حواشی دزدی اطلاعات روبیکا ادامه دارد؛

روبیکا: مجوز نداشتیم و نخواستیم

زیتون– بعد از حواشی فراوان روبیکا در کپی کردن بدون اجازه و غیرقانونی اکانت شهروندان از اینستاگرام در روبینو، امروز معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر(ساترا)، اعلام کرد که مجوز اپلیکیشن «روبیکا» به‌علت تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیرقانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت و استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران باطل شده است.
پس از آنکه برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی در اعتراض به این اقدام روبیکا آن را غیرقانونی دانستند و معتقد بودند با این اقدام باید برخورد کرد؛ علی سعد -معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در توئیتر خود نوشت: از بهمن ماه ۹۹ پیگیری پرونده تضییع حقوق کاربران در روبیکا را شروع کردیم و با طیف وسیعی از تخلفات روبرو شده‌ایم. تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیرقانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت، گزارش‌های اخیر مبنی بر استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران و… ضرورت اصلاح را بیش از پیش روشن می‌کند.

پس از اعلام این خبر، روابط عمومی روبیکا اعلام کرد که اساسا مجوزی از ساترا نگرفته است که آن‌ها بخواهند آن را باطل کنند. روابط عمومی روبیکا اعلام کرد که این اپ، سوپراپلیکیشنی با محوریت شبکه اجتماعی و پیام‌رسان است نه iptv و درخواست مجوزی از ساترا نداشته است که بخواهد باطل شود.

بیشتر بخوانید: اینستاگرام ملی با «اکانت‌دزدی» شروع به کار کرد

روبیکا با صدور اطلاعیه‌ای علاوه بر بیان این مطلب افزوده است: طی سالیان گذشته ساترا همواره سعی کرده است که علاوه بر iptv ها و vod ها، پیام‌رسان‌ها را هم متقاعد به اخذ مجوز از ساترا کند که هیچکدام از پیام‌رسان‌ها از جمله روبیکا قبول نکردند.

این‌ها در حالی‌ست که این اپلیکیشن اقدام به پخش فیلم، سریال، پخش زنده هیات‌های عزاداری و همچنین تولید و پخش برنامه‌های تصویری می‌کند. کاری که رسانه‌های مشابه به آن برای انجامش مجبور به گرفتن مجوز از وزارت ارشاد و ساترا هستند. با این حال روبیکا مدعی شده است: «حتی در صورت وجود مجوزی برای ابطال از سوی ساترا، زیبنده یک نهاد حاکمیتی نیست که بدون انجام هیچگونه تحقیقاتی و اخذ توضیح بابت شایعات و اکاذیب منتشره علیه روبیکا در روزهای اخیر، از طریق یک رشته توئیت و نه حتی نامه‌ای رسمی، ابطال مجوز یک پیام‌رسان که حتی رسانه صوت و تصویر فراگیر نیز محسوب نمی‌شود و حتی درخواست مجوزی نداده، اعلام شود!»

اما کار به همین‌جا ختم نشد و پس از معاون ساترا پلیس فتا هم وارد میدان شد تا باعث شود روبیکا کمی ترمزش را بکشد. معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا از ورود پلیس فتا به موضوع« روبیکا»و استخراج ادله دیجیتال و پیگیری تخلفات در دستور کارگروه ویژه خبر داد. سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در خصوص «موضوعات مطرح شده اپلیکیشن روبیکا» گفت: «مستند بر رصدهای صورت گرفته و گزارشات متعدد مردمی به پلیس فتا از سوی کاربران عادی و تعداد زیادی از چهره‌های مطرح شده هنری و ورزشی مبنی بر « استفاده غیر مجاز از اطلاعات شخصی کاربران و ایجاد حساب کاربری بدون اطلاع و اجازه افراد» کلیه موارد و تخلفات مربوطه هم اکنون در کارگروه ویژه و تخصصی پلیس فتا مطرح شده است.»

روبیکا هم در رابطه با این خبر در صفحه توئیترش واکنش نشان داد و از این نوشت که: «هم اکنون کارشناسان پلیس فتا باهمکاری تیم‌های فنی روبیکا درحال بررسی موضوع هستند.» روبیکا هنوز بابت این ماجرا از کاربران عذرخواهی نکرده است و سعی می‌کند کماکان از موضوع بالا با این اتفاق برخورد کند. در توییت امروز روبیکا هم تنها بابت تاخیر در اطلاع رسانی از مردم عذرخواهی شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

حواشی دزدی اطلاعات روبیکا ادامه دارد؛

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »