? زنده| سند ۲۵ ساله ایران و چین شامل «همکاری در بخش شیلات» است

 



سند ۲۵ ساله ایران و چین شامل «همکاری در بخش شیلات» است

نبی‌الله خون میرزایی، رییس سازمان شیلات ایران به ایلنا گفته است که سند جامع ۲۵ ساله ایران و چین شامل همکاری در زمینه ماهیگیری و شیلات است.

این اظهارات در حالی منتشر می‌شود که در سال‌های اخیر فعالیت ماهیگیری چین در آب‌های ایران به خصوص استفاده از سیستم ماهیگیری ترال موضوعی جنجالی بوده و برخی از منابع کشتی‌های ماهیگیری چینی را متهم کرده‌اند که باعث نابودی صنعت ماهیگیری محلی و آسیب به منابع دریایی ایران بوده‌اند.

رییس سازمان شیلات در این رابطه توضیح داد: «این همکاری عمدتا در زمینه واردات دانش فنی و پس از آن و در صورت نیاز برای جذب سرمایه گذاری چینی‌ها برنامه‌ریزی شده است.»

او افزود: «کشور چین در حوزه آبزی‌پروری صاحب تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای است که این کشور را پیشرو در صنعت آبزی‌پروری کرده است.»



گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار آغاز تحقیق در مورد نقش رئیسی در کشتار ۶۷ شد

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران خواستار انجام تحقیق مستقل در مورد موضوع اعدام هزاران زندانی سیاسی به دستور مقام‌های جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۷ و نقش ابراهیم رئیسی در این کشتار جمعی شد.

جاوید رحمان در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت که طی سال‌های گذشته دفتر وی شهادت افراد مختلف و شواهدی را در این رابطه جمع‌آوری کرده است که اگر شورای حقوق بشر سازمان ملل یا سایر نهادها آماده آغاز تحقیق بی‌طرفانه در این زمینه باشند او آماده است این شواهد را در اختیار آنان بگذارد.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در عین حال گفت که نگران گزارش‌های مربوط به نابودسازی گورهای دسته‌جمعی این زندانیان از سوی جمهوری اسلامی است.

جاوید رحمان در مصاحبه روز دوشنبه خود با رویترز در مورد رسیدگی به پرونده ابراهیم رئیسی گفت: «من فکر می‌کنم زمان آن فرا رسیده است و اکنون که آقای رئیسی رئیس جمهور منتخب است، بسیار مهم است که تحقیق دربارهٔ آن چه در سال ۱۹۸۸ رخ داده و نقش افراد را در آن آغاز کنیم.»

او با بیان این که «این تحقیق به نفع ایران خواهد بود و می‌تواند باعث ختم فصلی از درد و رنج برای خانواده‌های قربانیان شود» افزود: «در غیر این صورت نگرانی‌های جدی در مورد این رئیس‌ جمهور و نقشی که بنا بر گزارش‌ها از نظر تاریخی در این اعدام‌ها بازی کرده وجود خواهد داشت.»

ابراهیم رئیسی در نخستین نشست خبری خود در مقام رئیس جمهور منتخب ایران از آن اعدام‌ها دفاع کرد و گفت که به عنوان قاضی باید از او «تقدیر شود» و باید در این زمینه «مورد تشویق» قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: دفاع ابراهیم رئیسی از کشتار ۶۷: افتخارم این است

ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور منتخب در ایران در انتخابات اخیر، یکی از متهمان اصلی این کشتار و از اعضای هیئتی موسوم به هیئت مرگ در زمینهٔ اعدام‌های سال ۱۳۶۷ است.



ضیاء نبوی به یک سال حبس محکوم شد

ضیاء نبوی٬ امیرحسین علی‌بخشی و علی حقیقت جوان در دادگاه محکوم شدند.

امیر رئیسیان٬ وکیل این سه دانشجو٬ امروز در در حساب کاربری‌اش در توییتر ضمن اعلام این خبر توضیح داد: «شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام آقای نبوی به ۱ سال حبس تعزیری، آقای علی‌بخشی به ۴ ماه حبس تعزیری و آقای حقیقت‌جوان به جزای نقدی بدل از ۳ ماه حبس محکوم کرد.»

او ادامه داد: «این پرونده در پایان سال ۹۸ با شکایت قرارگاه ثارالله تشکیل شد و بخش مهم اتهامات به فعالیت‌های دانشجویی و قانونی موکلین، در ارتباط با تشکلهای دانشجویی مجوزدار، به ویژه «دانشجویان متحد» و همچنین سوگواری‌ در دانشگاه‌ها پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی بود.»

ضیاء نبوی  صبح روز سه‌شنبه،۶ اسفند٬ بازداشت شده بود.

او عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و عضو فعلی انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش دانشگاه علامه است.

حکم بازداشت این فعال سیاسی از سوی شعبه چهارم بازپرسی دادسرای مقدس زندان اوین و به درخواست اطلاعات سپاه صادر شده بود.



مجموع جان باختگان کرونا از مرز ۸۴ هزار نفر گذشت

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت،تا کنون ۴ میلیون و ۴۲۶ هزار و ۹۰۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۴۸۱ هزار و ۱۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۹۱۴ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۸ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۷۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۶۷۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۱۹۲ هزار و ۸۰۹ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۴ هزار و ۱۲۷ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون دو میلیون و ۸۶۲ هزار و ۲۶۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۱۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۸۷۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۶۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.



رای دو میلیون و ۷۰۰ هزاری احمدی نژاد تکذیب شد

روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور٬ در مورد ادعای حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلام٬ در خصوص میزان آرای محمود احمدی‌نژاد٬ گفت: «شایعات مربوط به تفکیک اسامی آرای باطله کاملا کذب بوده و آرای باطله شامل آرای سفید و با نامهای متفرقه است.»

این در حالی است که صبح امروز ترقی گفته بود: «حضور محمود احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان از استحکام نظام است و وی در این مجموعه نماینده همان ۲ میلیون و ۷۰۰ رای‌ای است که در این دوره با نام وی به صندوق ریخته شده و البته در بین آرای باطله بوده است.»

روح‌الله جمعه‌ای در این رابطه در اتاق «خبرپارتی» در کلاب هاوس توضیح داد: «حجم آرای سفید بیش از دو برابر آرای با نام بوده است» و افزود: «تنها مرجع اعلام جزئیات انتخابات وزارت کشور است.»



صدور حکم اعدام برای یک زندانی سیاسی

مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر، از صدور حکم اعدام برای یک زندانی سیاسی در روزهای پایانی ابراهیم رییسی به عنوان رییس قوه قضاییه خبر داد.

محمودیان در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «همزمان با روزهای وداع ابراهیم رییسی از قوه قضاییه، شعبه۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست ایمان افشاری برای یکی از زندانیان سیاسی به اتهام تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با نظام حکم اعدام صادر کرده است.»

این روزنامه‌نگار بدون ذکر نام زندانی سیاسی که در روزهای پایانی حضور ابراهیم رییسی در مقام رییس قوه قضاییه به اعدام محکوم شده است، افزود: «این پرونده هشت متهم داشته است که هفت نفر دیگر به احکام حبس از ۳ تا ۷ سال محکوم شده‌اند.»

در دوره ریاست ابراهیم رییسی چند زندانی سیاسی و همچنین بازداشت‌شدگان اعتراضات از جمله علیرضا شیرمحمدعلی، بهنام محجوبی و ساسان نیک‌نفس در زندان‌ها کشته شده یا به دلیل عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست دادند و همچنین شماری از زندانیان سیاسی از جمله مصطفی صالحی و نوید افکاری اعدام شدند.



عذرخواهی ربیعی از خانواده‌های کشته شدگان حوادث جاده‌ای اخیر

روز گذشته٬ دوشنبه هفتم تیر ماه٬ جمعی از مسئولان دولتی از جمله علی ربیعی٬ سخنگوی دولت٬ سیدعباس صالحی٬ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و احمد مسجدجامعی٬ عضو شورای شهر تهران، برای ابراز تسلیت و ادای احترام، در منزل خانواده های «مهشاد کریمی» و «ریحانه یاسینی» حضور یافتند.

در این دیدار علی ربیعی در پاسخ به انتقاد خانواده مهشاد کریمی از عملکرد معاون رییس جمهور در حوزه محیط زیست و همچنین فرماندار و تاکید بر ضرورت عذرخواهی علنی در شرایطی که توهین علنی صورت گرفته است، وعده داد که در نشست خبری صبح سه شنبه خود این عذرخواهی را از طرف دولت انجام می دهد.

در همین رابطه علی ربیعی صبح امروز در مقابل دوربین های تلویزیونی و خبرنگاران، با اشاره به حادثه خونبار درگذشت خبرنگارانی که برای پوشش مراسم احیای دریاچه ارومیه به این منطقه اعزام شده بودند، به همکاران رسانه ای و خصوصا اهالی رسانه در ایسنا و ایرنا تسلیت گفت.

او با ابراز تاسف عمیق برای از دست دادن فرزندان ایران طی دو حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران و تصادف اتوبوس سربازمعلم ها، به خانواده های این عزیزان تسلیت گفت و اعلام کرد، با ابراز تسلیت از جان و دل، از هرگونه نقصان متصوری پوزش می خواهم.

عصر چهارشنبه دوم تیرماه٬ واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران در نقده دو کشته و ۲۱ زخمی برجای گذاشت. متاسفانه مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی خبرنگاران ایسنا و ایرنا در این حادثه جان باختند.



همسر مهشاد کریمی: ما را تحت فشار گذاشتند تا برای تحویل جسد رضایت بدهیم


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »