? زنده| والدین ساسان نیک‌نفس برای مرگ او در زندان شکایت «قتل عمد» ارائه کردند

 



والدین ساسان نیک‌نفس برای مرگ او در زندان شکایت «قتل عمد» ارائه کردند

وکیل و پدر و مادر ساسان نیک‌نفس، فعال مدنی که در زندان فشافویه جان باخت،‌ برای روشن شدن چگونگی مرگ او شکایت «قتل عمد» در دادسرای جنایی ارائه کردند.

علی شریف‌زاده،‌ وکیل پرونده نیک‌نفس،‌ به کانال تلگرام امتداد گفت: «به همراه و درخواست پدر و مادر ساسان نیک‌نفس با مراجعه به دادسرای جنایی ناحیه ۲۷، شکایتی را تحت عنوان قتل عمد برای روشن شدن چگونگی درگذشت موکلم طرح کردیم.»

او افزود: «از آن جا که خود سازمان زندان‌ها به صراحت از دادن قرص به این زندانی سیاسی خبر داده، اگر چنانچه همین موضع سازمان را مبنای نظر قرار دهیم، قابلیت پیگیری از طریق مقام قضایی وجود خواهد داشت.»

به گفته شریف‌زاده، بازپرس هم برای بررسی دوربین‌های مداربسته به زندان مراجعه کرده است.

نیک‌نفس روز شنبه و در پی وخامت جسمی و عدم رسیدگی به وضعیتش پس از انتقال به بهداری جانش را از دست داد.

سازمان‌های حقوق بشری مقام‌های قضایی و حکومت ایران را مسئول مرگ نیک‌نفس عنوان کرده‌اند. او با اتهام‌هایی از جمله «اجماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» محکوم و زندانی شده بود.



خودسوزی سه کارگر در اعتراض به عدم پرداخت دریافت حقوق

اتحادیه آزاد کارگران ایران از «خودسوزی» سه کارگر مقابل اداره راه و شهرسازی کرمانشاه در اعتراض به پرداخت نشدن چندین ماه «حقوق» خبر می‌دهد.

بر اساس گزارش کانال تلگرامی این اتحادیه، این سه کارگر، روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ در اعتراض به «عدم پرداخت حقوق» توسط پیمانکاران این اداره، دست به خودسوزی زده‌اند.

هنوز از وضعیت جسمانی این سه کارگر اطلاعی در دست نیست.

مدیرکل مسکن و شهرسازی استان کرمانشاه، در گفت‌وگو با چند خبرگزاری داخلی هرگونه خودسوزی در محل ساختمان شماره دو این اداره کل را تکذیب کرد.

او مدعی شد: «امروز این سه کارگر با مراجعه به محل ساختمان شماره دو مسکن و شهرسازی تهدید به خودسوزی کرده اند که با حضور نیروهای آتش نشانی، اورژانس و پلیس و صحبت با آنان این ماجرا بدون وقوع هرگونه اتفاقی ختم شد.»



فاکس نیوز: فعالیت‌های مشکوک ایران در سایت سنجریان جاجرود

فاکس نیوز اخبار جدیدی مبنی بر وجود فعالیت عای غیرعادی در اطراف یک سایت در نزدیکی شهر جاجرود مطرح کرد.

فاکس نیوز در گزارشی نوشت که به تازگی به تصاویر جدید ماهواره‌ای دست پیدا کرده که نشان می‌دهد فعالیت‌های مشکوک و غیرعادی در اطراف سایت سنجریان در نزدیکی جاجرود در حال انجام است.

در ادامه این گزارش آمده است: «این تصاویر ماهواره‌ای که از سوی شرکت مکسار ارائه شده و در آزمایشگاه اینتل لب مورد تحلیل قرار گرفته است، نشان می‌دهد که از ۱۵ اکتبر سال ۲۰۲۰، تعداد ۱۸ خودرو در این سایت حضور دارند و در این سایت حفاری صورت گرفته و یک جاده دسترسی جدید به این سایت ساخته شده است.»

تصاویر ماهواره‌ای جدید که از سوی شرکت مکسار ارائه شده و در آزمایشگاه اینتل لب مورد تحلیل قرار گرفته، نشان می‌دهد که در ۱۵ اکتبر سال ۲۰۲۰، ۲۴ مهر ۹۹، تعداد ۱۸ خودرو در این سایت حضور دارند.

همچنین تصاویر ماهواره‌ای که در ماه ژانویه گرفته شده نشان می‌دهد در این سایت حفاری صورت گرفته و یک جاده دسترسی جدید به این سایت ساخته شده است.

در عین حال، تصاویری که در ماه مارس گرفته شده نشان می‌دهد آثار حفاری و جاده‌ جدید پوشانده شده‌اند. در حال حاضر نیز آنچه در تصاویر ماهواره‌ای مشاهده می‌شود تعدادی گودال به جا مانده از این حفاری‌ها است.

موساد در سال ۲۰۱۸ طی عملیاتی حدود ۵۰ هزار فایل کامپیوتری و ۵۰ هزار سند هسته‌ای ایران را به سرقت برد که حاوی اطلاعات مربوط به پروژه عماد، برنامه علمی ساخت سلاح هسته‌ای، هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که ایران پیگیری این پروژه را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده بود.

سنجریان یکی از سایت‌های مخفی است که اسرائیل پس از سرقت گسترده اطلاعات هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸، از وجود آن خبر داده بود که گفته می‌شود از آن برای ساختن تجهیزات کوچک‌سازی سلاح‌های هسته‌ای استفاده می‌شده است.

این روستا از توابع بخش جاجرود در استان تهران است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۶۱ نفر (۹۵خانوار) بوده‌است. در سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۷۲ نفر شمارش شده است. روستای سنجریان هم دست کمی از مناطق غربی ایران ندارد و حتی در طول روز نیز سرد است.



اعتراض ظریف به تعلیق حق رای ایران در سازمان ملل

محمدجواد ظریف در نامه خود به آنتونیو گوترش، تقصیر عدم پرداخت ایران را «تحریم‌های آمریکا» دانسته و سلب حق رای ایران در سازمان ملل را «غیر منطقی و نادرست» خوانده است.

او در نامه خود نوشته است که نپرداختن سهم از سوی ایران «نتیجه مستقیم محدودیت شدید روابط بانکی ایران با دنیای خارج و مسدود کردن منابع نقدی چند میلیارد دلاری ملت ایران در کره جنوبی، ژاپن، عراق و دیگر بانک‌ها بوده است.»

این سخنان و اعتراض شدید محمدجواد ظریف به سازمان ملل در حالی بیان می‌شود که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز پنج‌شنبه ۱۳ خرداد گفت: «مسیر برداشت مبلغ حق عضویت ایران در سازمان ملل متحد از حساب ایران در بانک کره‌ای و انتقال آن به حساب سازمان ملل در سئول هموار شده است و این پرداخت به زودی انجام خواهد شد.»

طبق نامه اخیر دبیرکل سازمان ملل، حداقل پرداخت‌های لازم برای احیای حق رأی عبارتند از: ۱۶ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۲۹۸ دلار برای ایران، ۲۹ هزار و ۳۹۵ دلار برای جمهوری آفریقای مرکزی، ۸۷۱ هزار و ۶۳۲ دلار برای مجمع‌الجزایر قمر، ۸۲۹ هزار و ۸۸۸ دلار برای سائوتومه و پرینسیپ و یک میلیون و ۴۴۳ هزار و ۶۴۰ دلار برای سومالی.



حسن نصرالله: از ایران بنزین وارد می‌کنیم

حسن نصرالله٬ دبیر کل حزب الله لبنان٬ دیشب در اظهاراتی با اشاره به بحران اخیر سوخت در لبنان، صف های طولانی مردم لبنان در جایگاه های سوخت را توهین آمیز دانسته و پیشنهاد کرد حزب الله با لیر لبنان از ایران بنزین وارد کند تا بحران سوخت در کشورش حل شود.

او در بخشی از اظهارات خود در گفت‌وگو با تلویزیون المنار درباره بحران اقتصادی و کمبود بنزین در لبنان گفت: «اگر دولت لبنان شهامت و اراده سیاسی لازم را داشته باشد حزب الله لبنان می تواند بنزین را با لیر لبنانی از ایران خریده و با نفتکش به بنادر این کشور در دریای مدیترانه منتقل کند.»

نصرالله افزود: «حل‌ بحران بنزین در لبنان طی چند روز امکان‌پذیر است از راه نفت ایران؛ اما این گام نیازمند یک تصمیم سیاسی جسورانه است. تمام این خفت‌هایی که مردم لبنان در پمپ‌ بنزین‌ها گرفتار آن هستند، هنگام اتخاذ تصمیم روی‌گرداندن از آمریکا و وارد کردن نفت از ایران با لیره لبنان به سرعت‌ پایان می‌پذیرد.»

دبیر کل حزب الله لبنان ادامه داد: «پیشنهاد ایران برای ارسال سوخت به لبنان بر پایه پول لبنان همچنان پابرجاست. اگر ببینیم برای حل بحران سوخت راه حلی ندارید، نمی‌توانیم این صحنه های ذلت را تحمل کنیم، به ایران می‌رویم و کشتی کشتی بنزین و گازوییل می‌خریم و از بندر بیروت برای مردم سوخت وارد می‌کنیم و دولت لبنان اگر می‌تواند جلوی تخلیه بنزین و گازوییل برای ملت لبنان را بگیرد.»


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »