? زنده| رویترز: ایران دسترسی آژانس به تاسیسات نطنز را محدود کرده

 

 



رویترز: ایران دسترسی آژانس به تاسیسات نطنز را محدود کرده

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از چند دیپلمات خبر داد که ایران پس از وقوع انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز، حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این تاسیسات را به خاطر آنچه «نگرانی‌های امنیتی» خوانده محدود کرده است.

یک مقام رسمی به رویترز گفته است این محدودیت چند هفته‌ای است که اِعمال می‌شود.

دیپلمات‌ها نیز به این خبرگزاری گفتند این موضوع اکنون در مسیر حل شدن است اما باعث بروز تنش بین ایران و آمریکا در مذاکرات وین بر سر احیای برجام شد و این مذاکرات بدون تعیین زمانی مشخص به آینده موکول شد.

یک دیپلمات غربی نیز با تاکید بر اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی «در حال تحریک ما هستند» به رویترز گفت بازرسان آژانس باید هفته آینده دسترسی کامل داشته باشند.

انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز ۲۲ فروردین امسال روی داد و مقام‌های جمهوری اسلامی آن را به اسرائیل نسبت دادند.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به گزارش جدید رویترز نشان نداده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با استناد به سیاست این نهاد درباره موضوع بازرسی‌ها، به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر پاسخ منفی داده است.



تایید حکم ۸ سال حبس برای شهرزاد نظیفی، قهرمان بهایی موتورکراس زنان

حکم هشت سال حبس برای شهرزاد نظیفی، شهروند بهایی و قهرمان موتورکراس زنان، در دادگاه تجدید نظر تایید شد.

گروه فعالان زنان «بیدارزنی» روز پنج‌شنبه، دهم تیرماه، ضمن اعلام این خبر افزود که خانم نظیفی همچنین به مجازات تکمیلی «ارائه خدمات اجباریِ نگهداری از بیماران دارای معلولیت ذهنی به مدت ۳ ماه، روزی ۴ ساعت» و «دو سال ممنوعیت خروج از کشور» محکوم شده است.

به گزارش هرانا، این شهروند بهایی آبان‌ ۹۷، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه یک نهاد امنیتی در زندان اوین منتقل و آذر همان سال با تودیع قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

بنا بر این گزارش، اتهام اصلی او «اداره کردن گروه‌ها و دستجات غیرقانونی با هدف بر هم زدن امنیت کشور» عنوان و بابت آن به ۸ سال حبس محکوم شده است.

دادگاه در خصوص صدور مجازات تکمیلی در پرونده این شهروند بهایی به «انگیزش نادرست و تمایل درونی به تخریب نظام دینی» استناد کرده است.

این احکام اواسط خرداد امسال از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری و به صورت «غیابی» صادر شده است.


 حمایت کیهان کلهر از اعتصاب کارگران صنعت نفت ایران



کیهان پس از ۲۳ سال پنجمین قربانی «قتل‌های زنجیره‌ای» را به رسمیت شناخت

کیهان پس از ۲۳ سال یک قتل دیگر به پرونده قتل های زنجیره ای اضافه کرد.

سال ها پس از ناپدید شدن مجید شریف روزنامه نگار ملی و مذهبی و عضو تحریریه ایران فردا و حتی با وجود اعترافات مدیر کل پیشین وزارت اطلاعات هیچ دستگاهی حاضر نشد مسئولین قتل این روشنفکر را بپذیرید. حال کیهان به عنوان روزنامه رسمی قتل مجید شریف را به عنوان پنجمین قتل از قتل های زنجیره ای پذیرفت.

امروز اما کیهان در خبر ویژه خود مدعی شد مرگ یک روشنفکر دیگر در آذر ۱۳۷۷ مرتبط با پرونده قتل‌های زنجیره‌ای است.

در این مطلب آمده است: «در فتنه قتل‌های زنجیره‌ای، چند منتقد نجیب نظام به قتل رسیدند و فضای تبلیغاتی مسمومی ‌به راه افتاد. یکی از قربانیان این جنایت مشکوک، مرحوم دکتر مجید شریف، مترجم کتاب روشنگرانه و ضد صهیونیستی پروفسور روژه گارودی با نام «اسطوره‌های بنیانگذار سیاست اسرائیل- تاریخ یک ارتداد» بود. آقای یونسی که پس از کناره‌گیری وزیر وقت، وزیر اطلاعات شد، آیا بررسی مستقلی انجام داد که چرا باید مترجم کتاب ضد صهیونیستی در تهران ‌ترور شود؟»



 راهپیمایی اعتراضی خانواده‌های قربانیان پرواز ۷۵۲ در مقابل مقر ایکائو در کانادا

خانواده‌های قربانیان پرواز۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین روز چهارشنبه ۹ تیرماه در مونترال کانادا دست به راهپیمایی اعتراضی زده و سپس در برابر مقر سازمان بین المللی هوانوردی بین المللی، ایکائو، در این شهر تجمع کردند.

خانواده‌های جانباختگان پرواز ۷۵۲ تاکید کردند که به «بی عملی و بی تفاوتی» سازمان ایکائو در قبال سرنگونی هواپیمای اوکراینی بر فراز تهران معترض هستند.

به گفته آن‌ها در حالی که جمهوری اسلامی در جریان سرنگونی این هواپیمای مسافربری کنوانسیون‌های مربوط بین‌المللی را به شدت نقض کرده است، اما ایکائو هیچ کاری در محکوم کردن آن انجام نداده است.

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس۷۵۲، ۱۸ دی‌ماه‌ ۱۳۹۸ با شلیک دست‌کم دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز ۷۵۲ در سخنرانی خود در این در تجمع اعتراضی گفت: این سازمان‌ها و این دولت‌ها، جمهوری اسلامی را چون ما نمی‌شناسند، ما که یوغ این ستمگر را ۴۲ سال به گرده کشیده‌ایم، آن حکومت را نمی‌شناسد. ماییم که می‌دانیم آنها به هر جنایتی توانا هستند.



سونامی مرگ در سیستان و بلوچستان

بر اساس منابع خبری محلی شمار ابتلای روزانه به کرونا در سیستان و بلوچستان به ۱۲۰۰ نفر رسیده است.

مهدی شمس‌آبادی، دادستان زاهدان، در همین زمینه به وزیر بهداشت هشدار داد در صورت رسیدگی نکردن، «سونامی مرگ» از این استان به کل ایران خواهد رسید.

شمس‌آبادی به روزنامه همشهری گفت: «تک‌تک این افراد برادر و خواهران شما هستند و امروز نیاز به رسیدگی فوری دارند، در غیر این‌صورت سونامی مرگ از سیستان و بلوچستان به سراغ کل ایران می‌آید.»

او هشدار داد اگر جلوی شیوع بیشتر ویروس گرفته نشود،‌ «فاجعه انسانی» رخ خواهد داد. این مقام قضایی همچنین آمار اعلام‌شده در زمینه ابتلا به کرونا در این استان را «چند برابر»‌ آمار فعلی دانست.

شمس‌آبادی گفت بسیاری از افراد «به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند، یا در روستاها بیمار می‌شوند و فوت می‌کنند و جزو آمار نمی‌آیند.»

دادستان زاهدان از سعید نمکی، وزیر بهداشت،‌ خواست که به استان سیستان و بلوچستان سفر کند و اوضاع را به صورت میدانی کنترل کند.

همچنین معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار در گفت‌وگو با ایلنا، درخصوص آخرین وضعیت کرونا در استان سیستان و بلوچستان گفت: «شرایط کنونی شیوع کرونا اکنون دیگر دامنه‌های بحران را طی کرده و ما در حال رو به رو شدن با یک فاجعه انسانی هستیم؛ و در چنین شرایطی حضرات وزارت بهداشت به جای فرافکنی و فراربه جلو باید پاسخگو باشند و بگویند که چرا وضعیت واکسیناسیون کشور در این وضعیت قرار دارد.»

او  افزود: «آقایان باید پاسخ بدهند که چرا زیرساخت‌های حوزه درمان در جنوب سیستان و بلوچستان از نصف شاخص کشوری هم پایین‌تر است. برخی موضوعات را انگار که از بس گفتیم و انجام نشده برای آقایان عادی شده است.»

سعیدی درخصوص آمار و ارقام کرونا و عامل ایجاد این شدت‌گیری شیوع کرونا اظهار داشت: ما اکنون بیشتر از روزی ۱۰۰۰ ابتلا داریم، در سیستان و بلوچستانی که سفید بود.



محسنی‌اژه‌ای رییس قوه قضائیه شد

با حکم علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬  غلامحسین محسنی‌اژه‌ای به عنوان ششمین رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی معرفی شد.

در متن حکم صادره برای او با تأکید بر اهتمام جدی به مأموریتهای دستگاه قضا در قانون اساسی و همچنین ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود، «گسترش فناوریهای نوین در دستگاه قضایی»، «گماردن نیروهای کارآمد و جهادی در مسئولیتها»، «ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و در عین حال برخورد قاطع با تخلفات» و «ارتباط با متن مردم» را از جمله انتظارات رهبر جمهوری اسلامی از رئیس جدید قوه قضائیه ذکر شده است.

اژه‌ای یک روز پس از آن حکم ریاست بر قوه قضاییه را دریافت کرد که ابراهیم رئیسی که در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۰ فرد برنده معرفی شد روز چهارشنبه، ۹ تیرماه، از رهبر جمهوری اسلامی خواست تا درباره انتصاب رئیس‌ جدید قوه قضائیه تصمیم‌گیری کند.

رییس‌ جمهوری منتخب ایران که با حفظ سمت ریاست قوه قضائیه در انتخابات شرکت کرده بود در نامه‌ خود به آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود که قصد دارد در زمان باقیمانده تا آغاز به کار دولت جدید، روی موضوع تشکیل دولت سیزدهم متمرکز شود.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »