۵۱/۲ درصد مردم رأی ندادند

«تحریم» انتخابات را بُرد

زیتون– عبدالرضا رحمانی فضلی٬ وزیر کشور٬ عصر امروز (شنبه) در نشست خبری نتایج نهایی شمارش آرای ریاست جمهوری را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش از کل واجدین شرایط ۵۹ میلیون  و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر کل آرای ماخوذه، ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر در انتخابات مشارکت داشتند که این مشارکت ۴۸/۸ دهم درصد است.

وزیر کشور در ادامه در تایید نتیجه مقدماتی شمارش آرا٬ اعلام کرد: «سید ابراهیم رییسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای حائز مقام اول و از سوی مردم عزیز ما امانت‌دار دستگاه اجرایی و به عنوان رییس جمهوری انتخاب شد.»

طبق این گزارش رتبه دوم آرا متعلق است به آرای باطله: «آرا باطله ماخوذه ۳ میلیون ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ رای است.»

رحمانی فضلی در ادامه این نشست خبری گفت: «محسن رضایی میرقائد با سه میلیون ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ رای و عبدالناصر همتی با دو میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۰۱ نفر در رتبه بعدی قرار گرفتند.»

وزیر کشور افزود: «سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی با ۹۹۹ هزار و ۷۱۸ نفر در رتبه آخر قرار گرفت.»

پیشتر جمال عرف٬ معاون سیاسی وزیر و رییس ستاد انتخابات کشور٬ آمار واجدین شرایط شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری٬ را پنجاه و نه میلیون و سیصد و ده هزار و سیصد و هفت نفر اعلام کرده بود.

بنابر گفته امروز وزیر کشور اما از این تعداد تنها ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند. یعنی از جمعیت واجدین شرایط سی میلیون و سی و هشت هزار و سه نفر از شرکت در انتخابات خودداری کردند.

اما از میان شرکت کنندگان نیز ۳ میلیون ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ نفر رای باطله دادند. یعنی در مجموع بیش از چهل میلیون نفر یا انتخابات را تحریم کردند یا در قدم دوم رای باطله دادند.

صدای بلند تحریم

حتی پیش از آغاز روند انتخابات ریاست‌جمهوریِ سیزدهم٬ سرکوب خونین آبان ۹۸ و اسقاط هواپیمای اکراینی٬ فاصله‌‌ی بخشی از مردم با صندوق‌های رای را راهی «ناپیمودنی» کرده بود؛ خانواده‌ها٬ بازماندگان و آسیب‌دیدگان آن حوادث پیشاپیش اعلام کرده بودند قصد شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارند و از مردم نیز دعوت کرده بودند تا این انتخابات را «تحریم» کنند.

همچنین شماری از خانواده‌های کسانی که در بیش از سه دهه گذشته در زندان و خیابان و آسمان ایران به دست عوامل قضایی یا امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند، در قالب کارزار «رای بی رای» خواستار تحریم انتخابات ریاست جمهوری شده‌ بودند.

تصمیم به تحریم اما محدود به این افراد نماند دعوت به تحریم «فعال و هدفمند» انتخابات در این دوره به شکل بی‌سابقه‌ای گسترش یافت و در طول هفته‌های گذشته برخی از نهادها و چهره‌های مخالف و منتقد جمهوری اسلامی در داخل و خارج ایران در بیانیه‌های مختلف بر تحریم انتخابات تاکید کرده‌اند.

صدها تن از فعالان سیاسی٬اجتماعی و حقوق بشری هم در داخل و خارج از کشور ضمن صدور بیانیه‌هایی اعلام کردند که «انتخابات نمایشی ـ فرمایشی» را تحریم می‌کنند.

رویکرد شورای نگهبان در روند «تایید صلاحیت» نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و رد صلاحیت چهره‌هایی مانند جهانگیری، پزشکیان، لاریجانی و مصطفی تاجزاده نیز به موج «تحریم» دامن زد.

فراگیر شدن «تصمیم به تحریم» باعث شد آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی این بار «تحریم کنندگان انتخابات» را به رسمیت بشناسد. علی خامنه‌ای روز چهارشنبه هفته گذشته در آخرین مهلت قانونی تبلیغات انتخابات گفت که «عدم حضور مردم در انتخابات طبعا فاصله‌گیری مردم از نظام جمهوری اسلامی است.» هرچند او ضمن تاکید بر وجود «فضای سنگین تحریم در انتخابات» مدعی شد که هدف «دشمن» این است که «این انتخابات به صورت مطلوب جمهوری اسلامی انجام نگیرد.»

رهبر جمهوری اسلامی پیش از آن نیز رای باطله دادن در انتخابات را حرام اعلام کرده بود.

به رغم این موضوع اما مردم ایران «تحریم» را برگزیدند. هرچند رهبر جمهوری اسلامی ساعتی پیش از اعلام رسمی نتیجه انتخابات مدعی شد: «پیروز بزرگ انتخابات را ملت ایران» هستند.

او در پیامی خطاب به مردم ایران بدون اشاره به میزان عدم مشارکت در انتخابات نوشت: «یک‌بار دیگر در برابر تبلیغات رسانه‌های مزدور دشمن و وسوسه‌ی خام‌اندیشان و بدخواهان، قد برافراشت و حضور خود در قلب میدان سیاسی کشور را نشان داد. نه گلایه از دشواری معیشت طبقات ضعیف، نه دلتنگی از تهدید بیماریِ فراگیر، نه مخالف‌خوانیهائی که با انگیزه‌ی دلسرد کردن مردم از ماهها پیش آغاز شده بود، و نه حتی برخی اختلالات در جریان رأی‌گیری در ساعاتی از روزِ انتخاب، هیچیک نتوانست بر عزم ملت ایران فائق آید و انتخابات مهم ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا را دچار مشکل سازد.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

6 پاسخ

  1. آمار شرکت حداقل بیست درصد پائینتر بود.این بیست درصد خیلی مهمه چون حکومت رو کاملا بی حیثیت می کنه.
    برام جالبه که به آمار منتشر شده حکومت در این دوره استناد می کنید اما آمار سال ۸۸ رو قبول ندارید و اون رو تقلبی می دونید!

    جون به جونتون کنند استمرار طلبید و طرفدار حکومت.

  2. ” تحریم انتخابات را نبرد بلکه انتخابات را کسانی بردند که قسم میخورند مدافع اجرای قانون اساسی باشند اما در مقابل چشمانشان ذبح شدن قانون اساسی را می بینند و انتخابات را مدیریت و اجرا کردند ، انتخابات را آقای روحانی و کروبی وسید خندان با پاسکاری دقیق توپ را زیر پای رئیس جمهور جدید انداختند و اجازه ندادند حتی یک دروازه بان هم حظور داشته باشد”

  3. ایران امروز با شیب تندی به سوی یک کره شمالی می رود .
    پایوران روس ، شترگاوپلنگ ها ، فراماسونری مارکسیست های روسی ( هر چه اسم انها را بگذارید ) ، امروز در یک مایل استون دیگر به هدف کره شمالی کردن ایران در حیاط خلوت روسیه بین خزر و خلیج فارس ، به عنوان نوک خنجر اورو اسیای پوتین در قلب امنیت جهان ، دیوار برلین جدید بین نیمکره شرقی و نیم کره غربی ، دست یافته اند .
    پروژه روسیزاسیون کامل ایران و اخراج کامل ایران از بازار نفت و گاز و ایجاد سپر امنیتی برای مسکو در مرزهای جنوبی ، گوشت دم توپ پوتین در بازیهای او با امریکا و جهان دموکراسی لیبرال ، کارت بازی و بازار اشغالهای موشکی ، اتمی روسیه ، یک حلقه کامل به دست اورده
    خانم ها ، اقایان :
    به کره شمالی جدید در ایران خوش امدید

  4. همه رژیم های دیکتاتوری در جهان به همین نحو مخالفین خود را کوچک فرض میکنند تا روزی که مخالفین با قدرت قهری به میدان امده انها را از میان بردارند!

  5. تحریم نبرد. اتحاد سپاهیان و ترامپیان برد. مردم شکست خوردند. فرایند فروپاشی-براندازی تسریع شد. مردم هزینه همه بی عقلی ها و تندروی ها و بی اخلاقی ها را باید بپردازند.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

۵۱/۲ درصد مردم رأی ندادند

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »