از واکسن سپاه پاسداران رونمایی شد

آفتابه لگن هفت دست٬ شام و نهار هیچی

زیتون– از پنجمین واکسن ایرانی کرونا امروز رونمایی شد؛ واکسن واکسن نوترکیب «نورا» که در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله وابسته به سپاه پاسداران تولید شده است.

فرآیند کارآزمایی بالینی این واکسن صبح امروز٬ یکشنبه ۶ تیرماه٬ با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه و سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در محل دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله برگزار شد.

این در حالی است که پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تهران، اعلام کرد که کشور در موج پنجم کرونا قرار گرفته است.

او ضمن ابراز نگرانی از این موضوع، گفت: «شهرهای جنوبی کشور قرمز است و ما ۳۲ شهر قرمز داریم. در جنوب ایران ویروس دلتا ردیابی شده است و مطمئنا در تهران و شهرهای دیگر هم وجود دارد. ویروسی که شهرها را قرمز کرده ویروس هندی است.»

طبرسی افزود: «فیروزکوه و دماوند که در همسایگی تهران هستند قرمز هستند و تهران هم نمی‌تواند وضعیت عادی داشته باشد. در یک تا دو هفته آینده با موج جدیدی از بیماری در تهران مواجه خواهیم شد.»

در همین رابطه عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی ایران در خصوص کووید ۱۹ نیز گفت: «روند بیماری در کشور با شیبی آرام در حال افزایش است” و “اگر روند به همین صورت باشد ممکن است در اواخر تیرماه بروز پیک پنجم را هم داشته باشیم.»

عابدینی تاکید کرد: «چند شهر از نواحی جنوبی کشور در حال افزایش موارد بیماری هستند و این روند به حالت شاخه‌ای از جنوب کشور به سمت بالا در حرکت است.»

افتخار آفرینی‌های سپاه در مواجه با شیوع ویروس کرونا

حسین سلامی٬ فرمانده کل سپاه پاسداران دی ماه سال گذشته برای چندمین بار پس از شیوع کرونا در ایران مدعی «کشف راه حل بنیادین» این بیماری شد.

او در نشست دستاوردهای طرح تکمیلی مقابله با ویروس کرونا مدعی شد که «طرح شهید سلیمانی طرحی منحصر به فرد در مقابله با کرونا است» و گفت: «رهیافت‌ها و رویکردهایی که می‌تواند بدون اینکه فعلا به واکسن برسیم، ‌شیوع کرونا را در روند نزولی قرار دهد، پیدا شده است.»

سلامی در خصوص «طرح شهید سلیمانی» توضیح بیشتری نداد و به این بسنده کرده که به صورت کلی بگوید: «بسیج جامعه پزشکی نقطه ابتکار عمل جدید است و آرمان‌ها مبین این است که وقتی این حرکات همه با هم همراستا شود یعنی هم کادر بهداشت و درمان در میدان و خطوط مقدم خوب عمل  کند، مردم خوب همکاری کنند، نیروی انتظامی خوب در صحنه حرکات و جا به جایی‌ها را کنترل کند، و وقتی که اعضای داوطلب بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی با نیروهای داوطلب بسیج پیوند بخورد و یک حرکت سطح ملی را آغاز کنند آن زمان ما حتما موفقیت را تجربه می‌کنیم که البته امروز داریم این موفقیت را به زیبایی تجربه می‌کنیم.»

«مستعان ۱۱۰» دستگاهی که برای کشف ویروس کرونا در شعاع صد متری و تنها در پنج ثانیه فروردین ماه امسال  توسط سپاه پاسداران ساخته شد٬ در حضور حسین سلامی٬ فرمانده کل سپاه پاسداران، غلامرضا سلیمانی٬ رییس سازمان بسیج مستضعفین، احمد عبداللهی معاون سلامت ،آموزش پزشکی و پدافند زیستی سپاه و جلالی فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در ستاد فرماندهی کل سپاه رو نمایی شد.

بیشتر بخوانید«مستعان ۱۱۰»؛ اسباب‌بازی هشتصد میلیون تومانی سپاه

سلامی٬ فرمانده کل سپاه٬ در تشریح ویژگی‌های این دستگاه، گفته بود: «دستگاه نیاز به گرفتن خون ندارد و قابلیت تشخیص سطوح و انسان های الوده را دارد و آزمایش آن در بیمارستان‌های مختلف صورت گرفته و تا ۸۰ درصد عملکرد آن مثبت بوده است.»

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی٬ مهرماه سال گذشته نیز طی یک سخنرانی متفاوت مدعی آن شد که سپاه در مقابل کرونا «آرایش جنگی» به خود گرفته است.

او در این رابطه توضیح داده بود که  «پیرو فرمایشات گذشته و فرمایشات اخیر و جدید رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا» اعلام می‌کند که با «همه ظرفیت‌هایی که چه در سطح بیمارستان‌های ثابت و سیار و چه در سطح بسیج جامعه پزشکی سپاه در اختیار داریم کاملاً مهیا هستیم.»

آبان ماه سال گذشته نیز سپاه پاسداران مدعی شد که «به منظور کنترل بیماری کرونا در موج سوم، سپاه استان به همراه گروه های جهادی، نواحی بسیج، پایگاه ها و قرارگاه های محله محور و لشکر عملیاتی ۱۰ سیدالشهدا دوباره وارد میدان مبارزه با این بیماری شدند.»

در بیانیه سپاه پاسداران در این رابطه آمده بود: «استفاده از ظرفیت و توان سپاه و بسیج  برای مقابله با کرونا به عنوان یک برنامه راهبردی ابلاغ شده است.»

سخنگوی سپاه پاسداران در این رابطه توضیح داده بود که «از موج اول بیماری کرونا سپاه و بسیج با تمام توان و قوا در حوزه های مختلف درگیر شدند» و توانستند  بخشی از «نیازهای عمده کشور را حل و فصل کنند» و در ادامه مدعی شده بود که «امروز هم با ابلاغ سردار سلامی در تمام عرصه ها باید موفق شویم.»

هر روز٬ یک واکسن جدید اما بدون تزریق

تاکنون واکسن کووبرکت مجوز تزریق اضطراری گرفته، واکسن پاستور هفته‌آینده مجوز می‌گیرد، واکسن رازی وارد فاز سوم آزمایش بالینی شده، واکسن ایرانی-استرالیایی سیناژن، به فاز دوم وارد شده و حالا هم از واکسن اسپوتنیک ایرانی و واکسن نورا رونمایی شده، اما اوضاع واکسیناسیون و توزیع واکسن در کشور اصلا اوضاع خوبی ندارد.

همین موضوع باعث رواج «تورهای واکسیناسیون» شده است.

ارمنستان از حدود یک ماه پیش مجوز واکسیناسیون عمومی  بدون نوبت و رایگان حتی برای اتباع خارجی را به یکی از مراکز تزریق واکسن کرونا داده که تزریق آن را بدون نوبت و رایگان انجام می‌دهد.

و بیشتر افرادِ مشاهده‌شده در صف این مرکز هم شهروندان لهستان، ایران، روسیه و چین بوده‌اند.

در ارمنستان آسترازنکا، سینوفارم و اسپوتنیک تزریق می‌شود و بیش‌تر گردشگران ایرانی گفته‌اند در ارمنستان آسترازنکا را دریافت کرده‌اند.

مسوولان ابوظبی، پایتخت امارات نیز اعلام کرده‌اند  گردشگران را رایگان واکسینه می‌کنن. در امارات فایزر و سینوفارم در دسترس است.

در همین رابطه محمدباقر قالیباف، امروز در صحن علنی مجلس با اشاره به ازدحام و صف‌های طولانی در مراکزی که دوز دوم واکسن را تزریق می‌کنند، گفت: «در برخی از مراکز، برای تزریق نوبت دوم واکسن کرونا صف‌های طولانی تشکیل شده است که مسئولان اجرایی باید نسبت به ساماندهی وضعیت در مراکز اقدام کنند.»

قالیباف افزود که تسریع در روند واکسیناسیون و جلوگیری از موج‌های بعدی کرونا مطالبه به حق مردم است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

از واکسن سپاه پاسداران رونمایی شد

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »