? زنده| تعداد کشته‌های اعتراضات به کم آبی در خوزستان افزایش یافت

 



اصغر فرهادی برنده جایزه بزرگ جشنواره کن شد

اصغر فرهادی در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن توانست «جایزه بزرگ» این جشنواره را برای ساخت فیلم «قهرمان» از آن خود کند.

فرهادی و جوهو کوزمنن، کارگردان فنلاندی بطور مشترک برنده جایزه بزرگ هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن شدند.

«قهرمان» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی آقای فرهادی است که در شیراز فیلم‌برداری شده و موضوع آن اجتماعی است.



طرح محدودیت شبکه‌های اجتماعی این هفته در مجلس بررسی می‌شود

با شروع به‌ کار مجلس پس از تعطیلات تابستانی، فعالیت نمایندگان طیف خاصی جهت استفاده از اصل ۸۵ قانون اساسی برای تصویب طرح کنترل فضای مجازی که با عنوان «حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی» شروع می‌شود.

ر اساس این طرح قرار است کنترل اینترنت در اختیار «نهادهای نظامی» قرار گرفته و شبکه های اجتماعی که حاضر نباشند در ایران دفتر ایجاد یا اطلاعاتی را که دولت می خواهد در اختیار آنها قرار ندهند فیلتر خواهند شد.

با توجه به بعید بودن حضور اینستاگرام، کلاب هاوس و… در ایران و در اختیار قرار دادن اطلاعات مشترکان به نهادهای دولتی ؛ فیلتر شدن این شبکه ها قابل پیش بینی است.

این طرح قرار بود پیش از انتخابات در دستور کار قرار بگیرد تا دولت آینده آن را اجرا کند اما با توجه به در پیش بودن انتخابات و مسئله حضور در صندوق رای، جناح انقلابی مجاب شد تا طرح را پس از آسودگی از نتیجه انتخابات در دستور کار قرار دهد.

در صورتی که مجلس به اصل هشتادوپنجمی‌شدن این طرح رأی دهد، طرح در کمیسیون، بررسی و تصویب می‌شود و سپس برای اجرای آزمایشی ابلاغ خواهد شد. تجربه گذشته نشان داده اجرای آزمایشی این طرح می‌تواند برای چندین سال ادامه داشته و زندگی مردم را تحت‌ تأثیر جدی قرار دهد.

بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، اگر چه سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست، اما مجلس در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را به کمیسیون‌های داخلی تفویض کند. در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌کند به‌ صورت آزمایشی اجرا می‌شوند.



۱۴ هزار ایرانی طی ۲۵ روز به ارمنستان سفر کرده‌اند

روح الله لطیفی٬ سخنگوی گمرک اعلام کرد که از اول تیر ماه تا روز گذشته ۱۴ هزار و چهار نفر به ارمنستان سفر کردند.

در پی اعلام تزریق واکسن کرونا به مسافران در ارمنستان٬ این کشور تبدیل به مقصد ایرانیانی شد که بعد از ماه‌ها امروز و فردا کردن مسئولان از تزریق واکسن در ایران ناامید شده بودند.

حال سخنگوی گمرک اعلام کرده است  که از ابتدای تیر سال جاری تا پایان روز گذشته، ۱۴ هزار و چهار نفر به ارمنستان سفر کردند که ۱۰ هزار و ۹۳ نفر آنان از مرز زمینی «نوردوز» در استان آذربایجان شرقی به سمت این کشور مسافرت کردند.

او همچنین افزود: «در این مدت ۳۵ پرواز نیز از فرودگاه امام، ۳۹۱۱ مسافر را به مقصد ارمنستان منتقل کرده است.»

ایرانیان در حالی برای دریافت واکسن کرونا ناچار به سفر به ارمنستان هستند که دولت این کشور شرط اقامت ۱۰ روز را برای ورود گردشگران و بهرمندی از تزریق واکسن کرونا از ۲۴ تیرماه اعلام کرده است.



تعداد کشته‌های اعتراضات به کم آبی در خوزستان افزایش یافت

پس از تایید خبر کشته شدن مصطفی نعیماوی در جریان اعتراضات به بی آبی در استان خوزستان، برخی منابع محلی از کشته شدن قاسم خضیری یکی از مجروحان این حوادث خبر داده اند.

بر اساس این گزارش‌ها قاسم خضیری، نوجوان ۱۷ ساله، که در جریان اعتراضات شب گذشته در کوت‌عبدالله اهواز، بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی مجروح شده بود، در بیمارستان جان باخت.

شب گذشته خبر کشته شدن دست‌کم یک نفر در اعتراضات مردم خوزستان به کم آبی و بی‌آبی منتشر شد؛ مصطفی نعیماوی٬ ۲۶ ساله و از اهالی شادگان با شلیک مستقیم کشته شده است.

تظاهرات اعتراضی به کم آبی و بی‌آبی در شهرهای مختلف استان خوزستان از روز پنجشنبه آغاز و تا جمعه شب ادامه یافت.

پنجشنبه در دست‌کم «۱۱ شهر» در استان خوزستان تجمعات شهروندان در اعتراض به بحران آب برگزار شد. این اعتراضات روز گذشته گسترده‌تر شده و شهرهای بیشتری را درگیر کرده است.

دومین شب اعتراض‌های خوزستان در شهرهای حمیدیه، ماهشهر، سوسنگرد، شوش، شادگان، و مناطق کانتکس و عین دو اهواز و شمار دیگری از شهرهای این استان صورت گرفت. جمعی از مردم شهرهای رفیع و هویزه نیز شامگاه جمعه به این اعتراضات پیوستند.

بیشتر بخوانید: آب می‌خواستند٬ سرب داغ پاسخ گرفتند



پلیس فتا ورزشکاران را تهدید کرد

داوود معظمی گودرزی، رییس پلیس فتای تهران، برخی ورزشکاران فعال در اینستاگرام را تهدید کرد.

او به ایسنا گفت که اگر ورزشکاران مطالبی منتشر کنند که «باعث تحریک جامعه و هواداران فوتبال» شود، با آنها برخورد می‌شود.

داوود معظمی گودرزی در این گفت‌وگو به مصادیق مطالب مورد نظر پلیس فتا اشاره نکرده ولی تاکید کرد که برخی مطالبی که فوتبالیست‌ها و سایر ورزشکاران به عنوان «دیدگاه‌ها و مواضع شخصی» خود منتشر می‌کنند، « مغایر با اخلاق و قانون» و «حاوی توهین، تهمت و تخریب دیگران» است.

سال ۹۷ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی٬ در یک سخنرانی عمومی به انتقادات ورزشکاران از رویکردهای حکومت واکنش نشان داد و گفت: «برخی از کسانی که از امنیت کشور استفاده می‌کنند و کار و ورزش و… خود را انجام می‌دهند و بعد نمکدان می‌شکنند، بدانند امنیت از این راه به‌دست می‌آید.»



سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: نوع «دلتا» همه ایران را فراگرفته است

علیرضا رئیسی٬ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا٬ اعلام کرد که ویروس کرونا «دلتا» همه استان‌های ایران را فراگرفته است.

به گفته او اکنون ۱۶۹ شهر قرمز، ۱۶۶ شهر نارنجی و ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد هستند و کاهش رعایت پروتکل‌ها منجر به افزایش و شیوع بیماری می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا عادی انگاری را عامل اصلی در فراگیری کرونا دانست و از مردم خواست تا از سفرها ی غیر ضرور، تجمعات و اماکن شلوغ پرهیز کنند.

رئیسی با بیان اینکه اکثر استانها یک یا دو شهر قرمز دارند، گفته کرونا در جنوب کشور از جمله بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان رو به افزایش بوده و در سایر شهرها نیز در حال گسترش است.



مفقود شدن تعدادی از شهروندان در سیل کرمان

در ادامه سیل شب و روز گذشته در استان کرمان ۵ نفر در بافت روستای کیسکان گم شدند که تاکنون پیکر یکی از مفقودین پیدا و جست‌وجو‌ها برای یافتن ۴ نفر دیگر ادامه دارد.

محید زند اقطاعی٬ فرماندار بافت کرمان٬ تایید کرد که پنج نفر در جریان عبور سیل مفقود شده‌اند که از این تعداد پیکر بی جان ۲ نفر صبح امروز پیدا شد.

مجید زند اقطاعی افزود: «پیکر بی جان یک مرد و زن که در روستای میانده کیسکان درگیر سیل شده بودند حوالی روستای ده زارچی و بیدشک با فاصله ۲ کیلومتر از یکدیگر پیدا شدند.»

به گفته فرماندار بافت کرمان ساعت پنج تا ۶ عصر روز گذشته در منطقه کیسکان با توجه به بارش های سیل آسای رگباری سیلاب جاری شد و سه خودرو را با خود برد که از این سه خودرو سرنشینان یک خودرو نیسان خود را نجات دادند و خودرو را آب با خود برد.

او همچنین تایید کرد که سرنشینان خودرو دیگر نیز توسط افراد حاضر در صحنه نجات پیدا کردند در حالی که یک خودرو پژو به اتفاق سرنشینان که از تعداد دقیق آنها اطلاعی در دست نیست گرفتار سیلاب شدند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »