? زنده| اعلام حمایت ابوالفضل قدیانی از اعتصاب کارگران 



اعلام حمایت ابوالفضل قدیانی از اعتصاب کارگران

ابوالفضل قدیانی٬ فعال سیاسی٬ ضمن صدور بیانیه‌ای از اعتصاب کارگران صنعت نفت و گاز و پتروشیمی اعلام حمایت کرد.

در این بیانیه آمده است: «کارگران استثمار شده ایران از ظلم و جور و تبعیض خودکامهٔ خودپرست ایران علی خامنه‌ای و نظام استبداد دینی بر پایهٔ ولایت مطلقه فقیه که بدترین نوع استبداد و مجسمهٔ استبداد است جان به لب شده اند و ناچار برای رسیدن به حق و حقوق حداقلی و قانونی خود اعتصاب کرده اند. بنده حمایت خود را از این اعتصاب حق خواهانه و عدالت طلبانه اعلام می کنم و امیدوارم که تمامی منتقدان، معترضان و مخالفان استبداد ،حمایت خود را از آن این اعتصاب حق طلبانه اعلام کنند.»

او همچنین خواستار یوستن جنبش های دیگر نظیر جنبش معلمان، زنان، دانشجویان، بازنشستگان و… به اعتصاب کارگران شد.

متن کامل این بیانیه که برای انتشار در اختیار «زیتون» قرار گرفته٬ به شرح زیر است:

کارگران صنعت نفت و گاز و پتروشیمی از روز ۲۹ خرداد در ۸ استان کشور دست از کار کشیده و اعلام اعتصاب کرده‌اند. اتحادیه‌ها، سندیکاها و صنوف گوناگون از داخل و خارج و کثیری از فعالان سیاسی و مدنی حمایت خود را از اعتصابیون اعلام و خواهان پاسخگویی کارفرمایان اعم از دولتی و پیمان کاران بخش خصوصی به مطالبات به حق کارگران شده اند.

کارگران استثمار شده ایران از ظلم و جور و تبعیض خودکامهٔ خودپرست ایران علی خامنه‌ای و نظام استبداد دینی بر پایهٔ ولایت مطلقه فقیه که بدترین نوع استبداد و مجسمهٔ استبداد است جان به لب شده اند و ناچار برای رسیدن به حق و حقوق حداقلی و قانونی خود اعتصاب کرده اند. بنده حمایت خود را از این اعتصاب حق خواهانه و عدالت طلبانه اعلام می کنم و امیدوارم که تمامی منتقدان، معترضان و مخالفان استبداد ،حمایت خود را از آن این اعتصاب حق طلبانه اعلام کنند.

پیوستن جنبش های دیگر نظیر جنبش معلمان، زنان، دانشجویان، بازنشستگان و… به اعتصاب کارگران، با توجه به تحریم گسترده انتخابات نمایشی_فرمایشی از طرف اکثریت قاطع ملت ایران و ایستادگی مردم در مقابل مطامع تمامت خواهانه و قدرت پرستانهٔ علی خامنه‌ای__که گوشه ای از آن انتصاب یک قاتل بلکه یک قتال به پست ریاست جمهوری و انتصاب یک سرکوبگر و عامل ایجاد اختناق به ریاست قوه قضائیه است__می تواند امکان یک پارچه شدن جنبش اجتماعی مسالمت‌آمیز و خشونت پرهیز ملت ایران را فراهم کند . امیدوارم که چنین شود.
ابوالفضل قدیانی



آتش‌سوزی گسترده در یکی از انبارهای بزرگ جاده مخصوص کرج

اخبار منتشر شده در خبرگزاری‌های داخلی حاکی از بروز یک آتش‌سوزی گسترده در یکی از انبارهای بزرگ در محدوده جاده مخصوص کرج باعث خسارات زیادی شده است و این حریق همچنان ادامه دارد.

جلال ملکی٬ سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران٬ در این رابطه توضیح داد که محل این آتش‌سوزی، انبار بزرگی است در محدوده جاده مخصوص کرج بعد از بزرگراه آزادگان که انواع کالا، حتی لوازم خانگی در آن چیده شده است.

جلال ملکی به ایسنا گفت در این محل، چند سوله که هر کدام حدود ۶۰۰ یا ۷۰۰ مترمربع وسعت دارد، در حال سوختن است.

او با توضیح این‌که «دود بسیار غلیظی در مناطق غربی و جنوبی تهران بر اثر این آتش‌سوزی قابل مشاهده است»، گفت که مأموران آتش‌نشانی راهی محل شده‌اند و افزود که در خصوص مصدومان این حادثه گزارشی در دسترس نیست.

موارد آتش‌سوزی‌های بزرگ در ایران اخیراً افزایش داشته که آتش‌سوزی در کارخانه فولاد زرند ایرانیان در استان کرمان، آتش‌سوزی در ناو خارک که منجر به غرق شدن آن شد و آتش‌سوزی گسترده در پالایشگاه تندگویان تهران از موارد اخیر آن هستند.



دختر نوجوان کرمانشاهی با ضربات چاقوی پدرش کشته شد

یک دختر ۱۶ ساله کرمانشاهی به «دلایل ناموسی» توسط پدرش با ضربات متعدد چاقو کشته شد.

به گزارش سایت حقوق بشری هه‌نگاو، قتل این دختر نوجوان که هویت او «شکیبا بختیار» اعلام شده، روز یک‌شنبه، ۱۳ تیر رخ داده است.

بر اساس این گزارش، پدر این دختر به بهانه «بازگشت دیرهنگام او از بازار» پس از ضرب و شتم شدید، با ضربات متعدد چاقو او را به قتل رسانده است.

به گزارش هه‌نگاو از ابتدای امسال تاکنون، ۹ زن و دختر در شهرهای مختلف کُردنشین ایران به قتل رسیده‌اند که ۸ مورد آن توسط افراد نزدیک خانواده صورت گرفته و ٢ مورد نیز قتل ناموسی بوده است.



سخنگوی صنعت برق: خاموشی‌های گسترده در راه است

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور گفت: اگر رله‌های فرکانسی به درستی عمل نکنند، خاموشی گسترده‌ای خواهیم داشت

مصطفی رجبی مشهدی با با بیان این که سه روز بسیار گرم را پیش رو به صداوسیما گفت: روز گذشته نیاز مصرف به ۶۵ هزار و ۹۰۰ مگاوات رسید که تاکنون در صنعت برق سابقه نداشته است، اما با توجه به گرمای پیش رو، احتمال این که این میزان حتی از ۶۶ هزار مگاوات نیز فراتر رود، وجود دارد.

وی با اشاره به این که نیروگاه‌های کشور توان تولید بیش از ۵۵ هزار مگاوات را ندارند، گفت: هم اکنون شاهد فاصله ۱۱ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق هستیم که این میزان فاصله تولید و مصرف را باید با فعالیت‌ها و برنامه‌های جابجایی بار صنایع و مشترکان عمده پر کنیم و یا اگر امکان پذیرنباشد، ناچار از اعمال خاموشی خواهیم شد.

رجبی مشهدی درخصوص دلایل خاموشی‌های خارج از برنامه شب گذشته نیز افزود: به منظور حفظ پایداری شبکه، رله‌های فرکانسی بکار گرفته شده است و هنگامی که تراز تولید و مصرف از حد استاندارد فراتر رود و امکان کنترل مصرف وجود نداشته باشد، این رله‌ها به صورت خودکار بکار افتاده و برق تعدادی از مشترکان را قطع می‌کنند.



افزایش ۱۳.۵درصدی فوت‌شدگان کرونا در هفته‌های اخیر

نادر توکلی٬ معاونت درمان ستاد کرونا استان تهران٬ گفت: «در سه هفته اخیر شاهد افزایش مراجعین سرپایی و بیماران بستری بوده‌ایم. متاسفانه افزایش مبتلایان کرونا در هفته‌های اخیر، افزایش۱۳.۵درصدی فوت شدگان در هفته‌های اخیر را رقم زد.»

او افزود که به دنبال تحقیقی که هفته گذسته از بیماران بالای۷۰سال که بستری شده بودند صورت گرفت، مشخص شد، همواره تهدید را داشتیم و تهدید جنبه اطلاع رسانی عمومی دارد. برخی معتقد بودند که افراد مسن واکسیناسیون نشوند. اما درصد فوت افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند ۱۱.۷ درصد و در افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند ۱۹.۸درصد است.

به گفته نادر توکلی درصد بهبودی در افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند ۷۰.۲ درصد و در افرادی که واکسن دریافت ننموده اند ۷۴.۵ درصد است. درحال حاضر وضعیت ۱۸ درصد از افراد واکسینه شده و ۵.۷درصد از افراد واکسینه نشده به دلیل بستری بودن نامشخص است.

معاونت درمان ستاد کرونا استان تهران ادامه داد که از ۲۰۵ بیمار بستری شده بالای ۷۰سال، ۱۸۲ بیمار (معادل۸۹درصد) واکسن کووید دوز اول و ۲۳ بیمار (معادل۱۱درصد) هر دو دوز را دریافت کرده اند و از ۲۰۵بیمار بستری شده بالای ۷۰سال که واکسن دریافت کرده اند ۱۴۴بیمار (معادل۷۰درصد) ترخیص، ۲۴بیمار (معادل۱۲درصد) فوت نموده اند. تعداد۳۷بیمار هنوز در بیمارستان بستری هستند.

او در همین رابطه توضیح داد که از ۲۰۵بیماربستری شده بالای ۷۰سال که واکسن دریافت کرده اند،۱۳۳بیمار (معادل۶۵درصد) بستری در بخش عادی، ۷۲بیمار (معادل۳۵درصد) در بخش ویژه بستری شده‌اند و از ۲۰۵بیمار بستری شده بالای ۷۹سال که واکسن دریافت کرده اند،۱۳۲بیمار (معادل۶۴درصد) واکسن سینوفارم،۵۷بیمار، (معادل۲۸درصد) واکسن استرازنکا و ۷بیمار (معادل ۴درصد) واکسن اسپوتینک و ۹بیمار (معادل۴درصد) سایر واکسن‌ها را دریافت نموده‌اند.



ده ماه پس از اجرا، حکم اعدام یک زندانی نقض شد

دیوان عالی کشور در حالی امروز رای به نقض حکم اعدام یک متهم داده است که این متهم ده ماه پیش در زندان ارومیه اعدام شده است.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، خضر قوی‌دل، زندانی متهم به جرایم مواد مخدر، سال ۹۲ بازداشت شد و به همراه دو نفر دیگر به اعدام محکوم شد.

بر اساس این گزارش، حکم این زندانی در حالی اجرا شد که پرونده‌اش در دیوان عالی کشور در حال بررسی بود و اکنون این دیوان رای به نقض حکم اعدام داده است.

یکی از نزدیکان این فرد به سازمان حقوق بشر ایران گفته است که مقام‌های قضایی به آنها گفته‌اند در صورتی که شکایت کنند، می‌توانند دیه دریافت کنند.

در این پرونده، یک متهم دیگر که به اعدام محکوم شده بود نیز نقض حکم اعدام دریافت کرده و به ۳۰ سال زندان محکوم شده» است.

گزارش‌های منتشره توسط دو نهاد عفو بین‌الملل و سازمان حقوق بشر ایران در ماه تیر سال گذشته نشان می‌دهد که طی بیست سال، در حد فاصل ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹، هشت هزار و ۷۱ مورد اعدام در زندان‌های ایران یا در ملا عام اجرا شده است.

بر اساس آخرین گزارش سازمان عفو بین‌الملل که اردیبهشت سال ۹۹ منتشر شد، ایران مسئول بیش از یک‌سوم اعدام‌های ثبت شده در جهان است و پس از چین در رتبه دوم قرار دارد.



وزیر بهداشت: عده‌ای در سیستان و بلوچستان بلوا می‌کنند

سعید نمکی٬ وزیر بهداشت٬ ضمن انتقاد از اعتراض‌ها نسبت به وضعیت بهداشت و شیوع بیماری کرونا در استان سیستان و بلوچستان مدعی شد: «عده‌ای در سیستان و بلوچستان بلوا می‌کنند.»

او همچنین مدعی شد که «حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت خالی در سیستان و بلوچستان داریم و آنلاین می‌بینیم و رصد می‌کنیم.»

سعید نمکی در ادامه گفت: «این بلواها و سیاه نمایی‌ها و فتنه‌انگیزی‌ها را اگر کنار بگذاریم و یک روز گرد خاک‌ها می‌خوابد و باران و لطافت، فضای واقعیت را نشان خواهد داد که چه بود و گروهی چه کردند. همین الان در سیستان و بلوچستان حدود ۴۰۰ تخت خالی داریم و یک روز همکاران ما نگذاشتند در پیک ویروس چموش و سرکش انگلیسی یک بیمار آن هم نه فقط بیمار کرونایی، بلکه بیمار ضربه مغزی غیر کرونایی هم بدون آی سی یو بماند.»

این در حالی است که اسماعیل حسین زهی، نماینده مردم خاش، می‌گوید وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان «از مرز فاجعه رد شده» و نیروهای مسلح باید بیمارستان‌های سیار راه‌اندازی کنند.

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان، نیز با اشاره به اینکه «نهادهای نظامی در تدارک راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی هستند»، بدون ارائه جزییات آماری گفته است تعداد مبتلایان به کرونا در جنوب شرق کشور، «پنج برابر موج‌های قبلی» است.

مقام‌های دانشگاه علوم پزشکی این استان می‌گویند تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر در این استان به کرونا مبتلا شد‌ه‌اند و ۱۶۷۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند ولی برخی نمایندگان مجلس آمار واقعی را بیشتر از آمار اعلام شده برآورد کرده‌اند.



دیده‌بان حقوق بشر: جان جمشید شارمهد در خطر است

دیدبان حقوق بشر از بازداشت خودسرانه جمشید شارمهد، زندانی دوتابعیتی، توسط حکومت ایران انتقاد کرد.

بیش از ۱۱ ماه از بازداشت «خودسرانه» جمشید شارمهد، مسئول گروه تندر، به‌دست ماموران امنیتی جمهوری اسلامی می‌گذرد. در تمام این مدت، این زندانی ۶۶ ساله ایرانی-آلمانیِ ساکن کالیفرنیا، از دسترسی به وکیل مستقل و دادرسی عادلانه محروم بوده است.

پیش از این، سازمان عفو بین‌الملل هشدار داده بود که جمشید شارمهد با خطر اعدام روبه‌روست.

گزارش‌ها حاکی است که جمشید شارمهد از بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت و ناراحتی قلبی و همچنین بیماری پارکینسون رنج می‌برد و روزانه به مصرف دارو نیاز دارد. این در حالی است که هیچ اطلاعی درباره دسترسی این زندانی به دارو و رسیدگی‌های پزشکی در دست نیست و خانواده‌اش به‌شدت نگران وضعیت جسمانی او به‌ویژه در شرایط بحران شیوع ویروس کرونا هستند.

غزاله شارمهد، فرزند جمشید شارمهد، خردادماه گذشته در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا گفت که پس از گذشت حدود ده ماه از ربوده شدن پدرش توسط حکومت ایران، از محل بازداشت و وضعیت او اطلاعی ندارد.



مردم در خوزستان در صف خرید آب می‌ایستند

قاسم ساعدی، نماینده شهر دشت‌‌ آزادگان در مجلس، گفته است در برخی شهرهای استان خوزستان مانند «هویزه و دشت آزادگان «هویزه و دشت آزادگان، در صف‌های آب‌فروشی می‌ایستند تا آب خریداری کنند».

او در گفت‌وگویی با ایسنا این وضعیت را بدتر از کرونا و فاجعه خوانده و در بسیاری از روستاها نیز امکان پمپاژ آب به دلیل خشک شدن رودخانه‌ها وجود ندارد.

روز گذشته، شرکت آب و فاضلاب ایران اعلام کرد که بحران تامین آب در روستاها تشدید شده و تعداد روستاهای نیازمند به آبرسانی سیار از ۵ هزار و ۵۰۰ مورد در سال گذشته به ۸ هزار مورد در سال جاری افزایش یافته است.

قاسم ساعدی از عملکرد وزارت نیرو و سازمان محیط زیست انتقاد کرده و گفته «امسال تنش آبی همه خوزستان را در بر گرفته» و وضعیت تالاب هورالعظیم به عنوان «یکی از هولناک‌ترین فجایع زیست محیطی در تاریخ» نام برده است.

اشاره این نماینده مجلس به مرگ حجم زیادی از ماهیان در این تالاب پس از عدم تامین حق‌آبه هورالعظیم است که با انتقاد و اعتراض شهروندان مواجه شد.

تالاب هورالعظیم در انتهای رود کرخه و در مرز ایران و عراق واقع شده و زیستگاه انواع ماهیان، گراز و گاومیش است.

خشکسالی این تالاب در سال‌های گذشته علاوه بر تاثیر بر زندگی جانوری و گیاهی منطقه، موجب مشکلاتی از جمله ایجاد ریزگردها شده و بر وضعیت معیشت بسیاری از روستاییان این منطقه تاثیر گذاشته است.



نماینده مجلس: اولویت مردم تزریق واکسن کرونا نیست

ابوالفضل ابوترابی٬ نماینده نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس مدعی شد که امروز «اولویت جامعه واکسیناسیون نیست.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «واکسیناسیون کرونا در دنیا تاثیری نداشته است.»

این نماینده نجف‌آباد در مجلس در گفت‌وگو با ایسنا افزود: «اولویت امروز جامعه ما واکسیناسیون نیست، بلکه رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی در اولویت است».

این عضو‌ کمیسیون شوراهای مجلس افزوده «تجربه نشان داده که واکسیناسیون در دنیا چندان تأثیری نداشته و در روسیه و انگلستان و اسراییل و آمریکا که بیش‌تر جمعیت آن‌ها واکسن کرونا زده‌اندهم‌اکنون از نظر کرونا و تعداد مبتلایان و فوتی‌ها وضع بدی دارند و حتی شرایط آنان از ایران هم بدتر است.»

او «به نظر می‌رسد واکسن‌های کرونا در کشورهایی مانند انگلستان، روسیه و آمریکا از کارآیی لازم برخوردار نبوده‌اند.»

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۴۳۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۸۷۱ هزار و ۲۶۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۶ میلیون و ۳۲۴ هزار و ۷۰۷ دُز رسیده است.

ایران حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد؛ برای واکسیناسیون جمعیت کل کشور به ۱۶۰ میلیون دُز و برای واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر دست‌کم به ۱۲۰ میلیون دُز واکسن نیاز است.

روند کند واکسیناسیون کرونا در حالی ادامه دارد که در روزهای اخیر همه مسئولان وزارت بهداشت درباره شیوع گسترده گونه دلتای ویروس کرونا و افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میر در روزهای گذشته هشدار داده‌اند.

همزمان با این وضعیت بحرانی، برنامه‌ریزی و تلاش مردم برای سفر به ارمنستان و دریافت واکسن رایگان تشدید شده است.



درآمد میلیونی جمهوری اسلامی از واکسن زدن ایرانی‌ها در ارمنستان

در روزهای اخیر شمار زیادی از ایرانی‌ها از مرز زمینی به ارمنستان سفر می کنند تا واکسن موثر کرونا بزنند و با موج، درآمد مستقیم دولت از سفر هر شهروند ایرانی افزیش پیدا می‌کند.

هر ایرانی که برای واکسن کرونا به ارمنستان می‌رود برای سفر به‌منظور تزریق دوز اول ۴۰۰ هزار تومان و برای دوز دوم ۶۰۰ هزار تومان به دولت، به عنوان عوارض خروج از کشور پرداخت می‌کند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. دلم می خواد الان که برق محلمون رفته ! برم ژنراتور برق منطقه رو بکنم تو حلق این اقا و بعدش بگم ! ما چه گناهی کردیم ، حق کدوم صغیری رو خوردیم که شما بیسوادها بر ما حاکم شدین!؟ اگه بیسوادی وبلدنیستی کتاب ومطلب بخونی چشم که داری! لااقل تلویزیون و صداسیمای خودمون رو نگاه کن ببین تو استادیومهای فوتبال انگلیس و….. مردم چطوری جشن میگیرن ومیشینن!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »