? زنده| نرگس محمدی به شلاق، زندان و جریمه مالی محکوم شد

 

 



نرگس محمدی به شلاق، زندان و جریمه مالی محکوم شد

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، به تحمل ۸۰ ضربه شلاق، ۳۰ ماه حبس و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم شد.

روز ۲۹ اردیبهشت این حکم را که توسط شعبه ۱۱۷۷ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی قدس تهران صادر شده است٬ به نرگس محمدی ابلاغ کرده‌اند.

بر اساس رأی صادره، اتهامات نرگس محمدی٬ نایب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و رییس هیئت اجرایی شورای صلح ایران٬ در این پرونده «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار بیانیه مبارزه با اعدام»، «تحصن در دفتر زندان» مربوط به دی‌ماه ۹۸ در اعتراض به کشتار مردم، «تمرد از ریاست و مقامات زندان» برای پایان دادن به تحصن اعتراضی، «تخریب شیشه‌ها» و «افترا نسبت به اتهام شکنجه‌گری و ایراد ضرب و جرح» اعلام شده است.

شاکیان نرگس محمدی در این پرونده نیز ضابط قضایی، وزارت اطلاعات و غلامرضا ضیائی، رییس زندان اوین، بوده‌اند.

این اتهامات بهمن ماه سال ۸۹ در زندان زنجان به نرگس محمدی تفهیم شده بود.

نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، با اعتراض به اراده نهادهای امنیتی برای نشاندن شاکی در جایگاه متهم، از شرکت در جلسات رسیدگی خودداری و اعلام کرد از پذیرش این رای سرپیچی خواهد کرد.



شورای نگهبان: هیچ‌کس به دلیل جنسیت رد صلاحیت نشده است

هادی طحان‌نظیف٬ جوانترین عضو شورای نگهبان در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد مدعی شد که تاکنون «هیچ کس به دلیل جنسیت رد صلاحیت نشده است.»

او در این رابطه تاکید کرد: «من موافق این نیستم که مدام بحث زن بودن و مرد بودن را تفکیک کنیم، من موافق این هستم که روی مجموعه شرایط و بسترهایی که باید این شرایط فراهم کند تأکید کنیم، اگر می‌خواهیم کارمان به نتیجه برسد.»

هادی طحان‌نظیف ادامه داد: «زنان نمی‌توانند به چه معناست؟ آیا ما منعی داریم که بر مبنای آن زنان نمی‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنند؟ ما در انتخابات مختلف زنانی را داشته‌ایم که ثبت‌نام کرده‌اند و هیچ منعی هم برای ثبت‌نام نداشتند.»

او در پاسخ به این سوال که « برای ثبت‌نام بله! درهای وزارت کشور را نمی‌توانستید به روی زنان ببندید. مسئله احراز صلاحیت آنان است» گفت: «حضور از ثبت‌نام آغاز می‌شود، در بررسی صلاحیت کاندیداها ما با مجموعه‌ای از شرایط مواجه هستیم. یک رئیس‌جمهور باید از رجال سیاسی و مذهبی، مدیر و مدبر، با حسن سابقه و تقوا، مؤمن و معتقد به مبانی نظام و… انتخاب شود. بعد از ثبت‌نام شاید دیگر نشود تفاوتی بین زن و مرد گذاشت. ما بررسی می‌کنیم و کسی که مجموع این شرایط را داشته باشد، اعم از مرد و زن، می‌تواند در انتخابات حضور پیدا کند، البته من این نکته را می‌دانم که در فضای سیاسی کشور اختلاف‌نظر در مورد حضور زنان وجود دارد، این فقط مخصوص کشور ما هم نیست و در این ۱۹۰ کشوری که الآن هستند هم گاهی این اختلافات به چشم می‌خورد.»



یک ماه اینترنت «انتخاباتی» رایگان برای تمام مردم ایران

محمدجواد آذری جهرمی٬ وزیر ارتباطات٬ از اینترنت رایگان برای مردم خبر داد در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «با تجویز و تصویب ستاد ملی کرونا و با همکاری محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و به منظور ترویج تبلیغات انتخابات در فضای مجازی بجای تجمعات خیابانی و میدانی، بسته‌های «اینترنت» یکماهه «رایگان» به همه مردم ایران عرضه خواهد شد.»

وزیر ارتباطات ارائه اطلاعات در رابطه با جزئیات این بسته‌های اینترنتی رایگاه را به آینده موکول کرد.



رییس مجلس: آژانس حق دسترسی به تصاویر مراکز هسته‌ای ایران را ندارد

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، اعلام کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز اول خرداد «حق دسترسی به تصاویر» برنامه هسته‌ای ایران و انتقال اطلاعات را ندارد.

او در واکنش به تذکر یک نماینده مجلس سخن می‌گفت، تاکید کرد که اجرای قانون «مورد تاکید» رهبر جمهوری اسلامی بوده و « بایستی این موضوع حتماً اجرایی شود».

اسفند سال گذشته، به دنبال سفر رافائل گروسی به تهران، ایران و آژانس به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه می‌دارد.

مهلت سه ماهه روز گذشته به پایان رسید و اکنون باید طرفین درباره وضعیت جدید نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران راه‌حل پیدا کنند.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران درباره مذاکرات وین که برای احیای برجام صورت گرفت، پیش از این از احتمال تمدید این مهلت خبر داده بود.

با این حال در جلسه امروز مجلس، علیرضا سلیمی، عضو هیئت رییسه مجلس، تاکید کرد که با توجه به پایان یافتن مهلت سه ماهه، «بایستی کلیه فیلم‌هایی که ضبط شده است پاک شود» و «ذخیره‌ای از فیلم‌ها» وجود نداشته باشد.



برق قطع شد٬ قهرمانان شطرنج ایران شکست خوردند

قطع برق سبب شکست قهرمانان شطرنج ایران شد.

شادی پریدر، برگزارکننده مسابقات انفرادی شطرنج قهرمانی آسیا در تهران٬ در این رابطه توضیح داد: «قهرمانان شطرنج ایران در مهمترین مسابقه سال که به صورت آنلاین برگزار می‌شود به دلیل قطعی برق رقابت‌ها را از دست دادند و شکست خوردند.»

برگزارکننده مسابقات انفرادی شطرنج قهرمانی آسیا در تهران خطاب به وزیر نیرو نوشت که به‌خاطر آبروی کشور ۱۰ روز برق فدراسیون شطرنج را قطع نکنید.

مسابقات انفرادی شطرنج قهرمانی آسیا از ۳۱ اردیبهشت با میزبانی مجازی امارات متحده عربی برگزار می‌شود و در آن قهرمان شطرنج از کشور خود و با حضور فیزیکی داوران و تحت کنترل دوربین‌ها با رقبای خود مسابقه می‌دهند.

در این رقابت‌ها، پرهام مقصودلو نفر اول شطرنج ایران، محمد امین طباطبایی، آرین غلامی، احسان قائم‌مقامی و دیگر شطرنج بازان برتر ایران حضور دارند.


خبرهای روز قبل را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »