? زنده| خامنه‌ای: رای باطله دلیل جدایی فرد از نظام نیست

 

 



خامنه‌ای: رای باطله دلیل جدایی فرد از نظام نیست

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، امروز در دیدار با رییس و مسئولان قوه قضائیه با اشاره به درصد بسیار بالای آرای باطله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در ایران این‌گونه اظهارنظر کرد که آرای باطله دلیل جدایی آن افراد از نظام «نیست و عکس قضیه است.»

این درحالی است که پیشتر علی خامنه‌ای گفته بود «عدم حضور مردم در انتخابات طبعاً [به‌معنای] فاصله‌گیری مردم از نظام جمهوری اسلامی است» و پیش از انتخابات نیز فتوا داده بود رأی سفید انداختن به صندوق «حرام» است.

رهبر جمهوری اسلامی پیش از انتخابات، در پاسخ به استفتایی درباره «حکم رأی سفید و بی‌نام دادن چیست؟»، عدم حضور در انتخابات را از «گناهان کبیره» خوانده بود و رأی سفید دادن در انتخابات را «حرام» دانسته بود.

رهبر جمهوری اسلامی امروز در ادامه گفت: «آن کسی که می‌آید در شعبهٔ رأی‌گیری می‌خواهد رأی بدهد، با صندوق قهر نکرده، می‌خواهد رأی بدهد، نگاه می‌کند می‌بیند شخصی که قبول دارد در این مجموعهٔ نامزدها نیست، خب این چه کار کند؟»



حمایت کانون صنفی معلمان تهران از اعتصابات کارگری

کانون صنفی معلمان تهران با انتشار بیانیه‌ای در روز دوشنبه، ۷ تیر، از هزاران کارگر در حال اعتصاب حمایت کرد.

کانون صنفی معلمان تهران در بیانیه‌ خود با اشاره به «وضعیت اسفناک‌تر کارگران روزمزد، پیمانکار و پروژه‌ای در قیاس با دیگر اقشار جامعه»، خود را «هم‌درد و همراه» کارگران اعلام کرده و نوشته‌اند: «مطالبات مادی و معنوی شما، مطالبات ما نیز هست.»

این کانون صنفی همچنین از حکومت خواسته است که «به‌جای هزینه کردن از منابع متعلق به مردم به نام تامین امنیت، منابع موجود را صرف تامین خواسته‌های مشروع و به‌حقِ حقوق‌بگیران و به‌ویژه کارگران کند».

اعتصاب‌های کارگری در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی که از روز ۲۹ خرداد آغاز شده، از روز گذشته ۶ تیر دامنه گسترده‌تری پیدا کرده و اکنون در دست‌کم هشت استان ایران در جریان است.

کارگران اعتصابی خواستار افزایش دستمزد، افزایش میزان مرخصی، برچیده‌شدن شرکت‌های پیمانکاری،‌ بهبود شرایط بهداشتی و ایمنی کار و برخورداری از حق تشکل‌یابی و تجمع هستند.



آیت‌الله خامنه‌ای: با بعضی از این نظرات شورای محترم نگهبان موافق نیستم

آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ امروز در دیدار با نمایندگان قوه قضاییه٬ گفت: «بنده ممکن است با بعضی از این نظرات شورای محترم نگهبان موافق هم نباشم اما شورا طبق وظیفه دینی و قانونی عمل می‌کند.»

او افزود: «اینها مردمان متشرع و پرهیزگار و مقید به وظیفه دینی هستند. حالا ممکن است بنده مثلا با یک یا دو مورد موافق هم نباشم اما معتقدم طبق وظیفه دینی عمل می‌کنند.»

این در حالی است که او سخنرانی به مناسبت چهاردهم خردادماه انتقادی «نرم» از شورای نگهبانی کرد که با واسطه و بدون واسطه منصوب خودش هستند.

او در این سخنرانی با اشاره به «ردصلاحیت برخی» از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت که «در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که احراز صلاحیت نشدند جفا و ظلم شد» و از «دستگاه‌های مسئول» خواست که «جبران» و «اعاده حیثیت» کنند.

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی امروزش مدعی شد: «این انتخابات حقاً و انصافاً حماسه بود. به معنای واقعی کلمه حماسه‌ این مردم بود، حماسه آفریدند.»

او افزود: «تلاشهایی می‌شود، نامه می‌نویسند، در فضای مجازی حرف می‌زنند، که عظمت این انتخابات را انکار کنند اما فایده‌ای ندارد.  تحلیل‌گرانی که چشم‌شان به این انتخابات بود، آنها می‌فهمند چه اتفاقی افتاد.»

این در حالی است که طبق آمار منتشر شده توسط وزارت کشور در این انتخابات حدود ۴۸ درصد مردم مشارکت داشتند و رتبه دوم آرا متعلق است به آرای باطله: «آرا باطله ماخوذه ۳ میلیون ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ رای است.»



تایید جان‌باختن دست‌کم ۹ زندانی در زندان‌های خراسان رضوی بر اثر کرونا

سعید سرباز جانفدا، مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی، جان‌باختن دست‌کم ۹ زندانی در این استان بر اثر کرونا را تایید کرد.

مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی، گفت: «طی سال گذشته حدود ۹ نفر از زندانی‌ها به علت ابتلا به کرونا فوت کردند اما زندانیان داخل زندان نبودند و جزو زندانیان جدیدالورود و عودت از مرخصی بودند.»

سعید سرباز جانفدا افزود که زندانیان جدید الورود یا زندانیانی که از مرخصی باز می‎‌گردند در بدو ورود شناسایی می‌شوند که مبتلا به کرونا هستند یا خیر و در صورت ابتلا یا به مرخصی و قرنطینه خانگی فرستاده می‌شوند تا تحت درمان قرار بگیرند یا تحت نظارت ما در بیمارستان بستری می‌شوند.

مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی همچنین گفت که ما دو «شهید گمنام» از همکاران بهداشت داشتیم تا سلامت زندانیان حفظ شود

سعید سرباز جانفدا افزود که در حال حاضر واکسیناسیون زندانیان بالای ۶۰ سال خاتمه یافته و همکاران بهداشت و درمان زندان‌ها نیز واکسینه شده‌اند و واکسیناسیون مطابق پروتکل ستاد ملی کرونا ادامه می‌یابد.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چرا پرداختن به جنبش های اجتماعی زنان  از منظر اقتصادی اهمیت دارد؟ چون توسعه جنبش های اجتماعی زنان مسئله اساسی توسعه پایدار و موزون است و این امر دغدغه کل جامعه است. طرح مسائل زنان

ادامه »

مهدی نصیری چندی قبل در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت: «اپوزیسیون ایران اگر می‌خواهد موفق شود باید شکاف بین شاهزاده (پهلوی)

ادامه »

شورش‌ها، انقلاب‌ها و جنگ‌ها همواره پدیده‌هایی بوده‌اند که در بستر آنها، جنایاتی علیه یک طرف یا هر دو طرف روی

ادامه »