? زنده| تجمع مردم جونقان در اعتراض به بازداشت یک معترض



تجمع مردم جونقان در اعتراض به بازداشت یک معترض

بعد از بازداشت حبیب فدایی از شهروندان جونقان در چهارمحال و بختیاری مردم اعتراض کرده و خواستار آزادی او شدند.

حبیب فدایی از اعتراضات مردم خوزستان به کم آبی و بی‌آبی حمایت کرده و در میدان اصلی شهر شعار داده بود «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «زندگی انسانی، جمهوری ایرانی».

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌ها اجتماعی نیروهای امنیتی با معترضان برخورد کردند.



کمبود تابوت در مشهد؛ فرماندار تکذیب کرد

صبح امروز محمدرضا هاشمی، معاون استاندار خراسان رضوی از کمبود تابوت و آمبولانس در این شهر خبر داده بود.

هاشمی پس از بازدید از غسالخانه‌ اصلی‌ترین قبرستان مشهد، از کمبود «امکانات اولیه در این مجموعه» خبر داده و به خبرگزاری فارس گفته بود: «کسانی که برای گرفتن پیکر عزیزانشان به این آرامستان مراجعه می‌کنند چند ساعت معطل می‌شوند.»

او از «انباشت اجساد در بیمارستان‌ها» خبر داد و گفت: «حدود ۳۲ درصد بستری‌شدگان کرونا در مشهد مربوط به خارج از استان و بیشتر از استان‌های جنوب شرقی کشور است.»

عصر امروز اما فرماندار مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا ضمن تکذیب این خبر گفت: «همه دستگاه‌های مرتبط در سطح مشهد در تلاش‌اند تا شرایط بهبود یابد.»



هومن جوکار به مرخصی آمد٬ اما به وداع آخر نرسید

دقایقی پیش هومن جوکار ، از زندانیان محیط زیستی برای اولین بار پس از بازداشت به مرخصی آمد. پدر او چندی پیش به رحمت خدا رفته بود و قرار بود مراسم تشییع پیکرش امروز برگزار شود. اما بر اساس خبری که در اتاق خبرپارتی در کلاب هاوس خواند شد٬ هومن جوکار به مراسم تشییع پیکر پدرش نرسید.

هرچند هنوز با مرخصی نیلوفر بیانی٬ دیگر فعال محیط زیستی زندانی٬ موافقت نشده است. این فعال محیط زیستی در زندان به بیماری کرونا مبتلا شده است.



افزایش فشار بر کنشگران صنفی معلمان

کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران  خبر از افزایش فشار بر کنشگران صنفی معلمان داد.

بر اساس این گزارش در روزهای اخیر برای سه نفر از اعضای هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان گیلان پرونده‌ای در شعبه ۱۴ بازپرسی- ناحیه ۳ رشت تشکیل شده است.

بر اساس این گزارش تیمور باقری کودکانی(عضو هیئت مدیره)٬ محمود صدیقی پور(عضو هیئت مدیره) و عزیز قاسم زاده (عضو هیئت مدیره و سخنگو) طی پیامک ارسالی برای هر سه نفر آنها با شماره پرونده مشترک به شماره ۱۴۰۰۳۴۹۲۰۰۰۱۲۶۶۴۱۳ و شماره بایگانی،۰۰۰۰۳۴۷ ٬ پرونده‌ای تشکیل شده است.

تا کنون البته از موارد اتهامی اعضای هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان گیلان مشخص نشده است.

پیش از این نیز برای رسول بداقی عضو هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر به همراه هشت نفر دیگر از فعالان مدنی و حقوق بشری و وکلا پس از برگزاری تجمع حمایتی از مردم خوزستان در جلوی وزارت کشور،پرونده ای از سوی مقامات تشکیل شد.



رییس سازمان تبلیغات اسلامی: عزاداری موجب شادابی جامعه می شود

محمد قمی٬ رییس سازمان تبلیغات اسلامی٬ در آیین «اذن عزا»، ویژه آغاز عزاداری ماه محرم در مشهد برگزار شد٬ گفت: «ما به عنوان مردم و ملت امام حسین(ع) اجازه نمی‌دهیم که تعظیم شعائر حسینی افول کند.»

او ادامه داد: «آثار و برکات عزاداری سیدالشهدا(ع) تنها در کاهش آمار جرم و جنایت نیست، آنان که مساله را عمیق‌تر بررسی کرده‌اند می‌گویند که در سنجه‌های مردم‌شناسانه در افکارسنجی و پیمایش‌های صورت گرفته، شادابی، طراوت و روحیه جامعه نیز متاثر از آن رشد و ارتقا یافته است.»

محمد قمی مدعی شد: «اصل نگاه ما هم به آسمان است، برای اینکه به ادعیه امام زمان(عج) این بلیه از جامعه رخت بربندد. همه مسوولیت پذیر و مراقب و آداب‌دان هستیم. هیاتی‌ها و روضه خوانان آداب‌دان هستند و ضوابط و قواعد را مراعات می‌کنند و از قدیم این گونه بوده است و این حرف جدیدی نیست.»



 فرمانده سپاه: دشمن می خواهد با ایجاد تردید و ابهام در اذهان، «مقدسات» ما را بشکند

حسین سلامی٬ فرمانده کل سپاه پاسداران٬ با تاکید بر اینکه جنگ رسانه‌ای غربی‌ها بر اساس جمع ذهن‌های مختلف انسان‌ها که با تشکیل یک سطح به هم پیوسته تصمیم می‌گیرند، طراحی می‌شود، افزود: «از سوی دیگر دشمن در تلاش است تا با ایجاد تردید و ابهام در اذهان، یا مقدسات ما را بشکند و یا مسائل را وارونه نشان دهد تا جامعه دچار تنش و اضطراب شود.»

او ادامه داد: «امروز در حوزه افکار عمومی بیش از انکه با مقیاس فیزیکی مواجه باشیم با شعاع روانی رخداد‌ها و حوادث روبرو هستیم، به طور مثال یک حادثه کوچک در یک نقطه دنیا می‌تواند برانگیختگی بزرگی در جغرافیای غیر مرتبط ایجاد کند و میدان بزرگی را تحت تاثیر قرار دهد.»



دادگاه حمید نوری، یکی از متهمان کشتار ۶۷، آغاز شد

دادگاه رسیدگی به اتهامات حمید نوری، دادیار سابق قوه قضائیه، که به مشارکت در اعدام‌های ۶۷ ایران متهم است روز سه‌شنبه، ۱۹ مردادماه، در سوئد آغاز شد.

او نزدیک به دو سال است که در سوئد در بازداشت به‌ سر می‌برد.

دادگاه این مقام سابق قوه قضاییه دو هفته پس از آن آغاز می‌شود که کیفرخواست رسما به دادگاه استکهلم سوئد تحویل داده شد.

حمید نوری از طرف دادستانی سوئد به «گرفتن عامدانه جان تعداد زیادی زندانی هوادار یا عضو سازمان مجاهدین خلق ایران» در تابستان سال ۱۳۶۷ متهم شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات قضایی سوئد نوشته است که دادگاه روز سه‌شنبه اولین دادگاهی است که برای افراد دخیل در کشتار ۶۷ تشکیل می‌شود.

حمید نوری که گزارش شده «با نام مستعار حمید عباسی، دادیار سابق در قوه قضائیه جمهوری اسلامی بوده» آبان‌ماه سال ۹۸ با حکم دادگاهی در سوئد بازداشت شد.



لغو و تصویب دوباره بررسی محرمانه طرح محدودیت اینترنت در مجلس

نمایندگان مجلس اندکی پس از آن که در جلسه‌ای غیرعلنی به لغو بررسی طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی رای دادند، در یک جلسه‌ علنی با لغو طرح طبق این اصل مخالفت کردند.

بر اساس گزارش‌ها از مجلس نمایندگان صبح امروز با ۱۴۴ رای موافق و ۱۱۱ رای مخالف با لغو بررسی محرمانه این طرح موافقت کردند و آن را به صحن علنی مجلس بازگرداندند.

بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، «مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیئتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.»

پیش از جلسه علنی مجلس، نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت رییسه مجلس، گفته بود: «هرگونه رای‌گیری درباره لغو رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران بر اساس اصل ۸۵ در نشست علنی مجلس صورت خواهد گرفت.»

او در واکنش به اخبار اولیه لغو بررسی محرمانه طرح «صیانت» در برخی رسانه‌ها افزود: «ادعای این رسانه‌ها مبنی بر اینکه در نشست غیرعلنی امروز صبح مجلس نمایندگان رأی به لغو رسیدگی به طرح مذکور بر اساس اصل ۸۵ داده‌اند، خلاف واقع است و هنوز درخصوص این طرح رأی‌گیری نشده است.»

اندکی پس از سخنان نظام‌الدین موسوی، خانه ملت٬ خبرگزاری رسمی مجلس٬ اعلام کرد که رسیدگی به طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» با رای مجدد نمایندگان، بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی می‌شود.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »