دفاع ابراهیم رئیسی از کشتار ۶۷: افتخارم این است

زیتون– ابراهیم رئیسی٬ رییس قوه قضاییه فعلی در اولین نشست خبری ابراهیم رئیسی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری٬ به سوالی سانسور شده در خصوص اعدام‌های تابستان ۶۷ پاسخ داد: «از ابتدای مسئولیت، حقوق بشر محوری‌ترین موردی بوده که من همیشه دنبال کرده‌ام.»

در نشست خبری امروز (دوشنبه) ابراهیم رئیسی خبرنگار بخش انگلیسی‌زبان شبکه الجزیره به نقش او در اعدام هزاران زندانی در ایران در تابستان ۶۷ اشاره کرد و از او پرسید که این موضوع «چه تاثیری می‌تواند بر نحوه تعامل شما با کشورهای دیگر داشته باشد و آیا قصد دارید به غرب سفر کنید؟»

سوال این خبرنگار توسط مترجم مراسم به صورت تحریف شده ترجمه شد و در ترجمه فارسی اشاره‌ای به «اعدام‌های سال ۶۷» نشد و به صورت کلی «برخی اعدام‌ها» گفته شد.

رئیسی در پاسخ به سوال «ترجمه» شده٬ ادامه داد: «اگر یک دادستان از حقوق مردم و امنیت جامعه دفاع می‌کند، او باید مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرد. افتخارم این است که در کسوت دادستان هرجا که بودم دفاع از امنیت و آسایش کرده‌ام.»

ابراهیم رئیسی افزود: «آنهایی که اتهام می‌زنند، الان ما در جایگاه مدعی قرار داریم، مدعی حقوق انسان.»

او در توجیه قتل‌های زندانیان گفت که آنها «کسانی بودند که اخلال در حقوق انسان‌ها ایجاد کردند. دست به اقدامات داعشی زدند. دست به اقدامات ضد امنیتی زدند.»

به گفته رئیسی «امروز کسانی که نقض حقوق بشر می‌کنند در دنیا آن‌ها باید پاسخگو باشند. من به دفاع از حقوق بشر خود را موظف می‌دانم.»

دهه خون٬ تابستان اعدام

در مرداد و شهریور ۱۳۶۷ هزاران زندانی سیاسی با دستور آیت‌الله خمینی اعدام و برخی در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند. مصطفی پورمحمدی، ابراهیم رئیسی، مرتضی اشراقی و حسینعلی نیری از مقام‌هایی بودند که درباره اعدام زندانیان تصمیم گرفتند.

عملیات «فروغ جاویدان» سازمان مجاهدین خلق، تحت حمایت حکومت وقت عراق، که در ماه‌های پایانی جنگ انجام شده بود، دلیل اعدام‌ها اعلام شد و ادعا شد اعدام‌شدگان برای انجام توطئه‌هایی با بیرون زندان هماهنگ بودند.

اعدام‌شدگان که عمدتا از اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق و همچنین گروه‌ها و احزاب چپ و کمونیستی بودند، دوران محکومیتشان را می‌گذراندند یا حتی بعضی با پایان حبس، منتظر آزادی بودند.

بر اساس روایت بازماندگان، آنها در جلسه‌هایی سریع و بدون تشریفات قضایی معمول و برخی بدون آنکه بدانند چه سرنوشتی در انتظارشان به اعدام محکوم و مخفیانه اعدام شدند و جنازه‌هایشان به خانواده‌هایشان تحویل داده نشد. گورستان خاوران در تهران یکی از گورهای جمعی این اعدام‌شدگان است.

منتظری٬ افشاگر نام اعضای هیئت مرگ

جمعه ۲۹ آذرماه و همزمان با سالگرد درگذشت آیت‌الله منتظری٬ فایل ویدئویی سخنان احمد منتظری در توییتر منتشر شد.

در این فایل احمد منتظری می‌گوید گروه چهار نفره که مسئول اجرای احکام اعدام‌های ۶۷ بوده، دی‌ماه همان سال دوباره به ملاقات آیت‌الله منتظری رفته‌اند.

مقام‌های قضایی و امنیتی حاضر در این جلسات، حسینعلی نیری حاکم شرع وقت، مرتضی اشراقی دادستان وقت تهران، ابراهیم رییسی معاون وقت دادستان و مصطفی پورمحمدی نماینده وزارت اطلاعات در زندان اوین در آن زمان معرفی شده‌اند.

احمد منتظری می‌گوید آیت‌الله منتظری در این دیدار به هیئت چهار نفره قضایی و امنیتی گفته است چرا مطالب مهم جلسه ۲۴ مرداد ۶۷ درباره جلوگیری از اعدام‌ها را به جای اینکه به اطلاع آیت‌الله خمینی برسانند، به احمد خمینی گفته‌اند. آنها نیز در پاسخ گفته‌اند «راهی جز این نداشته‌اند».

در فایل منتشر شده آقای منتظری خطاب به آقای رئیسی و بقیه اعضا هیأت مرگ می‌گوید«به نظر من بزرگترین جنایت که در جمهوری اسلامی شده و در تاریخ ما رو محکوم می‌کند، به دست شما انجام شده و شما را در آینده جزو جنایتکاران توی تاریخ می‌نویسند»

به روایت احمد منتظری، این افراد مطالب مدنظر آیت‌الله منتظری را به احمد خمینی گفته‌اند ولی احمد خمینی گفته است که «بروید [اعدام‌ها را] ادامه بدهید.»

آیت‌الله منتظری در این دیدار گفته بود: «همه چیز دیگر تمام شد! خونی که به ناحق ریخته شود، همه چیز را تمام می‌کند.»

احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری، در سال ۹۵ با اشاره به اینکه اسناد و مدارک دیگری نیز از پدرش باقی مانده است، گفت که با توجه به «جو مسمومی» که درست شده فعلا «امکان انتشار اسناد جدید» وجود ندارد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

4 پاسخ

  1. هستند بسیار کسانیکه به خدا و پیغمبر و قران اعتقاد ندارند و این حرف منتظری را که خون بناحق ریخته شده دامنگیر میشود را جزو خرافات دینی و مذهبی میدانند ، اما نیرویی در طبیعت وجود دارد که اسمش را هر چه دوست دارید بگذارید ولی بدون هیچگونه ابهامی ان نیرو وجود دارد و غیر ممکن است که در لطافت طبعش خللی عارض شود ، و هم اوست که عدالت را اجرا و سزای بیداد را میدهد و بر عکس جواب نیکی را هم میدهد ! چرایش را من نمیدانم و همیشه نسبت به این نیروی عدالت گستر و خدا در شک و یقینم! که چه بخوانم انرا؟ اصلا حقیقتش بخدا اعتقاد دارم ، این دین و مذهب است که اعتقادم نسبت به ان سلب شده! دین و مذهب دیگر برایم نشانه و معرف وجود خدا نیست بلکه ضایع کننده ان است.

  2. اقایانیکه در قضییه اعدامها بوده اند
    علی وار در یک دادگاه بینالمللی
    از خود دفاع کنند.و موضوع را
    روشن کنند .از روز قیامت باید
    ترسید .اگر جنایت کرده اند
    بهتر است در این دنیامقداری
    از عقوبت را تحمل کنند.

  3. رییسی کار سختی در پیش دارد
    یک حد اکثر ملت با هزاران درخواست
    و مطالبات
    کلاف سر درگم همه ارکان کشور
    رییسی یک حوزوی است .
    در بین حوزویان سرشناس تنها اقای بهشتی
    و داماد او و مطهری و خاتمی و شبستری
    و میرداماد به نظم و الگورتیم
    معتقد بوده اند.
    اقای خمینی هم در شرعیات و
    نجس و پاکی نظم
    داشته است.
    حتی اقای بهشتی نمیتوانست با
    اقای خمینی در دراز مدت کنار
    بیاید .و با بازرگان و بنی صدر
    بیشتر میتوانست کار کند .
    ولی اطرافیان و نفوذی های
    خارجی بین تمام اینها
    اختلاف ایجاد کردند و
    البته همه این ها یک مقداری
    ضعف معصومیت داربوده اند
    انسان است قدرت است
    شیرین است.
    البته معصومترینها بازرگان و طالقانی
    و دکتر سحابی بودند.
    محمد حنیف و یاران

    و بیژن جزنی امیر پرویز پویانو احمد زاده ها
    و …
    بقیه کیلویی بوده اند.
    حالااین اقای رییسی بی نظم و هییتی و
    چگونه میخواهد کار کند .
    تا نرمش قهرمانانه دربرابر
    اسراییل با همه رفیق و با فقط
    ایران نارفیق نباشد
    ملت ایران روی ارامش و اسایش
    ندارد.
    در بر همان پاشنه خواهد گشت.
    البته شاید این نرمش پنهانی ..

  4. واقعا انسان از عکس العمل اخوند هایی مثل رییسی در ارتباط با جنایت و فساد و قتل نفس نفسش به شماره میافتد. چگونه چنین سلاخانی ادعای راهنمایی جامعه را میکنند؟

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »