? زنده| اعلام موضع مهدی کروبی در مورد انتخابات پیش رو

 

 



اکانت توییتری یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بسته شد



اعلام موضع مهدی کروبی در مورد انتخابات پیش رو

فاطمه کروبی در نامه ای، درباره موضع انتخاباتی مهدی کروبی٬ یکی از رهبران در حصر جنبش سبز٬ توضیح داد.

بر اساس این بیانیه مهدی کروبی از همسرش خواسته است تا «از مواضع شجاعانه شخصیت هاى برجسته و همچنین جریان های اصلاح طلب به ویژه بیانیه جامع مجمع روحانیون مبارز تقدیر و تشکر کند.»

روز گذشته مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ای رسما اعلام کرده بود که هیچ نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران ندارد؛ «تا از افتادن در دامی که مهندسان انتخاباتی تدارک دیده‌اند»، بپرهیزد.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «آقای کروبی همواره بر لزوم انتخابات های آزاد و رقابتی تاکید داشته اند. ایشان پیش از حصر بیش از ده نامه در راستای حذف نظارت استصوابی به مقامات ارشد نظام و شورای نگهبان نوشته اند. ایشان هرگونه دخالت فراقانونی که منجر به تضییع حقوق ملت شود را به رسمیت نشناخته و نمی شناسند.»



ابتلای یک زندانی محبوس در بند زنان زندان اوین به کرونا

ناهید فتحعلیان٬ معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان٬ که در بند زنان زنان اوین محبوس است به بیماری کرونا مبتلا شد.

به گزارش «زیتون» تست کرونای این زندانی سیاسی و فعال صنفی که پس از گذشت بیش از ۱۳ ماه از زمان بازداشت کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین تحت بازداشت به سر می‌برد، مثبت شده است.

با توجه به ساختار بندهای عمومی زندان‌ها شیوع بیماری کرونا در بین زندانیان می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید: ناهید فتحعلیان٬ معلم زندانی٬ به کرونا مبتلا شد



احمد خاتمی: هر رای انتخابات، رای آری به نظام است

احمد خاتمی٬ عضو شورای نگهبان٬ «حضور در انتخابات را واجب شرعی دانست» و گفت: «بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران فرمودند که حفظ نظام از اوجب واجبات است بنابراین هر رای که به صندوق انتخابات انداخته می شود رای آری مجدد به نظام اسلامی است.»

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به احراز و عدم احراز برخی از نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات رییس جمهوری ادامه داد: «قانون اساسی وظیفه ای را در این باره بر عهده شورای نگهبان گذاشته که به وظیفه اش عمل کرد.»

خاتمی با بیان اینکه شورای نگهبان در هر دوره از انتخابات مورد هجمه قرار می گیرد، خاطر نشان کرد: «شورای نگهبان در انجام وظیفه خود نامزدی را رد نمی کند بلکه می گوید احراز برای این عرصه را ندارد.»

این عضو فقیه شورای نگهبان با بیان اینکه خط دشمن در این مقطع مترصد ناامید کردن مردم از انتخابات است، اضافه کرد: «دشمن تلاش می کند که انتخابات در فضای سرد و بی رمقی شکل گیرد اما مطمئنا وفاداران به امام راحل این خط دشمن را خوانده اند و با حضور با شکوه در انتخابات ٢٨ خرداد بار  دیگر دشمن را مایوس خواهند کرد.»



تعلیق حق رای ایران در سازمان ملل به خاطر بدهی

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که ایران و چهار کشور دیگر در صورتی که سهم خود را در بودجه عملیاتی این سازمان پرداخت نکنند، این کشورها حق رای خود را در مجمع عمومی سازمان ملل از دست می‌دهند.

بدهی ایران به سازمان ملل بیش از ۱۶ میلیون دلار گزارش شده است. پیش از این ایران گفته بود می‌خواهد این مبلغ را از محل آزادسازی دارایی‌هایش در کره جنوبی بپردازد.

آنتونیو گوترش٬ دبیرکل سازمان ملل متحد٬ در نامه‌ خود به ولکان بوزکر، رییس مجمع عمومی سازمان ملل، گفته است٬‌ ایران، جمهوری آفریقای مرکزی، کومرس٬ سائوتومه و پرنسیپ٬ و سومالی به دلیل بدهی مالی به سازمان ملل متحد از حق رای در مجمع عمومی محروم خواهند شد.

آنتونیو گوترش در این زمینه توضیح داد که مجمع عمومی سازمان ملل پیشتر در قطعنامه‌ای به این کشورها اجازه داد تا در این دوره حق رای داشته باشند. این دوره در ماه سپتامبر به پایان خواهد رسید.

بر اساس ماده ۱۹ منشور سازمان ملل، هر کشور عضو مجمع عمومی در صورتی‌که بیش از دو سال حق عضویتش را پرداخت نکند، از حق رای در این مجمع محروم خواهد شد.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »