یک انفجار در تهران و چند سوال بی‌جواب

زیتون– نیمه شب گذشته صدای یک انفجار خواب شهروندان تهرانی را برهم زد.

صدای این «انفجار مهیب» از جایی نزدیکی پارک ملت در شمال تهران به گوش ساکنان مناطقی از ستارخان تا سعادت‌آباد، ولنجک، شهران، شهرک غرب و پارک‌وی نیز رسیده بود؛ اما تا کنون هیچ خبر موثقی در مورد  این انفجار منتشر نشده است.

بر اساس اطلاعاتی رسمی که تا کنون منتشر شده محل انفجار جایی در زندیکی ساختمان مرکزی صدا و سیما و ساختمان مرکزی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بوده است. سازمان گسترش در برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و هوافضای ایران با سازمان انرژی اتمی، سپاه پاسداران و وزارت دفاع، همکاری می‌کند.

برخی منابع غیر رسمی می‌گویند که انفجار در محلی موسوم به پایگاه آوینی در پشت ساختمان ۹ دی صداوسیما رخ داده است. موقعیت مذکور محل تلاقی و ارتباط قرارگاه ثارالله و قرارگاه زیرزمینی مدینه است و در ضمن محل خروج اضطراری قرارگاه ثارالله هم هست.

حمید هداوند٬ جانشین رییس پلیس پایتخت٬ ساعتی پیش در مورد این انفجار گفت: «در جریان بررسی‌ها مشخص شد این حادثه  موضوع خاصی نبوده و فقط در یک لحظه صدای انفجار شنیده شده است و هیچ مورد خسارت جانی و مالی نداشته است.»

او با تاکید بر اینکه بر اثر این حادثه هیچ ساختمانی تخریب و یا دچار حریق نشده است، افزود: «علت وقوع این حادثه در دست بررسی است و به محض دریافت چرایی این انفجار، جزئیات حادثه به اطلاع عموم خواهد رسید.»

شب گذشته در اولین موضع گیری رسمی٬ جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی گفته بود: «تماس‌های مردمی در محدوده پارک ملت با آتش‌نشانی گرفته شده و اعلام شد که صدای مهیبی شنیده شده است.»

او با تاکید بر اینکه آتش‌نشانان «اثری از وقوع حادثه مشاهده نکردند»، گفته است «این امکان وجود دارد که صدای شنیده‌ شده مربوط به حادثه نبوده باشد.»

حمید هداوند، جانشین فرمانده پلیس تهران هم گفته بود «صدای انفجار شنیده شد» ولی «موضوع خاصی» نبود. او بدون اشاره به علت شنیده شدن صدای انفجار گفته است: « هیچ ساختمانی تخریب یا دچار حریق نشد.»

در همین رابطه معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران هم گفته بود: «صدای انفجار امروز در محدوده غرب در پارک ملت اتفاق افتاده. کارشناسان در حال بررسی موضوع هستند و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.»

شبکه خبر صدا و سیما، اما ساعتی بعد از شنیده شدن انفجار منشا آن را «منفجر شدن یک شی ناشناس در محوطه پارک ملت» عنوان کرد و افزود که پس از شنیدن صدای انفجار عوامل امدادی و انتظامی در محل حاضر شدند ولی این انفجار هیچ خسارت یا مجروحی نداشته است.

این در حالی‌ست که برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی خبر از شکستن شیشه‌های مغازهای آن منطقه یا پرت شدن یک شهروند در اثر موج انفجار از بالکن طبقه اول یک ساختمان داده بودند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. در گرماگرم جنگ جهانی دوم و حمله روسها از طرف شمال به ایران ، شخصی این پیام تلگرافی را از تبریز برای برادرش در تهران فرستاد : ” تهران ، خیابان فلاحت – پاساژ سعادت ، اخوی هدایت . اروس وارد ، اجناس غارت و راهها مسدود . ابوی مفقود . والده رحمت ، همشیره بی عصمت . باقی سلامت ، قربانت عنایت ” .

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »