از خوزستان تا تهران٬ اتحاد اتحاد

حمایت مردم تهران از معترضان خوزستانی

زیتون– تجمع بعد از ظهر امروز (شنبه) مردم تهران برای اعلام همبستگی با مردم خوزستان به خشونت کشیده شد.

پیشتر شماری از هنرمندان در فراخوانی خواستار تجمع در مقابل تئاتر شهر شده بودند. در پی این فراخوان از عصر امروز تعدادی از شهروندان مقابل تئاتر شهر تجمع کردند.

جمع‌کنندگان در حمایت از خانواده کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ و همچنین مردم خوزستان در مقابل تئاتر شهر دست می‌زدند و شعار می‌دادند «آبان فرزند ندارد، خوزستان آب ندارد»، «از خوزستان تا تهران، اتحاد اتحاد» یا «کشور آب ندارد، فشار ادامه دارد.»

همچنین معترضان ضمن خواندن سرود اعتراضی «یار دبستانی»، شعارهایی از جمله «کشور آب ندارد، فشار ادامه دارد»، سر داده‌اند.

اما دخالت نیروی انتظامی و اقدام برای دستگیری شماری از معترضان این تجمع را به خشونت کشید.

پس از آن شماری از تجمع‌کنندگان فریاد می‌زنند «مرگ بر جمهوری اسلامی»٬ «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر اصل ولایت فقیه».

برخی ویدئوهای منتشر شده از این تجمع حکایت از آن دارد که نیروهای امنیتی با هدف متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک تیر هوایی و گاز اشک‌آور کرده‌اند.

در یکی از ویدیوها صدای شلیک نیده می‌شود در حالی که معترضان شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر داده‌اند.

دور تازه اعتراضات در ایران، از دو هفته پیش در شهرهای مختلف استان خوزستان به دلیل کم آبی و بی‌آبی و ناکارآمدی دولت در مهار بحران‌های اقتصادی و زیست محیطی آغاز شد و به تظاهرات ضد حکومتی در شهرهای مختلف ایران تبدیل شد.

گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که در دورتازه اعتراضات در کشور تاکنون دست‌کم پنج نفر از جمله یک مامور نیروی انتظامی کشته شده‌اند. اما دیده بان حقوق بشر در گزارشی شمار کشته‌شدگان را ۹ نفر اعلام کرده است.

همچنین شب گذشته تجمع و جشن هواداران در پی قهرمانی تیم فوتبال پرسپولیس، در تهران و برخی از شهرها با شعارها علیه حکومت ایران همراه شد و ماموران امنیتی کوشیدند تا تجمع کنندگان را متفرق کنند.

در این تجمعات شعارهایی از جمله «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» و «توپ، تانک فشفشه؛ آخوند باید گم بشه» سر داده شده است.

تهران و چندین شهرستان دیگر طی چند روز گذشته صحنه اعتراضات حمایتی مردم از اعتراضات خوزستان بوده است. در این شهرها مردم معترض در حمایت از معترضان خوزستانی به بحران بی‌آبی و دیگر مطالبات مردم خوزستان دست به اعتراض زده و شعارهایی علیه کل نظام و رهبر جمهوری اسلامی سر داده‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. مقابل تئاتر شهر تجمع کردند !
    جلوی تئاتر شهر گرد آمدند.
    نسبک صدا و سیما همه گیر شده ! سئوال پرسیدن بجای پرسیدن، ارسال کرد بجای فرستاد، مسدود کرد بجای بست، مورد ضرب و شتم قرار داد بجای زَد، تقابل و مقابله بجای رویارویی، عابر و معابر و عبور بجای رهگذر و گذرگاه و گذر یا گذار، و … و اساتید بجای استادان، میادین بجای میدانها، دفاتر بجای دفترها و … !
    فرهنگ و زبانی را که دارند نابسامان تر و سرانجام نابود می کنند ولی نویسندگان و رسانه داران نیز ناخواسته و ناآگاهانه پیروی می کنند !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

از خوزستان تا تهران٬ اتحاد اتحاد

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »