? زنده| ظریف درباره فایل صوتی منتشر شده توضیح می‌‌دهد

 



متن کامل مصوبه شورای نگهبان درباره داوطلبان ریاست‌جمهوری منتشر شد

متن کامل مصوبه جدید شورای نگهبان درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد.

بر اساس ابلاغیه هفته پیش شورای نگهبان به وزارت کشور که متن کامل آن امروز منتشر شد، نداشتن سابقه در اعتراضات ۸۸ یکی از شرایط نامزدهای ریاست جمهوری اعلام شده است.

بر اساس مصوبه جدید شورای نگهبان، در عملکرد نامزدها باید همواره «مصالح نظام» و «معیار‌های اصیل انقلابی» لحاظ شده باشد «به گونه‌ای که در میان مردم به این خصوصیت شناخته و مشهور باشند.»

در این مصوبه همچنین اعلام شده که نامزدها باید برخوردار از «شایستگی‌های ذاتی و اکتسابی لازم از نظر دانش و مهارت» در مدیریت باشند.

بیشتر بخوانید: این یک انتخابات نیست

«ارائه برنامه‌ها و خط مشی‌های اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام» از جمله دیگر شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است.



ظریف درباره فایل صوتی منتشر شده توضیح می‌‌دهد

ابوالفضل عمویی٬ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس٬ از جلسه فوق العاده این کمیسیون با وزیر خارجه جهت بررسی فایل صوتی منتشر شده از او خبر داد.

ابوالفضل عمویی در گفت و گو با ایسنا توضیح داد: «جلسات کمیسیون های مجلس هفته جاری و به دلیل مسائل مربوط به شیوع کرونا تشکیل نخواهد شد، منتها کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با لحاظ شیوه نامه های بهداشتی فردا(یکشنبه) جلسه فوق العاده خواهد داشت.»

او گفت که این جلسه با حضور وزیر امور خارجه خواهد بود که قرار است آقای ظریف درباره فایل منتشر شده از ایشان توضیح داده و به ۶ سوال نمایندگان در موضوعات مختلف نیز پاسخ دهد.

پنجم اردیبهشت ماه یک فایل صوتی از گفتگو‌یی که وزیر امور خارجه ایران، ششم اسفند سال گذشته انجام داده بود٬ به‌رسانه‌ها راه یافت. این مصاحبه که در قالب برنامه‌ای با عنوان «تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید» زیر نظر حسام الدین آشنا برگزار شده٬ به گفته وزارت امور خارجه بیش از هفت ساعت است اما تنها سه ساعت آن از بامداد روز گذشته برای رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران زیادی در داخل و خارج کشور ارسال شده بود.

وزیر امور خارجه در این مصاحبه حقایقی را در رابطه با نقش قاسم سلیمانی و روسیه در سنگ اندازی مقابل برجام و پیشرفت دیپلماسی ایران و شلیک به هواپیمای اکراینی مطرح کرده بود.

محمدجواد ظریف در این مصاحبه انتقادات بی‌سابقه‌ای را از تسلط نظامیان بر سیاست خارجی ایران مطرح کرد و گفت حکومت ایران «میدان» یعنی عرصه فعالیت سپاه پاسداران را بر «دیپلماسی» ترجیح داده و قاسم سلیمانی، فرمانده «میدان» نظام، را به وارد کردن آسیب به دیپلماسی متهم کرد.

ظریف همچنین قاسم سلیمانی را متهم کرد که در مسیر تلاش‌های دولت روسیه برای «نابود کردن» دستاوردهای برجام دولت روحانی با مسکو همراه بود و با «اراده روسیه» موجب درگیری بیشتر ایران در جنگ سوریه شد.

انتشار این مصاحبه با انتقادات فراوانی از سوی نمایندگان مجلس و رسانه‌های نزدیک به سپاه همراه شد و برخی از آنها خواستار برخورد قضایی و امنیتی با محمد جواد ظریف شدند.



امتحانات پایه نهم و دوازدهم به شکل حضوری برگزار می‌شود

علی‌رضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، امروز اعلام کرد که امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم به شکل حضوری برگزار می‌شود.

او پس از نشست ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «آزمون پایه نهم، آزمون پایه دوازدهم، آزمون سنجش ملی پایه ششم، آزمون سمپاد و آزمون المپیاد علمی دانش‌آموزان به صورت حضوری برگزار می‌شود.»

به گفته رییسی آزمون‌های آموزش و پرورش و آزمون‌های وزارت علوم و سایر سازمان‌ها همگی در «همان زمان مصوب» برگزار خواهد شد؛ که از جمله آنها می‌توان به کنکور سراسری، آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته، آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته، آزمون کانون وکلا دادگستری، آزمون نظام مهندسی و آزمون‌های استخدامی اشاره کرد.

هفته گذشته شماری از دانش‌آموزان در اعتراض به تصمیم آموزش و پرورش برای برگزاری حضوری امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم تجمعاتی در دست‌کم ۱۴ شهر ایران ترتیب دادند و با اشاره به خطرات همه‌گیری کرونا، خواستار غیرحضوری شدن این امتحانات شدند. «امتحان حضوری،‌ نمی‌خوایم نمی‌خوایم» از جمله شعارهای معترضان بود.

تجمعات دانش‌آموزان در برخی شهرها با برخورد پلیس و ماموران امنیتی روبه‌رو شد و به دنبال آن، انجمن‌های صنفی فرهنگیان یزد، خراسان شمالی،‌ سقز و زیویه برخوردهای خشونت‌آمیز پلیس را «رذیلانه» خواندند و خواستار برخورد قضایی با آن شدند.



هفت‌تپه به بیت المال بازگشت

پس از ابطال واگذاری‌های فسادآمیز بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی نظیر هپکو، ایران ترانسفو، ماشین‌سازی تبریز، شرکت تولید نیروی برق شاهرود، شرکت آب‌وخاک پارس، شرکت کشت‌و‌صنعت دامپروری مغان، سیلوی سنقر، شرکت تراورس البرز، شرکت فولاد میبد و …حالا با ورود دستگاه قضایی، شرکت هفت‌تپه نیز از واگذاری معیوب رهایی یافت و به بیت‌المال بازگشت.

سال گذشته بود که تصمیم‌گیری پیرامون واگذاری شائبه‌دار شرکت هفت‌تپه توسط سازمان خصوصی‌سازی به هیئت داوری محول شد.

با ورود دستگاه‌های مختلف نظارتی و اعتراض به رأی هیئت داوری، دادخواست ابطال واگذاری پر فساد شرکت هفت‌تپه به دادگاه ویژه حقوقی رسیدگی‌کننده به پرونده‌های مسأله‌دار خصوصی‌سازی ارجاع شد و پس از برگزاری جلسات رسیدگی دادگاه در زمستان سال گذشته، رأی ابطال واگذاری هفت‌تپه صادر شد.

بر اساس این رأی صادره، مالکیت این شرکت باید به دولت واگذار شود. علت تأخیر در اعلام حکم این دادگاه، تمهید شرایط انتقال مالکیت توسط دولت و جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات کارگری بوده است.



رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس: مذاکرات وین به نتیجه نرسد دوربین‌های آژانس سوم خرداد خاموش می‌شوند

مجتبی ذوالنور، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت که اگر مذاکرات وین تا سوم خرداد به نتیجه نرسد، طبق قانون مصوب مجلس باید دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مراکز هسته‌ای خاموش شوند و فیلم‌های ضبط شده در سه ماه گذشته نیز نابود شوند.

جمهوری اسلامی از روز پنجم اسفند ۹۹ اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای (ان‌پی‌تی) را متوقف کرد اما بر اساس توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دوربین‌های آژانس تا سه ماه در تاسیسات اتمی ایران باقی می‌مانند اما در این مدت فیلمی به آژانس داده نمی‌شود.

ذوالنور همچنین گفت که در مذاکرات وین «اتفاق جدیدی رخ نداده و مذاکرات فرسایشی شده است.»

در همین حال وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، گفته که در مذاکرات وین مقداری پیشرفت به دست آمده اما هنوز راه زیادی در پیش است.



سعید محمد: تایید صلاحیتم حتمی است

سعید محمد٬ نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیا٬ در نشست خبری امروزش گفت: « تایید صلاحیتم حتمی‌ است.»

او با اشاره به آیین نامه جدیدی که شورای نگهبان ابلاغ کرده است توضیح داد: «درباره ملاک‌های اعلام شده از سوی شورای نگهبان، ملاک را شورای نگهبان جایگاه قرار داده نه درجه نظامی، من هشت سال جایگاه سرلشگری دارم و اگر معیار این باشد، صلاحیت من قطعی است و البته بستگی به نظر شورای نگهبان دارد و این قانون مشکلی را برای من ایجاد نمی‌کند.»

بیشتر بخوانید: این یک انتخابات نیست

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: «البته من پیشگو نیستم و پیش‌داوری نمی‌کنم هر تصمیمی #شورای_نگهبان درباره صلاحیت من گرفت از آن پیروی می‌کنم.»



سفر به مازندران در تعطیلات عید فطر ممنوع شد

رییس پلیس راه مازندران از ممنوعیت سفر به استان در تعطیلات عید فطر خبر داد.

سرهنگ قدمی در این رابطه گفت: «طبق دستور ستاد ملی کرونا سفر به مازندران در تعطیلات عید فطر ممنوع بوده و با متخلفان به شدت برخورد می‌شود.»

بر اساس این خبر طبق این دستورالعمل، از ساعت ۱۴ بعدازظهر روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت تا ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه ۲۵ اردیبهشت، سفر و تردد بین جاده‌ای به همه شهر‌های کشور ممنوع است.

رییس پلیس راه مازندران به تداوم محدودیت‌های تردد کرونایی در مبادی ورودی استان اشاره کرد و افزود: «جریمه ورود خودرو‌ها به شهر‌های قرمز یک میلیون تومان و شهر‌های نارنجی، زرد و آبی ۵۰۰ هزار تومان است.»

او همچنین گفت:  خودرو‌های با پلاک استان مازندران هم نمی‌توانند از استان خارج شوند.



را اندازی انجمنی نام «ستار بهشتی» برای حمایت از زندانیان سیاسی

گوهر عشقی مادر ستار بهشتی انجمنی را به نام فرزندش برای حمایت از زندانیان سیاسی راه‌اندازی کرد.

پیشتر گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویس که در بازداشتگاه پلیس فتا در سال ۹۱ کشته شد، قصد ایجاد این انجمن را به رادیو فردا اعلام کرده بود.

هدف از تشکیل این انجمن، حمایت و پیگیری حقوق اجتماعی زندانیان سیاسی، به ویژه کارگران و معلمان اعلام شده است.

انجمن حمایت از زندانیان و آسیب دیدگان ستار بهشتی اعلام کرده است که تلاش می کند تا پلی برای دستیابی به اتحاد و همبستگی بین همه ایرانیان، با هر نوع گرایش فکری، سیاسی و عقیدتی باشد.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »