? زنده| زالی: آمار‌ مرگ را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم


پاسخ جواد ظریف به سخنان علیرضا زالی

 


دومین جلسه دادگاه حمید نوری: قرائت حکم روح‌الله خمینی برای اعدام زندانیان دهه شصت

در دومین روز دادگاه رسیدگی به اتهامات حمید نوری، دادیار سابق قوه قضائیه جمهوری اسلامی که به مشارکت در اعدام‌های ۶۷ ایران متهم است، دادستان‌ها ضمن ادامه تفهیم کیفرخواست به متهم، حکم اعدام جمعی روح‌الله خمینی علیه مخالفان زندانی را نیز قرائت کردند.

در این جلسه که روز چهارشنبه ۲۰ مرداد در استکهلم سوئد برگزار شد، یکی از دو دادستان حاضر در جلسه دادگاه به توضیح «فتوای» بنیانگذار جمهوری اسلامی علیه زندانیان سازمان مجاهدین خلق و توضیح واژه فتوا پرداخت.
اشاره دادستان سوئدی به محتوای فتوا، اشاره به حکم بنیان‌گذار جمهوری اسلامی است که در آن اعضای سازمان مجاهدین را «خائن و مرتد» معرفی کرد و افزود: «کسانی که در زندان‌های سراسر کشور بر سر موضع نفاق خود پافشاری کرده و می‌کنند، محارب و محکوم به اعدام می‌باشند.»

او خطاب به مقام‌های قضایی که «تشخیص» موضوع صدور حکم علیه این زندانیان بر عهده آنها بود حکم کرد که:‌ «وسوسه و شک و تردید نکنند و سعی کنند اشداء علی الکفار باشند.»



زالی: آمار‌ مرگ را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران٬ خبر از آن داد که جمهوری اسلامی آمار‌ مرگ را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کرده است.

او در این رابطه گفت: «هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده است اما اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می‌کردند گران است.»

زالی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «وقتی اولین مورد کرونا در قم مشاهده شد خواهان قرنطینه قم شدم و گفتم انتخابات شهر قم تعطیل شود، اما بعضی‌ها مرا مسخره کردند و گفتند این بیماری را به راحتی کنترل می‌کنیم.»

او در ادامه انتقاداتش با اشاره به سفر کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران افزود: «ما به جای مشورت با آن‌ها مدام از آن‌ها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمارهای مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم. کمک‌های جهانی و پزشکان بدون مرز را از فرودگاه برگرداندیم. در حالی که اطلاعات چندانی درباره ویروس نداشتیم از مشاوره‌های بین‌المللی استفاده نکردیم. چرا چین که دوست صمیمی ما است به ما واکسن کافی نمی‌دهد؟»

فرمانده ستاد مقابله با کرونا ضمن تاکید بر اینکه «خبرهای خیلی تلخ‌تری» برای هفته‌های آینده داریم و شرایط بسیار بدتر خواهد شد، گفت: «دلتا ۳ ماه در هند طول کشید، آن‌ها به سرعت همه را واکسینه کردند. ما نباید غصه قیمت واکسن را بخوریم حتی باید ۲ برابر قیمت بخریم و مردم را واکسینه کنیم. ما ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم و این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم چطور در تحریم حاضریم تجهیزات نفتی را ۳ برابر قیمت بخریم، ولی در مورد واکسن این کار را نمی‌کنیم. هیچ راهی نداریم جز ۲ هفته تعطیلی که از همین امروز باید آغاز شود. ما فقط برای ۵ روز ذخیره واکسن داریم و نمی‌توانیم سرعت را زیاد کنیم، اگر واکسن زیاد بود ما مراکز را دو برابر می‌کردیم.»

سخنان زالی در شرایطی است که علی خامنه ای، رهبری جمهوری اسلامی ۱۹ دی ۱۳۹۹ ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی را ممنوع اعلام کرد. او امروز پس از رسیدن به وضعیت فاجعه‌آمیز در زمینه کرونا اعلام کرد که مسئولان باید از هر طریقی شده واکسن تهیه کنند.


نیلوفر بیانی به مرخصی آمد


ایران در جایگاه بیشترین آمار مرگ کرونا در خاورمیانه

بر  اساس آخرین آمار اعلام شده از سازمان بهداشت جهانی ایران رکورد دار بیماران مبتلا به کرونا و کشته شدگان کرونا را در خاورمیانه وجنوب غرب آسیا را به خود اختصاص داده است.



پروتکل‌های بهداشتی در هیئت‌ها رعایت نمی‌شود؛ مسئولین: عزاداری‌ها تعطیل نمی‌شود

در حالی که طی روزهای گذشته تصاویر و ویدیوهای از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیئت‌های مذهبی منتشر شده٬ ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که نمی‌توانند مراسم مذهبی و هیات‌ها را تعطیل کنند.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شهرهای مشهد٬ تهران٬ قم و اصفهان نشان می‌دهد در این هیئت نیز ده‌ها نفر بدون هرگونه ماسک یا رعایت دستورالعمل‌های کرونا در حال برگزاری مراسم محرم هستند.

گزارش‌ها از شمار دیگری از شهرها نیز حاکی از پروتکل‌شکنی گسترده در برگزاری مراسم مذهبی به ویژه در هیات‌های مذهبی است که از سوی مداحان و محافل نزدیک به آنها اداره می‌شود.

https://twitter.com/mohammadzandii/status/1425338353898110979



رضا گلپور تبرئه شد

شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور رضا گلپور را تبرئه کرد. این خبر امروز در اتاق خبرپارتی در کلاب هاوس اعلام شد.

رضا گلپور با اتهامات امنیتی چون جاسوسی و ارتباط با دول متخاصم از ۹۶ در زندان بود. او نویسنده کتاب شنود اشباح است.

بیشتر بخوانید: رضا گلپور به یک سال و ده روز دیگر زندان محکوم شد



آیت‌الله خامنه‌ای: کشور به مجالس عزاداری احتیاج دارد

آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ به رغم موج پنجم شیوع کرونا در کشور و بالا رفتن هر روزه آمار مبتلایان و جان باختگان کرونا٬ بر برگزاری مجالس ویژه دهه اول محرم تاکید کرد و گفت: «کشور به این مجالس با برکت احتیاج دارد.»

خامنه‌ای طی یک پیام تلویزیونی گفت که مجالس عزای امام سوم شیعیان «مایه برکت و جلب رحمت الهی» است.
او خواستار رعایت «شیوه‌نامه‌ها» در برگزاری این مجالس شد؛ در حالی که طبق تصاویر منتشر شده از مراسم شب‌های گذشته هیچ کدام از پروتکل‌های بهداشتی در آن رعایت نمی‌شود.

به رغم این موضوع رهبر جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد که مبادا مجالس عزاداری «مایه طعنه مخالفان و دشمنان شود».



پس از اعتراضات روز گذشته مردم جونقان حبیب فدایی آزاد شد

در پی اعتراضات گسترده مردم جونقان به دستگیری حبیب فدایی، او امروز آزاد شد.

انبوه مردم با فریاد «حبیب فدایی! آزادیت مبارک» به استقبال او رفتند.

حبیب فدایی از اعتراضات مردم خوزستان به کم آبی و بی‌آبی حمایت کرده و در میدان اصلی شهر شعار داده بود «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «زندگی انسانی، جمهوری ایرانی».



لیست پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس تقدیم شد

ولی اسماعیلی٬ رییس کمیسیون اجتماعی٬ اعلام کرد ابراهیم رئیسی کابینه پیشنهادی خود را تقدیم مجلس کرده است .

بررسی صلاحیت کابینه رئیسی از روز شنبه آغاز می شود.

خبرگزاری تسنیم لیست وزرای پیشنهادی رییس جمهوری سیزدهم را به شرح زیر اعلام کرد:

وزارت ورزش حمیدرضا سجادی
وزارت کشور احمد وحیدی
وزارت اطلاعات خطیب
وزارت نیرو محرابیان
وزارت خارجه امیر عبدالهیان
وزارت اقتصاد سید احسان خاندوزی
وزارت آموزش حسین باغگلی
وزارت میراث فرهنگی ضرغامی
وزارت کار حجت عبدالملکی
وزارت علوم محمدعلی زلفی‌گل
وزارت دفاع دفاع امیر آشتیانی
وزارت کشاورزی سید جواد ساداتی نژاد
وزارت بهداشت بهرام عین اللهی
وزارت ارشاد محمد مهدی اسماعیلی
وزارت صمت سید رضا فاطمی امین
وزارت نفت جواد اوجی
وزارت دادگستری رحیمی



افزایش تصاعدی شمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در خوزستان

فرهاد ابول‌نژادیان٬ رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور٬ اهواز گفته است، شمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در استان خوزستان طی ۲۴ ساعت گذشته به طور تصاعدی افزایش یافته است.

فرهاد ابول‌نژادیان افزود: « در ۲۴ ساعت گذشته تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های استان خوزستان ۷ هزار و ۸۰۰ مورد بوده که رکورد جدیدی است. این تعداد مراجعه‌کننده نسبت به سه هفته قبل تقریبا چهار برابر شده است.»

او افزود: «در ۲۴ ساعت گذشته ۴۷۱ بیمار در بیمارستان‌های خوزستان بستری شدند این در حالی است که تعداد ترخیصی‌ها از بیمارستان‌ها روزانه نصف این عدد است.»

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه تاکید کرد: «تا دو روز پیش، روزانه حدود ۱۳ تا ۱۵ مورد مرگ ناشی از کرونا در استان خوزستان داشتیم. این آمار در هفته قبل، کمتر از ۱۰ مورد بود اما در ۴۸ ساعت گذشته ۲۱ مورد و در ۲۴ ساعت گذشته ۲۹ مورد فوت ناشی از کرونا داشته‌ایم.»

او همچنین گفته است هنوز این موج بیماری در خوزستان به قله نرسیده و روند، افزایشی است.



 یکی از معترضان به بحران آب در خوزستان در زندان به کرونا مبتلا شد

منوچهر محراب بختیار که از ۱۸ تیرماه توسط نیروهای اطلاعات سپاه در اندیمشک بازداشت شده بود، در زندان به کرونا مبتلا شده است.

یک منبع آگاه در این زمینه به «زیتون» گفت، منوچهر محراب بختیار در جریان بازداشت های اخیر اندیمشک توسط ماموران قرارگاه امنیتی ابوالفضل العباس خوزستان در منزل خود در اندیمشک بازداشت و به زندان دزفول منتقل شده است.

طبق این گزارش، قرار بازداشت موقت منوچهر محراب بختیار تمدید شده است و به خانواده او اجازه ملاقات نمی دهند. همچنین گفته می شود او از ۱۸ روز پیش به کرونا مبتلا شده است و هم اکنون در بند قرنطینه زندان دزفول است.

تلاش های خانواده محراب بختیار برای اطلاع از پرونده وی در مراجعه به مقامات دادگاه و اطلاعات سپاه تاکنون بی نتیجه بوده است.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »