واکنش نمایندگان خوزستان به اعتراضات

«بوی خون» در خوزستان

زیتون– پس از سومین شب پیاپی اعتراضات مردم خوزستان به کم آبی و بی‌آبی٬ نمایندگان این استان ضمن تهدید مردم معترض٬ به دولت نیز هشدار دادند.

محمود احمدی‌بیغش، نماینده شازند در مجلس، با اشاره به تشدید بحران آب در این استان نوشته است که «بوی خون و توطئه صوری» می‌آید.

او در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت که باید آب برای این مناطق رها شود تا «آتش را خاموش کند.»

قاسم ساعدی٬ نماینده دشت آزادگان٬ نیز مدعی شد: «تروریست‌ها با سوءاستفاده از فضای پیش‌آمده در خوزستان در صفوف مردم نفوذ و اقدام به تیراندازی به سمت مردم نیز کرده و ۲ جوان را در شهرستان‌های شادگان و کارون به قتل رساندند.» او در گفت‌وگو با تسنیم ادامه داد: «تروریست هایی که در خوزستان به مردم تیراندازی می کنند همان تروریست های اعتراضات سال ۸۸ هستند.»

مجید ناصری‌نژاد، نماینده شادگان در مجلس هم گفته است «قضیه شوخی‌بردار» نیست و «دشمن دنبال اغتشاش» است.

تظاهرات اعتراضی به کم آبی و بی‌آبی در شهرهای مختلف استان خوزستان از روز پنجشنبه آغاز و تا شنبه شب ادامه یافت.

پنجشنبه در دست‌کم «۱۱ شهر» در استان خوزستان تجمعات شهروندان در اعتراض به بحران آب برگزار شد. این اعتراضات روز گذشته گسترده‌تر شده و شهرهای بیشتری را درگیر کرده است.

دومین شب اعتراض‌های خوزستان در شهرهای حمیدیه، ماهشهر، سوسنگرد، شوش، شادگان، و مناطق کانتکس و عین دو اهواز و شمار دیگری از شهرهای این استان صورت گرفت. جمعی از مردم شهرهای رفیع و هویزه نیز شامگاه جمعه به این اعتراضات پیوستند. در سومین شب اعتراضات شهرهای بیشتری درگیر اعتراضات شدند.

بیشتر بخوانید: آب می‌خواستند٬ سرب داغ پاسخ گرفتند

در این اعتراضات٬ شهروندان شعارهایی مانند «رودخانه تشنه است–آبش را می‌خواهد»٬ «به نام دین ما را غارت کردند» و «جان و خون‌مان فدای کارون» سر می‌دادند.

تا کنون بر اساس گزارش‌های منابع مستقل حقوق بشری تا کنون حداقل دو تن در این اعتراضات کشته شدند.

مصطفی نعیماوی، جوان ۳۰ ساله و قاسم خضیری، نوجوان ۱۷ ساله، دو معترضی هستند که بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داده‌اند.

پایگاه اطلاع رسانی حقوق بشر در ایران نوشته است که قاسم خضیری «بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی مجروح شد» و در بیمارستان جان باخت.

مقام‌های قضایی و نظامی ایران تاکنون درباره این دو معترض کشته شده اظهارنظر نکرده‌اند ولی امید صبری‌پور، سرپرست فرمانداری شادگان گفته است که مصطفی نعیماوی توسط «اغتشاشگران» کشته شده است.

سرپرست فرمانداری شادگان ابتدا به خبرگزاری ایسنا گفت که عاملان کشته شدن مصطفی نعیماوی بازداشت شده‌اند ولی بعدا به خبرگزاری ایرنا گفت در صدد شناسایی عاملان این حادثه هستیم.

وب سایت رجانیوز٬ وابسته به جبهه پایداری در گزارشی خبر کشته شدن سومین معترض را نیز تایید کرد. این وب سایت بدون اشاره به نام سومین فرد٬ مدعی شده است که سناریوی «کشتن مردم معترض توسط عوامل نفوذی و گروهک‌های ترویستی و بواسطه آن محکوم کردن جمهوری اسلامی توسط گلوگاه‌های رسانه‌ای» در جریان است.

این در حالی است که برخی منابع خبری از کشته شدن چهارمین معترض نیز خبر می‌دهند.

https://twitter.com/EhsanBodaghi/status/1416747683377819655

بسیجی سازی از کشته شدگان

خبرگزاری فارس٬ وابسته به سپاه پاسداران٬ امروز (یکشنبه) ویدیویی از عموی قاسم خضیری، یکی از این کشته‌شدگان منتشر کرد که می‌گوید: «قاسم خضیری کارگر یک باطری‌فروشی بود و شامگاه جمعه هنگام بازگشت از محل کار به خانه هدف تیراندازی قرار می‌گیرد.»

عموی قاسم خضیری در این ویدئو می‌گوید که این جوان «نتوانست بگوید که ضاربش کیست.» او اضافه می‌کند: «مرحوم قاسم اهل نماز و روزه و از نیروهای بسیجی پایگاه مسجد محل بود و اهل تجمع و اغتشاش نبود.»

فارس همچنین روز گذشته (شنبه) در فیلم دیگری که از پدر و برادر مصطفی نعیماوی، دیگر کشته شده اعتراضات خوزستان منتشر کرد، کشته شدن او را به «خرابکاران» نسبت داد.

پدر مصطفی نعیماوی در فیلمی که خبرگزاری فارس منتشر کرده، به زبان عربی گفت: «پسرم اهل ایجاد مشکل یا اهل کار خلاف و شورش نبود.»

او نیز همانند عموی قاسم خصیری گفت که پسرش «با بچه‌های بسیج و نیروی انتظامی رفت‌وآمد داشت.»

پدر مصطفی نعیماوی ادامه داد: «اغتشاشگران و خرابکاران به پسرم تیر زدند، نه دولت.» برادر این جوان کشته‌شده نیز از دولت و نیروهای انتظامی خواست که «خون برادرم هدر نرود.»

این اولین بار نیست که پروپاگاندای تبلیغاتی صدا و سیما از کشته شدگان اعتراضات «بسیجی» سازی می‌کند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

واکنش نمایندگان خوزستان به اعتراضات

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »