بیانیه جمعی از نواندیشان دینی

حفظ جان آدمیان بر عزاداری محرم ترجیح قطعی دارد

زیتون– جمعی از نواندیشان دینی طی بیانیه‌ای سرگشاده نسبت به نحوه برگزاری مراسم ویژه ماه محرم در ایران اعتراض کردند.

آنان در این بیانیه ضمن برشمردن معضلات امروز ایران از جمله آمار بالای ابتلا به کرونا و آمار پایین واکسیناسیون  اظهار تأسف کرده‌اند که «عموم فقیهان شرکت در مراسم عزاداری را منع نکرده‌اند».

به گزارش «زیتون» در این بیانیه آمده است: «سهل‌انگاری حکومت و تلخ‌تر از آن، عدم منع اکثر فقیهان از عزاداری حضوری، می‌تواند محرم امسال را زمینه‌ساز شکل‌گیری موج ششم یا لااقل دوام طولانی‌مدت موج پنجم کرونا در ایران کند. در چنین شرایطی که با کمال تأسّف، جان مردم گویا هیچ اهمیتی برای حکومت ندارد و چهره‌ی پاک اسلام نیز می‌رود تا بار دیگر به‌ناحق در انظار جهانیان مخدوش شود، از فقیهان می‌خواهیم موضع قاطع و صریحی در منع عزاداری حضوری بگیرند.»

امضا کنندگان این بیانیه در پایان تاکید کردند: «از نظر عقلی، انسانی و دینی، حفظ جان آدمیان بر عزاداری حضوری محرم، ترجیح قطعی دارد و تبدیل محل عزای امام حسین (ع) به قتلگاه عزاداران، واجد اِشکال مسلّم اخلاقی و شرعی است.»

متن کامل این بیانیه که برای انتشار در اختیار «زیتون» قرار گرفته٬ به شرح زیر است:

خطاب به مسئولان، فقیهان و عزاداران در باره عزاداری محرم

در حالی که کشورمان متأسفانه یکی از بالاترین آمار ابتلا به کرونا در جهان و یکی از پایین‌ترین آمار واکسیناسیون در کل دنیا را دارد، در اقدامی پرسش‌برانگیز، دولت جمهوری اسلامی ایران تجمعات محرم را منع نکرده و تنها توصیه به رعایت آداب فاصله‌گذاری اجتماعی کرده است؛ توصیه‌ای عملاً صوری و توخالی که در عقب‌گردی آشکار، به خلاف سال پیش، حتی برگزاری مراسم‌ مذهبی زیر سقف را هم نهی نکرده است.

عموم فقیهان نیز شوربختانه شرکت در مراسم عزاداری حضوری را منع نکرده‌اند، گرچه برخی به این مقدار بسنده نموده که آن را توصیه نکنند. بر اساس منقولات، تنها استثناء‌های برجسته در این میان، موضع قاطع و صریح آیات عظام سیستانی، شبیری زنجانی و بیات زنجانی در تقدم سلامت شهروندان بر عزاداری حضوری و ترجیح عقلی پرهیز از خطر ابتلا به بیماری مسری است.

سهل‌انگاری حکومت و تلخ‌تر از آن، عدم منع اکثر فقیهان از عزاداری حضوری، می‌تواند محرم امسال را زمینه‌ساز شکل‌گیری موج ششم یا لااقل دوام طولانی‌مدت موج پنجم کرونا در ایران کند. در چنین شرایطی که با کمال تأسّف، جان مردم گویا هیچ اهمیتی برای حکومت ندارد و چهره‌ی پاک اسلام نیز می‌رود تا بار دیگر به‌ناحق در انظار جهانیان مخدوش شود، از فقیهان می‌خواهیم موضع قاطع و صریحی در منع عزاداری حضوری بگیرند، از حکومت می‌خواهیم به بازی با جان مردم پایان دهد و از مردم عزادار مصرّانه تقاضا می‌کنیم که از حضور در اجتماعات پرهیز کنند و عزای شهادت امام حسین (ع) را در خانه، به طور خصوصی و به شکل مجازی، برگزار کنند.

از نظر عقلی، انسانی و دینی، حفظ جان آدمیان بر عزاداری حضوری محرم، ترجیح قطعی دارد و تبدیل محل عزای امام حسین (ع) به قتلگاه عزاداران، واجد اِشکال مسلّم اخلاقی و شرعی است؛ چه آنچه را عقل و انسانیت نمی‌پسندد، دین و شرع به‌طریق اولی روا نمی‌دارد. رواج خطای مسلم برخی در برگزاری مراسم‌ عرفی در وضع همه‌گیری کرونا، مانند میهمانی، سفر تفریحی و عروسی، به هیچ عنوان جواز شرعی و اخلاقیِ برگزاری مراسم‌ حضوری مذهبی نمی‌شود.

حسن یوسفی اشکوری، محمدجواد اکبرین، عبدالعلی بازرگان، محمد برقعی، رضا بهشتی‌معز، سروش دباغ احمد علوی، رضا علیجانی، حسین کمالی، محسن کمالیان، داریوش محمدپور، مهدی ممکن، یاسر میردامادی، صدیقه وسمقی.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

4 پاسخ

  1. شعاری که دادید برای کیست؟ برای آقای خمینی، رفسنجانی، بهشتی، خامنه ای، ایت و دیگر سران و اعضای باند حزب الله جان مردم ارزشی ندارد که عزاداری را بر آن «مرجح» بدانند یا ندانند. چنان که پس از گرفتن قدرت گفتند که برای ما ایران و ملی و میهن و اقتصاد و تخصص هدف نیست و اصل اسلام و حکومت اسلامی است و بعد هم آقای خمینی گفت اوجب واجبات حفظ حکومت است. تا کنون هم نشان دادند هیچ چیز برایشان مهمتر از حکومت و قدرت نیست.
    عزاداری برای چه ؟ تاریخ را که خود خواندید، در کشمکش برای تقسیم عادلانه (!) غنیمت های جنگی (از جمله زنان و دختران و جوانان ایرانیان) و سپس بیت المال و ستیز بر سر موقعیت حکومتی میان سران مؤمن حجاز کشت و کشتار شد، ما عزادار چه کس و چه چیزی هستیم؟! تا کی خود فریبی؟! عمر گذشت !

  2. حاجی یکم دیر جنبیدین چند روز دیگه عاشوراست!
    در ضمن یکی به میخ زدین یکی به نعل. در عین نگرانی برای “جان آدمیان”، نگران “چهره‌ی پاک اسلام” هم هستین. خلوصی در شما نمی بینم.

  3. حفظ جان آدمیان بر عزاداری محرم ترجیح قطعی دارد!!!

    خانه از داربست ویران است و خواجه به فکر نقش ایوان است.

    عالی جنابان، اجازه دهید به مغز این جماعت پر شور شاید یک سو آفتاب بتابد. لطفا جسم این ها را بی خیال، لطفا به درمان ذهن بیمار این جماعت بیندیشید.

  4. یعنی بعد از این همه مرگ و عدم کارایی دین و ابزار بودن ان در دست یک گروه هنوز هم نفهمیده اید دین بر ساخته بشری برای تسلط گروهی بر گروه دیگر و ایجاد ساماندهی جمعی گروهی بر علیه گروه دیگر است. روش اموزش دین با تلقین از کودکی در محیط خانواده و مدرسه باعث شده است حتی جرات ندارید اورده های تلقینی خود را به چالش بکشدو فقط عنوان نو اندیشی را یدک می کشید

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

بیانیه جمعی از نواندیشان دینی

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »