? زنده| حسین خیری با اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شد

 



حسین خیری با اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شد

بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری، از ابلاغ حکم اعدام حسین خیری به اتهام «محاربه» خبر داد.

بابک پاک‌نیا به سایت «امتداد» گفته است که «عنوان محارب، قابلیت انطباق با اعمال انجام شده را ندارد و ایرادات شکلی زیادی در پرونده وجود دارد.»

به گفته این وکیل دادگستری کیفر خواستی از دادسرای امنیت (اوین) علیه هشت نفر صادر شد که در آن، چهار نفر به عنوان محارب اعلام و مابقی تحت عنوان اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و امثالهم تحت تعقیب بودند. دلیل محاربه این افراد نیز، تخریب اموال مردم به قصد مقابله با نظام عنوان شده است.

وکیل حسین خیری توضیح داد: «این افراد، واقعا از میان افراد ضعیف جامعه بودند و دادگاه در خصوص سه نفر، ضمن پذیرش دفاع وکلا، حکم به برائت این افراد از عنوان محاربه داد. منتهی از این بین، اعمال حسین خیری، دیگر متهم این پرونده را مصداق محاربه تشخیص داده و حکم اعدام برای او صادر کرده‌اند.»

پیش از این مهدی محمودیان، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر، در صفحه توئیتر خود خبر داده بود که «همزمان با روزهای وداع آقای رئیسی از قوه قضاییه، شعبه۲۶دادگاه انقلاب به ریاست ایمان افشاری به اتهام تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با نظام برای یکی از زندانیان سیاسی حکم اعدام صادر کرده است. این پرونده هشت متهم داشته است که هفت نفر دیگر به احکام حبس از سه تا هفت سال محکوم شده‌اند.»



درخواست ابراهیم رئیسی از رهبر جمهوری اسلامی: رییس جدید قوه قضائیه را معرفی کنید

ابراهیم رئیسی٬ رییس قوه قضاییه فعلی و رییس جمهوری سیزدهم٬  طی نامه‌ای از رهبر جمهوری اسلامی خواست تا درباره انتصاب رئیس‌ جدید قوه قضائیه تصمیم‌گیری کند.

رییس‌ جمهوری منتخب که اکنون با حفظ سمت ریاست قوه قضائیه در انتخابات شرکت کرده بود و هنوز هم استعفاء نداده است، در نامه‌ خود به آیت‌الله خامنه‌ای گفته که قصد دارد در زمان باقیمانده تا آغاز به کار دولت جدید، روی موضوع تشکیل دولت سیزدهم متمرکز شود.

او از رهبر جمهوری اسلامی خواسته است که در خصوص ریاست قوه قضائیه، «به نحو صلاحدید اتخاذ تصمیم کند.»

پیشتر گمانه‌زنی مبنی بر معرفی محسنی‌اژه‌ای یا مرتضوی مقدم به عنوان رییس جدید قوه قضاییه مطرح شده بود.

بیشتر بخوانید: چه‌کسی جانشین قاضی‌القضات می‌شود؟



روحانی: اعتصاب کارگران قراردادی نفت و گاز «ربطی به بخش نفت ندارد»

حسن روحانی، رییس جمهوری، مدعی شد که مشکلی در تولید و توزیع و صادرات نفت به وجود نیامده و مسئله کارگران به صنعت نفت «ربطی ندارد.»

روحانی از یک سو قول پیگیری و حل مشکلات کارکنان صنعت نفت را داده و از سوی دیگر مشکل دیگر کارگران را به پیمانکاران مرتبط دانسته و گفته است که «این مشکل ربطی به صنعت نفت ندارد.»

روحانی افزود که دولت به مشکلات برخی از کارکنان و کارگران توجه دارد و «به این کارکنان شرافتمند صنعت نفت قول می‌دهم مشکل آنها را حل می‌کنیم. نمی‌گذاریم از نظر حقوق و دستمزد مشکل داشته باشند.»

بیش از یک هفته است که گزارش‌ها از ایران حاکی از ادامه و گسترش اعتصاب کارگران پیمانکاری، پروژه‌ای و روزمزد در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی است.

هزاران کارگر پیمانکاری و پروژه‌ای صنعت نفت، گاز و پتروشیمی شاغل در ۶۶ شرکت در هشت استان ایران از روز ۲۹ خرداد اعتصاب کرده‌اند، اعتصاب‌هایی که منجر به تعطیلی بخش های متعددی مرتبط با صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در چند استان‌ شده است.



دبیرکل سازمان ملل خواستار لغو تمامی تحریم‌های مرتبط با برنامه‌ هسته‌ای ایران شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درخواست کرده است که طبق توافق سال ۲۰۱۵ (برجام) که با هدف جلوگیری تهران از تولید سلاح هسته امضا شد، تمامی تحریم‌ها علیه این کشور را لغو یا تعلیق کند.

گوترش در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد از آمریکا خواست تا معافیت‌های مربوط به داد و ستد نفت با ایران و همچنین دیگر معافیت‌های مرتبط با پروژه‌های منع گسترش سلاح های هسته‌‌ای این کشور به طور کامل تجدید شود.

او از ایران هم خواست تا به تعهدات خود در برجام بازگردد.

گوترش پیشتر نیز از خروج دولت ترامپ از برجام و اعمال مجدد تحریم ها بر ایران و همچنین تصمیم سال پیش ایران برای نقض محدودیت های توافق هسته ای در زمینه سانتریفیوژها و اورانیوم غنی شده ابراز تاسف کرد.



در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت: اجرای آزمایشی غربالگری ناباروری در مدارس دخترانه

وزارت بهداشت خبر از اجرای طرحی آزمایشی در ۶ شهرستان داد که طی آن زنان را پس از رسیدن به سن بلوغ، مورد غربالگری و شناسایی عوامل ناباروری قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش منتشر شده در ایرنا این پژوهش در ۳۱ مرکز استان و سه شهرستان از هر استان بر روی جمعیت حدود ۳۱ هزار نفر انجام شده است.

حامد برکاتی٬ مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی٬ در رابطه با چرایی انجام این تحقیق روی دختران محصل مدعی شد: «اگر عوامل ناباروری زود تشخیص داده شود، این آمار نصف خواهد شد. در این صورت، کمتر از ۲۰ درصد از زوجین نابارور به روش‌های با فناوری بالا و گرانقیمت برای درمان نیاز دارند و کشور این امکان را خواهد داشت که با هزینه کمتر بر ناباروری غلبه کند.»

برکاتی ادامه داد: «اگر عوامل ناباروری در این افراد تشخیص داده شد مداخله اولیه برای رفع آن انجام شده و اگر نیاز به مداخله تخصصی باشد به پزشک مربوطه ارجاع می‌شود.»

او همچنین مدعی شد با اجرای این طرح در سطح گسترده، نرخ ناباروری کاهش خواهد یافت.


تجمع اعتراضی خبرنگاران مقابل سازمان محیط زیست


کرونای دلتا در آستانه دروازه‌های تهران

با گسترش ویروس دلتا از جنوب کشور به‌سمت مرکز این واریانت در حال تبدیل شدن به سویه غالب در کشور است و پایش‌های ژنومیک نشان از این دارد که ویروس دلتای هندی با قدرت سرایت‌پذیری بالا تهران و دیگر استان‌ها را درگیر خود می‌کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کارشناسان حوزه سلامت هشدار می‌دهند موج پنجم کرونا با فاصله اندک از موج چهارم در برخی از شهر‌ها خیز برداشته است و شیوع گسترده گونه جدید ویروس کرونا معروف به کرونای دلتای هندی، نگرانی‌هایی بین مردم بخصوص در برخی از مناطق کشور ایجاد کرده است. آخرین گزارش‌ها نشان میدهد که هم اینک ۶۳ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند و آنطور که متخصصان تأکید می‌کنند؛ هیچ بعید نیست که بزودی واریانت دلتای هندی در کشور پخش شود چرا که سطح رعایت بهداشت اجتماعی در مردم بسیار پایین آمده و از طرفی در روز‌های پیش رو به دلیل تعطیلات تابستانی تجمعاتی از قبیل سفر‌ها را خواهیم داشت.
رئیس مؤسسه تحقیقات ویروس شناسی در این رابطه گفت: «با گسترش ویروس دلتا از جنوب کشور به سمت مرکز این واریانت درحال تبدیل شدن به سویه غالب در کشور است و پایش‌های ژنومیک نشان از این دارد که ویروس دلتای هندی با قدرت سرایتپذیری بالا تهران و دیگر استان‌ها را درگیر خود میکند. این در حالی است که طبق گفته استاندار تهران، ۷.۳ درصد از جمعیت استان تهران واکسینه شدهاند.»
 با این حال مطابق اعلام رؤسای بیمارستان‌ها با وجود آنکه در تهران هنوز تخت‌های بیمارستانی به اشغال کامل بیماران کرونایی درنیامده اند، اما روند نزولی نیز متوقف شده و ما در آستانه ورود به موج پنجم بیماری هستیم.


روحانی: اگر کرونا و ترامپ نبود دلار زیر ۵ هزار تومان بود

حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ در جلسه هیئت دولت مدعی شد که «اگر کرونا و ترامپ نبود دلار زیر ۵ هزار تومان بود.»

او در این رابطه گفته است: «کاری که ترامپ علیه ایران کرد تحریم و جنگ نبود و از جنگ بالاتر بود. اینها کار ترور اقتصادی انجام دادند. جانشینان ترامپ کار جانی او را ادامه می‌دهند. می‌دانستند برجام یعنی چه برای همین با این توافق، دشمن بودند.»

روحانی افزود: «یک ویروس کرونا است و یک ویروس ترامپ است. همه بدانند و صداوسیما بیان کند، که اگر این دو ویروس نبود شرایط اقتصادی ما چگونه بود. اگر این دو ویروس نبود دلار زیر ۵ هزار تومان بود.»



علی یونسی: نفوذ موساد در کشور نگران‌کننده است؛ مسئولان نگران جان خود باشند

وزیر اطلاعات سابق جمهوری اسلامی می‌گوید که نفوذ سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، در بخش‌های مختلف کشور «نگران‌کننده» است و مسئولان باید «نگران جان خود باشند.»

علی یونسی در گفت‌وگو با سایت جماران که روز سه‌شنبه هشتم تیرماه منتشر شد، گفته که کشور طی «۱۰، ۱۵ یا ۲۰ سال» گذشته از نفوذ همه گروه‌های به گفته او «تروریستی» پاکسازی شده است «ولی از نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی و مخصوصا اسرائیل غفلت شد.»

به گفته او، در «۱۰ سال اخیر نفوذ موساد در بخش‌های مختلف کشور به حدی است که جا دارد همه مسئولین جمهوری اسلامی برای جان خودشان نگران باشند.»

وزیر اطلاعات دولت خاتمی در مصاحبه خود، دلیل نفوذ گسترده «جاسوسان اسرائیلی» را این دانسته است که سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی «به جای این‌که آن‌ها را شناسایی کنند به جان خودی‌ها افتاده‌اند.»


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »