لبنان حرکت می‌کنند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان اضافه کرد: «کشتی اول حامل گازوئیل است چون اولویت بیشتری دارد، ان شاء الله این کشتی‌ها به سلامت به لبنان می‌رسند.»

او همچنین افزود: «این‌جا اعلام می‌کنم، از زمانی که این کشتی‌ها حرکت کنند، خاک لبنان قلمداد می‌شوند.»

نصرالله در ادامه تاکید کرد: «کسی وارد چالش نشود چون این امر با عزت ملت ما گره خورده؛ دیگر نمی‌پذیریم مردم را در صف‌های طولانی سوخت خوار کنید.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین گفت: «آشکارا اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی هیچ وقت متحدانش را رها نکرده و دست قطع شده حاج قاسم دلیلی بر این مدعای من است.»


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »