اینستاگرام ملی با «اکانت‌دزدی» شروع به کار کرد

زیتون– بعضی از کاربران توییتر که در شبکه اجتماعی اینستاگرام اکانت‌های عمومی داشتند خبر دادند که حساب کاربری‌شان در اینستاگرام بدون اطلاع و اجازه عینا در «روبیکا» کپی و منتشر شده است.

بر اساس ادعای این کاربران به نام برخی از بازیکنان فوتبال، سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرهای فعال و برخی کاربرانی که صفحات عمومی در اینستاگرام داشتند، در شبکه اجتماعی روبیکا حساب کاربری ایجاد شده و محتوای اینستاگرام آن‌ها هم بدون اجازه کپی شده است.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی در اعتراض به این اقدام روبیکا آن را غیرقانونی دانستند. برخی معتقد بودند با این اکانت‌های جعلی باید برخورد کرد و
برخی دیگر از این گفتند که این کار جعل هویت است و نیازمند برخورد قانونی.

اما همین کپی‌کاری ناشیانه هم کم حاشیه نبود. پس از اعتراضات مردم به این اقدام روبیکا؛ آن‌ها بدون عذرخواهی از این دزدی اطلاعات اعلام کردند که اگر به اکانت به راه افتاده در روبیکا نیاز ندارید، با ما تماس بگیرید تا آن را حذف کنیم. یعنی عملا بهانه‌ای دیگر برای دستیابی به اطلاعات کاربران.

به نقل از کانال هفته نامه شنبه پلتفرم روبیکا مدعی‌شد که «این موارد اندک بوده» و افزوده: «خود این کاربران می‌توانند با تماس با مجموعه روبیکا یا کنترل این صفحات را برعهده بگیرند یا خواستار حذف آن شوند.»

یکی دیگر از حواشی ایجاد شده برای اینستاگرام ملیِ ساختِ روبیکا این بود که گویا بدون توجه به صاحبان اکانت صرفا اکانت‌های فارسی عمومی را اتوماتیک کپی کرده است و کار تا جایی پیش رفت که اکانت محمدرضا پهلوی هم در میان این اکانت‌ها قرار گرفت و سوژه شوخی کاربران توییتر شد.

پس از به جریان افتادن طرح صیانت در مجلس برخی از حامیان این طرح مدعی شدند که قصد بستن شبکه‌های اجتماعی را تا وقتی که جایگزینی برای آن‌ها وجود نداشته باشد ندارند. اما تناقض گویی های نمایندگان این طرح و حامیان آن حاکی از آن داشت که گویا خود آن‌ها نیز هنوز به طور دقیق از کاربرد این طرح با خبر نیستند. در همین راستا نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: هدف از تصویب طرح «صیانت از فضای مجازی» بستن اینستاگرام و واتساپ نیست زیرا خود ما هم از آنها برای پوشش اخبارمان استفاده می‌کنیم و دلیلی برای بستن این شبکه‌ها وجود ندارد.

مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس و از حامیان این طرح هم صراحتا از عدم فیلتر اینستاگرام گفته بود: «صراحتا می‌گویم به هیچ عنوان ما در این طرح برای کاربران ایرانی که از فیلترشکن استفاده کنند و یا استفاده نکنند هیچ گونه جرم انگاری را در نظر نگرفتیم، در خصوص اینکه گفته شود قرار است از فردا اینستاگرام فیلتر شود، می‌گویم خیر چه کسی این را گفته است؟ اصلا تاکید این طرح فیلترینگ نیست، اما باید توجه کنیم در حوزه سامان دهی این فضا در سال ۹۶ قانونی در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد که شرایطی را برای سکوهای ارائه خدمت در فضای مجازی تعریف می کند.»

اما عباس مرادی از طراحان طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» پیش از این در این باره گفته بود: «فیلترینگی در کار نیست، ولی قطعا محدودیت هست مثلا محدودیت پهنای باند برای اینستاگرام. به میزان مهاجرت مردم به نمونه‌های داخلی، برای اپلیکیشن‌های خارجی محدودیت پهنای باند در نظر گرفته می‌شود. فعلا هیچ مشابه داخلی اینستاگرام نداریم. هدف طرح صیانت این است که پلتفرمی امن ایجاد شود تا زمینه مهاجرت کاربر ایرانی به نمونه داخلی فراهم شود.مثلا در اینستاگرام پلاس، بانکداری الکترونیکی خواهیم داشت.

اما با وجود همه این‌ها کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقدند انجام اینگونه پروژه‌ها شروعی‌ست برای راه اندازی اینستاگرام ملی تا بتوانند با بک آپ گرفتن محتویات کاربران در شبکه‌های اجتماعی پس از بسته شدن اینستاگرام آن‌ها را مجبور به استفاده از روبیکا کنند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »