? زنده| مخالفت سازمان بازرسی با انتخاب علیرضا زاکانی

 



مخالفت سازمان بازرسی با انتخاب علیرضا زاکانی

سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای خطاب به مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران٬ اقدامات اخیر شورای شهر ششم در انتخاب شهردار را غیر قانونی اعلام کرد.

سازمان بازرسی کل کشور در این نامه‌ تاکید کرده است که انتخاب شهردار تهران باید بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه از جمله مدرک تحصیلی و سابقه مدیریت مرتبط انجام شود؛ حال آنکه اعضای شورای شهر ششم بدون توجه به قانون اقدام به انتصاب این فرد انجام داده اند؛ فلذا سازمان بازرسی کل کشور به این تخلف مهم شورای ششم ورود کرده است.

در این نامه که به تازگی و پس از رای اعضای شورای شهر به علیرضا زاکانی خطاب به مهدی چمران نوشته و ارسال شده به صراحت عنوان شده است که ضوابط و مقررات مربوط به انتخاب شهرداران از جمله آیین نامه اجرایی شرایط احراز سمت شهردار مصوب ۴ دی ماه سال ۱۳۹۷ از نظر ارتباط مدرک تحصیلی و سابقه مدیریتی باید مدنظر گیرد.

سازمان بازرسی کل کشور همچنین تصریح کرده است که شورای شهر باید از هرگونه تصمیم گیری بر اساس فشار‌های سیاسی، امور حزبی و جناح بندی گروهی برخلاف منافع عمومی و مصالح شهروندان اجتناب کند.

شورای شهر تهران اخیرا با ۱۸ رای علیرضا زاکانی را به عنوان شهردار پایتخت انتخاب کرده است؛ این در حالی است که بر اساس تصویب نامه هیات دولت که سال ۱۳۹۷ ابلاغ شده، رشته تحصیلی زاکانی یعنی پزشکی هسته از رشته‌های مجاز برای احراز سمت شهرداری محسوب نمی‌شود.


آمار جانباختگان کرونا باز هم در ایران رکورد زد: ۵۸۸ نفر در گذشتند

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت طی چهل و هشت ساعت گذشته دوبار رکورد آمار جانباختگان بیماری کرونا شکسته شد.

طی ۲۴ ساعت گذشته مجددا رکوردهای ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا در کشور شکسته شد و متاسفانه ۵۸۸ تن از بیماران کرونا در شبانه روز گذشته در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۴ هزار و ۶۰۳ نفر رسید.

بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۰ هزار و ۸۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵ هزار و ۸۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۵۳۷ نفر رسید.

همچنین ۶ هزار و ۵۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۶ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۸۰۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.



دعوت محسنی‌اژه‌ای از ایرانیان خارج از کشور: برگردید٬ حتی اگر محکوم شوید به نفعتان است

غلامحسین محسنی اژه‌ای،‌ رییس قوه قضاییه٬ امروز خواست تا ایرانیان خارج از کشور که «مسائل» یا «پرونده»ای در ایران برای رسیدگی دارند، به کشور برگردند چرا که «به نفعشان است.»

محسنی اژه‌ای در جلسه شورای عالی قوه قضاییه گفت: «افرادی هستند که به دلیل آنکه ممنوع‌الخروج بوده‌اند نگرانی دارند به محض ورود به مرز دستگیر شده و راهی زندان شوند که این افراد می‌توانند با هماهنگی با سیستم قضایی و بدون آنکه بازداشت شوند، به کشور بازگردند.»

او تاکید کرد کسی «صرفا به خاطر ممنوع‌الخروج بودن در بدو ورود به کشور دستگیر» نمی‌شود.

به گفته رییس قوه قضاییه، «در حال حاضر افرادی در خارج از کشور هستند که اموال و امکانات آن‌ها در داخل سرپرست ندارد و برخی افراد ذی‌نفع، آنها را برای بازگشت به کشور می‌ترسانند. اما اگر این افراد برگردند، مسائل مالی آن‌ها در یک تحقیق و بررسی ساده و دقیق روشن می‌شود.»



سعید مرتضوی از دو اتهام معاونت در قتل و مشارکت در بازداشت غیرقانونی تبرئه شد

شعبه اول دیوان عالی کشور، سعید مرتضوی،‌ دادستان پیشین تهران را از اتهام معاونت در قتل (در ماجرای بازداشتگاه کهریزک) تبرئه کرد. سید احمد مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور، ریاست شعبه اول دیوان را بر عهده دارد.

در بخشی از این دادنامه که روز شانزدهم مرداد سال جاری صادر شده آمده است:

«انتساب بزه معاونت محل خدشه است، به خصوص اینکه دو نفر دیگر از همکاران نامبرده که عملاً در اقدامات مورد نظر دخیل بوده اند و حتی مباشرت در بازداشت داشته‌اند، از اتهام معاونت در قتل تبرئه گردیده‌اند…»

در بخش دیگری از رای نیز آمده است که سعید مرتضوی در دادنامه صادره در تیرماه سال جاری، از اتهام مشارکت در بازداشت غیرقانونی نیز تبرئه شده و به این ترتیب، اساس و مبنای اتهام معاونت در قتل، منتفی گردیده است.

سال گذشته رسانه‌ها از موافقت با درخواست اعاده دادرسی سعید مرتضوی و بررسی مجدد پرونده او خبر داده بودند.


 حج عمره برای ایرانی‌ها ممنوع شد


رییس نظام پزشکی: آنها که علیه واردات واکسن بیانیه دادند، پاسخگو باشند

محمدرضا ظفرقندی٬ رییس سازمان نظام پزشکی٬ ضمن تاکید بر اینکه آمار واقعی کرونا از موارد اعلامی بالاتر است این سوال را مطرح کرد که «آیا آنهایی که برای تحدید ورود واکسن بیانیه دادند، امروز پاسخگو هستند؟»

رییس سازمان نظام پزشکی در توئیتی با اشاره به ثبت بالاترین آمار ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا در ایران نوشت در حالی رکوردهای جدید شکل گرفته که «تعداد تست انجام‌شده کاهش یافته و آمار واقعی بسیار بیشتر از موارد اعلام شده است».

ظفرقندی در ادامه با اشاره به «کاهش آمار مرگ و میر در کشورهایی که بدون محدودیت و مرزبندی»، واکسیناسیون را انجام داده‌اند نیز آورده است: «آیا آنهایی که برای تحدید ورود واکسن بیانیه دادند، امروز پاسخگو هستند؟»

رهبر جمهوری اسلامی، دی‌ماه ۹۹ اعلام کرد که ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی کرونا به ایران «ممنوع» کرده است و نباید ساخت واکسن در داخل کشور «مورد انکار» قرار بگیرد.

در پی این اظهارات بسیاری از مقامات ایران از سخنان علی خامنه‌ای دفاع و ضمن مخالفت با ورود واکسن‌های پرمصرف جهانی، بر تولید واکسن کرونا در داخل تاکید کردند.



زالی: کشور باید به شکل مطلق تعطیل شود

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران٬ با تاکید بر اینکه «گونه دلتای ویروس کرونا گونه غالب در کشور است» خواستار تعطیل کردن کل کشور شد.

به گفته زالی تعطیلی اثربخشی ندارد بلکه آن چیزی که موثر است موضوع لاک داون بوده که تصمیم تلخی است و باید سریعا گرفته شود.

زالی تاکید کرد: «همه کشور برای لاک داون باید بسیج شوند چرا که تأمین مواد غذایی، کمک به افراد فرودست، کمک به مشکلات معیشتی افراد و… باید لحاظ شود.»

او افزود: «اعطای بسته های حمایتی به اصناف باید برای لاک داون در دستور کار قرار گیرد بنابراین اگر این اتفاق قرار است عملیاتی شود باید به همه ی ملاحظات توجه شود.»

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران ادامه داد: «طبیعتا امروز استفاده از لاک داون قبل از اینکه در کنترل اپیدمی اثربخشی داشته باشد، تاب آوری تیم بهداشتی و درمانی افزایش پیدا می کند.»



یک ناهی از منکر در ارومیه پس از تذکر حجاب به دو زن، آنها را زیر گرفت

رسانه‌های محلی در ارومیه گزارش دادند راننده یک خودروی پرشیا در خیابان کاشانی ارومیه پس از دادن «تذکر حجاب» به دو زن جوان، آنها را با خودرو زیر گرفته است.

بنابر این گزارش، راننده مرد یک خودروی پژو پرشیا به همراه یک سرنشین زن، روز گذشته (یکشنبه هفدهم مرداد ماه) پس از آنکه در خیابان کاشانی ارومیه به دو زن جوان عابر «تذکر حجاب» دادند، این دو زن عابر را به خاطر بی‌توجهی‌شان به «تذکر حجاب» با خودروی پرشیا زیر گرفتند.

به نوشته رسانه‌های محلی در ارومیه راننده و سرنشین این خودروی پرشیا پس از زیر گرفتن دو زن عابر، به دست‌کم دو خودرو و همچنین یک موتورسوار نیز با خودروی خود آسیب زدند و بعد از محل متواری شدند.

بنابرگزارش‌ها یکی از دو زن عابر که هدف حمله با خودرو قرار گرفتند به شدت مجروح شد و از سوی نیروهای اورژانس ارومیه به بیمارستان منتقل شده است.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »